Marknadsundersökning Att lyssna på kunden
Syftet med en marknadsundersökning Marknadskartläggning Konsument- och köpvanestudier Kunskap-, motiv- och attitydundersökningar Reklammätning PDS-undersökning Interna attitydundersökningar
Olika källor att hitta information Statliga och kommunala myndigheter, tex. SCB Privata undersökningsföretag s k. monitors Bransch- och fackpress Databaser tex. Upplysningscentralen UC, Affärsdatabasen Internet
Undersökningsplan vid fältundersökning Vilken typ av problem ska belysas? Problemanalys Vilken information behövs? Informationsbehov Vilka och hur många skall kontaktas? Urvalsmetod Hur skall informationen samlas in? Vilka frågor skall ställas? Frågeformulär Vad blev resultatet och hur ska det presenteras? Rapportering
Vilken typ av problem ska belysas? Beskrivande – kartläggning Förklarande – orsakssamband Förutsägande - prognoser
Urval Sannolikhetsurval – slumpmässiga urval Icke sannolikhetsurval - bekvämlighetsurval
Bortfall De kan inte nås pga. Byte av adress eller resa De klarar inte av att svara pga. Sjukdom eller språksvårigheter De har svarat ofullständigt pga. att de inte har sett eller förstått alla frågor De vill inte svara av olika anledningar
Insamlingsmetoder Observation Frågemetoder Frågepanel
Kvalitativa undersökningsmetoder Gruppdiskussioner Djupintervjuer Projektiva tekniker