Marknadsundersökning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Haparanda kommun Medborgarenkät Vår 2012
Advertisements

Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
1 Unga om sin boendesituation 28 juni 2012 Projekt © Novus.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Vetenskaplig Metod.
Skapa ideala kundprofiler
Informationssökning & Källkritik
Källkritik På internet.
Rapportskrivning – rep.
Utvärdering, varför då? hur då?
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Bengt Andersson Hjälpmedelsinstitutet
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Samband mellan kvalitativa variabler Sid
Novus Group International AB ”Allmänhetens inställning till klimatmålen och bostadssektorn” Riksbyggen & HSB – 22 juni 2009.
Tre slag av undersökningar inom SCB:
Olika metoder för ett systematiskt kvalitetsarbete
1. Detta är ett förslag på upplägg/rubriker som ni kan använda er av när ni ska dokumentera/presentera vad ni gjort i ert.
FRÅN PROBLEM TILL SLUTSATS
Marknadsundersökning Källa: Marknadsundersökning : en handbok / Lars Christensen [et al.] Lund, Studentlitteratur.
K3 Att samla information
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Pict-O-Stat - ett enkätverktyg för LSS verksamheter
Vi undersöker kraft och rörelse
Tillämpad statistik Naprapathögskolan
Om kunskap som förmedlas genom ord
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Undersök och analysera K14. FÖR1. Hur ser marknaden ut? Vilka åsikter har målgruppen?
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Frågor. Vad är en Fråga? -En fråga är ett urval av information från ett eller flera fält i en eller flera tabeller. - Du använder frågor för att selektera.
…hej igen… …hallåj… …ska vi titta på problemet…
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Marknadsundersökning Kap 7
Riskanalys koloncancer ---- Patientmedverkan i riskanalys
Marknadsföringens informationssystem
Marknadsundersökning bland konferensdeltagarna Konferensdeltagarna fick vid registreringen ett antal frågor som de skulle besvara genom att sätta en färgad.
Sysselsättningsgrad Avser andel sysselsatta i åldersgruppen år (nattbefolkning). År 2008 Källa: SCB, Registerbaserad arbetsmarknadsstatistik.
Arbetsförmedlingens prognosverksamhet 22 april 2010 Håkan Gustavsson Analysavdelningen.
Marknadsundersökning Kap 4
Källkritisk informationssökning
En text på sju bilder om källor och olika sökverktyg
Vår syn på Universum Universum kan inte vara oändligt stort & oändligt gammalt! - Då skulle det inte vara mörkt på natten….
Kvantitativ metod. 2 Vad är statistik? En massa siffror Beskrivning av staten Metodlära.
Rickard Broddvall, eHälsomyndigheten Tove Gemzell, Inspektionen för vård och omsorg Verksamhets- och utförardomän – ett samordningsarbete.
FASTIGHETS- BRANSCHENS REKRYTERINGSBEHOV RAPPORT
Statistisk hypotesprövning. Test av hypoteser Ofta när man gör undersökningar så vill man ha svar på olika frågor (s.k. hypoteser). T.ex. Stämmer en spelares.
Kvantitativ metod (Intro) Vad är statistik? När kan man använda statistiska metoder? De olika stegen i en statistisk undersökning –Problemformulering (syfte.
Kvantitativ metod. 2 Vad är statistik? ”En massa siffror” Beskrivning av staten Metodlära.
Kvantitativ metod (Intro) Vad är statistik? När kan man använda statistiska metoder? De olika stegen i en statistisk undersökning Olika sätt att göra ett.
8:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Syften med marknadsundersökningar Marknadskartläggningar Konsument- och köpvanestudier Kunskaps-, motiv-
Kvantitativ metod (Intro) Vad är statistik? När kan man använda statistiska metoder? De olika stegen i en statistisk undersökning –Olika sätt att göra.
1 UNDERSÖKNINGSMETODIK Ett gemensamt syfte för alla undersökningar är att få ökad kunskap om ett visst problemområde Statistiska undersökningar kan vara.
Statistisk metod (Intro) Vad är statistik (kvantitativ metod)? När kan man använda statistiska metoder? De olika stegen i en statistisk undersökning Definition.
STATISTISK METODIK 1. INLEDNING / VAD ÄR STATISTIK? 2. UNDERSÖKNINGSMETODIK 3. DESKRIPTION 4. SAMBAND.
Marknadsundersökning Kap 12
Stadsledningskontoret Skarpnäck stadsdel Medborgarundersökning 2012
Marknad, målgrupp och mål
Undersök och analysera
Sälja en produkt eller tjänst
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning Andel nöjda 2012
Sveriges officiella statistik Kvalitetsarbetet
Arbetet med den nya kvalitetsdeklarationen AKU
Soloföretagare 4 december 2015.
RVU Stockholm 2015 Trafikförvaltningen, Strategisk utveckling
Projektrapport Olika mallar. En vanlig sådan bifogas.
Privata alternativs betydelse för sjuksköterskor
uppdrag om indikatorer för miljökvalitetsmålen och generationsmålet
Handelsbarometern April 2019.
Presentationens avskrift:

Marknadsundersökning Att lyssna på kunden

Syftet med en marknadsundersökning Marknadskartläggning Konsument- och köpvanestudier Kunskap-, motiv- och attitydundersökningar Reklammätning PDS-undersökning Interna attitydundersökningar

Olika källor att hitta information Statliga och kommunala myndigheter, tex. SCB Privata undersökningsföretag s k. monitors Bransch- och fackpress Databaser tex. Upplysningscentralen UC, Affärsdatabasen Internet

Undersökningsplan vid fältundersökning Vilken typ av problem ska belysas? Problemanalys Vilken information behövs? Informationsbehov Vilka och hur många skall kontaktas? Urvalsmetod Hur skall informationen samlas in? Vilka frågor skall ställas? Frågeformulär Vad blev resultatet och hur ska det presenteras? Rapportering

Vilken typ av problem ska belysas? Beskrivande – kartläggning Förklarande – orsakssamband Förutsägande - prognoser

Urval Sannolikhetsurval – slumpmässiga urval Icke sannolikhetsurval - bekvämlighetsurval

Bortfall De kan inte nås pga. Byte av adress eller resa De klarar inte av att svara pga. Sjukdom eller språksvårigheter De har svarat ofullständigt pga. att de inte har sett eller förstått alla frågor De vill inte svara av olika anledningar

Insamlingsmetoder Observation Frågemetoder Frågepanel

Kvalitativa undersökningsmetoder Gruppdiskussioner Djupintervjuer Projektiva tekniker