LÄSVANOR EN PRESENTATION FRÅN DAGSPRESSKOLLEGIET.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Taltidningen 2.0 På god väg mot inkluderande dagstidningar
Advertisements

Folkhälsan i Sverige: Årsrapport 2012
1 Tillväxtfakta - Så växer Sverige och dess regioner Ett urval av figurerna i Tillväxtfakta.
Rudolf Antoni SOM-institutet Göteborgs universitet Teatern i samhället.
Varför är det viktigt att mäta?
Eurokoderna När blir de klara? Vad menas? •Då respektive standard finns? •När respektive standard kan användas? •Då det går.
Siffror om jämställdhet
En presentation för dig som är lärare
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Diagramrapport BoInvent
Sociala medier – hajp eller morgondagens mötesplats? Madeleine Sjöstedt Erik Jennische.
L ÄSVANESTUDIEN FRÅN D AGSPRESSKOLLEGIET VÅREN 2013.
Populära aktiviteter på nätet bland unga internetanvändare i hemmet en genomsnittlig dag 2009 (procent) * Med socialt nätverk avses här socialt nätverk/community/diskussionsforum/chattgrupp.
Torsgatan 3b, 1 vån Göteborg Mediekritiskt nätverk Räkna med kvinnor! Nyhetsgranskning ur ett medborgarperspektiv.
Huvudfinansiär: Tidningsutgivarna Fokuserar tre frågor:
Mottagande / Publik och programforskning. Fem traditioner (Jensen & Rosengren 1990): •effektstudier •uses and gratifications •litterär kritik •kulturstudier.
Tidsanvändningsundersökningen 2010/11
Massmedia och reklam.
Flödesmodellen & Tillgänglighet Landstinget Blekinge
Läsvanestudien En presentation från Dagspresskollegiet.
Nordiska medievanor i förändring Eva Harrie Nordicom.
MASSMEDIERNA omkring oss
Massmedia och reklam.
Sveriges Television Publik & Utbud TV-tittandet 2007.
Tittarsiffror, är de tillförlitliga?
Hushållstorleksutredningen, tester Pirjo Svedberg MMS.
Medborgarnas uppfattningar om den regionala demokratin Erfarenheter från Västra Götaland och Skåne Norrbottenskonferens 23 september.
Kapitel 4 November 2008/Leif Carlsson Om Dina levnadsvanor Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Kapitel 4 Liv & hälsa i Örebro län år 2008 November 2008/Leif Carlsson Om Dina levnadsvanor Liv & hälsa en undersökning om hälsa, levnadsvanor och.
Metodmöte den 8 juni 2007 Definitioner TSV Pirjo Svedberg MMS.
Figur 3 Figur 3 Antal hushåll med ekonomiskt bistånd
Källa: Orvesto Konsument 2009:helår Södermanlands Nyheter räckvidder, hushållstäckning, upplaga, tidningsläsning och inställning till reklam i A-region.
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
Hur tänker 90-talisterna och vad vill de ha? 1. 2.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Tillämpad statistik Naprapathögskolan
Ekonomirapporten. April 2014
Lantmäteriets informationsförsäljning
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
Penningpolitisk uppföljning december Diagram 1. Reporänta med osäkerhetsintervall Procent, kvartalsmedelvärden Källa: Riksbanken Anm. Osäkerhetsintervallen.
Budgetdagen februari 2014 Annika Wallenskog.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Undersökning om ålänningars alkohol- och narkotikabruk samt spelvanor år 2011.
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
STs Arbetsmiljörapport 2010
SOM-undersökningarna SOM Samhälle Opinion Massmedia Riks-SOM Sedan 1986 Nu 2x 3000 individer Väst-SOM Göteborgsregionen Västra Götalandsregionen.
STATISTISKA CENTRALBYRÅN
Nyheter & Källkritik.
Tidningskunskap.
Massmedia.
Medieanvändning över tid (15-24 år) Olle Findahl: Barn och ungas medieanvändning 2012 Minuter/dag.
EN REGION BLIR TILL Medborgarna och Västra Götalandsregionen Lennart Nilsson - CEFOS SOM-institutet
SOM-INSTITUTET Samhälle Opinion Massmedia Statsvetenskapliga institutionen Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)
Landstingsstyrelsen /KS. Andel nöjda med besöken hos hälso- och sjukvården i Norrbotten. Grupper, år Genomsnitt för riket och Norrbotten 83.
Tidningar & Nyheter.
Arbetslöshet Avvikelse från 2007 års nivå, procentenheter.
Rökning bland föräldrar till barn som är födda 2008 och är 0-4 veckor Källa: NLL, primärvården * * *** * *** * underlaget är färre än 40 individer. **
Massmedia och reklam.
Massmedia.
(B) Lokal samverkan. Frågans lydelse: ’Har kommunen en lokal överenskommelse (LÖK) med Arbetsförmedlingen för 2014 om insatser för nyanlända som omfattas.
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
HALMSTAD KULTURFÖRVALTNING - KULTURUNDERSÖKNINGEN 2015 Anna Ragnarsson Senior Consultant Tel: Kontakt: Maria Gellert.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Brukarundersökning dagverksamhet 2016
Stadsledningskontoret Skarpnäck stadsdel Medborgarundersökning 2012
MASSMEDIA.
Applåd och Hjärtefrågor
effektmätning för CASINO COSMOPOL –
Presentationens avskrift:

LÄSVANOR EN PRESENTATION FRÅN DAGSPRESSKOLLEGIET

Enkel modell över faktorer som förklarar människors medieanvändning Egenskaper hos samhället Långsiktiga/kortsiktiga Medie- konsumtion distribution/räckvidd/ vana/värdering Egenskaper hos medierna Interna/externa Egenskaper hos individen Demografi/preferenser

Mediekonsumtion en genomsnittlig dag, 2008 (procent) Källa: Mediebarometern 2008, Nordicom-Sverige

Användningen av press, radio, tv och internet en genomsnittlig dag, (procent) Källa: Mediebarometern 2008, Nordicom-Sverige

Den tid vi ägnar åt medier en genomsnittlig dag, 1980 och 2008 (procent) 2008 Källa: Mediebarometern, Nordicom-Sverige Total tid: 5 timmar och 45 minuterTotal tid: 5 timmar och 59 minuter 1980

Regelbunden läsning av olika typer av dagstidningar, (procent) Kommentar: Regelbunden läsning avser för morgontidningar läsning minst 5 dagar i veckan samt för kvälls- respektive gratistidningar läsning minst 3 dagar i veckan. Källa: Den nationella SOM-undersökningen

Läsning av morgontidningar i olika åldersgrupper, (procent) Kommentar: Avser läsning av morgontidningar minst 5 dagar i veckan. Källa: Den nationella SOM-undersökningen

Andel regelbundna morgontidningsläsare efter generation, 1986–2008 (procent) I genomsnitt 34 år I genomsnitt 44 år Kommentar: Regelbundna läsare definieras som de som läser minst 5 dgr/v. Fr.o.m års undersökning specificeras att frågan inte gäller läsning på internet. Den äldsta åldersgruppen är t.o.m begränsad till 70–75 år. Källa: Den nationella SOM-undersökningen / Åsa Nilsson

Prenumeration i hushållet , samt funderingar på att avsluta prenumerationen (procent) Kommentar: Frågan om varför man funderar på att avsluta prenumerationen infördes först 1993 i SOM-formuläret. Frågan om man funderar på att avsluta sin prenumeration ställdes ej i 2007 års undersökning Källa: Den nationella SOM-undersökningen

Andel som bor i hushåll med prenumeration i olika generationer 1986–2008 (procent) I genomsnitt 44 år I genomsnitt 34 år Kommentar: Den äldsta åldersgruppen är t.o.m begränsad till 70–75 år. Källa: Den nationella SOM-undersökningen / Åsa Nilsson

Anledningar till att man funderar på att upphöra med sin prenumeration , (procent) Källa: Den nationella SOM-undersökningen Kommentar: Sedan 2002 ställs frågan vartannat år. Alla frågor ingår inte samtliga år

Skäl till att inte prenumerera på en morgontidning, 2007 (procent) Källa: Den nationella SOM-undersökningen 2007Kommentar: Frågan är ej ställd 2008.

Tillgång till tidningen på annat sätt än genom prenumeration bland icke prenumererande tidningsläsare, (procent) Källa: Den nationella SOM-undersökningen Kommentar: Frågan är ej ställd 2008.

Regelbunden kvällstidningsläsning på papper och nät, (procent) Kommentar: Avser läsning av kvällstidningar minst 3 dagar i veckan. Källa: Den nationella SOM-undersökningen

Regelbunden dagstidningsläsning i Stockholm, Göteborg och Malmö, 2008 (procent) Källa: Den nationella SOM-undersökningen 2008/Ingela Wadbring Kommentar: Observera att figuren bygger på olika skalor. För Göteborg gäller läsning minst 4 dagar i veckan, för Stockholm och Malmö minst 3 dagar i veckan.

Läsning av olika typer av innehåll i den lokala morgontidningen 2007 (procent) Kommentar: Siffrorna anger andelen som har angett svarsalternativet ’allt/i stort sett allt’ eller ’ganska mycket’. Tabellen baseras på de personer som uppgett att de läser en morgontidning minst 1 dag per vecka. OBS! Frågan är ej ställd Källa: Den nationella SOM-undersökningen 2007

Teknikinnehav, (procent) Källa: Den nationella SOM-undersökningen / Annika Bergström

Användning av internet flera gånger i veckan i olika grupper, (procent) Källa: Den nationella SOM-undersökningen /Annika Bergström

Regelbunden nättidningsläsning (procent) Källa: Den nationella SOM-undersökningen 2008/Annika Bergström Kommentar: Avser läsning minst 3 dagar i veckan

Gjort på internet 2008…. (procent) Källa: Den nationella SOM-undersökningen 2008/Annika Bergström

Allmänhetens inställning till reklam i olika medier 2007 (procent) Källa: Den nationella SOM-undersökningen 2007/ Marie GrusellKommentar: Antal svar varierar mellan och 1 719, frågan är ej ställd 2008.