AFS 2001:1 Om kunskaper och kompetens Chefer och arbetsledande personal har avgörande betydelse för att arbetsförhållandena skall vara tillfredsställande.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetets förutsättningar – nyckeln till en bra löneutveckling
Advertisements

FMS gör människor Fysiskt Mentalt Socialt starka
Att samverka i arbetsmiljöarbete
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Riskbedömning vid ändring i verksamheten
Vem är ansvarig för arbetsmiljön?
Systematiskt arbetsmiljöarbete för god psykosocial arbetsmiljö
Arbetsmiljölagen och SAM -Systematiskt arbetsmiljöarbete
På arbetsplatsen Hot och Våld.
Vinster med förebyggande företagshälsovård
SORKANALYS Systematisk risk- och konsekvensanalys vid organisatorisk förändring. HE LAGERSTRÖM AB.
Vems ansvar? vad kan vi göra?
2§ Tillämpningsområde ”Föreskrifterna gäller också i tillämpliga delar under utbildning och vid övning av rök- och kemdykning”
Örebro läns läkarförening
1 KAP - Lagens ändamål och tillämpningsområde
Fördelning av arbetsmiljöuppgifter operativt
Steg 1 - Mötet VÅR VISION FÖR ARBETSMILJÖN OCH HUR VI KOMMER DIT
Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas
Arbetsmiljöverkets vision
Förberedelser för arbetet
En säker arbetsplats Lars Björkeström Medlemsträff Skaraborg
1 KAP - Lagens ändamål och tillämpningsområde 1 § Lagens ändamål är att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet samt att även i övrigt uppnå en god arbetsmiljö.
Skyddsombudet uppgifter
Vem är ansvarig för arbetsmiljön?
Arbetsmiljöverkets SAM - Status.
Vinster med förebyggande företagshälsovård
Arbetsmiljön 2012 – svar från ST skyddsombud
AFS 2001:1 Systematisk Arbetsmiljöarbete, SAM
1. Brandskydd 2. Delaktighet 3. Alkohol och droger
DEN GODA ARBETSMILJÖN Hur vår arbetsmiljö ska vara är tydligt reglerat i arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen I lagen lyfter man upp de grundläggande.
Arbetsmiljöverkets inspektion av skolor i Kristianstads kommun 2015
Frisk under risk - om förekomst och förebyggande av stressrelaterad psykisk ohälsa bland underläkare.
Arbetsmiljöutbildning/ information SWEP International AB Khosrow Adibzadeh, Unionen.
AFS 2015:4 Ny föreskrift Organisatorisk och social arbetsmiljö Minska den arbetsrelaterade ohälsan.
Å Åselotte Andersson Iren Hjalte.  Träder i kraft  Syftet med föreskrifterna är att främja en god arbets- miljö och förebygga risk för ohälsa.
Arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Ny AFS from 31 mars 2016: Organisatorisk och social arbetsmiljö Monica Östman och Kristin Larsson Personalavdelningen.
Välkomna!. Aktuellt just nu Ny föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö träder ikraft 31 mars 2016 Sanktionsavgifter istället för böter Arbetsolyckorna.
Systematiskt arbetsmiljöarbete, likabehandling och samverkan Barn- och utbildning 2015 SAM är arbetsgivarens arbete med att undersöka, riskbedöma, åtgärda.
Hälsa- och arbetsmiljö PU 17 februari Agenda Aktuellt om sjukfrånvaro Guide Hälsa och Arbetsmiljö Information om AFS 2015: 4 om organisatorisk och.
Ledarutveckling över gränserna Elisabet Lang Sociala avdelningen, Aneby Michaela Lindh Socialförvaltningen, Vimmerby Pär Jansson Kultur- och fritidsförvaltningen,
Informationsmöte 19 maj 2016 Kunskapskrav enligt föreskrifterna om sprängarbete respektive berg-och gruvarbete Arbetsmiljöverket Informationsmöte1.
Information/utbildning i arbetsmiljö Regionstyrelsen Eva Johansson Per Djurberg.
Att förebygga trakasserier och kränkande särbehandling på arbetsplatsen Om den psykosociala arbetsmiljön i Nässjö kommun Ett Case inom ramen för ”Ledarskap.
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön 1§ Dessa föreskrifter gäller arbete där det kan finnas risk för våld eller hot om våld. Risken för att utsättas.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Psykosocial arbetsmiljö: Hot via sociala medier
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Vår arbetsmiljö och det systematiska arbetsmiljöarbetet
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
Arbetsmiljöansvar inom Kinda kommun
Arbetsmiljö Människa Arbetsplats Arbets- miljö.
Samverkan.
Psykosocial arbetsmiljö: Hög arbetsbelastning, individ
Psykosocial arbetsmiljö: bilolycka
Lärarlönelyftet Vilka konsekvenser kan följa/har följt med lärarlönesatsningen? (positiva och negativa) Finns det några arbetsmiljörisker kopplat till.
Arbetsmiljö.
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Kännetecknande för det goda arbetet
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Systematiskt arbetsmiljöarbete – grunden för ett hållbart arbetsliv
Rapport psykosocial skyddsrond
ArbetsmilJö Här kan det stå en övertitel, typ Samhällsmarknadsdagen
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Information om arbetsmiljö Ombudsträff Vision, Skövde
DEN GODA ARBETSMILJÖN Presentation, vilka är vi..
Rapport psykosocial skyddsrond
Vårt första IA-år – Utfall och analys.
Presentationens avskrift:

AFS 2001:1 Om kunskaper och kompetens Chefer och arbetsledande personal har avgörande betydelse för att arbetsförhållandena skall vara tillfredsställande och för att ohälsa och olycksfall skall förebyggas.

AFS 2001:1 Kompetens Chefer och arbetsledare bör kunna genomföra åtgärder som ligger i linje med deras personalansvar och ansvar för arbetsledning. ge introduktion och instruktioner förtydliga arbetsuppgifter prioritering av arbetstagarnas arbetsuppgifter ge stöd och återkoppling Genomföra undersökning av arbetsförhållandena genom enskilda samtal, personalmöten skyddsronder. Genomföra en första, grov riskbedömning

AFS 2001:1 Kunskaper De behöver gedigna kunskaper om arbetet,riskerna i arbetet och åtgärder för att förebygga skador god insikt i hur människor reagerar i olika situationer insatta i de hälsomässiga effekterna av till exempel hög arbetsbelastning, övertid, kränkande särbehandling, våld och hot och missbruk. kunskaper om vilka bestämmelser som finns på området och hur dessa skall tillämpas i verksamheten