Proteinrik glass gjord på svensk kvarg SweQuark Proteinrik glass gjord på svensk kvarg
Affärsidé och inriktning Kvargglass baserad på protein Passar som mellanmål och dessert Liten portion i barform
Marknad och kunderna Livsmedelsbranschen Stockholm, Göteborg och Malmö Marknadsföring via media, internet, kampanjer, butiker och sociala medier Alla med en hälsosam livsstil Budgeterat att sälja ca 258.000 glassar lanseringsåret
Hur når vi kunderna? Stark planering – Olika faser och skeden Sälja till många för ett lågt pris Hård marknadsföring – TV, affischering och sociala medier Tillgänglighet – Ledande livsmedelsbutiker
Marknad Marknadsföring Antal personer som nås: 5 720 000 st Region TV Affischering Direktreklam Stockholm & Gotland 250 000 kr 63 000 kr 93 000 kr Göteborg 152 000 kr Skåne 230 000 kr Summa 632 000 kr 189 000 kr 279 000 kr Totalt 1 100 000 kr Antal personer som nås: 5 720 000 st
Företagsform Registreras hösten 2014 som aktiebolag Aktiekapital 500.000 kr Fabrik och lager 6 anställda
Marknad & Miljö Distributionssystem: Tillverkning -- Paketering -- Lager -- Butik Externa leverantörer Konkurrenter: Portionskvarg och styckglassar
Mål Produktionsstart första kvartalet 2015 Lansering mars 2015 Stockholm, Göteborg, Skåne Omsättning ca 3,6 MKR första 12 månaderna Motsvarar 1% invånare per filial
Tidsplan Registrering av bolaget: V. 40-52 Aktiekapital – insättning: V. 50-7 Lokal: V. 45-7 Första leverans: V. 50-8 Produktionsstart: V. 1-12 Anställa personal: V. 1-10 Marknadsföring: V. 1-50 Start av försäljning: V. 12-52 Banklån: V. 16-32 Leverantörsavtal: V. 40-12
SWOT-Analys Styrka Först på marknaden Bred kundgrupp Erfarenhet av produkt Svaghet Säsongsprodukt Opraktiskt Risk för mer försäljning än beräknat Möjligheter Ledande/Unik på marknaden Större marknadsandel Hot Kommande konkurrenter Dåligt väder
Prototyp SweQuark