29:e April 2004 BOLAGSSTÄMMA. 2 Agenda  Koncernen VLT  Året 2003  Första kvartalet 2004.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ÅRSSTÄMMA 4:e maj 2006.
Advertisements

• VD kommentar • Finansiell information • Verksamhet och marknad • Framtiden • Frågor- och svar 2 Agenda.
23:e maj 2007 ÅRSSTÄMMA. 2 Agenda  Koncernöversikt  Verksamheten helåret 2006  Januari-mars 2007.
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
Q1 Rapport 2010 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
En hälsosam teknikkonsult med stark tillväxt
Q4 Rapport 2013 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Delårsrapport januari-mars 2011
29:e April 2003 BOLAGSSTÄMMA. 2 Agenda  Koncernen VLT  VLT 2002  Första kvartalet 2003.
BOLAGSSTÄMMA 25:e April 2001.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kundundersökning mars 2010
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Q1 Rapport 2014 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Välkommen till SJs pressträff
Q3 Rapport 2013 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
KURSUTVECKLING TILLVÄXTFONDER –
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Q2 Rapport 2014 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
F10 Företagets lönsamhet, finansiering och tillväxt
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Ekonomirapporten. April 2014
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Georg Brunstam VD och koncernchef Per-Ola Holmström Finansdirektör Telefonkonferens onsdagen den 4/2 kl Bokslutskommuniké 2003.
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Capona.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
1 Expansion och stark tillväxt WBM AB Nils Vinberg 13 september 2006.
Q4 Rapport 2014 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Presentation Q Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Presentation Q Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Välkommen till Studsviks bolagsstämma 2002.
Punkt 17 VLT AB:s Årsstämma 23 maj 2007 Förslag till deltagande i strukturaffär.
SDDB hösten 2003 Preliminära resultat Svensk Njurmedicinsk Förening Riksstämman Stockholm KG Prütz Verksamhetsområde Internmedicin Helsingborgs.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
Q3-rapport 2009 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
Q2-rapport 2009 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
Q3 Rapport 2012 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Bokslutskommuniké 2012 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Bokslutskommuniké 2011 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Q2 Rapport 2015 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Q3 Rapport 2015 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Q4 Rapport 2015 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Jan Bengtsson VD, Uniflex
Jan Bengtsson VD, Uniflex
Christian Berner Tech Trade
Presentationens avskrift:

29:e April 2004 BOLAGSSTÄMMA

2 Agenda  Koncernen VLT  Året 2003  Första kvartalet 2004

3 Koncernen VLT VLT AB TidningarTryckerierElektroniska medier Vestmanlands Läns Tidning Trollhättans Tidning Elfsborgs Läns Allehanda Arboga Tidning Bärgslagsbladet Sala Allehanda Fagersta-Posten Avesta Tidning Prolog Tidningsdistribution och Logistik (fd VLT Distribution) Direktreklamutdelning Nerikes Allehanda (17%) Västsvensk Tidningsdistribution (12,5%) Hallandsposten (10%) TT (4,5%) City Gate (9%) Leanback Sweden Leanback Media System LMS Bra Radio TVCheck VLT Press Västsvenskt Tidningstryckeri (10%)

4 Omsättning  Totalt för affärsområdena: MSEK 768,7 (724,6) –Tidningar MSEK 534,2 (515,3) –Tryckerier MSEK 200,8 (174,1) –Elektroniska Medier MSEK 31,2 (30,7) –Övrigt MSEK 2,5 (4,5) Tidningar 70% Övrigt 0,3% Elektroniska medier 4% Tryckerier 26%

5 Affärsidé och mål  VLT:s affärsidé är att verka inom mediesektorn med fokus på lokaltidningsindustrin, tryckeriverksamhet och elektroniska medier  Målet är att skapa långsiktiga värden för aktieägarna genom att bygga upp en expanderande, sammanhållen och kostnadseffektiv mediegrupp VLT eftersträvar att nå en position som lokal marknadsledare för att kunna utnyttja skalfördelar och åstadkomma prisledarskap på medietjänster

6 VLT-aktiens kursutveckling +29 %

7 VLT-aktien  Under år 2003 steg VLT-aktien med 29 % till SEK 94 (73), under samma period steg index för O-listan med 27 %  Omsättningshastigheten uppgick till 7,9 %  Likviditetsgaranti för aktien med Handelsbanken  Årets utdelning är föreslagen till oförändrat 4,00 kronor per aktie, vilket motsvarar 128 % av årets vinst per aktie  Direktavkastning på 4,3 % basis föreslagen utdelning, och aktiekurs SEK 94  Totalavkastningen för 2003 uppgår till 34 %

8 Agenda  Koncernen VLT  Året 2003  Första kvartalet 2004

9 Mediabranschen - Stabilisering  Stabilisering av annonsmarknaden  Fler och fler gratistidningar  Internetreklam och direktreklam ökar  Ökad konkurrens möts med samarbeten bl a i form av annonspaket  Medieförtagen stärkt sin ställning som ledande internetaktörer - fler betaltjänster

10 VLT Koncernen  Nettoomsättningen ökade med 5,5 % till MSEK 753,2 (713,7) 1)  Ökade upplageintäkter för tidningarna –Ökad totalupplaga till (+200) exemplar –Höjda prenumerationspriser  Svag annonsmarknad negativt för tidningar och tryckerier 1) Nettoomsätting är exklusive punktskatter på MSEK 5

11 Rörelseresultat VLT Koncernen  Resultatet ökade 75% till MSEK 21,3  Förbättrad rörelsemarginal 2,8 % (1,7)

12 Finansiell ställning VLT  Stark finansiell ställning, trots lågkonjunktur och stort investeringsprogram  Kassaflödet från löpande verksamheten förbättrat till MSEK 92,7 (38,1). Nu också positivt efter investeringsverksamheten MSEK 34,9 (-132,0)  Investeringarna normaliseras – ger fortsatta förbättringar i kassaflödet  Räntebärande nettoskuld reducerad till MSEK -13,6 (-25,9)  God likviditet. Utöver likvida medel på MSEK 45,5 finns en outnyttjad checkräkningskredit på MSEK 50,0

13 Tryckerier – Investeringen slutförd  Start av andra nya pressen i maj ökade kapaciteten  Intäkterna steg med 15,3% till MSEK 200,8 (174,1)  Försvagad tryckkonjunktur i början av året, stabilisering på en låg nivå under andra halvåret  Minskat antal sidor och färre annonsbilagor hos kunderna  Aftonbladet nytt uppdrag januari 2003  Stockholm City nytt avtal oktober 2003  Förbättrad rörelsemarginal till -0,8 % (-1,2 %), även efter justering för reavinst på MSEK 7.7  Stabil utveckling inom VTAB

14 Tryckerier – Rörelseresultat  Resultatet steg till MSEK 6,0, inklusive reavinst på MSEK 7,7  Låga avskrivningar höjde resultatet

15 Elektroniska medier – Fortsatt tufft  Intäkterna ökade marginellt med 1,6 % till MSEK 31,2 (30,7)  Fokus på kostnadskontroll  TVCheck - oförändrat resultat  Bra Radio - Gemensamt säljbolag med Bonnier Radio ska ge positiva effekter  Leanback - Minskning av antalet anställda till 13 (19). Lönsamhet under november

16 Elektroniska medier – rörelseresultat  Resultatet försämrades till MSEK -9,6

17 Tidningar – Resultatåterhämtning  Intäkterna ökade med 3,7 % till MSEK 534,2 (515,3)  Prisjustering - upplageintäkterna ökade med 5,8 %  Fortsatt svag platsannonsmarknad, men ökade bostadsannonser  Annonsintäkterna minskade marginellt till MSEK 252,9 (253,1)  Beslut om formatbyte och justerat varumärke till VLT under 2004  Ingress Media, bästa rörelseresultatet någonsin med MSEK 4,6 (0,7)

18 Tidningar – Rörelseresultat  Resultatet steg 23% till MSEK 39,5  Marginalen förbättrades till 7,4 % (6,2)

19 Agenda  Koncernen VLT  Året 2003  Första kvartalet 2004

20 Koncernen – Kvt  Stabiliserad annonsmarknad. Svagt positiv utveckling under kvartalet på såväl riks- som lokalmarknad  Förbättrad marknadsefterfrågan inom tryckeri  Förväntan om en fortsatt stabilisering av annonskonjunkturen under året. Nivån fortsatt låg  Besparings- och effektiviseringsprogram fortsätter  Sammantaget förväntas VLT:s resultat för 2004 bli bättre än för det föregående året

21 Koncernen - Intäkter Kvt1  Intäkterna steg 10,0 % till MSEK 201,6 (183,2) III

22 Koncernen - Rörelseresultat Kvt1  Resultatet steg till MSEK 5,3 (1,8)  Marginalen förbättrades till 2,6 % (1,0 %) III

23 Elektroniska medier Kvt1  TV-Check går bra, positivt resultat  Bra radio – utvecklas väl  Leanback: påtaglig resultatförbättring  Ägandet i RadioHästen avvecklat

24 Elektroniska medier - Rörelseresultat  Reducerad förlust till MSEK -0,8 (-3,4)

25 Handlingsplan – Elektroniska medier  Leanback Sweden –Utveckling av erbjudanden till målgruppen tidningar –Ny intäktsmodell –Gemensam ledning  Bra Radio –Fokus på annonsköpare – ökad branschbredd –Flerårsavtal för köpare –Höjda annonspriser  TVCheck –Skapa en mer kostnadseffektiv organisation –Ytterligare expansion i Norden

26 Tryckerier Kvt1  Höga intäkter i mars, +25% jämfört med 2003, högsta någonsin i enskild månad  Fortsatt låga marginaler  Mycket god beläggning  Verksamheten i VTAB utvecklas väl

27 Tryckerier – Rörelseresultat Kvt1  Förbättrat rörelseresultatet MSEK 1,7 (-2,0) *) Andel i intressebolaget VTAB ingår fr.o.m. kvartal 4, 2003

28 Tryckerier - Handlingsplan  Intrimning och effektivisering av den nya anläggningen  Höja beläggningen av den ökade kapaciteten  Uppföljning av kvalitetsstyrningsprogrammet  Samarbete med andra tidningstryckerier

29  Annonsintäkterna ökar något jämfört med 2003  Viss nedgång i upplagan  Upplageintäkten har ökat pga prishöjning  Ingress Media går mycket bra  Stabilt för Tvåstads Tidning  Bra kvartal för Prolog Tidningar – Kvt1

30 Tidningar – Rörelseresultat Kvt1  Resultatnedgång till MSEK 8,3 (10,7)

31 Tidningar - Handlingsplan  Vestmanlands Läns Tidning –Tabloidformat och namnjustering till ”VLT” –Redaktionella satsningar på olika målgrupper –Nytt redaktionellt system för bättre effektivitet –Ökad samverkan på annonsmarknaden –Fokus på Lokus  Ingress Media –Steg II i visionen ”Lokaltidning 2010” –Fortsatt attitydunderbyggande egen marknadsföring –Ingress Media-handboken –Fokus på Lokus

32  Tvåstads Tidnings AB –Ytterligare samordning mellan TT och ELA –Direktinskrivning av radannonser via Internet –Fokus på Lokus  Prolog Tidningsdistribution och Logistik –Utnyttja resurser och infrastruktur för nya koncept kring fokuserad direktreklam och adresserade produkter –Ytterligare minska antalet reklamationer till 0,08 procent Tidningar - Handlingsplan

29:e April 2004 BOLAGSSTÄMMA

34 Nyval: Ove Joansson  Ordförande i: Sveriges Radio AB European Journalism Centre Media Conglomerate AB

35 Aktuella uppdrag hos föreslagna styrelseledamöter  Leif Zetterberg:Ordförande i: Mandamus AB Akelius fastigheter Akelius Insurance Styrelseledamot i: Agroidé Sokolow Kaupthing

36 Aktuella uppdrag hos föreslagna styrelseledamöter  Jan Karlsson:Styrelseledamot i: Aros Technology Partner AB Humlegården Fastigheter HB Länsförsäkringar Liv AB Länsförsäkringar Fond Liv AB VD i Länsförsäkring Bergslagen

37 Aktuella uppdrag hos föreslagna styrelseledamöter  Tomas Brunegård:Styrelseledamot i: Nya Dagen AB Svenska Tidningsutgivareföreningen Svenska Mässan Göteborg Tidningarnas Telegrambyrå VD och koncernchef i Göteborgs- posten/GP Koncernen

38 Aktuella uppdrag hos föreslagna styrelseledamöter  Bert Levin:Ordförande i: Pysslingens Förskolor och Skolor AB

39 Aktuella uppdrag hos föreslagna styrelseledamöter  Eva Lindqvist:Ordförande i: Ett antal utländska dotterbolag på TeliaSoneras mandat VD i TeliaSonera International Carrier AB

40 Aktuella uppdrag hos föreslagna styrelseledamöter  Anders H. Pers:Styrelseledamot i: AcadeMedia AB LRF Media AB Musik vid Siljan AB Svensk Israelinformation SwedeMedia, Inc. Sierra Broadcasting Corp.

41 Aktuella uppdrag hos föreslagna styrelseledamöter  Jonas Pers:VD i: Pers & Co DMM AB

42 Aktuella uppdrag hos föreslagna styrelseledamöter  Claes-Johan Thureson:Ordförande i: SEB Finans AB Styrelseledamot i: Bank Ochrony Srodowiska S.A. Bankdirektör i SEB

29:e April 2004 BOLAGSSTÄMMA