Att ta betalt från interna kunder och hålla dem nöjdare än någonsin

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Din vänskap är en värdefull skatt....
Advertisements

Kanske är ni goda vänner i ett år,
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Nulägesanalys genom frågor
Verksamhetsutveckling
Svenska som andraspråk
Solanderskolan presenterar
BPOS till Office 365 – övergång för befintliga BPOS-kunder
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Ekonomi – hushållning med resurser
Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
Åsa Lindqvist Miljösamordnare, GF Varuflöde
Effektiv försäljningsprocess Werner Risberg VP, Sales
September 2013 Anneli Angeling
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Work IT smarter – Produktivitet inom Lantmännen
Intervju inför ViV-projektet.
EKVATIONSMASKINEN.
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Hur kan vi påverka dem som styr?
Samma fast olika eller olika fast samma?
Att tala för att övertyga
U/H Cloud Håkan Dahlberg Ingemar Fällman.
Kommunkompassen Sundsvall Oktober Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll.
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
Att representera Greppa Näringen Stina Olofsson
Sälj mer till fler Andreas Jacobsson.
En styrelse som gör skillnad
Effektiva möten eller möten med effekt?. Meeting Management Optimera effekten av alla möten i organisationen! Se mötet som ett strategiskt verktyg i att.
Identitetshantering i praktiken
Tillväxt i öst Gustav Nyberg, styrelseordförande Aspo Abp Börskväll Helsingfors
Music: Nightengale Serenade
Din vänskap är en värdefull skatt....
Academedias ORGANISATION
Samverkan för det gemensammas bästa Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
VARBERGS Vi har vapen. Vi har arenor. Men… har ni modet? LASERDOOM.
Hållbart!. …måste vi ta ansvar för det viktigaste vi har. För att skapa en bättre vardag för de många människorna…
Frukostmöte hos Sveriges Arkitekter 11 mars 2015
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Välkomna till Rovdjursskolan! Ni ska snart gå vår Rovdjursskola. Då ska ni få veta massor om de stora rovdjuren.
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
LIFT: Den egna planen DEN EGNA PLANEN Ett av målen med LIFT, och din slutredovisning.
Ledardagen 22 september 2010 Förändrat ledarskap i Landstinget ? E Wahlberg Sept 2010 Hjärt- och medicincentrum ….en centrumchefs reflektioner.
Vision 2020/Danssporten vill ”På väg mot framtiden”
Att representera Greppa Näringen
TREADMÖTE 15 APRIL 2010/VÅRA ROLLER I PROJEKTET 1 ETT SAMVERKANSPROJEKT FÖR STUDENTER, FÖRETAGARE SAMT MENTORER I SKÅNE NV MENTORERNAS ”BIDRAG” Matchning.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför UNIKUM? Genom att arbeta med IUP via Internet och verktyget Unikum vill vi uppnå flera saker: Ökad delaktighet i planeringen från föräldrar och.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
1 Satsning på biogas i Kalmar län - vad behöver ske för att få igång produktionen? Oskarshamn Ola Rosén, Grontmij.
Tydliga spelregler ger framgångsrikt ägarskifte
Styrelsen för Blekinge Tekniska Högskola har beslutat att från och med september 2008 vara klimatneutral. Här följer frågor och svar om BTH och klimatneutralitet.
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
ÅTERVINNING ÅTERVINNER DU?.
Internportal - möte med ambassadörer
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Nu ska jag/vi jobba smartare. Hur gör man då?
Utvärdering av arbetssätt åk 6 Resultat och förändringar.
Utvärdering av arbetssätt åk 7 Resultat och förändringar.
THE ABB – FG WILSON AND CATERPILLAR CASE Problemanalys ABB strategi var att på djupet förstå kunders behov och hjälpa dessa kunder för att bli mer konkurrenskraftiga.
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
Universitetsadministrationen 2017
Att ta betalt från interna kunder och hålla dem nöjdare än någonsin
Time People Group Aktieträff Laika 13 februari 2018
Synliggör synsätt som styr och stör - Fördjupning
Kommunikationsprocesser
Presentationens avskrift:

Att ta betalt från interna kunder och hålla dem nöjdare än någonsin Pia Langenkrans Att ta betalt från interna kunder och hålla dem nöjdare än någonsin Internfaktureringens revival

Vad har ni för sorts kunder? Support Internkunder IT Verksamheten

Lantmännen uppdrag och vision Vårt uppdrag: Vår vision: Att bidra till lönsamhet på ägarnas gårdar och att optimera avkastningen på ägarnas kapital. Vi gör det bästa av vår jord och ger alla möjligheter till ett sundare liv.

Lantmännens organisation Internrevision Styrelse Vd & koncernchef Juridik Strategi & affärsutveckling Division Lantbruk Division Maskin Division Energi Division Livsmedel Lantmännen Fastigheter Ekonomi & finans Varuflöde & IT Human Resources Kommunikation, Hållbar utveckling, R&D

Min roll: Solution Manager Viktigaste uppdrag är att hålla verksamheten i handen

Är det skillnad på interna och externa kunder?

Missnöjda externa kunder – vad gör de? De försvinner - Det är vad marknadsavdelningar sysselsätter sig med - externa kunder

Missnöjda interna kunder – vad gör de? Klagar, bråkar, saboterar, går runt, gör minsta möjliga, gör inget De använder saker fel De använder fel saker De använder inte saker – och kanske inte uppnår det de ska

Kom ihåg – dina kunder är här för att göra något annat än att hålla på med SharePoint. Och du – du jobbar med förändring Mental uppförsbacke Från boken ”guldfisk eller sardin” av Liza Rudolfsson

Svaret: Struktur Ingen gillar överraskningar – egentligen Ta betalt Motkrav Sluta med kompistjänster Månadsmötet Budget har fyra områden 1. Application support & maintenance 2. License maintenance 3. Application hosting 4. Application development I punkt ett är allt jag gör för att hålla lampan tänd I punkt 2-3 är vad jag måste betala till underleverantörer och licenser I punkt 4 är vad min kund kan påverka Budgeten

Fördela kostnaderna ansvarsfullt SharePoint Plattformskostnader Internrevision Styrelse Vd & koncernchef Avtalshantering- kostnader Juridik Strategi & affärsutveckling Division Lantbruk Division Maskin Division Energi Division Livsmedel Lantmännen Fastigheter Ekonomi & finans Varuflöde & IT Human Resources Kommunikation, Hållbar utveckling, R&D Styrande dokument - kvalitetschefer

Glöm inte att prata med dem! Samlar alla som står nära plattan, och slutanvändare

Tack för uppmärksamheten!! pia.langenkrans@lantmannen.com 0734-22 32 33 LinkedIn Twitter: zellery_se