Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KONJUNKTURLÄGET 27 mars 2013 Jesper Hansson. Sammanfattning •Små revideringar av prognosen •Förtroendet bland hushåll och företag förbättras •Svag utveckling.
Advertisements

För att jobben kan bli fler
Överskottsmålet och det finanspolitiska ramverket
Pensionssystemet är finansiellt stabilt • Pensionsrätt = avgift 16 procent av inkomster upp till taket ger pensionsrätt • Pensionerna skrivs upp med utvecklingen.
Svensk finanspolitik Lars Calmfors Finansutskottet, 19/5-09.
De offentliga finansernas långsiktiga hållbarhet Lars Calmfors 13/11-07: Kommentarer till rapport från Riksrevisionen.
KONJUNKTURLÄGET 21 december 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning •Euroområdet hankar sig fram men osäkerheten lättar andra halvåret 2012 •Fallande BNP.
Synpunkter på finanspolitiken Lars Calmfors Finansutskottet 4/12-98.
Penningpolitisk uppföljning april Lägre ränta nödvändig för att dämpa fallet i produktion och sysselsättning och klara inflationsmålet på två procent.
Konjunkturer.
Finanspolitiska rådets rapport 2009 Presentation för KI Laura Hartman 15 maj 2009.
De sysselsättningspolitiska reformerna •Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Behovet av en ny skattereform
KONJUNKTURLÄGET 18 juni 2008 Urban Hansson Brusewitz.
Lönebildnings- rapport 2005 Frågeställningar i lönebildningsrapporten 1.Hur höga arbetskostnader/timlöner kan näringslivet bära ? 2.Är det svenska.
KONJUNKTURLÄGET 31 mars 2008 Urban Hansson Brusewitz.
Överlever euron? Lars Calmfors Fores 14/ Två frågor Klarar sig euron genom den pågående krisen? - Är den minskade oron verkligen befogad? Fungerar.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2013.
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
Förvaltningshögskolan Makroekonomi Osvaldo Salas
Internationell Ekonomi
KONJUNKTURLÄGET 19 december 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning BNP faller fjärde kvartalet Återhämtning inleds mot slutet av 2013 Arbetslösheten stiger.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 juni 2014 Konjunkturläget, juni 2014.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 19 juni 2013.
Offentliga sektorns finansiella sparande Miljarder kronor respektive procent av BNP.
Konjunkturläget Juni 2007 Offentliga sektorns finansiella sparande Procent av BNP.
Konjunkturläget Mars 2007 Offentliga sektorns finansiella sparande Procent av BNP.
Finansdepartementet Ekonomiska läget inför höstens budgetproposition Pressträff Harpsund 21 augusti Finansminister Anders Borg.
Granskning av regeringens budget Anna Kinberg Batra
En snabbkurs i finanspolitik och budgetarbete Laura Hartman SNS Samhällsprogrammet 19 september 2008.
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
KONJUNKTURLÄGET 26 augusti 2009 Kerstin Hallsten.
Mycket läsvärd rapport – mer debattskrift än prudentlig utvärdering Stöder en gyllene regel för finanspolitiken. Dynamisk finansiering Partiella kalkyler.
Överskottsmålet och det finanspolitiska ramverket Torben M. Andersen.
Finanspolitiska rådets rapport- några kommentarer Torbjörn Becker Östekonomiska institutet vid Handelshögskolan i Stockholm (SITE)
Svensk ekonomi – var är vi och vart ska vi? Lars Calmfors Controllerdagarna 20/ Stockholm.
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Budgetpropositionen för 2015 Lars Calmfors Nationalekonomiska föreningen 11 november 2015.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2014 Konjunkturläget, december 2014.
Vad är Finanspolitiska rådet? Lars Calmfors Finansdepartementets dag 13/2-08.
Fler jobb. Inte ökade klyftor.. Bokslut för ,4 procents tillväxt i sysselsättningsökning 1,4 procents inflation 2,1 procents finansiellt.
Finansdepartementet Kommentarer till Finanspolitiska rådets rapport maj 2009 Anders Borg.
Konjunkturer.
vägval Diskussion kring Sveriges ekonomiska politik
Finansdepartementet Kommentarer på ESO-rapporten ”Swedish Tax Policy: Recent Trends and Future Challenges” ESO-seminarium 31 maj Statssekreterare Hans.
1 Svensk finanspolitik Lars Heikensten, Europeiska revisionsrätten - några kommentarer till Finanspolitiska rådets rapport 2008.
KONJUNKTURLÄGET 18 december 2009 Kerstin Hallsten.
Finanspolitiska rådet i Sverige Presentation på Norges Finansdepartement 4 november 2008 Torben Andersen och Lars Calmfors.
Svensk Finanspolitik Finanspolitiska rådets rapport 2008 Laura Hartman 11 december 2008.
Penningpolitisk rapport februari Kraftig försämring av konjunkturen – reporäntan sänks till 1 procent Återhämtning inleds 2010 Osäkerheten stor.
KONJUNKTURINSTITUTET
Finanspolitiska rådets rapport 2014 Lars Calmfors 13/
Svenskt Näringslivs reformagenda Lars Calmfors 16 juni 2014.
Föreläsning 3 Varu och penningmarknaderna tillsammans IS-LM modellen
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Svensk finanspolitik Finanspolitiska rådets rapport maj Lars Calmfors.
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 26 augusti 2015 Konjunkturläget, augusti 2015.
Offentliga sektorns finansiella sparande Miljarder kronor respektive procent av BNP.
Pressträff Flyktingkrisen och finanspolitiken 21 december 2015 John Hassler: Ordförande.
Hinder och möjligheter för lägre arbetslöshet på sikt Seminarium KOMMEK 17-18/
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
Hållbarhetsrapport 2016 för de offentliga finanserna Konjunkturinstitutets årliga oberoende utvärdering av den långsiktiga hållbarheten i de offentliga.
Stabiliseringspolitik i praktiken
Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla tabeller
Ekonomirapporten, maj 2019 Alla tabeller
Kommunsektorns ekonomi
Presentationens avskrift:

Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen

Rapportens innehåll 1.Finanspolitiken och det finanspolitiska ramverket 2.Finansdepartementets makroekonomiska prognoser 3.De sysselsättningspolitiska reformerna 4.Förändringarna av fastighets- och förmögenhetsskatten 5.Regeringens beslutsunderlag

Rapportens viktigaste slutsatser Regeringen gör rätt i att ha stora överskott de närmaste åren Men en omformulering av överskottsmålet bör övervägas Jobbskatteavdraget och den sänkta a-kassan kan väntas öka sysselsättningen på sikt Men reformerna av a-kassans finansiering och fastighetsskatten har varit misslyckade

Det finanspolitiska ramverket Långsiktig hållbarhet är ett överordnat mål Överskottsmålet och utgiftstaket är operationella, medelfristiga mål som ska göra det lättare att uppnå hållbarhetsmålet Överskottsmålets nivå bör bestämmas av: –mål om välfärdsfördelning mellan generationer –mål om samhällsekonomisk effektivitet (utjämning av skatterna över tiden) –försiktighetsmotiv Utgiftstryck från den demografiska utvecklingen

Regeringen bör bättre motivera överskotts- målets nivå Vilken vikt har olika motiv? Målkonflikter måste diskuteras Behov av generationsanalyser - hur påverkar olika budgetutfall fördelningen mellan generationer?

Överskottsmålet kommer att behöva revideras Enligt regeringens egna kalkyler ska det bara gälla fram till 2015 Därefter minskar överskotten enligt kalkylerna och blir så småningom underskott Överskottsmålet infördes när de offentliga finanserna måste konsolideras Idag finns helt andra möjligheter att finjustera målformuleringen

Saldomålet bör även fortsättningsvis avse hela den offentliga sektorn Kommuner och ålderspensionssystemet är visserligen autonoma system Men staten är den ultimata garanten för finansiell stabilitet

Överväg en gyllene regel Pröva om överskottsmålet ska gälla den offentliga sektorns totala sparande och inte bara det finansiella sparandet - det totala sparandet är summan av finansiellt sparande och nettoinvesteringar - dagens överskottsmål kan hålla tillbaka de offentliga investeringarna Tillsätt en offentlig utredning - alla investeringar eller bara de som ger monetär avkastning? - behov av spärrar mot missbruk - gräns för hur låg den offentliga sektorns finansiella förmögenhet får bli

Förbättra redovisningen av den offentliga sektorns ekonomiska ställning Idag saknas redovisning om hur den offentliga sektorns totala nettoförmögenhet utvecklas i budget- och vårpropositioner Det går inte att få en helhetsbild av den offentliga sektorns ekonomiska ställning En redovisning av statens nettoförmögenhet finns i Årsredovisning för staten - men statens nettoförmögenhet är ca 800 mdr kr lägre än enligt finans- och nationalräkenskaperna - årsredovisningen tillmäts litet intresse

Förmodligen klokt med stora överskott de närmaste åren För närvarande mycket stora överskott Den stora osäkerheten i hållbarhetsberäkningar ger starka försiktighetsargument för större överskott än en procent av BNP fram till sysselsättning - medelarbetstid - servicenivå (personaltäthet) i offentliga tjänster Ett finansiellt sparande på en procent av BNP håller den finansiella förmögenheten konstant som andel av BNP (vid ca 20 procent) Hur stora säkerhetsmarginalerna bör vara är en rent politisk fråga

Betydande positiva effekter på sysselsättningen av lägre a-kassa och jobbskatteavdrag på sikt Sänkning av jämviktsarbetslösheten med kanske upp till en procentenhet på sikt Men sysselsättningsuppgången beror på konjunkturen, inte på reformerna Ökad arbetslöshet i nästa lågkonjunktur betyder inte att regeringens politik misslyckats

Misslyckad finansieringsreform av a-kassan Dålig samordning av skatte- och arbetsmarknadspolitik De höjda a-kasseavgifterna motverkar jobbskatteavdraget - undantag för arbetslösa och sjukskrivna Samma effekt på lönsamheten av att arbeta med lägre jobbskatteavdrag om inte a-kasseavgiften höjts Då hade man sluppit att så många lämnat arbetslöshetsförsäkringen

Sänkningen av fastighetsbeskattningen Skatten hade små negativa bieffekter Brott mot principerna i 1990/91 års skattereform Investeringar i bostäder och i i näringsverksamhet behandlas inte längre likformigt Inget forskningsstöd för fastighetsskattereformen - kapitalkostnadsberäkningar först i efterhand Anmärkningsvärd kontrast mot regeringens ambitioner på andra områden om forskningsstöd