EVELINA LINDBERG Beredningsjurist2012-11-15 Göteborg.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
Advertisements

ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Distans- och hemförsäljningslagen
VÅRA RÄTTIGHETER SOM KONSUMENTER
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Konsumentköplagen.
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Vårdförbundet avdelning Västra Götaland
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Välkommen till Vikenskolan
Konsumenttjänstlagen
Föreläsning nr 2 röd kurs
Kommunal konsument-vägledning
LAGAR OCH REGLER.
Lagar och Regler Kap. 5.
Konsumenttjänstlagen
ATT VARA KONSUMENT. SANT ELLERFALSKT? En butik får höja priset hur mycket de vill.
Arbetsområden Direktrådgivning Förebyggande arbete mot skolor, butiker, föreningar med mera Marknadskontroller, i egen regi eller på uppdrag av Konsumentverket.
Projektföljeforskning
Externredovisning Vi fortsätter där vi slutade sist…
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Konsumenttjänstlagen
Tre kritiska situationer
Strandskydd och miljöpolitik
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Handläggning enligt SoL
FÖRARINFORMATION Södermanland-Västmanlands Bilsportförbund 1/21 VÄLKOMMEN !
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Inköpsrutiner.
KURSUTVECKLING TILLVÄXTFONDER –
Stockholmsbörsens granskning av noteringsavtalets krav på information om bolagsstyrning Torsten Örtengren Chef notering och bolagsövervakning, Stockholmsbörsen.
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (LODA)
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
Konsumentköplagen.
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Köparens främsta förpliktelse: Betala §§
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Kap.13 Vad är en fastighet Jordabalken
Presentation av vilka vi är
Bo Helin Stockholm Beredningsjurist
Pernilla SMITH Stockholm Vice ordförande 5 november 2013.
Uppdragsavtalet Vem är part i uppdragsavtalet?
Fall från ARN. Fall från ARN Flyttjänst Sara vill ha skadestånd Flyttfirman svarar: Lampan var sönder när den packades ner Sara har packat själv och.
Avtalsrätt I och II.
”Att ha rätt men inte få rätt” 4 fall från ARN Tvättärende Konsumenten kräver: Återbetalning av 700 kr i tvättkostnad för flammig Gucci- klänning. Företaget.
EVELINA LINDBERG Beredningsjurist Haninge.
- Fullgörelse, 23 och 24 §§ - Hävning, 25, 26 och 29 §§ - Skadestånd, §§ - Innehållande, 42 § Påföljdskatalog, 22 § KöpL Uteblivet/försenat avlämnande.
Tjänst & Upplåtelse Tjänster: - Många olika typer. Omöjligt tillskapa en och samma lag för materiella arbetsbeting (t ex städning) och immateriella tjänster.
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
1 Ny redovisning av AKU fr o m oktober år Heltidsstuderande som sökt och kan arbeta räknas som arbetslösa.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Konsumentköplagen.
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
Innehåll i föreläsningen
Momsbeskattning Skatteförvaltningen. Innehåll Vad är moms Vem är momsskyldig För vilken verksamhet ska man betala moms Hur mycket moms ska man betala.
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 9 K ONSUMENT- skydd.
Konsumenträtt Kap. 8.
BEFINTLIGA AVTAL VID REKONSTRUKTIONSBESLUTET 2 KAP. 20 § Lag om företagsrekonstruktion.
Lag om köp och byte av lös egendom Lag om köp och byte av lös egendom.
Lag om köp och byte av lös egendom Lag om köp och byte av lös egendom.
Att vara konsument En butik får höja priset hur mycket de vill. Sant falskteller?
Kommunal konsument-vägledning
Konsumenträtt Germaine Hillerström.
Lagarna inom handel Kap. 13.
Konsumententreprenader
Att sluta avtal.
Tre kritiska situationer
Presentationens avskrift:

EVELINA LINDBERG Beredningsjurist Göteborg

Ungefär så här… Bostadsavdelningen – Statistik Från anmälan till beslut Sammanträden Exempel på vanliga fall – gemensam diskussion

Klassificering av ärenden, bostad Avseende hantverkstjänster Golv / Målning VVS / El Övrigt (t.ex. husrenoveringar i övrigt, husentreprenader, takarbeten, balkonginglasningar, elinstallationer, badrum)

Statistik Andelen NI som följer besluten har ökat (jämförelse våren 2011 och våren 2012): 71 %  76 % Statistiken tas ut 31 april respektive 31 oktober varje år. Bostadsavdelningen är en av de avdelningar som ökat mest! 14 procentenheter: 58 %  72 %. Antalet anmälningar ökar (elektroniks anmälan numera möjlig) Bostadsavdelningen lägre ökning än totalt: Totalt 32 % Bostad 26 % Jfr. Allmänna och elektronik > 55 %, resor end. 7 %.

Avvisningsgrunder Ej tvist / Ej klagat Ej konsumenttvist (ex brf har avtalet med näringsidkaren) 6-månadersregeln (räknas från nekande svar) Värdegränsen (2 000 kr – ek. skada) Yrkandet oklart Kontaktuppgifter saknas Vara / tjänst som inte prövas av ARN (ex värmepumpar, fast egendom)

Sammanträdet på ARN Inför sammanträdet Sammansättningen Under sammanträdet Efter sammanträdet Först när beslutet expas är det officiellt Möjligheten att begära omprövning av beslutet (svårt)

Normalt konsumenttjänstlagen (1985:716) Om ärendet har inslag av både köp och tjänst: Konsumentköplagen (1990:932) tillämplig, om varan i förhållande till tjänsten utgör den övervägande delen av köpet och tjänsten sammantaget. (NJA 2001 s. 138)

Tvistefrågor Fel i tjänsten (utförande el. material) Feldebiteringar - Olika uppfattningar om vad som omfattas av avtalet (ex tilläggsarbete eller ingår i avtalet?) - Fast pris eller löpande räkning?

Vad är ett fel? 4 resp. 9 § f. konsumenttjänstlagen: Fel i tjänsten när resultatet avviker från vad konsumenten har rätt att kräva i fråga om fackmässighet eller från vad som i övrigt får anses avtalat. Utgångspunkt tidsmässigt = när uppdraget avslutades

Påföljder vid fel 16 § konsumenttjänstlagen: Hålla inne betalningen Avhjälpande Prisavdrag Hävning Skadestånd

Vad är ett dröjsmål? 24 § konsumenttjänstlagen När uppdraget inte har avslutats inom den tid som har avtalats alt. inom skälig tid och detta inte beror på konsumenten När tid för arbetets påbörjande eller fortskridande inte iakttas

Påföljder vid dröjsmål 25 § konsumenttjänstlagen Hålla inne betalningen Utförande av tjänsten Hävning Skadestånd

Reklamation av tjänster 17 och 26 §§ konsumenttjänstlagen Inom skälig tid (2 månader efter upptäckt alltid skälig tid) Huvudregel: 3 år efter det att uppdraget avslutades Arbete på mark eller byggnader m.m.: 10 år efter det att uppdraget avslutades Dröjsmål: Inom skälig tid efter uppdragets avslutande

Bevisbörderegler Huvudregel: Den som påstår fel har bevisbördan för sitt påstående. Viktigt att kunna presentera t.ex. skriftliga avtalshandlingar, även om muntligt avtal i princip gäller. Besiktningsprotokoll har stor betydelse ( i viss mån även fotografier).

Priset och bevisbördan 36 § första stycket konsumenttjänstlagen: ”I den mån inte annat följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt…” - Konsumenten har bevisbördan för att annat avtalats. 36 § andra stycket konsumenttjänstlagen: ”Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift, får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent…” - Konsumenten har bevisbördan för ungefärlig prisuppgift.

Priset och bevisbördan Fast pris: Om parterna är överens om att ett fast pris eller takpris lämnats, har näringsidkaren bevisbördan för att de avtalat om ev. tilläggsarbeten enl. 8 § konsumenttjänstlagen. Om parterna inte är överens om att ett fast pris eller takpris lämnats,har konsumenten bevisbördan för detta (NJA 2005 s. 205).(Tidigare hade näringsidkaren bevisbördan enligt förarbetena till konsumenttjänstlagen [prop. 1984/85:110 s. 302 f.])

Husentreprenader Särskilda bestämmelser, se §§ konsumenttjänstlagen Prövas av ARN sedan den 1 juli (Tidigare prövades inte köp eller uppförande av byggnad.) Gränsdragningssvårigheter: Nämnden prövar fortfarande inte köp av fast egendom. Problem: Hur blir det om man köpt marken av samma näringsidkare som står för entreprenadavtalet? Svar: ARN prövar, bl.a. av rättviseskäl. Ses som två skilda avtal, varav husuppförandet kan prövas. Fel i själva den köpta tomten prövas ej.)

Ärenden – vanliga fall Skäligt pris Fackmässigt – fel i tjänsten Dröjsmål – påföljder