Abelli, B. (2004). Programmeringens Grunder – med exempel i C#. Lund: Studentlitteratur 11 C# I/O Streams C# använder “strömmar” för in- och utmatningsoperationer.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mall för ett C#-program
Advertisements

Interface.  Interface är en datatyp och har alltså egen syntax och en hel del egna regler för vad arv från interface innebär.  Interface är renodlad.
Avlusning Debugger (”avlusare”) Breakpoints Watch.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Relationsoperatorer Java/C# C/C++ Visual Basic FORTRAN PASCAL ORACLE
Svenska Akademins Ordbok (SAOB)
Array Skriv ett program som frågar följande: ”Hur många tal vill du mata in?” användaren matat in ett tal t.ex n. då frågar programmet n ggr följande.
9. Gör ritningen innan Du bygger huset
10. Elementen i strukturerad programmering
Klasser och objekt.
Fortsättningskurs i Programmering lektion 3 Johan Hjerling
Datatyper C# C/C++ Java VB Fortran Pascal bool boolean Boolean
Några standardalgoritmer
Filhantering Grundprincipen för filhantering Öppna filen
Övning5 Så här ska man tänka när man löser uppgift 1 på tentan lite grafik, så här söker man genom en lista så här läser man från en fil i java lösa uppgift.
Välkommen Vahid Mosavat
Programmeringsteknik för K och Media
Programmeringsteknik K och Media
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 13 Allt om tentan. Sistaminutenhjälp: På fredag 17 december kl 12 sitter Linda i kemi-fiket och svarar på frågor.
Programkodens uppbyggnad
Att programmera i språket Java
Föreläsning 6 Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Föreläsning 2 Primitiva datatyper Variabler och konstanter Tilldelning Inläsning Operatorer Villkorssatsen if Slingor: while och for.
Next previous Innehåll Inledning Några enkla exempel Pekare till och kort beskrivning av större exempel Speciella referenser (som används i marginalen)
Strömmar Vid läsning och skrivning används något som kallas strömmar.
OOP F4:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 4 Metoder klass-metoder instans-metoder.
Programmering i C# 3. Klasser.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 6 ( ) INNEHÅLL: -Mera om tabeller.
Repetition inför slutprovet
Föreläsning 2 Kort Översikt Över Javaspråket. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java VM för.
Polymorfism.
Räckvidd och synlighet. Abelli, B. (2004). Programmeringens Grunder – med exempel i C#. Lund: Studentlitteratur 22 Synlighet (meddelandesändning) Det.
Arv.
Programmeringsteknik för Media1 & K1
OOP F6:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 6 Mer om klasser och objekt Hantera många objekt ArrayList toString() – metoden.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser -Att definiera egna klasser -Klassvariabler -Klassmetoder.
OOP F3:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 3 Iteration Många variabler av samma sort – Arrayer.
Föreläsning 8 Arv och abstrakta klasser. Arv Definierar en klass utifrån en redan existerande klass Den nya klassen utökar den ärvda klassen ( extends.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 8 ( ) INNEHÅLL:Klasser: -Konstruktorer -Klassvariabler -Instansmetoder -Privata.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Metoder -Lokala variabler -Mera om klasser: -Nyckelorden.
Jonny Karlsson GRUNDKURS I PROGRAMMERING MED JAVA Föreläsning 9 ( ) INNEHÅLL: -Tabeller av klassobjekt -Användning av Java API specifikationen.
Föreläsning 14 ”Enkel” Filhantering.
Objektorientering.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Föreläsning 10 Stränghantering.
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 3
1 ITK:P2 F6 Sortering av generiska containerklasser DSV Peter Mozelius.
1. Ett problem/uppgift.
PROGRAMMERINGSTEKNIK Övningsgrupp 3 Marcus Hjelm
ITK:P1 Föreläsning 2 Introduktion till objektorientering DSV Marie Olsson.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Class VattenKraft{ public static void main(String[] args){ int num=150; int i, totflöde, maxflöde; int[] fall = new int[num]; //vattenflödet i vattenfallen.
Länkade listor Binära träd
ITK:P2 F8 Strömmar och filhantering DSV Peter Mozelius.
Programmering i C# Laborationer.
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 1 Marcus Hjelm
OOP F5:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 5 Klasser och objekt Skapa objekt - new Referenser Konstruktorer Inkapsling.
Övning2 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
Övning 3. Repetition Metoder class RepetitionMetoder { public static void main(String [] args) double längd = 2.0; double bredd = 1.0; double area =
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 2
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 2
Föreläsning 5 Objekt Klasser Konstruktorer Metoder Minnesbilder av objekt.
Programmeringsteknik för K och Media
Knappar och rutor. Abelli, B. (2004). Programmeringens Grunder – med exempel i C#. Lund: Studentlitteratur 22 System.ComponentModel System.Windows.Forms.
Föreläsning 9 Inläsning och utskrift på fil –SimpleTextFileReader –SimpleTextFileWriter Felsökning Java API.
Föreläsning 7 Repetition Sammansatta datatyper –vektor (hakvektor, array) –matris.
1 Föreläsning 2 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Föreläsning 3 Väsentliga delar i ett Javaprogram Input i paketet extra
Presentationens avskrift:

Abelli, B. (2004). Programmeringens Grunder – med exempel i C#. Lund: Studentlitteratur 11 C# I/O Streams C# använder “strömmar” för in- och utmatningsoperationer Inströmmar används för att “läsa” data Utströmmar används för att “skriva” data

Abelli, B. (2004). Programmeringens Grunder – med exempel i C#. Lund: Studentlitteratur 22 C# I/O Streams Strömmar kan också ses som ändpunkterna i en envägs kommunikationskanal, som knyter en utström till en motsvarande inström OutputStream Communications Channel InputStream Allt som skrivs till utströmmen kan läsas från inströmmen writeread

Abelli, B. (2004). Programmeringens Grunder – med exempel i C#. Lund: Studentlitteratur 33 C# I/O Streams Kommunikationskanalen kan vara en nätverkslänk, en minnesbuffer, en fil eller en användarterminal Det spelar ingen roll varifrån informationen kommer, eller vilken typ av data som läses eller skrivs, algoritmerna blir ändå i stort desamma Därför kan strömmarna användas med likartade metoder

Abelli, B. (2004). Programmeringens Grunder – med exempel i C#. Lund: Studentlitteratur 44 Out och Error Klassen System.Console innehåller tre olika strömmar som är definierade som klassvariabler med namnen: System.Console.In (standard input, normalt tangentbordet) System.Console.Out (standard output, normalt bildskärmen) System.Console.Error (standard output, normalt bildskärmen) class Sum { public static void Main () { System.Console.Out.WriteLine ("Summan av 6 och 9 = " + (6 + 9)); }

Abelli, B. (2004). Programmeringens Grunder – med exempel i C#. Lund: Studentlitteratur 55 Out och Error System.Console.Out och System.Console.Error fungerar på samma sätt. Anledningen till att det finns två, är för att man kan konfigurera systemet så att Out och Error går till olika utenheter, även om båda default går till bildskärmen. public class UtTest { public static void Main () { System.Console.Out.WriteLine ("Normal utskrift"); System.Console.Error.WriteLine ("Felutskrift"); }

Abelli, B. (2004). Programmeringens Grunder – med exempel i C#. Lund: Studentlitteratur 66 Out och Error Såväl Out och Error kan anropas med samma metoder, varav Write och WriteLine är de mest användbara public class PrintTest { public static void Main () { System.Console.Out.Write ("Utskrift"); System.Console.Out.WriteLine ("Utskrift och radbrytning"); }

Abelli, B. (2004). Programmeringens Grunder – med exempel i C#. Lund: Studentlitteratur 77 Console delegerar till Out Klassen Console har också metoderna Write och WriteLine public class PrintTest { public static void Main () { System.Console.Write ("Utskrift"); System.Console.WriteLine ("Utskrift och radbrytning"); } Dessa metoder skickar helt enkelt vidare till Out

Abelli, B. (2004). Programmeringens Grunder – med exempel i C#. Lund: Studentlitteratur 88 System.Console.In public class InTest { public static void Main ( ) { System.Console.Write ( "Skriv en rad: " ); string text = System.Console.In.ReadLine(); System.Console.WriteLine( text ); } System.Console.In har många metoder för inläsning av tecken från tangentbordet, där ReadLine är en av de mest användbara

Abelli, B. (2004). Programmeringens Grunder – med exempel i C#. Lund: Studentlitteratur 99 System.Console.In public class InTest { public static void Main ( ) { System.Console.Write ( "Skriv en rad: " ); string text = System.Console.ReadLine(); System.Console.WriteLine( text ); } Även Console.In har metoden ReadLine Denna metod anropar helt enkelt i sin tur In

Abelli, B. (2004). Programmeringens Grunder – med exempel i C#. Lund: Studentlitteratur 10 Vissa “tecken” kan i sig inte skrivas i vanlig text, exempelvis radbrytning, tabulatorsteg, m.fl. För detta finns ett antal “escapesekvenser” som man kan använda när man skriver programmen. escapesekvenser char c = '\''; c innehåller nu tecknet: ' string s = "Det är \"väldigt\" roligt"; s innehåller nu texten: Det är "väldigt" roligt \nradmatning \ttabulatorsteg Eftersom apostrofer i sig används i källkoden för att markera tecken eller textsträngar, behöver man lägga en “backslash” före dem om man skall använda dem i en text.

Abelli, B. (2004). Programmeringens Grunder – med exempel i C#. Lund: Studentlitteratur 11 escapesekvenser '\\'motsvarar tecknet:\ string s = "H:\\C#"; s innehåller nu texten:H:\C# Eftersom en “backslash” i sig används för att markera en escapesekvens, måste den föregås av ytterligare en om man skall använda det i en text.