Ekonomin inför 2016.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Västergötlands Fotbollförbunds Utbildningsresa för spelare 2013 En resa som är till för att alla ska få vara med länge Verksamhetsinformation: Mål och.
Advertisements

Årsräkning 2013 Så här såg det ekonomiska resultatet ut för KRU-avdelningens ämnen • Didaktik :- • Konstvetenskap :- • Kulturvetenskap-
Budget 2013 Finansplan Finansiella mål •Resultat överskott 2% •Soliditet +1-3 %enheter •Likviditet ingen upplåning •Nettoinvest.100% själv- finansierade.
REVIDERAD BUDGET Kommunledningskontoret
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Titulatur.
Omvärldsanalys, statistik, nyckeltal
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Internationella.
Landstingsplan Landstinget i Kalmar län.
Trafik Intäkter Kostnader Sysselsättning Service Parkering
Välkomna 1. SH Ekonomi Resultat 2010 Sysse Hardenby Distriktskassör
Hållbara, attraktiva, kreativa miljöer för
Smart energi Klimatstrategi för Västra Götaland.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö En ny betygsskala.
Administrativt stöd Copyright © Härryda kommun Befolkningsutveckling i Härryda kommun.
Kommunerna i samhällsekonomin Vänersborgs ekonomi & ekonomiprocesser
Tidplan budget oktober, Beslut i KS skattesats -4 november, Beslut skattesats KF -5 (10) november, Utskick budget KS (11/11) -11 november.
Arbetsmarknadsdata Västra Götalands län
Budgetramar inför 2014 Ekonomin inför 2014 Anvisningar – Ramar Budget 2014 Ekonomisk plan
Kommunfullmäktige 16 juni 2010 Budgetförslag för
Återkoppling från spridningskonferenser
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Information gemensam rutin SVPL
Arbetsmarknadsdata Skaraborg Februari 2012 Skövde, Lidköping, Grästorp, Essunga, Karlsborg, Gullspång, Vara, Götene, Tibro, Töreboda, Mariestad, Skara,
Budget Budgetförutsättningar 2014 ”Borgholmsmodellen” 1/3, 1/6, prioriteringar Verksamhetsnettot Antal invånare (10634) Ekonomiska utveckling Världen.
Ekonomiska förutsättningar Den ekonomiska utvecklingen Kvartalsrapport januari-mars 2013 Investeringsbudget
Den bästa energin är… 1.Den aldrig använda 2.Den återvunna 3.Den som är gratis 4.Det förnyelsebara bränslet 5.Den ändliga resursbasen.
TILLSAMMANS FÖR ETT KLIMATSMART VÄSTRA GÖTALAND
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö UG
Social investering Maria Johansson.
Enheten för rättighetsfrågor
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
HSS ekonomi 2011 och viktiga datum i budget 2013 Jonny Eriksson.
Råd till framtida Arionstipendiater Sök! Det är det bästa råd jag kan ge. Förbered dig noga, tänk igenom vilket material du vill presentera om ditt område.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet.
Julibokslut, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225.
Budgetberedningens förslag
Jämställt Västra Götaland
Sammanfattning, kommunen Delår Delårsresultatet för augusti 49 Mkr (exklusive återbetalning AFA 15 Mkr)
Västra Götalands Läns RAorganisation Fredrik Rasmusson Ale kommunMunkedal kommun Alingsås kommunMölndals stad Bengtsfors kommunOrust (Henån) Bollebygd.
Aktuell statistik mottagna nyanlända i Fyrbodal + asylsökande i migrationsverkets mottagningssystem 4 december 2015 Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
STATISTIK FYRBODAL 1 juni 2016 Nyanlända med uppehållstillstånd samt de som ännu inte fått besked på sin asylansökan Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
Aktuell statistik mottagna nyanlända i Fyrbodal + asylsökande i migrationsverkets mottagningssystem 5 januari 2016 Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
STATISTIK FYRBODAL 1 augusti 2016 Nyanlända med uppehållstillstånd samt de som ännu inte fått besked på sin asylansökan Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Diagrammen.
Aktuell statistik mottagna nyanlända i Fyrbodal + asylsökande i migrationsverkets mottagningssystem 7 november 2015 Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
Det är aldrig roligt att spara Genom att ta tag i problemen skapar vi en bättre framtid!
Aktuell statistik mottagna nyanlända i Fyrbodal + asylsökande i migrationsverkets mottagningssystem 2 februari 2016 Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
Slutlig antagning 2017 Antagning Fyrbodal
God ekonomisk hushållning
FUTURUM NOBIS EST! Av Anna Sahlberg
Ekonomirapporten, maj 2017 Diagrammen
3 mars 2016 Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Tertialbokslut 1, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225
Studieförbunden i Fyrbodal
Direktiv till Budget
Småföretagsbarometern 2016
Överförmyndar-nämnden
Skördeutfall 2018 Västra Götaland.
Ekonomi Tillbakablick Tillväxten och dess utmaningar Arbeta smartare.
Privata vårdcentraler
Asfalt – Region Beläggning Syd
Preliminär antagning 2017 Antagning Fyrbodal
Indikatorer för process uppföljning Januari 2019
Studieförbunden i Fyrbodal
Budgetprocessen Okt 2018 – direktiv Feb 2019 – ram presenteras
Mänskliga rättigheter
Presentationens avskrift:

Ekonomin inför 2016

Inför arbetet med MRP 2016-2020 - Analys av budgetförutsättningar Omvärldsanalys 2016-2018 med befolkningsprognos Vision och inriktningsmål Senaste bokslut, innevarande års budget Samhällsekonomisk utveckling Kommunsektorns utveckling Verksamhetsförändringar Skatter, statsbidrag Lönekostnadsutveckling Inflation Räntor Pensioner

Mål- & resursstyrning Vision & inriktningsmål Budgetramar Lagstiftning

Inriktningsmål för ekonomin Nämnderna ska hantera beslutade budgetmedel rationellt och effektivt så att de gör mesta möjliga nytta för kommun-invånarna utifrån de uppgifter som kommunfullmäktige delegerat till dem. Kommunens tillgångar och skulder ska förvaltas på ett betryggande och effektivt sätt. Vänersborgs kommun ska i alla sammanhang eftersträva en välskött ekonomi. All verksamhet ska bedrivas i en anda av god ekonomisk hushållning och i enlighet med kommunfullmäktiges beslut om finansiella mål och ramar. Förslag om finansiella mål läggs till kommunfull-mäktige i samband med förslag om Mål- och resursplan 2016-2020 i juni 2015.

Pensioner Utbetalningar från ansvarsförbindelsen per åldersgrupp

Finansiell profil Jämförelse – Finansiell benchmarking Kommunforskning i väst (KFI) Jämförelse - kommunerna i Västra Götalands län Åtta finansiella nyckeltal Kapacitet Kortfristig beredskap Risk Kontroll Betygsättning i relation till genomsnittet i länet Skala 1-5 utifrån senaste bokslut

Finansiell profil

Finansiell profil Vänersborg Stark finansiell ställning   Stark finansiell ställning (En soliditet som är starkare än 20 % under 2013 *) Varken stark eller svag finansiell ställning (En soliditet som ligger mellan 0-20 % under 2013*) Svag finansiell ställning (En soliditet som är svagare än 0 % under 2013 *) Starkt resultat (Resultatet var högre än 2 % av verksamhetens bruttokostnader under perioden 2011–2013) Borås Halmstad Kungsbacka Mark Mölndal Skövde Strömstad Ulricehamn Varberg Vara Ale Falkenberg Falköping Göteborg Hjo Härryda Kungälv Laholm Tanum Tibro Färgelanda Gullspång Mellerud Tjörn Uddevalla Varken starkt eller svagt resultat (Resultatet låg mellan 1 %–2 % av verksamhetens brutto-kostnader under perioden 2011–2013) Herrljunga Sotenäs Tidaholm Alingsås Bengtsfors Bollebygd Dals-Ed Essunga Götene Partille Skara Trollhättan Vårgårda Vänersborg Öckerö Grästorp Karlsborg Mariestad Munkedal Orust Stenungsund Svagt resultat (Resultatet var svagare än 1 % av verksam-hetens bruttokostnader under perioden 2011–2013.) Lidköping Lerum Svenljunga Tranemo Töreboda Hylte Lilla Edet Lysekil Åmål

Samhällsekonomi

Kommunförbundets prognos i december

Demografiska förändringar Vi ser en tillväxt av barn och ungdomar (förskolan och grundskolan) baserad på inflyttning. Antalet ungdomar i gymnasieåldern stabiliseras för att från 2018 börja öka. Antalet äldre ökar sakta men säkert.

Resursjämförelse

forts Resursjämförelse

forts Resursjämförelse

Verksamhetens nettokostnader Inflationskompensation 0 % (2,4 % i budget 2015, ny prognos visar -0,2 % för 2014 och 0,6 % för 2015) Internräntan sänks till 2,4 % Löneökningar, beräknade kostnader för 2015 och 2016 års löneavtal budgeteras centralt Pensionskostnader enl KPA Ettårsanslagen fr budget 2015 är borträknade: Planprogram Sanden 0,3 Mkr, Cityvärdar 0,25 Mkr, Underhåll broar 3,0 Mkr, Överförmyndarnämnden 0,65 Mkr

Skatteintäkter och statsbidrag Det senaste cirkuläret fr SKL, 2014-12-19 Antalet invånare i Vbg, 37 815 st, motsvarar november 2014 Negativ slutavräkning om 245 kr/invånare, ca 9 Mkr Utjämningsbidraget till LSS följer prognosen, 37 Mkr Fastighetsavgiften är uppräknad till 2015 års nivå, 65 Mkr

Nämndernas nettobudgetramar Barn- & utbildningsnämnden 647 691 Tkr Surfplattor -39 Tkr Byggnadsnämnden 12 915 Tkr Ettårsanslag planprogram Sanden -300 Tkr Surfplattor -31 Tkr Kommunfullmäktige 2 116 Tkr Ramökning ökade omkostnader +200 Tkr Surfplattor -179 Tkr Kommunstyrelsen 331 354 Tkr Finansiering av surfplattor +400 Tkr Dalslands turistbolag +100 Tkr Verklig kostnad Kungajaktsmuseet +200 Tkr

fortsättning Nämndernas nettobudgetramar Kultur- och fritidsnämnden 97 003 Tkr Surfplattor -31 Tkr Miljö- och hälsoskyddsnämnden 6 060 Tkr Surfplattor -25 Tkr Revision 1 187 Tkr Samhällsbyggnadsnämnden 69 692 Tkr Ettårsanslag fr 2015 underhåll broar -3 000 Tkr Surfplattor -39 Tkr

fortsättning Nämndernas nettobudgetramar Socialnämnden 800 761 Tkr Äldreboendet Gläntan + 5 000 Tkr Surfplattor -46 Tkr Valnämnd 444 Tkr Överförmyndarnämnden 3 520 Tkr Ettårsanslag fr 2015 -650 Tkr Surfplattor -10 Tkr

Resultatbudget 2016-2018

Direktiv till nämnderna Driftbudget Nämnderna ska presentera sina budgetförslag inom ram med beskrivning om åtgärder och konsekvenser. Investeringsbudget Nämnderna ska ompröva planerade investeringar och vara återhållsamma med nya då det ekonomiska utrymmet för att finansiera driftkostnadskonsekvenser är obefintligt. Nämnderna ska beskriva vilka konsekvenser som investeringar får på driftbudgeten och hur dessa ryms inom befintlig budgetram.

Förslag till reviderad investerings- budget 2015-2019 = Investeringsramar i MRP 2016-2020

Revideringar i investerings- budget 2015-2019

forts. Revideringar i investerings- budget 2015-2019

forts. Revideringar i investerings- budget 2015-2019

Tidsplan