Att forska om tjänster
Att forska om tjänster Vad är en tjänst? System och tjänster Industrialiserad tjänsteutövning Organisation, paketering, betalning
Vad är en tjänst? Tjänster utförs av tjänare Tjänsterna följer dig, alltid tillgängliga Tjänster är en dimension i samhället Tjänster är som ljud, ljus, värme
Varor och tjänster Varor måste du söka upp, bära med dig Varorna bestämmer över dig Tjänsterna följer dig, alltid tillgängliga Tjänster är tjänare, sekreterare, slavar
Att missförstå tjänster Det är skillnad på varor och tjänster Men skillnaden är inte den mellan industri och hantverk Tjänster kan industrialiseras utan att för den skull förvandlas till varor
Hantverk och industri Varor och tjänster Först är alltihop hantverk Varutillverkningen industrialiseras Tjänsteutövningen industrialiseras
Tjänster som hantverk Tjänster har uppdragsgivare Varor tillverkas på spekulation Tjänster är en online relation Varor är batch produktion
Romantik och tjänster Romantik vill ha hantverk Hantverk är bättre service Hantverk är kundanpassat Hantverk har kvalitet och finess
Tjänstesamhället Hantverkssamhälle Industrisamhälle Kontorssamhälle Marknadssamhälle
Taxonomi för tjänster Manuella tjänster Intellektuella tjänster Emotionella tjänster Digitala tjänster
Tjänster är mobila Tjänster utförs av tjänare Tjänsterna professionaliseras Tjänsterna automatiseras Nu blir tjänsterna mobila igen
System och tjänster Perspektiv på tekniken Tekniken som system (EDB) Tekniken som verktyg (PC) Tekniken som tjänster (IT)
Tjänsteutövningen industrialiseras Tjänsteutövning som hantverk Hantverk som tjänsteutövning Tjänsteutövning som produktion Tjänsteutövning som försäljning
Tjänsteutövningen organiseras Tjänsteutövning som produktion Tjänsteutövning som administration Tjänsteutövning i fabrik Tjänsteutövning på marknaden
Tjänsteindustri Industri är effektiv organisering, standardisering, paketering, distribution och betalning Tjänsteutövning från online hantverk till industri med paketering
Tjänsteutövningens teknik Tjänster utövas med IT Tjänsteutövning som relation Tjänster som paket Automatisk tjänstedistribution
Mobila datatjänster Internet och mobilt Internet Data, tele, media Fasta tjänster blir mobila Mobila tjänster
Betalningsmodeller Från hantverk till industri Offentlig sektor på marknaden Paketering och online-avgifter Abonnemang, kontantkort
Vad kan vi lära av 3G? Wap, GPRS, 3G, i-mode, kilobit... Nät, terminaler, tjänster, operatörer Affärsmodeller, värdekedjor, betalning Företag eller konsumenter eller företag Vodafone Live och Telia Mobile Dof Tomato
Tjänster utövas med IT Varor produceras med maskiner i fabriker Dokument hanteras med datorer på kontor Tjänster utövas på marknaden med IT
Från system till tjänster Från produktion till sälj Maskiner, Datorer, IT Fabrikssamhället – system Marknadssamhället – tjänster
Från system till tjänster Från system till applikationer Från organisationer till marknad Från produktion till försäljning Från processer till situationer Från förbättring till innovationer
Från fabrik till marknad Tjänsteutövning i fabriker som produktion och administration Tjänsteutövning på marknaden som service med konkurrens Vård, utbildning, rådgivning, rättsutövning på marknaden Tjänsteutövning som exportindustri
Tjänsteutövning Tjänsteutövning som administration – inåtvänd, nedlåtande, på nåder, öppettid, mottagning, monopolfasoner Tjänsteutövning som service – utåtriktad, underdånig, uppsökande, tillgänglig, konkurrensutsatt
Från administration till service Service sker på kundens villkor Vem, var, när, hur som helst Callcenter, Internetbanker och e-handel Alltid öppet, 24-timmarsmyndigheten
Fabrikssamhället Organisationer inriktade på produktion Ett samhälle av produktionsenheter Ett samhälle av fabriker och kontor Ett samhälle av arbetsplatser
Marknadssamhället Organisationer inriktade på affärer Ett samhället av marknadsplatser Ett samhälle av mötesplatser Oaser (hot spots) och öken (3G)
Det gäller att sälja Från process till situation Från organisation till initiativ Från händer till hela människor Från kontroll till uppmärksamhet
Tjänstesamhällets teknik Mötesplatser och resande, högre tempo Alltid uppkopplad, alltid tillgänglig Fokus på affärer, nätverkande, service, underhållning, kropp och uppmärksamhet En öppen, global, säker infrastruktur
Tjänster kostar pengar I varusamhället tar man inte betalt för tjänster I tjänstesamhället är det bara tjänster man tar betalt för Vård, utbildning, service, rådgivning, bokning, betalning – alla tjänster kostar pengar
Informationssystem Datoranvändning på 1970-talet – system för företagsstyrning Administrativ databehandling Processer, metoder, rutiner Fabrikstänkande, systemtänkande
Datorn som verktyg Datoranvändning på 1980-talet – stöd för samarbete och kommunikation Computer Support for Cooperative Work Lärande, kompetens, nätverkande Team work och empowerment
Informationstjänster IT-användning på 2000-talet – sälj och service e-tjänster, e-lärande, e-media Alltid tillgänglig, bästa service Marknadsorientering, servicetänkande