Integrering av informationssökning – ett lyckat försök Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek Campus Norrköping
Linköping+Norrköping = sant Campus Norrköpings bibliotek - ett bibliotek för alla utbildningar
Bakgrund Kontaktbibliotekarie för miljövetarprogrammet Utbildningsansvarig vid CNB Pedagogikkurs 2001 Pedagogiskt projekt 700:-/timme
Miljövetarprogrammet Tvärvetenskapligt Problembaserat Informationssökning och eget sökande viktigt Internet för lättvindig lösning
Starten av projektet Utbildningsgruppen vid programmet Omfattning av undervisningen Grundutbildningen - tyngst Specialiseringen – vid behov
Tid och upplägg Ett moment / 10 poäng Två basgrupper = 16 personer Två lektionstimmar = 2 x 40 minuter Lite prat – mycket verkstad
Kurserna år 1 1. Rundvandring och introduktion. Biblioteks- kataloger 2. Sökstrategier Databaser och tidskrifter 3. Libris + internet för att finna fulltextrapporter 4. Internet. Kvalitet och sökmotorer
Kurserna år 2 5. Riksdags- och regeringsmaterial 6. Naturvetenskapliga databaser 7. Resurstillfälle 8. Samhällsvetenskapliga databaser
Stöttepelare Christine Bruce Top ten misstakes Learning by doing Paul Ramsden Carol Collier Kuhlthau
Framtid Programmet måste spara Öka kvalitet Inrikta mot a-uppsats
Nytt upplägg 1. Rundvandring Grundläggande bibliotekskunskap. Biblio- tekskatalogerna 2. Internet Kvalitet och sökmotorer 3. Databaser och elektroniska tidskrifter inför uppsatsen 4. Uppsats
Uppföljning Hur vi ska följa upp studenternas uppsats- skrivande är ännu inte klart.
Sammanfattning De ställer mer adekvata frågor Bra kontakt med lärargruppen Bra kontakt med studenterna Svårt att förnya sig hela tiden men nödvändigt!
Slutkläm Mycket givande Motiverade studenter Fördjupning Skulle alla göra likadant skulle vi inte klara av det men kul vore det!