Barnkardiologisk kompetensutveckling Barnkardiologisk specialistutbildning region- / länssjukhusnivå Katarina Hanseus, Barnhjärtcentrum, Lund Daniel Holmgren, Kärnsjukhuset, Skövde Tobias Ekenlie, Vrinnevi sjukhus Niklas Segerdahl, Västra Götaland Marja Jurvanen, Centralsjukhuset Kristianstad
Målsättning Skapa tydlig målformulering och utbildningsstruktur för barnkardiologer på länssjukhusnivå
Varför är detta viktigt? Inga definierade formella kompetenskrav Ingen tydlig utbildningsstruktur Svårt att hävda rätten till utbildning /regionplacering Otrygghet för läkaren Otrygghet för familjerna Framtida rekrytering: Inte attraktivt att utbilda sig om man inte kan ”nå målet” Dåligt förhandlingsläge i lönediskussion
Nuläges analys Socialstyrelsens författning om läkarnas specialiseringsutbildning 2008:17 Målbeskrivning för ST-utbildning i basspecialiteten barn-och ungdomsmedicin http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2008-17 BLF:s checklista för barnläkare och barnkardiologi Målbeskrivning för grenutbildning till Barnkardiolog publicerad på Socialstyrelsen, SVBKF, delmål 5-12 SVBKF:s checklista för region / länssjukhusnivå SVBKF:s utbildningsbok 1996+ nyare version AEPC:s rekommendationer
Frågeställningar Vilka formella krav skall ställas? Hur definiera rimliga skillnader i kompetenskrav mellan region- respektive länssjukhusnivå? Hur bekräftas uppnådd kompetens? SBKF? Socialsyrelsen?
Utförande, utbildningsstruktur Hur kan vi skapa struktur och möjligheter till en specialistutbildning av hög kvalitet till länssjukhusbarnkardiolog? Handledning? Tjänstgöring på regionklinik?
Vi arbetade för att ….Kunna visa / komma fram till tydliga och klart definierbara skillnader mellan region/ länssjukhusbarnkardiologens kompetenskrav och därefter lämna förslag på målbeskrivning för utbildningsstruktur för länssjukhusbarnkardiologer.
Men… Uppdelning av den svenska barnkardiologiska utbildningen i 2 olika kompetensnivåer kändes konstgjort och svårdefinierbar.
Nackdelar med 2 kompetensnivåer A-och B-lag i svensk barnkardiologi Generellt sämre utbildningskvalitet för länssjukhus- barnkardiologer Otydlighet i utbildningsstruktur Ingen formell kompetens i form av specialistintyg från socialstyrelsen Rekryteringsproblem på längre sikt Svårt att hävda rätten till utbildning Veta när man är ”färdigutbildad Sämre löneutveckling
Vårt förslag En gemensam målformulering med samma kompetenskrav för regionbarnkardiolog och länssjukhusbarnkardiolog. Möjlighet till kompetensutveckling inom olika spetskompetenser, t ex foster-eko, arytmologi, hjärtkatetrisering, transplantationer etc
Fördelar med förslaget Generellt högre och jämnare barnkardiologisk kompetensnivå i landet Tydlig och enhetlig utbildningsstruktur Av soc.styrelsen godkänd kompetensnivå och intyg om erhållen kompetens Ökad samsyn / Starkare specialistförening Tryggare familjer Bättre möjlighet till utbyte mellan regionklinik och länssjukhus Utbildningen i linje med modern sjukvård med bredare bas och ökande spetskompetens
Förutsättningar för att nå målet Målen rimliga och uppnåeliga Samsyn inom specialistföreningen, SBKF Bra utbildningsstruktur på region- och länssjukhusnivå
Fråga till mötet och SBKF Får vårt förslag om en gemensam målformulering som bas för specialistutbildning för både läns- och regionbarnkardiologer mötets och SBKF:S godkännande?
Hur ser de utbildande klinikerna på vårt förslag? Finns resurser? Handledare? Olika nivåer? Möjlighet till ”regionhandledare”? Möjlighet till utbyte mellan länssjukhus och regionsjukhus? Gertrud som hjälp? EKOundervisning, fall, föreläsningar?
Hur går vi vidare?