Regionförbundet Östsam

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regional digital agenda för Östergötland
Advertisements

Kompetensinventering
Uppdrag om myndighetssamverkan inom kompetensförsörjningsområdet
Projekt. Varför startades projekt Carpe? Funktionshinderområdet är litet i varje kommun men för brett för att varje enskild kommun ska klara av att fylla.
Validering av yrkeskunskaper inför antagning till Yrkeslärarprogrammet
Angeles Bermudez-Svankvist Generaldirektör Pressträff 11 juni 2013.
Kompetensplattform Östergötland i tre delar
ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING Kompetensbedömning för intyg Åsa Haglund Arbetshandledare.
Modellen
”Validerad kompetens – värderad arbetskraft!”
En sammanhållen etableringskedja
Valideringsprocessen
Vård- och omsorgscollege Nu på vår skola!. Verklig utbildning För viktigt jobb Där du behövs.
1 Förstudie – Transportcollege Transportutbildning i Östgötaregionen, Tranås och Västervik
Regional digital agenda för Östergötland
Nätverkskonferens för samordningsförbunden, Karlstad 17 april 2012 Arbetsförmedlingens och Försäkringskassans gemensamma uppdrag att stödja den enskildes.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
SIKTA Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Vård- och omsorgscollege Kronoberg
Valideringsprocessen
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Uppdrag validering Björn Scheéle
Helene Kastemyr, hälsovalschef, LD
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Kira Berg  1 Samverkansledning (tidigare kampanjledning) Nätverksträffar, KB, Folkbildningsrådet, Sambruk, Folkbildningsförbundet  2En.
Studieresa - BRO nov 2009 Representanter från Näringslivskontor REKO-Lärcentra Destinationsgruppen Länsstyrelsen Regionaltresurscentra ALMI ALMI/IFS.
1 Processen i Region Skåne Regional arbetsgrupp –identifiera målgrupper, –ta fram lämpliga kommunikationskanaler, –ta fram utbildningsmaterial, verktyg.
Vård- och Omsorgscollege (VO-College)
Bakgrund -Generationsväxling Personalbrist Över 20% går i pension -Efterfrågan på personal inom vård och omsorg med utbildning både på gymnasial.
Ett arbetsmarknadspolitiskt instrument
Regionalt folkhälsoarbete i Gävleborg
EDU-vuxen, Korsholm Validering på ÅLAND Ålands landskapsregering Europeiska socialfonden
Södra Sveriges folkhälsoarbete ”En KRAM i skuggan” Emma Carlstedt
Arbetsförmedlingens prognosverksamhet 22 april 2010 Håkan Gustavsson Analysavdelningen.
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
Arbetsförmedlingen Norrbotten Landstinget 12 oktober Göran Nilsson Marknadschef.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Digidelnätverket är ett icke-hierarkiskt, obundet och demokratiskt nätverk som arbetar för ökad digital delaktighet i Sverige. Nätverket bildades efter.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Arbetsförmedlingens projekt och stöd För att nyanlända arbetssökande snabbare ska kunna etablera sig på arbetsmarknaden Anna Ålund
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Validering En process för att kartlägga kompetens.
”Rätt person till rätt insats”. Arbetslivscenter – kartläggning och förmågebedömning Fokus hos Arbetslivscenter (ALC) handlar om att betrakta, förstå.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
Verksamhetsidé Förena arbetsliv och utbildning i ett gemensamt åtagande och ansvar att trygga personal- och kompetensförsörjningen inom vård och omsorg.
Gymnasiet en grundläggande gymnasieinfo HT-16 Program Behörighet/Betyg /Urval Tidplan- Vad händer i åk 9.
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Pilotlän för grön utveckling
kvalificerade kunskaper
Digital plattform Delaktig kommunikation
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Var finns jobben? Prognos på ett och fem års sikt
Var finns jobben? Prognos på ett och fem års sikt
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Regionala Vård- och omsorgscollege
Regionala Vård- och omsorgscollege
Validering av reell kompetens för tillträde och tillgodoräknande
Spår för Industri Mariestad, Töreboda och Gullspång
Samordningsförbundet
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Spår för Industri Mariestad, Töreboda och Gullspång
Ta del av riktlinjerna här
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Supportstrukturer inom SAMSA
Göteborgsregionens kompetensråd
Presentationens avskrift:

Regionförbundet Östsam Kartläggning av validering/ yrkeskompetensbedömning i Östergötland och Tranås Henrik Edelberg Regionförbundet Östsam

Syftet med kartläggningen är… Att få en regional överblick över vilka validerings/ yrkeskompetensbedömningsmöjligheter som erbjuds i Östergötlands samtliga kommuner och Tranås.

Frågeställningar Vilka aktörer erbjuder validering/ yrkeskompetensbedömning i Östergötland och Tranås? Vilka målgrupper erbjuds validering/ yrkeskompetensbedömning? Vad är syftet med valideringen/yrkeskompetens-bedömningen? Vilka delprocesser erbjuds inom validerings/ yrkeskompetensbedömningsområdet med utgångspunkt från Valideringsdelegationens slutrapport? (fortsättning följer…)

Utifrån Valideringsdelegationens slutrapport kan fyra åtskilda delprocesser identifieras inom validerings-processen: Utforskande kompetensidentifiering Fördjupad kompetenskartläggning Kompetensbedömning för intyg Kompetensbedömning för bevis

Frågeställningar (fortsättning) Hur marknadsförs valideringen/ yrkeskompetensbedömningen utifrån individs-perspektiv? Hur samordnas valideringen/yrkeskompetens- bedömningen lokalt och regionalt i Östergötland/Tranås? Hur ser det ut på nationell nivå och i andra regioner i Sverige när det handlar om validering?

Metod och material Intervjuer Online-enkätutskick via Webropol

Avgränsningar ang. aktörer Östergötlands tretton kommuner Tranås kommun Landstinget i Östergötland Arbetsförmedlingen Arbetsmarknadens parter Branschorganisationer Vuxenutbildningen Privata utbildningsaktörer, ex. Folkuniversitetet Försäkringskassan

Avgränsningar ang. yrkesbranscher/ karaktärsämnen Vård och omsorg Livsmedel Handel Bygg Fastighet och anläggning Fordon Transport och logistik El och elektronik Gröna näringarna Tjänster och service Industri och teknik

Avgränsningar ang. kärnämnen Kärnämnen på gymnasial nivå

Planeringsschema för kartläggningen, våren 2009 Mars: Enkätutskick och materialinsamling April: Sammanställning och bearbetning av kartläggningsmaterialet Maj: Ett första utkast av kartläggningsrapporten presenteras i samband med ett workshop under vecka 22. Juni: Kartläggningen färdigställts i form av en kartläggningsrapport