Moderna affärsstrategier

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Att identifiera och utveckla ledare
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Marknadsekonomi eller planekonomi?
1. Varför finns det pengar?
Att bygga målstyrt Underhåll
Har du anställda som behöver använda bärbara datorer eller surfplattor för att komma åt affärskritiska program utanför kontoret? Har.
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
Betydelsen av nyklubbildning EX-545A.SW. 2Lions Clubs InternationalBetydelsen av nyklubbildning Varför är nyklubbildning viktigt? •Att förnya och öka.
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Fujitsu 1. © Fujitsu 2008 Stockholm Libris inspirationsdag Kristian Wallin Anne Sandfær Fujitsu Services A/S.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Elektronisk handel,e-order och e-fakturor Kerstin Wiss Holmdahl.
Elektronisk handel – Effektiva inköp
1 Optimala rundvirkeslager m.h.t. stokastiska leveransvariationer -Lager B Introduktion Peter Lohmander
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Miljarder möjligheter på en plats!
Ny Stil Vårt företag är en hemsida där vi riktar oss till ungdomar, vi säljer våra egna designade kläder till ett pris som en studerande ungdom har råd.
Docent Peter Parnes Luleå tekniska universitet Medieteknik 17 februari, 2005 teknik medie Mänsklig kommunikation.
Så förverkligar vi 24-timmarsmyndigheten i Nacka Kommunalråd Mats Gerdau (m), Nacka.
Föreningen för Förvaltningsinformation
Fi2 Lägesrapport om IT-utvecklingen i fastighetsbranschen
SASSAM Version 1.1 © SASSAM SASSAM Version 2.0 Omgivning 1 Sociala förhållanden Arbetsförhållanden Utbildning - kompetens Fritid Nätverk.
Konsten att göra bra inköp
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Penningskarusellen ”Kunderna betalar med pengar för att få ett behov uppfyllt. Och företaget får pengar för att kunna betala sina utgifter. Både parter.
Idrott och hälsa År 6 VT 2014 Linda Johansson.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
1 Vilket stöd kan lärosätena få i införandet av Ladok3? »NUAK »Lars Cronfalk »Ladok3 / Införandestöd.
Hälsa på samhällsnivå Hur vill du jobba med kapitel 7.
Stora additionstabellen
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Affärsidé - företagets vägvisare
Handel i världen - varför då?
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
Att få rätt saker att hända
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Mattis Bergquist
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
SLU LSF, Beställare Vård 1 34 Miljarder kronor ?.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Intressententmodellen.
EU:s Sammanhållningspolitik Fyrbodal Sverker Berglund Europeiska Unionen Europeiska regionala utvecklingsfonden Europeiska Socialfonden.
Microsoft Small Business Specialist. Microsoft har lanserat ett initiativ för partners som arbetar med småföretag. Fördelar för dig som partner är att.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Ekonomimöte 9 feb 2011 Inköp på csc.
1.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Geografi – Produktion, handel och transporter
Organisationer traditionella och moderna, olika affärsstrategier
Visma Spcs Anette Citron & Petter Åkesson.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
Copyright Peter Fredholm Elektroniska Affärer – del 1 Logistikprogrammet.
Vilmale FINFO-dagen 2016.
Processer och verktyg för effektivisering av spårbarhet av livsmedel.
Intressententmodellen.
EAK
Välkommen till arkitektkopia En värld av trycksaker.
Sverige Antal Butiker Drygt 130 st Sverige omsättning >20 miljarder
Presentationens avskrift:

Moderna affärsstrategier

Organisatoriska mål Operativa mål Strategiska mål Mål som skall uppnå av de anställda i deras dagliga arbete t.ex. en order skall levereras samma dag som försäljningsavdelningen tar emot den Strategiska mål Mål som de anställda skall uppnå inom några år t.ex. utveckla en ny produkt som skall vara färdig för produktion om 5 år.

Mål för nedanstående organisationer Bageri Kemiskt lab. Dansförening - sälja 10000 fler bullar Säkerställa kvalitén i mätresultaten - Göra en ny dans (S) (O) (O) Utveckla nya bröd- sorter - 10 st. patenterade läkemedel - Få fler medlemmar (O, S) (S) (S) - Fler uppvisningar - Sälja 200 fler tårtor (O, S) (O, S)

Hur når organisationen måluppfyllelse? Operativa mål: order Strategiska mål: strategi Strategi är ett tillvägagångssätt för att uppnå ett företags strategiska mål Bageri Kemiskt lab. Dansförening Tillverka och testa nya brödsorter Tillverka och test nya stegkombinationer Tillverka och testa Nya läkemedel IT-stöd hantera testresultat

Försäljningskanaler Traditionella Moderna Butiker Försäljare Postorderkataloger Mässor Marknadsplatser auktioner Moderna E-retailer E-trade center E-marknadsplatser E-auktioner Både traditionell och modern försäljning - Clicks and Bricks

Försäljningskanaler Bageri Kemiskt lab. Dansförening Insamling Mässor Dansuppvisning Sponsorer Tävling Medlemsavgifter Mässor Apotek Laboratorium Sälja i butik Sälja i tunnelbanan

Handla på nätet Kunden skall ha en effektiv självservice omgivning Presentera företaget och dess produkter Se till att kunderna kan beställa och ev betala

Lyckas med e-handel (viktiga faktorer) Affärskomponenter: Strategi Kultur System Information Fysiska resurser mm Produkt: Kostnaden Kvalité mm Lyckas: Nöjda kunder Marknadsandelar Lönsamhet mm

Kunder Företag Privat personer Stat och kommuner En eller några ägare Små Medelstora Stora Koncerner Privat personer Enstaka personer: ungdomar, pensionärer etc Familjer utan barn Familjer med barn Stat och kommuner Skolverket, Utrikesdepartementet, Stockholm stad, Stockholms läns landsting, Karolinska sjukhuset etc

Produkter Fysisk produkt Service Information Kombination Standard Anpassade designade Service Information Kombination

Produkten information i IT-samhället Produkter som är Intangble (viktlösa och går ej att känna) Kopierbara Icke- konsumerbara manipulerbara

Hur kan man utnyttja IT för att öka kundnyttan? Stadier för att få fler nöjda kunder Utrangering Produktens underhåll Kunderna användning av produkten Kundernas förvärvande av produkten Kundernas krav på produkten

E-handel Traditionell handel E-handel

Utmaningar inom e-handel (traditionell handel) Tillgänglighet Leveranser Säkerhet Prissättning Marknads segmentering Auktioner Marknadsplatser

Traditionell- och E-handel Back office Front office Traditionell handel DB E-handel Den del av organisationen som servar försäljningsdelen av organisationen Den del av organisationen Som har kundkontakterna

Front office arbetsuppgifter Bageri Kemiskt lab. Dansförening Försäljning av bröd Beställning av tester Fixa nya medlemmar

Back office arbetsuppgifter Bageri Kemiskt lab. Dansförening Informera om aktiviteter Hantera med- lemsinbetal- ningar etc. Inköp av råvaror Lagerhantering Personalhantering etc. - Inköp av råvaror - Lagerhantering - Personalhantering - etc.

Vilka (affärsprocesser) behövs för att handel/E-handel skall fungera? Front office Back office Försäljningsprocess Inköpsprocess Lagerprocess Personalprocess Medlemshanteringsprocess Medlemshanteringsprocess

Vilka IT-system kan behövas för att affärsprocesserna skall fungera effektivt? Front office Back office Försäljningssystem Inköpssystem Lagersystem Personalsystem Medlemshanteringssystem Medlemshanteringssystem

Utmaningar (E-handel) Förse kunder med en effektiv själv-betjäningsmiljö Locka till sig kunder Utveckla system Integrera system

Att tänka på vid design av e-handelsbutik Gränssnitt Användare (kundgrupp) Produkt MDI (människa-dator interaktion) kunden Program (funtionalitet) programmeringsspråk Innehåll i databasen Vårt företag Teknisk miljö Utrustning Plattform Arkitektur kommunikation

Begrepp e-business (e-handel) Koordinera kritiska affärsprocesser såsom produktdesign, beställa råvaror, tillverka, leverera kundorder och service genom att använda sig av datorer, kommunikationsteknologier och elektronisk data

Begrepp fort B2B (Business-to-business) B2C (Business–to-customer) Bägge företaget har mest e-handel B2C (Business–to-customer) Säljer mest till kund via e-handel B2G (Business-to-Government) Säljer till regering, kommuner etc via e-handel EDI (Electronic Data Interchange) elektroniska överföring av affärsdata, inköpsorder och fakturor) mellan två företags IT-system

Idag Traditionell/E-handel Kunder Produkter Affärsprocesser Affärsprocessernas olika aktörer Affärsprocessernas informationsbehov Affärsprocessernas behov av IT