Direkthandledning; Drivkrafter och resultat Roger Renström.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Material för projektarbetet
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Anna Zaitsev Sofia Marhaug Isabelle Ericsson Ulf Iversen Jan Riise
Gymnasiearbetet p..
medan alla andra omkring dig log. Så lev ditt liv med ett leende,
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering S7 och Ehternet & Profibus Öppen utbildning 6-9 april Utbildare: Tage Strandberg Plats:
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA 1. UTHÅLLIGHET. 2. KONCENTRATIONSFÖRMÅGA Uthållig bara korta stunder i taget Slutför oftast arbetsuppgifter.
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Projektarbete 100p Ekebygymnasiet
Ett kvitto på att du är förberedd för högskolestudier
För Dej som har spelat fyrmanswhist
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
EXAMENSARBETSKONFERENS Examensarbetet är det enskilt viktigaste arbete som studenterna gör. Som ett försök att lyfta själva redovisandet till en högre.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Anställningsintervjun
Undervisning i informationssökning vid ett program vid Linköpings universitet, Campus Norrköping Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
PA1201 Projektarbete 100 p.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Välkommen till Info om Projektarbete i åk3. Vad är ett projektarbete? 100 gypoäng Ca 100 timmar per elev Särskild handledare/lärare Särskild planering.
Pedagogisk mångfald i ingenjörsutbildningen Kort historik Förutsättningar Två kurser för att exemplifiera; - Energiteknik, 5p - Ingenjörsarbete, 10p Trender.
732G32 Kandidatuppsats, 15 hp (732G03)
Textilarbete Alice Höök.
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
FÖ8a-VT07 TFYY98/TFKI13 - A.Henry/D.Lawrence 1 Ingenjörsprojekt för Teknisk Biologi och Kemisk Analysteknik Projektet, Under- och Efter-fas (Fö8a - vt2007)
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Fastighetsförmedling III. Välkomna Upprop Fastighetsförmedling III Kursutvärdering Kursens uppläggning Schema Introduktion.
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Resultat föräldraenkäten 2015 Stimmet och Nybodas grundsärskolor.
R ESULTAT RAPPORTERA. 2 PROCESS FÖR RESULTATRAPPORTERING Rapportera resultat Förbereda resultat- rapportering Attestera resultat Attestera resultat Administratör.
Framtidskartläggning
1 Information inför val av kandidatarbete (och val av valfri kurs vt-16) Valet Kandidatarbetet Masterprogram (lite!)
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Inför ventileringen -Examensarbete i magisterprogrammet i specialpedagogik, ht 12.
Exjobbsinformation för EI studenter Våra rutiner, se Examensarbete: Sök intressant projekt Använd kontakter! Kolla på.
KANDIDATUPPSATS VT16 Kursansvarig: Linda Wänström 1.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Teknisk rapport Fråga? Bakgrund = Vad, varför, åt vem Experimentellt = hur, mätning, test, analys, simulering Resultat = vad hände, hur blev det Slutsats.
Positiva fakta om lärarutbildningen
Kursansvarig: Annika Tillander (Isak Hietala Höst 2016)
Ingenjörsvetenskap 30p, CBGA1A
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Examensarbete i magisterprogrammet i specialpedagogik, vt 13
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Kommunikationskurs parallellt med ex-jobbet på Byggingenjörsprogrammet
Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
medan alla andra omkring dig log. Så lev ditt liv med ett leende,
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Klara Nordström Anders Vestin
Den här presentationen innehåller:
Presentationens avskrift:

Direkthandledning; Drivkrafter och resultat Roger Renström

Hur bland annat tydliga bedömningskriterier av projektarbeten dramatiskt kan minska tiden för handledning/rättning och att detta leder till bättre projektarbeten

Tre huvudkategorier av studenter Dom som inte är beredda att göra jobbet bra Dom som vill men behöver hjälp Dom som klarar sig utan hjälp

STUDENT och HANDLEDARGRUPPEN Individuellt studentformulerat projekt med en omfattning om ca 2hp Ingenjörer 70 studenter Årskurs 1 En handledare

Bakgrund/Drivkrafter Mindre lyckade arbeten Stor arbetsbelastning för handedning/genomläsning och rättning Alltför mycket resurser läggs på dem som inte försökt ordentligt Avdelningen saknar genomtänkt progression för skrivprocessen De sämsta rapporterna godkänns till slut av ren leda

HYPOTES Tydliga direktiv är nyckeln till bra rapporter och en förutsättning för att man på goda grunder skall kunna ge differentierade betyg och att underkänna studenter

Förutsättningar Fastställt och godkänt syfte mål och metod innan studenterna startar (SMM) En tydlig mall för hur arbetet skall ” se ut ” ” Jag läste inget som inte såg ut så ” Tydliga bedömningskriterier (andra kriterier i senare kurser för att få progression) Andra lärare lovade att bistå om arbetena var svårbedömda Inlämnade projekt betygsattes, (u, 3, 4, 5) dvs inga kompletteringar

Handledning Studenterna hade tre tillfällen på sig att formulera SMM. All genomläsning med studenten närvarande. ” Handledning online ” Studenterna utlovades precis så mycket handledning man önskade

RESULTAT Mycket bra rapporter Planerade totala handledningstiden på 2*10 min/ arbete räckte gott och väl Mest handledningstid lades på de studenter som gjort mest eller behövde mycket stöd Det tog 4+1 timme att ge respons och betygsättning Kollegorna som hjälpte till med gränsfallen tyckte att det var en effektiv process Det var bara en rapport vi var oeniga om 9 underkända Nöjda och positiva studenter