GfK. Growth from knowledge

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Omnibus Express v. 50 IKEA Försäljnings AB December 2009
1 Tillväxtfakta - Så växer Sverige och dess regioner Ett urval av figurerna i Tillväxtfakta.
Urskogs-studien Samhällsekonomiska intäkter och kostnader av att spara vissa urskogar Värderade 11 primära rekreationsområden Enkätundersökning 1100 svenskar.
SCB i Almedalen 2012 Statistikens betydelse för samhället
1. Varför finns det pengar?
TIMBRO 17 december 2012 TIMBRO Timbro Landsbygd, politik och reformer.
DemoskopPanelen 2013.
Mobila anknytningar med Springmobil
1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005.
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
GfK Consumer TrackingGfK Fashion*ScopeOktober 2009 Gain & Loss analys – sporthandeln GfK Fashion*Scope Januari – juni 2009/Januari – juni 2008.
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
© Aduct AB voxpop ”folkets röst” ett webb-baserat beslutstödssystem.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
1 GfK Consumer Tracking“Så gick det 2009” Fredrik BendzJan 2010 Frågor och svar om rapporten Hur definieras ”storköparna” (”Heavy Buyers”)? Vi har specialstuderat.
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Miljarder möjligheter på en plats!
En bransch med många ansikten….
Menigo ”Vår kunskap — din framgång”
Novus Opinion ”Allmänheten om bemanningsföretagen”
1 GfK Consumer TrackingLidl & Netto Fredrik Ydell Februari 2010 Exempel på undersökningens layout och vilka nyckletal som redovisas. De varugrupper som.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
- Hur vet vi om vi har lyckats?
GfK Fashion*Scope Översikt 2009.
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Stora + Störst tal först. Stora additionstabellen Tanketips!
Med Göteborg innerstad i fokus. Vilka är Nova Digital Media Nova Digital Media är ett bolag som erbjuder digital annonsering på skärmar som är utsatta.
Frukostmöte Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm.
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Q3 Rapport 2013 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Differ Transformation Park KB © 2010 YouGov 1 SE PR-undersökning SIS PR Undersökning SIS Differ September 2010 Stockholm september 2010.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Stora additionstabellen
The Digital Home Anders Hamrén, D-Link. D-Link Företaget Företaget grundades 1986 Drygt 3000 anställda Omsättning 2001, 1 Miljard USD Tillväxt på 50%
1 GfK Consumer TrackingVilka andra kanaler handlar man i? Fredrik Ydell Juni 2009 Vilka andra kanaler handlar man i? Undersökningen har gjort på detta.
Den Svenska Dagligvarumarknaden Översikt
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Tranebergs Å-Hem, Bromma.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
MMS Akademi Så mäter MMS tittarsiffror – del 1 Jannike Sköldebjer.
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Resultat från mätningar av
1 GfK Consumer TrackingHomogen marknad Fredrik Ydell Maj 2009 Exempel på hur layouten ser ut för undersökningen. De indelningar som ingår i undersökningen.
Attitydundersökning – Myrorna 2010
1 Expansion och stark tillväxt WBM AB Nils Vinberg 13 september 2006.
Voxpop.
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Hur tittar vi på TV?
Proteinrik glass gjord på svensk kvarg
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Stora subtraktionstabellen
GfK Consumer Tracking Scandinavia 2009 Price Premiums Vilka faktorer får konsumenten att köpa dyrare produkter i en kategori? GfK. Growth from Knowledge.
1 GfK Consumer TrackingLidl 6 år i Sverige Fredrik Ydell Oktober 2009 Lidl 6 år i Sverige Exempel på undersökningens layout. De varugrupper som redovisas,
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
PQA Presentation SECO TOOLS MSEK i försäljning Ca anställda. Mer än 35 egna säljbolag. Tillsammans med distributörer och.
Februari 2015 Friskis&Svettis - Tracking. Totalt – 7 mätningar (2014: Jan/Mar/Maj/Juli/Sep/Nov och 2015: Jan)
YouGov Omnibus, april 2014 Omnibus Zoonoser ERV Försäkringsaktiebolag.
CITYKLIMATET 2015 OKTOBER 2015 FASTIGHETSÄGARNA SYD.
Frågor om skyddad natur
Sälja en produkt eller tjänst
Presentationens avskrift:

GfK. Growth from knowledge

1. Information om GfK

GfK Gruppen Grundat 1937, Tyskland Omsättning € 1100 miljoner 7.900 heltidsanställda Anställda 130 dotterbolag i 70 länder Nätverk Position 4:e största undersökningsföretaget i världen Verksamhet Marknadsundersökningar med ett system av produkter och analysinstrument

GfK Sverige AB Etablerat 1967 Omsättning 160 MSEK 130 heltidsanställda Kontor i Lund och Stockholm

kapitalvaror (vitvaror, radio/TV, PC mm) GfK Sverige, Affärsområden Skräddarsydda undersökningar Food, Service, b2b, Pharma Custom Research Consumer Tracking Handelspaneler kapitalvaror (vitvaror, radio/TV, PC mm) Non-Food Tracking Konsumentpaneler 3 000 hushåll dagligvaror, 5000 hushåll sällanköpsvaror (leksaker, multimedia, OTC, färg, verktyg mm)

2. Vad är en hushållspanel ?

Vad är en hushållspanel? Ett permanent och representativt urval som följs över tiden. I genomsnitt är ett hushåll med i GfK´s panel under 3 år. Det innebär att man kan följa förändringar i inköpsbeteenden över längre tidsperioder.

Marknadsinformationskedjan Vad är producerat ? Ex-Factory sales Vad är sålt ? Retail Audit Vem köper vad och när ? Hushållspanel Vem använder det ? Förbrukar panel Var skall man annonsera ? Media information Specifika behov ? Ad Hoc (‘Qual’ and ‘Quant’)

Hur fungerar en hushållspanel ? Inköp Hemmet Scanning eller dagbok Inköpta produkter Skickas till GfK Masterfile Kontroll Vägning Produkt, Pris Inköpsställe, Kvantitet, Inköpsdag... Socio-demographic variabler CENTRAL DATABAS

Consumer Scan – panel för dagligvaruhandeln Representativitet: Svensk privathushållskonsumtion Urval: Sociodemografiskt representativ panel. Stratifierat urval, 7 basregioner där Stockholm, Göteborg och Malmö är egna regioner 3 000 hushåll Utbytesgrad: ca 30 % per år Frågeformulär: Förtryckt inköpsdagbok samt scanning och rapportering via web. EAN-baserad på majoriteten av varugrupperna

Hushållens bakgrundsvariabler förklarar olikheter i inköpsbeteende Region Ortstorlek Familjestruktur Antal hushållsmedlemmar Antal barn Kön Ålder Sysselsättningsgrad Inkomst Boendeform Innehav av ICA-kort, Medmera-kort Utbildningsgrad Lojalitet till butikskedjor Innehav av kapitalvaror Prismedvetenhet Nytt: Attityder och värderingar för segmentering av hushållen

Jämförelse mellan mätmetoder

Skillnad mellan paneldata och handelsdata Retail data Traditionell handel Övrig handel Paneldata Hushållsinköp Inköp från andra än privata hushåll

Vilken information får man fram från en hushållspanel?

I analysen väljer man produkt, målgrupp, kedja och tidsperiod Vad? Vem? Produkt märke variant, artikel, konkurrenter... Hushåll ålder, barn, ej barn, inkomst,... Tid & Nyckeltal Retailer ICA Ahold, FDB, Norgesgruppen... Var?

Analyserar utvecklingen av värdet i marknaden Marknadsvärde Snittpris Marknadsvolym Penetration Volym per köpare % av hushållens som köper Volym per inköpstillfälle Inköpsfrekvens

Analyser från en hushållspanel 1. Tracking av nyckeltal Hur många köper mitt märke ? Hur ofta köper man det ? Hur mycket spendera man på mitt märke ? 2. Beskrivande nyckeltal Vem är min köpare ? Hur starkt är mitt märke ? Hur fördelas köparna baserat på hur mycket man köper av mitt märke ? 3. Förstå köparbeteendet Varför växer eller minskar mitt märkes försäljning ? Hur har inköpsbeteendet förändrats ? Vad köper mina köpare istället för mitt märke ?

Kedjornas köparprofil förklara skillnader i deras performance Juli 2005 – Juni 2006

GfK. Growth from knowledge