Designstöd Daniel Fällman Institutionen för informatik Umeå universitet 99-11-11 Design och utvärdering, 5 poäng.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Advertisements

~ Den första mobiltelefonen ~
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Utbildningsmodell för webbaserad vägledning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Problemsnack eller bygga lösningar.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Hur tänka och göra som processtödjare
Hur bör samhället organiseras
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik
Teknisk rapportskrivning
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Objektorienterad tänkande
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Fattigdom och ett gott liv
Lund Studentlitteratur
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Lokal Pedagogisk Planering
Att få rätt saker att hända
ETU, Utvecklingstrappor 8/ Inspiration och motivation.
Modul 1 Använda teamwork-färdigheter
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Dataföreningen i Sverige
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Outline för dagens övning
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
FL3: Techniques Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Regional utveckling möter socialtjänst -lärdomar och reflektioner från utvärderingen av URBAL i Härryda kommun. Anna Johansson FoU i Väst/GR.
Design & Utvärdering, 5 poäng Produkt & Process Informatik A.3.
Fortsatta problem…. Varje riktlinjearbete möter motstånd – organisationer och medarbetare ville inte ändra på vanor och övertygelser om vad som är verksamt.
VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.
1. Konnektionism – grunderna
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Så jobbar vi med användbarhet och verksamhetstest i Ladok3
Design, något för snobbar?
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
Läsbar prolog CM 8.1. allmäna principer correctness user-friendliness efficiency readability modifiability robustness documentation.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
T i p s - o c h r å d a k u t e n Kristina Berg Gabriella Alexandersson Institutionen för informationsteknologi och medier Praktisk informatik våren 2005.
För att inkludera alla Ljusdal IF
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Design & Utvärdering, 5 poäng Introduktionsföreläsning Informatik A.3.
Hur kan vi förstå begreppet?
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Retoriska arbetsprocessen
Projektet P MAGNUS WÄRJA. Syfte med Projekt P Projektets syfte: Att lämna förslag på hur Företagets webbsida skall kunna attrahera mer besökare och på.
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Delprov 3 Delmoment a Av: Rebecca Hansén VT15. Innehåll  Utmaning 1 – Prototyper i designprocessen - Prototyper i designprocessen - Prototyper i designdialog.
Prototyper Grupp 4 Fredrik Persson | Mahdi Bawaqneh | Maksim Nikitin | Sverre Brecheisen.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Design 1.
ACD 3 Bligård & Simonsen ACD 3 (Aktivitetscentrerad design) Lars-Ola Bligård & Eva Simonsen
Metodseminarium 1/ Frågeställning + Att strukturera en text (textens olika delar, disposition, och ”tjock” disposition) + att hitta litteratur.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Designstöd Design och utvärdering, 5 poäng
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Presentationens avskrift:

Designstöd Daniel Fällman Institutionen för informatik Umeå universitet Design och utvärdering, 5 poäng

Introduktion  Stöd i designarbetet  Prototyping  Modell för prototyper  Introduktion till riktlinje-begreppet (Guidelines) Design och utvärdering, Daniel Fällman 1999

Stöd i designarbetet Att designa datorsystem är en komplex uppgift  Designers kan behöva stöd inom ett flertal områden: — stöd för hantering av komplexitet, både för den enskilde designern och för att hålla samman designgruppen — hjälp för att kunna uttrycka och testa idéer — stöd och hjälp med att kontrollera att produkten som utvecklas är av god kvalitet Design och utvärdering, Daniel Fällman 1999

Stöd i designarbetet [2] Designstöd kan därför se mycket olika ut beroende på vilken del av designarbetet alternativt vem i designarbetet som man ämnar stödja  Några exempel på olika sorters designhjälpmedel: — Penna & papper vs. datorbaserade supportmiljöer — Allmängiltiga och översiktliga riktlinjer vs. detaljerade och specifika designregler — Företagsspecifika riktlinjer vs. internationella standardöverenskommelser Design och utvärdering, Daniel Fällman 1999

Prototyping Vad är en prototyp?  En representation av en designidé Vad som är en prototyp styrs av det sätt designern använder den på  En prototyp behöver alltså inte vara gjord av ett speciellt material eller uppvisa någon speciell nivå av funktionalitet eller implementation Design och utvärdering, Daniel Fällman 1999

Prototyping [2] När använder man prototyper?  Prototyper kan med fördel användas genom hela designarbetet Prototyper kan därför se mycket olika ut beroende på var man befinner sig i ett designarbete och beroende på den anledning till att en specifik prototyp togs fram Design och utvärdering, Daniel Fällman 1999

Prototyping [3] Är en tegelsten en prototyp?  Det beror på hur den används av en designer för att utforska eller demonstrera en eller flera egenskaper hos den tänkta slutprodukten. Ibland diskuterar man prototyper i termer av grad av detaljrikedom (resolution) och trohet (fidelity) till den slutliga designen  High vs. Low Fidelity Prototyping  Horizontal vs. Vertical Prototyping Design och utvärdering, Daniel Fällman 1999

Prototyping [4] Mycket av litteraturen (t.ex. GUIDE) om och kring prototyper fokuserar på prototypen i sig, t.ex.  Vilka tekniska hjälpmedel/datorprogram som används för att ta fram dem  Hur ”färdiga” prototyperna är i förhållande till den förväntade slutprodukten (resolution/fidelity) Houde/Hill menar att vi istället bör fokusera oss på en prototyps syfte Design och utvärdering, Daniel Fällman 1999

Prototyping [5] Prototyper är inte självförklarande, olika grupper av användare kan förstå resp. missförstå en prototyps syfte  Det är därför vikigt att man som designer instruerar användaren om vilket delar av prototypen som motsvarar den färdiga produkten Design och utvärdering, Daniel Fällman 1999

En modell av prototyping Rol e Design och utvärdering, Daniel Fällman 1999 Implementation Look and Feel

En modell av prototyping [2] Role  Vilken roll kommer slutprodukten att spela i användarnas liv?  Beskrivning av funktionalitet som prototypen uppvisar Design och utvärdering, Daniel Fällman 1999

En modell av prototyping [3] Look and Feel  Demonstrerar slutproduktens tänkta utseende och hur det ”känns” att interagera med den  Ger en konkret uppfattning av hur slutprodukten kommer att ”se ut” Design och utvärdering, Daniel Fällman 1999

En modell av prototyping [4] Implementation  Undersöka och demonstrera hur en viss funktionalitet faktiskt kan implementeras Design och utvärdering, Daniel Fällman 1999

En modell av prototyping [5] Rol e Design och utvärdering, Daniel Fällman 1999 Implementation Look and Feel Integration

En modell av prototyping [6] Integration  Prototyper som representerar alla tre dimensionerna, dvs. en i stort sett komplett bild av den slutliga produkten  Blir mer komplex än en prototyp som enbart syftar till att täcka en dimension  Är ofta dyr och tar lång tid att framställa Design och utvärdering, Daniel Fällman 1999

En modell av prototyping [7] Praktiska tips i prototypingarbetet:  Definiera inte begreppet ”prototyp” för snävt  Konstruera många fokuserade prototyper istället för en stor där alla tre dimensionerna integreras  Tänk igenom vilka prototyperna ska användas av/på och vilken detaljrikedom dessa behöver  Informera användaren vad syftet med prototypen är och vilka delar i prototypen som efterliknar den tänka slutprodukten (Houde/Hill, 1997) Design och utvärdering, Daniel Fällman 1999

Riktlinjer (Guidelines) ”Design Guidelines” är hjälpmedel som kan utgöra ett ramverk för designern i dennes mål att uppnå ett bra resultat  Bör dock användas med viss försiktighet. Inga riktlinjer fungerar som recept för framgång! Varifrån kommer riktlinjerna?  Psykologisk teori  Praktisk erfarenhet Design och utvärdering, Daniel Fällman 1999

Riktlinjer (Guidelines) [2] Det är viktigt att göra en separation mellan  Guidelines (principer för design)  Designregler (kokboksliknande instruktioner) I GUIDE finns exempel på två välkända riktlinjesamlingar av Shneiderman och Nielsen.  Lär du dig dessa och ha dem i bakhuvudet när du designar t.ex. ett användargränssnitt så kan de hjälpa dig att undvika mycket vanliga misstag Design och utvärdering, Daniel Fällman 1999