Att forska om tjänster.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att identifiera och utveckla ledare
Advertisements

Sid 1, 4-april-08, © Automation Region Automation Region Stockholm Business Region 4 mars 2009 företag, högskola och samhälle i samverkan.
1. Varför finns det pengar?
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Fi2 Lägesrapport om IT-utvecklingen i fastighetsbranschen
Bo Dahlbom 1 Professor vid IT-universitetet i Göteborg Forskningschef på Sustainable Innovation Medlem av Regeringens IT-råd Senaste bok: Sveriges framtid,
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
SASSAM Version 1.1 © SASSAM SASSAM Version 2.0 Omgivning 1 Sociala förhållanden Arbetsförhållanden Utbildning - kompetens Fritid Nätverk.
Bo Dahlbom Professor och forskningschef Sveriges framtid (2007) Aktivera dina medarbetare (2011)
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Brott och utsatthet för brott Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
V E R S I O N N R 1. 2 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
1.
Droger och spel 2006Gymn åk2 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
Tillståndskontroll Avesta Jernverk.
Gymnasieskolan år 2 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Grundskolan år 9 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Bo Dahlbom 1 Samhället är alltid öppet.
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Vår metodik för att energieffektivisera Flerfamiljsbostäder
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Bo Dahlbom 2003 — siti.se Chef för Svenska IT-institutet —
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
Distribuerade realtidssystem Dr Peter Parnes
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
1 Anneli Juhlin FP
OpCon/xps - A case study. Club2200Page 1 OpCon/xps – A case study Club2200 Magnus Nyman & Hans Forslind.
1 Logging and monitoring of TCP traffic in SSH tunnels Masters thesis Anton Persson.
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Informationsteknologi - Lektion 2 Trådlöst nätverk (WLAN) Trådlöst nätverk (WLAN) Filarkivet: Filarkivet:
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Presentationens avskrift:

Att forska om tjänster

Att forska om tjänster Vad är en tjänst? System och tjänster Industrialiserad tjänsteutövning Organisation, paketering, betalning

Vad är en tjänst? Tjänster utförs av tjänare Tjänsterna följer dig, alltid tillgängliga Tjänster är en dimension i samhället Tjänster är som ljud, ljus, värme

Varor och tjänster Varor måste du söka upp, bära med dig Varorna bestämmer över dig Tjänsterna följer dig, alltid tillgängliga Tjänster är tjänare, sekreterare, slavar

Att missförstå tjänster Det är skillnad på varor och tjänster Men skillnaden är inte den mellan industri och hantverk Tjänster kan industrialiseras utan att för den skull förvandlas till varor

Hantverk och industri Varor och tjänster Först är alltihop hantverk Varutillverkningen industrialiseras Tjänsteutövningen industrialiseras

Tjänster som hantverk Tjänster har uppdragsgivare Varor tillverkas på spekulation Tjänster är en online relation Varor är batch produktion

Romantik och tjänster Romantik vill ha hantverk Hantverk är bättre service Hantverk är kundanpassat Hantverk har kvalitet och finess

Tjänstesamhället Hantverkssamhälle Industrisamhälle Kontorssamhälle Marknadssamhälle

Taxonomi för tjänster Manuella tjänster Intellektuella tjänster Emotionella tjänster Digitala tjänster

Tjänster är mobila Tjänster utförs av tjänare Tjänsterna professionaliseras Tjänsterna automatiseras Nu blir tjänsterna mobila igen

System och tjänster Perspektiv på tekniken Tekniken som system (EDB) Tekniken som verktyg (PC) Tekniken som tjänster (IT)

Tjänsteutövningen industrialiseras Tjänsteutövning som hantverk Hantverk som tjänsteutövning Tjänsteutövning som produktion Tjänsteutövning som försäljning

Tjänsteutövningen organiseras Tjänsteutövning som produktion Tjänsteutövning som administration Tjänsteutövning i fabrik Tjänsteutövning på marknaden

Tjänsteindustri Industri är effektiv organisering, standardisering, paketering, distribution och betalning Tjänsteutövning från online hantverk till industri med paketering

Tjänsteutövningens teknik Tjänster utövas med IT Tjänsteutövning som relation Tjänster som paket Automatisk tjänstedistribution

Mobila datatjänster Internet och mobilt Internet Data, tele, media Fasta tjänster blir mobila Mobila tjänster

Betalningsmodeller Från hantverk till industri Offentlig sektor på marknaden Paketering och online-avgifter Abonnemang, kontantkort

Vad kan vi lära av 3G? Wap, GPRS, 3G, i-mode, kilobit... Nät, terminaler, tjänster, operatörer Affärsmodeller, värdekedjor, betalning Företag eller konsumenter eller företag Vodafone Live och Telia Mobile Dof Tomato

Tjänster utövas med IT Varor produceras med maskiner i fabriker Dokument hanteras med datorer på kontor Tjänster utövas på marknaden med IT

Från system till tjänster Från produktion till sälj Maskiner, Datorer, IT Fabrikssamhället – system Marknadssamhället – tjänster

Från system till tjänster Från system till applikationer Från organisationer till marknad Från produktion till försäljning Från processer till situationer Från förbättring till innovationer

Från fabrik till marknad Tjänsteutövning i fabriker som produktion och administration Tjänsteutövning på marknaden som service med konkurrens Vård, utbildning, rådgivning, rättsutövning på marknaden Tjänsteutövning som exportindustri

Tjänsteutövning Tjänsteutövning som administration – inåtvänd, nedlåtande, på nåder, öppettid, mottagning, monopolfasoner Tjänsteutövning som service – utåtriktad, underdånig, uppsökande, tillgänglig, konkurrensutsatt

Från administration till service Service sker på kundens villkor Vem, var, när, hur som helst Callcenter, Internetbanker och e-handel Alltid öppet, 24-timmarsmyndigheten

Fabrikssamhället Organisationer inriktade på produktion Ett samhälle av produktionsenheter Ett samhälle av fabriker och kontor Ett samhälle av arbetsplatser

Marknadssamhället Organisationer inriktade på affärer Ett samhället av marknadsplatser Ett samhälle av mötesplatser Oaser (hot spots) och öken (3G)

Det gäller att sälja Från process till situation Från organisation till initiativ Från händer till hela människor Från kontroll till uppmärksamhet

Tjänstesamhällets teknik Mötesplatser och resande, högre tempo Alltid uppkopplad, alltid tillgänglig Fokus på affärer, nätverkande, service, underhållning, kropp och uppmärksamhet En öppen, global, säker infrastruktur

Tjänster kostar pengar I varusamhället tar man inte betalt för tjänster I tjänstesamhället är det bara tjänster man tar betalt för Vård, utbildning, service, rådgivning, bokning, betalning – alla tjänster kostar pengar

Informationssystem Datoranvändning på 1970-talet – system för företagsstyrning Administrativ databehandling Processer, metoder, rutiner Fabrikstänkande, systemtänkande

Datorn som verktyg Datoranvändning på 1980-talet – stöd för samarbete och kommunikation Computer Support for Cooperative Work Lärande, kompetens, nätverkande Team work och empowerment

Informationstjänster IT-användning på 2000-talet – sälj och service e-tjänster, e-lärande, e-media Alltid tillgänglig, bästa service Marknadsorientering, servicetänkande