Katarina Hanseus, Barnhjärtcentrum, Lund

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Föräldrastöd i Västra Götalands län
för sjuksköterskeexamen ©
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
Specialistutbildning i Sverige
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
Den nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Individuellt utvecklingssamtal - mall
SPUR – vad är det? Utvecklingen av kvaliteten i läkares vidareutbildning Sveriges läkarförbunds och Svenska Läkaresällskapets stiftelse för utbildningskvalitet.
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
Hälso- och sjukvårdens utvecklingsstrategi
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Pressträff 26/ Framtidens hälso- och sjukvård och en ekonomi i balans.
Att styra med kompetens
VerksamhetsutvecklingVerksamhetsutveckling I arbete med funktionshinder.
Övergripande studierektorsfunktionen Sörmland GRUNDUPPDRAG Huvuduppgifter för Övergripande studierektorerna är att på sjukvårdsledningens uppdrag skapa.
Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne.
Hur gör vi tandvården (mer) hälsoinriktad?
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Förslag till ny specialistutbildning
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Personal i omsorg och vård för äldre undersköterskor och vårdbiträden Utgör 85 procent av personalen i omsorg och vård för äldre 4,4 procent av.
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
Bakgrund Nationell Nivå Projekt Carpe var ett nationellt projekt som startade 2009 och ligger som grund för förändringarna av titlarna och de nya kompetenskraven.
Förändrade förutsättningar för läkares vidareutbildning SR-skola i Uddevalla 11 december 2014.
Trondheim 2-4 maj 2011 Annika Malm. Formidling kräver rätt förutsättningar Historiskt i Sverige Målstyrda resultat Väletablerade och evidensbaserade metoder.
Nya ST 2015 Mars 2015 Version
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Information gemensam rutin SVPL
Palliativ Medicin – ny specialitet! 1987 i Storbritannien 2010 i 17 länder + Finland, …, Sverige Utvecklingen av palliativ vård i landet korrelerar med.
Möte med HSN 6 & 8. Borås Oral Cares uppdrag Organisation Reformen Upphandlingen Informationsarbetet Dagliga problem Framtiden.
Patientens syn på öppenhet i kvalitetsregister Pelle Johansson Hjärt- och Lungsjukas Riksförbund.
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Vad är Hälsokällan? Uppdrag – att främja barn och ungdomars hälsa Arbetar i Fyrbodals Kommunalförbund i fjorton kommuner samt Lilla Edet Tre verksamhetsområden.
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare Anna Sundberg och Frida Nobel.
Patientens läkemedelsinformation Projektet Stockholms läns landsting samarbetar med Region Skåne och Västra Götalands regionen för att ta fram ett stöd.
SKÅNE-BARNKARDIOLOG MÖTEN verksamhetsutveckling Rein Anari Barnhjärtteamet Helsingborg 2011.
Vård- och omsorgscollege
Utbildning av läkare inom barnkardiologi Marja J Niklas S, Tobias E, Daniel H, Katarina H.
Studierektorsinformation
Vad står vi inför i hälso- och sjukvården? Förändringar på kort och lång sikt.
Nya ST 2015 Mars 2015 Version
Nya ST SOSFS 2015:8 Gäller alla med legitimation efter 1 maj 2015
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Nya föreskrifter för ST - ännu nyare ST SOSFS 2015:18.
Nya samarbetsformer för framtida kompetensförsörjning Malin FerbasMaria Ingvarsson
Reformerad grundutbildning och AT – Läkarförbundets svar på utredningsförslag.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Tillsammans skapar vi en Inkluderande arbetsmarknad
Dalarna ska vara ledande i Sverige för lanthandelsutveckling och
Strategisk plan med Verksamhetsplan 2017
Partnering Erfarenheter/ Visioner från Skövde kommun
MEMBER OF SVERIGES RIKSIDROTTSFÖRBUND
Bakgrund Framtida läge/ Mål Nuläge Plan (inkl. test) Grundorsaker
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
Problembild som grund för Socialstyrelsens förslag
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Ulrika Henriksson Studierektor BUP Stockholm
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Branschråd Förskola Dagordning Godkännande av dagordning Minnesanteckningar Reviderade regler för intagning och plats Kompetensutveckling - förskolesummit.
Kompetensutveckling inom den sociala barn- och ungdomsvården
Platsbesök Traumasjukvård
Samordnad utveckling för god och nära vård
Organnätverk SÖSR 2019.
Presentationens avskrift:

Barnkardiologisk kompetensutveckling Barnkardiologisk specialistutbildning region- / länssjukhusnivå Katarina Hanseus, Barnhjärtcentrum, Lund Daniel Holmgren, Kärnsjukhuset, Skövde Tobias Ekenlie, Vrinnevi sjukhus Niklas Segerdahl, Västra Götaland Marja Jurvanen, Centralsjukhuset Kristianstad

Målsättning Skapa tydlig målformulering och utbildningsstruktur för barnkardiologer på länssjukhusnivå

Varför är detta viktigt? Inga definierade formella kompetenskrav Ingen tydlig utbildningsstruktur Svårt att hävda rätten till utbildning /regionplacering Otrygghet för läkaren Otrygghet för familjerna Framtida rekrytering: Inte attraktivt att utbilda sig om man inte kan ”nå målet” Dåligt förhandlingsläge i lönediskussion

Nuläges analys Socialstyrelsens författning om läkarnas specialiseringsutbildning 2008:17 Målbeskrivning för ST-utbildning i basspecialiteten barn-och ungdomsmedicin http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2008-17 BLF:s checklista för barnläkare och barnkardiologi Målbeskrivning för grenutbildning till Barnkardiolog publicerad på Socialstyrelsen, SVBKF, delmål 5-12 SVBKF:s checklista för region / länssjukhusnivå SVBKF:s utbildningsbok 1996+ nyare version AEPC:s rekommendationer

Frågeställningar Vilka formella krav skall ställas? Hur definiera rimliga skillnader i kompetenskrav mellan region- respektive länssjukhusnivå? Hur bekräftas uppnådd kompetens? SBKF? Socialsyrelsen?

Utförande, utbildningsstruktur Hur kan vi skapa struktur och möjligheter till en specialistutbildning av hög kvalitet till länssjukhusbarnkardiolog? Handledning? Tjänstgöring på regionklinik?

Vi arbetade för att ….Kunna visa / komma fram till tydliga och klart definierbara skillnader mellan region/ länssjukhusbarnkardiologens kompetenskrav och därefter lämna förslag på målbeskrivning för utbildningsstruktur för länssjukhusbarnkardiologer.

Men… Uppdelning av den svenska barnkardiologiska utbildningen i 2 olika kompetensnivåer kändes konstgjort och svårdefinierbar.

Nackdelar med 2 kompetensnivåer A-och B-lag i svensk barnkardiologi Generellt sämre utbildningskvalitet för länssjukhus- barnkardiologer Otydlighet i utbildningsstruktur Ingen formell kompetens i form av specialistintyg från socialstyrelsen Rekryteringsproblem på längre sikt Svårt att hävda rätten till utbildning Veta när man är ”färdigutbildad Sämre löneutveckling

Vårt förslag En gemensam målformulering med samma kompetenskrav för regionbarnkardiolog och länssjukhusbarnkardiolog. Möjlighet till kompetensutveckling inom olika spetskompetenser, t ex foster-eko, arytmologi, hjärtkatetrisering, transplantationer etc

Fördelar med förslaget Generellt högre och jämnare barnkardiologisk kompetensnivå i landet Tydlig och enhetlig utbildningsstruktur Av soc.styrelsen godkänd kompetensnivå och intyg om erhållen kompetens Ökad samsyn / Starkare specialistförening Tryggare familjer Bättre möjlighet till utbyte mellan regionklinik och länssjukhus Utbildningen i linje med modern sjukvård med bredare bas och ökande spetskompetens

Förutsättningar för att nå målet Målen rimliga och uppnåeliga Samsyn inom specialistföreningen, SBKF Bra utbildningsstruktur på region- och länssjukhusnivå

Fråga till mötet och SBKF Får vårt förslag om en gemensam målformulering som bas för specialistutbildning för både läns- och regionbarnkardiologer mötets och SBKF:S godkännande?

Hur ser de utbildande klinikerna på vårt förslag? Finns resurser? Handledare? Olika nivåer? Möjlighet till ”regionhandledare”? Möjlighet till utbyte mellan länssjukhus och regionsjukhus? Gertrud som hjälp? EKOundervisning, fall, föreläsningar?

Hur går vi vidare?