Ungdomstränarfortbildning i Dalby GIF Tematräning - Teknikträning Instruktörsrollen Instruktion i teknik o spel Praktik Fortbildningar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Spelarutbildningsplan Östergötlands FF
Advertisements

Passningsspel Avgörande faktorer Typ av pass Spelförståelse
F ÖRÄLDRAMÖTE F04:7. B OO FF’ S VÄRDEGRUND Fotboll är en lagsport Respekt Socialt ansvar Stolthet Delaktighet.
Egen träning & eget ansvar
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
spelarutveckling i ett FÖRENINGSperspektiv
Fotbollssektionen Utbildningsplan 2011
Spelarutbildningsmatris
Svenska Fotbollsakademin
Spelförståelse 1 ”Spelförståelse är att förstå spelet. Det handlar inte om att förstå ett speciellt spel utan spel i allmänhet – sitt eget och motståndarnas.
Fotbollsövningar Pojkar 03
Spelarutveckling i ett Föreningsperspektiv
Fotbollsverksamheten
Spelidé Spelarnas uppgifter.
Workshop för ledare i inomhusfotboll
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Träningspasset Gk Vad ska vi göra idag? Varför ska vi göra det?
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
Spelmodell 11-manna Vaksala SK P00
Vi är bra på integration. Livslångt fotbollsintresse.
LIF-Ungdom spelarutbildning
Arbetsmodell: Fortuna FF VAD – Vad ska tränas?
Spelarlyftets Spelarutbildningsmatris - www. spelarlyftet
Arbetssätt, spelförståelse, fotbollsfys, ledarskap.
Mälarhöjdens IK 2010 Vi har chans att ta tre poäng i varje match
Sundsvalls DFF Tips hur vi förbereder våra målvakter till träning och match el Psst! Kolla detta!
Målsättning: Flera och bättre fotbollsspelare i Småland Baserad på Svenska Fotbollförbundets spelarutbildningsplan.
Nyckeln till framgång! P Hej grabbar! Vi i ledarteamet hälsar er välkomna till vad vi hoppas ska bli ett framgångsrikt fotbollsår Vi välkomnar.
KURSDAG – 09.00Inledning – Reflektioner från Kursdag – 10.30Teori 3 – Fotbollsfys – fysisk träning inom ungdomsfotbollen – 11.00Fika.
Föräldrarmöte (P05) 10 september 2015 Välkomna Vem för anteckningar: ???
7-mannamatch spel 9-12 år Anfallsspel Målvakten rullar eller kastar ut bollen till någon av medspelarna. Bollhållaren fortsätter speluppbyggnaden med att.
Målsättning: Flera och bättre fotbollsspelare i Småland Baserad på Svenska Fotbollförbundets spelarutbildningsplan.
Västergötlands FF Övningar för det distriktsläger spelare 13 år VFF - Spelarutbildning Träning 1Träning 2Träning 3Träning 4.
Värmdö IF P-00 Spelidé. VIF P00 - Spelidé 1.Formation 2.Speluppbyggnad & etablering 3.Anfallsspel 4.Anfallsvapen 5.Försvarsspel ”Gott omdöme får man av.
Spelidé – 2014 Därför är det viktigt att:  Alla deltar i anfall: spela bollen framåt med hela laget för att försöka göra mål.  Alla deltar i försvar:
Målsättning: Flera och bättre fotbollsspelare i Småland Baserad på Svenska Fotbollförbundets spelarutbildningsplan.
Målsättning: Flera och bättre fotbollsspelare i Småland Baserad på Svenska Fotbollförbundets spelarutbildningsplan.
Säsongen Fotbollsdagen Träning Träning Inledning grovplaneringP.B Inledning grovplaneringP.B Grupparbete:
ÖVNINGAR P03 v Roberth Bromér. Bollteknik I denna organisation har varje spelare var sin boll, och en egen yta att jobba i. Spelaren tar med.
Försvar– Träningspass-1 Färdighetsövning - 1 Vad? Varför? Hur? Frågeställning: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor):
SvFFs ”Arbetsmodell” A2.1FÖ1 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring.
Pojkar-09 Övningar och spel
Spelarutbildningsmatris
Uppstartshelg 8-9/4 Mål och ambitioner Förväntningar/krav
Gammelstads IF 2015 Fotboll Pojkar -03.
Träningsupplägg IKK-P05
AGENDA Program 09:30 – 10:00 Incheckning och info
AIK P03, V33-10, måndag, Driva / Vända / Bollbehandling, steg 1: ca
FÖRSVARSSPEL Högt försvarsspel
Första sidan beskriver kort hela träningens mål / syfte
Onsala BK F08-Träningsupplägg 2015
Anfall – Träningspass-1
Tränarutbildning 3 för P03:
Spelarutbildningsmatris
Gammelstads IF 2014 Fotboll Pojkar -03.
AIK P03, V33-10, måndag, Driva / Vända / Bollbehandling, steg 1: ca
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – DRIVA 2
Spelare: P11, F11/10/09 Tränare: Spelare i P04, F03/04
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL- UTMANA, FINTA,DRIBBLA 1
Spelarutbildningsplan
SPELARUTBILDNINGSPLAN MEDELPADS FOTBOLLFÖRBUND
Möte 19/3.
SoL övningskompendie Tema: Speluppfattning
SoL övningskompendie Tema: Avslut
Uppvärmning totalt 30 min.
SoL övningskompendie Tema: Driva
Träningsupplägg maj Stureby SK P07
SoL övningskompendie Tema: Press
Presentationens avskrift:

Ungdomstränarfortbildning i Dalby GIF Tematräning - Teknikträning Instruktörsrollen Instruktion i teknik o spel Praktik Fortbildningar

TEMATRÄNING Ger många upprepningar Möjligheter till kontinuerlig Instruktion i en teknisk detalj Lätt för spelaren att ta till sig instruktion Goda möjligheter till stegring Tydlig koppling av tekniken till spelsituationen

TEMATRÄNING Hur träna teknik? Krävs många upprepningar Börja med isolerat Med motståndare I spel, smålagsspel Viktigt att spelaren ser sammanhanget teknik–spel Koppling teknik–spelförståelse-speluppfattning

ANFALLSSPELAREN SKOTT DRIVA MOTTAGNING PASSNING VÄNDNING Insida Utsida Vrist DRIVA Insida Utsida Vrist MOTTAGNING Insida Utsida Vrist Lår Bröst Huvud PASSNING Insida Utsida Vrist Chip Volley, halvvolley, kort, lång, skruv. VÄNDNING Insida Utsida Sulvändning Cruyffvändning FINT – DRIBBLING Överstegsfint Kroppsfint Passningsfint Skottfint Vändningsfint NICK Utan upphopp Upphopp jämfota Upphopp ett ben

FÖRSVARSSPELAREN TACKLING/BRYTNING PRESS MARKERING TÄCKNING UNDERSTÖD Skuldertackling Motlägg Glidtackling PRESS Rättvänd bollhållare Felvänd bollhållare MARKERING Närmarkering Avståndsmarkering TÄCKNING UNDERSTÖD

TEMATRÄNING Röd tråd! Idag - Finta-dribbla, 1-1, 2-2, 3-2 Uppvärmning, på temat Teknikmoment – utveckling/ variation Pröva, omsätt i spel, smålagsspel Återkoppling, nedjoggning, stretching

INSTRUKTÖRSROLLEN Innan övningen: Berätta VAD ni ska träna på. (ge spelarna en överblick, underlättar inlärning) Berätta VARFÖR ni ska träna tekniken (motivera spelarna, skapa bilder av matchsituationer) Berätta HUR tekniken ska utföras Ställ frågor och låt spelarna svara – skapar delaktighet Summera sedan med DINA två-tre instruktionspunkter

INSTRUKTÖRSROLLEN SPELÖVNINGAR Att tänka på: Tränarens fokus: Syftet med spelövningen bör vara samma som VARFÖR:et i tidigare teknikövningar för att få en röd tråd i träningen Det ger en naturlig stegring av inlärningen då spelarna först får träna på momentet isolerat och därefter funktionellt i spel Tränarens fokus: Ge instruktioner under spelet Bryt och förstärk bra exempel Involvera spelarna så att de får värdera olika spellösningar Ställ frågor Få spelarna att lyckas och förstärk positiv utveckling

Praktikspass Finta-dribbla,1-1, 2-2, 3-2 Finta, dribbla – passiv motståndare 1-1, 2-1 på yta 2-1, 2-2 mot mål 2-2, 3-2 med omställning Spel 4-4

Sammanfattning Håll fast vid dina instruktionspunkter Ge individuell instruktion och feedback Gå från isolerat till funktionellt Var envis - säkerställ att spelaren förstått Instruera i spelmoment Återkoppla

EN BRA OCH UTVECKLANDE FOTBOLLSTRÄNING Har ett tydligt syfte. Är kopplad till lagets arbetssätt. Är välplanerad och har en realistisk, stegrad, utmaning. Har utövare som förstår meningen – sammanhanget. Innehåller hög aktivitetsnivå och många bollkontakter. Tar hänsyn till olika mognad. Har en bra balans mellan matchlik fart, återhämtning och instruktion. Innehåller mestadels individuell feedback. Ger spelarna bekräftelse på ett bra utförande, förståelse och kontroll. Innehåller många upprepningar. Har engagerade spelare som bjuds in i diskussioner och själv löser problem. Är kul.

Så här gör vi träningen lustfylld Träningen är varierad Spelaren nämns vid namn Spelarna får uppleva framgång (att de blir bättre på något) Lekar och övningar har olika svårighetsgrader Spelarna får lösa uppgifterna själva ibland Spelarna får leka och öva enskilt ibland Föreläsning Syfte: att få en förståelse för hur vi kan uppnå en av ledarnas viktigaste uppgift – att skapa en miljö på träningen där barnen har roligt och vill lära sig fotboll Handledning Om vi kan skapa roliga träningar kommer barnen tillbaka. Målsättningen med träningen bör vara att de har så roligt att de vill träna på egen hand! Träningen är varierad Låt barnen träna på olika saker i olika former. Använd gärna ”Att variera en övning”. Barnen nämns vid namn Ger bekräftelse och barnen känner att de blir sedda. Barnen får uppleva framgång (att de blir bättre på något) En viktig del för att tycka något är roligt (och det gäller även oss vuxna) är att man lyckas. Detta är ännu viktigare för barn. Lekar och övningar har olika svårighetsgrader Det är viktigt att barnen får lyckas på träningen samtidigt som de får en utmaning. En variation i svårighetsgraden är därför att föredra. Barnen får lösa uppgifterna själv ibland Detta ger barnen friare spelrum och ger dem möjlighet att vara kreativa. Barnen får leka och öva enskilt ibland Då har de egen kontroll på sin boll och kan själv styra vad de vill göra. Låt barnen leka fritt tillsammans – exempelvis i början av träningen. Barn är bra på att leka och tycker oftast att det är roligt. Det kan vara en bra idé att låta barnen ”springa av sig” i några minuter innan ni har samling. Avsluta med lek Ett bra sätt att få barnen att gå ifrån träningen med ett leende på läpparna är att avsluta träningen med en lek.

FÖRE TRÄNINGEN Gå igenom träningen – bekanta dig med innehållet. Tydligt syfte – instruktioner som stöd Organisera väl och minimera tidsåtgång för att ändra organisation. Förbered dig med instruktioner (Teknikregistret) så att du kan hjälpa spelarna att nå VAD:et. Planera för eventuell stegring av övningen/träningen. Kontrollera tillgång till planyta, mål med mera. Förbered planen för träning med konor etc. Motivera spelarna

UNDER TRÄNINGEN Börja med att ge en bild av träningens innehåll. Beskriv VARFÖR det är bra att träna på kommande moment. Sätt in momentet i det stora spelets sammanhang. Ut med spelarna snabbt på övningsytan och dra anvisningar där. Välj lämplig instruktionsmetod och arbeta systematiskt efter den. Prioritera individuell och tydlig feedback. Visa vad du menar, prata inte om vad du menar. Bra utförande före tempo. Sprid din energi till spelarna. Försök ge alla uppmärksamhet. Låt spelarna aktivt delta i problemlösning. Ta drickapauser (återhämtning) samtidigt med den eventuella kollektiva instruktionen. Ta hänsyn till olika mognad hos spelarna.

EFTER TRÄNINGEN Sammanfatta med spelarnas hjälp vilka detaljer, instruktioner, som varit i fokus under träningen. Ge din syn på hur det gått för gruppen efter att spelarna pratat om sin uppfattning.

Så här fortsätter du från gamla utbildningen Steg 3 Steg 2/U3 Steg 1/U2 Grundkurs/U1

Utbildningstips Avspark + Bas 1 Allsidig träning för barn Klubbtränarfortbildning på hemmaplan Barnutbildning Skåneidrotten Etik o moral Att hantera idrottsföräldrar

KLUBBTRÄNARFORTBILDNING på hemmaplan Spelarutveckling (Träff 1) Avslut Fotbollsworkout Grunder i anfallsspel Grunder i försvarsspel Instruktörsrollen Koordination – Motorik Leda grupper Målvaktsträning Passning - Mottagning Säsongsplanering Talangbegreppet Teknikinstruktion Tematräning Tillslag Uppspel

SPELARUTBILDNING 2012 Lokal Talangutveckling 16 år 3 zon pojk 2 zon flick Distriktslags-verksamhet 14-17 år Målvaktens Dag Spelare 13-16 år 13 och 27 maj Lokal Talangutveckling 15 år (höst) 9 zon pojk 4 zon flick Skåneläger 14 år - 96 pojk 18-21/6 14 år - 80 flick, 15-18/6 Klubbtränarfortbildning Lokal Talangutveckling 14-15 år (vår) 9 zon pojk 4 zon flick Klubbtränarfortbildning Zonuttagningsläger 9/4 Föreningsanmälan Zonuttagningsläger 29/4 25-35 spelare/zon Zonuttagningsläger 13/5 16 spelare/zon Klubbtränarinformation Zonutbildningsläger 22/4 Föreningsanmälan Zonutbildningsläger V 21 (21/5-27/5) Zonutbildningsläger V 35 (27/8-2/9) Zonutbildningsläger 23/9

INSTRUKTÖRSROLLEN 5-mannafotboll Taktisk träning Teknisk träning Svårt att se samband Teknisk träning Instruera sparsamt Lekfull teknikträning smålagsspel 7-mannafotboll Taktisk träning Börjar kunna se samband Teknisk träning Mottagliga för instruktion 11-mannafotboll Taktisk träning Kan se samband Teknisk träning Detaljerad instruktion Instruera mycket

Teknikövningar Att tänka på: Stor aktivitet (undvik köer, alla barn aktiva hela tiden) Lagom utmanande Lekfullt Upp till 9 år: Instruera sparsamt – låt barnen lära sig genom leken Lär barnen genom att de får visa eller kopiera varandra 10-12 år: Välj ut ett fåtal instruktioner, anpassade till barnens nivå Att visa ger oftast bättre effekt än att berätta Fokusera på det som är rätt och ge återkoppling på detta Många repetitioner http://ovningsbanken.svenskfotboll.se/ http://svenskfotboll.se/webb-tv/ (Välj Teknik) Föreläsning Syfte: berätta vad som är viktigt att tänka på när man kör teknikövningar på träningen Dela ut ”barninstruktioner” + lek/övningsbank

Spelarutbildningsplan – ex 10-12 år Teknisk träning 10-12 år: Drivning Passning Mottagning Fint och dribbling Skott Vändning Nick Målvaktsteknik – allmän Instruktion i anfallsspel: Spelbar Spelavstånd Spelbredd Speldjup Försvarsspel: Duellspel Skapa ett instruktionsregister med de enklaste instruktionerna Föreläsning Syfte: Information om vad en träning för barn upp till 9 år bör innehåll både när det gäller teknikövningar och smålagsspel. Handledning Träna på rätt saker i rätt ålder. Detta är en hjälp för att skapa en lustfylld träning. Duellspel Introducera försvarsspelet. När motståndarna har bollen är alla i laget försvarare. Press + markering Smålagsspel: Få spelare per lag Liten plan Låt alltid barnen praktisera tekniken i spel – gärna hälften av träningstiden!

INSTRUKTÖRSROLLEN Efter övningen: Följ upp instruktionerna i kommande teknikövning eller spelövning Följ upp instruktionerna på kommande träningar Följ upp instruktionerna i kommande match

INSTRUKTÖRSROLLEN Under övningen: 5. Var tydlig och kortfattad Avvakta och analysera (titta på hur spelarna utför det moment som du har instruktionspunkter till) Gå inte in och korrigera spelarna för tidigt. Låt spelarna få tid på sig att öva. Börja med att berömma (spelarna växer och blir uppmärksamma på när du pratar) Ge individuell instruktion (och följ upp instruktionen när spelaren har genomfört momentet igen) 5. Var tydlig och kortfattad Tala till olika sinnen (bilder, känsel, hörsel) Ge ev. gruppinstruktion Sammanfatta Förstärk positiv utveckling Ställ kontrollerande frågor