Hållplats 1Hållplats 2Hållplats 3 Eleven kan beskriva eller förklara ett fenomen eller ett samband i vardagliga termer och utifrån egna erfarenheter, men beskrivningen/ förklaringen är ofullständig eller inte helt korrekt. Eleven kan beskriva eller förklara ett fenomen eller ett samband i vardagliga termer och utifrån egna erfarenheter. Eleven kan dessutom ta hjälp av kunskaper i naturvetenskap för att beskriva eller förklara ett fenomen eller ett samband, men det naturvetenskapliga innehållet är inte nödvändigtvis helt korrekt, relevant eller fullständigt. Eleven kan använda korrekta och relevanta kunskaper i naturvetenskap för att beskriva eller förklara ett fenomen eller ett samband på ett – med hänsyn till årskursen – lämpligt sätt.
Ni har gjort uppgiften ljuset brinner. Nu ska vi tillsammans titta på hur man kan bedöma olika svar.
Stearinet smälter och lite rinner nerför ljuset men det mesta förångas och åker iväg någon annanstans. Stearinet värms upp och flyter ner längs med ljuset till ljusstaken där det stelnar och bildar en sorts massa som är ganska mjuk. Vilken hållplats passar bäst till dessa elevsvar?
När man tänder ett ljus så omvandlas stearinet till koldioxid och vatten som åker ut i luften. Jag tror att lågan smälter ner stearinet så att det blir en sorts vätska som senare dunstar d.v.s. att lågans värme skiljer på molekylerna som försvinner ut i luften. När man tänder ljuset så brinner stearinet upp och då blir ljuset mindre.
Titta på din egen motivering! Vilken hållplats tycker du att din motivering passar in på?