Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post: Hemsida: Valet av partners Tydliggöra och marknadsföra vårt unika erbjudande samt samordna extern kommunikation
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet 2 måndag den 30 mars 2015 Skriv ditt namn här
Valet av partners 1, Petra Lindskog och Ulrika Andersson, Djurönäset 9-11 maj 2014 Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet 3 måndag den 30 mars 2015 Skriv ditt namn här Vad hände med Pressbyrån? Lärdomar och erfarenheter Hur gröna och sköna är vi? Så här kan vi jobba framöver
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet 4 måndag den 30 mars 2015 Skriv ditt namn här Samarbete Samarbetet initierades av Pressbyrån, grundat på externa och interna varumärkes- undersökningar Glädje i vardagen Samhällsengagemang Gemensam aktivering MEN - Samarbetet har i Pressbyråns varumärkesundersökning november 2013 inte bidragit till positiv förstärkning av deras varumärke varför de vill avsluta samarbetet den sista januari 2014.
Pressbyråns förslag på kampanjbudskap Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet 5 måndag den 30 mars 2015 Skriv ditt namn här ”Blod, svett och tårar” ”Med livet som insats” - Alltid med mycket grus i dojan… Och helst skitiga träningskläder…
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet 6 måndag den 30 mars 2015 Skriv ditt namn här
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet 7 måndag den 30 mars 2015 Skriv ditt namn här Film butik Golvdekal, Trottoarpratare
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet 8 måndag den 30 mars 2015 Skriv ditt namn här
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet 9 måndag den 30 mars 2015 Skriv ditt namn här
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet 10 måndag den 30 mars 2015 Skriv ditt namn här Lärdomar -Aktiveringen A och 0! Långsiktighet Resultatsförväntan Kultur: näringsliv kontra idrottsrörelse
11 LÅG SPONTAN KÄNNEDOM OM KORPEN BLAND ALLMÄNHETEN Källa: BlueCarrot Varumärkeskartläggning okt Enkätundersökning Bas Korpen-deltagare: 500 respondenter som har deltagit i Korpens aktiviteter Bas Allmänheten: 500 respondenter som ej har deltagit i Korpens aktiviteter men tränar på annat sätt KORPEN - VARUMÄRKESKARTLÄGGNING OKT 2011
12 OM MAN BLIR PÅMIND ÄR DOCK KORPEN VÄLKÄNT I vilken utsträckning känner du till följande aktörer? (Skala 1-7 där 1=inte alls och 7=väldigt väl) Källa: BlueCarrot Varumärkeskartläggning okt Enkätundersökning Bas Korpen-deltagare: 500 respondenter som har deltagit i Korpens aktiviteter Bas Allmänheten: 500 respondenter som ej har deltagit i Korpens aktiviteter men tränar på annat sätt KORPEN - VARUMÄRKESKARTLÄGGNING OKT 2011
”Korpens erbjudande ser olika ut över landet, något som leder till otydlighet kring bland allmänhet, medlemmar och internt” ”Den allmänna inställningen till Korpen är positiv om man blir påmind om att Korpen finns. Detta tyder på att Korpen har potential att stärka varumärket och öka de spontana variablerna genom marknadsföringsinsatser/samarbeten och utveckling av korpen.se” 13 SLUTSATSER – VARUMÄRKE Källa: BlueCarrot Varumärkeskartläggning okt 2011 KORPEN - VARUMÄRKESKARTLÄGGNING OKT 2011
Några insikter i vårt fortsatta arbete Om oss själva och vårt varumärke… Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet 14 måndag den 30 mars 2015 Skriv ditt namn här Korpens varumärke är otydligt men välkänt - Hur fungerar Korpen, vad är Korpen? Korpen som rättighet är ganska otydlig Målgruppen spretig och väldigt bred Extremt många egna kanaler att kommunicera igenom…. Vi har inte järnkoll på våra medlemmar adresser, mobilnummer, ålder, intresse, läsvanor, kläd- och skorval, bilmärken, inkomst…
Konkretisera och tematisera För att bli attraktiv krävs tydlighet, sponsorn vill veta vad de köper och hur de kan använda det de köper Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet 15 måndag den 30 mars 2015 Skriv ditt namn här Bryt ut idrotter och områden inom Korpen och låt företag äga det. Innebandy Skadeförbyggande arbete Bordtennis Fair play/Glädje Cuper, serier, arrangemang…
Korpens målsättning 2014 Skriva avtal med minst tre samarbetspartners till under 2014 Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet 16 måndag den 30 mars 2015 Skriv ditt namn här Viktiga kriterier: Gemensamma grundvärderingar men viktigt med erfarenhet och kunskap om Idrotten och föreningsburen verksamhet Ska gynna Korpen riks såväl som föreningarna och bidra till medlemsnytta Organisatorisk uppbyggnad – bör likna Korpen – geografisk spridning Möjlighet till affärsutveckling eller exponering
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet 18 måndag den 30 mars 2015 Skriv ditt namn här
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet 19 måndag den 30 mars 2015 Skriv ditt namn här 3 års avtal: , , aktivering Målgrupp: Ungdomar år Idé: Från ”Knäkontroll” till skadeförebyggande arbete i Korpens app och på Korpens hemsida. Årets hetaste lag
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet 20 måndag den 30 mars 2015 Skriv ditt namn här
Ett möjligt samarbete 2014 ? Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet 21 måndag den 30 mars 2015 Skriv ditt namn här
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet 22 måndag den 30 mars 2015 Skriv ditt namn här