Tidsregistrering SAP Best Practices. ©2012 SAP AG. All rights reserved.2 Syfte och fördelar och huvudprocesser Syfte  CATS (Cross-Application Time Sheet)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fysisk inventering / inventering och justering
Advertisements

Konsulting på plats med fastprisfakturering SAP Best Practices.
Kundkonsignations- hantering
Kvalitetsstyrning för anskaffning med leverantörsutvärdering
Omlagring med leverans SAP Best Practices. ©2012 SAP AG. All rights reserved.2 Syfte och fördelar och huvudprocesser Syfte  Överföring av material begärd.
Retur till leverantör SAP Best Practices.
Omlagring utan leverans
Anskaffning utan QM SAP Best Practices.
Anskaffning av anläggning genom direktaktivering
Försäljning av planerade tjänster
Försäljning: Periodbokslutsarbeten
Omarbetning (produkter i arbete)
Serviceavtal med periodisk fakturering
Planering av internorder för marknadsföring och övriga indirekta kostnader SAP Best Practices.
Periodbokslut service order SAP Best Practices. ©2012 SAP AG. All rights reserved.2 Syfte och fördelar och huvudprocesser Syfte  Detta scenario täcker.
Kundreskontra SAP Best Practices.
Produktionslegobearbetning (extern bearbetning)
Extern anskaffning av tjänster SAP Best Practices.
Bonushantering: Kostnadsfria varor SAP Best Practices.
Produktion mot order med variantkonfiguration
Reklamations- och returhantering SAP Best Practices for CRM
Anskaffning och förbrukning av konsignationslager
Kundorderhantering med samlingsfakturering SAP Best Practices.
Logistikplanering SAP Best Practices.
Internt underhåll SAP Best Practices.
Periodbokslut i redovisning
Planering av internorder för forskning och utveckling SAP Best Practices.
Försäljning av ej lagerfört material med orderspecifik anskaffning SAP Best Practices.
SOP via långsiktig planeringsöveföring till LIS/PIS/kapacitet
Leverantörsreskontra
Försäljningshantering genom användning av tredje part (utan leveransavi) SAP Best Practices.
Internorder för forskning och utveckling – Verklig SAP Best Practices.
Anläggningsredovisning
Intäktsbaserad redovisning SAP Best Practices. ©2012 SAP AG. All rights reserved.2 Syfte och fördelar och huvudprocesser Syfte  Du kan skapa en resultaträkning.
E-tjänst: Lösningsstöd SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Interna projekt SAP Best Practices Baseline package SAP Best Practices.
Interna projekt SAP Best Practices. ©2012 SAP AG. All rights reserved.2 Syfte och fördelar och huvudprocesser Syfte  I alla professionella tjänsteföretag.
Returer och reklamationer
Områdesadministration SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Konto- och kontaktadministration SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Projekt med fastpris- och T&M-fakturering SAP Best Practices.
Lagervärdering för årsbokslut SAP Best Practices.
Förvärv konstruerade anläggnings- tillgångar (Investeringsorder) SAP Best Practices.
Förenklad kampanjstyrning SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Kostnadsfri leverans SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Huvudbok SAP Best Practices.
Scenarioöversikt – 1 Syfte och fördelar: Syfte Fördelar
Intäktsplanering SAP Best Practices. ©2012 SAP AG. All rights reserved.2 Syfte och fördelar och huvudprocesser Syfte  Planera intäkt och kostnader på.
Legobearbetning SAP Best Practices. ©2012 SAP AG. All rights reserved.2 Syfte och fördelar och huvudprocesser Syfte  Legobearbetningsprocessen innebär.
Bearbetning av kreditnotor SAP Best Practices. ©2012 SAP AG. All rights reserved.2 Syfte och fördelar och huvudprocesser Syfte  Processen Kreditnota.
Konsulting på plats med fastprisfakturering SAP Best Practices Baseline package SAP Best Practices.
Offert för anskaffning
Tjänst med tids- och materialbaserad fakturering SAP Best Practices.
Allmän kostnadsställeplanering SAP Best Practices.
Offert SAP Best Practices. ©2012 SAP AG. All rights reserved.2 Syfte och fördelar och huvudprocesser Syfte  Att beskriva processen för en standardoffert.
Kostnadsfri leverans SAP Best Practices. ©2012 SAP AG. All rights reserved.2 Syfte och fördelar och huvudprocesser Syfte  Detta scenario beskriver processen.
Aktivera dokumentnedbrytning SAP Best Practices. ©2012 SAP AG. All rights reserved.2 Syfte och fördelar och huvudprocesser Syfte  Aktivera dokumentnedbrytning.
Offert SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Serienummerhantering SAP Best Practices. ©2012 SAP AG. All rights reserved.2 Syfte och fördelar och huvudprocesser Syfte  Att förklara verksamhetsflödet.
Tidsregistrering SAP Best Practices Baseline package SAP Best Practices.
Anskaffningsavtal SAP Best Practices. ©2012 SAP AG. All rights reserved.2 Syfte och fördelar och huvudprocesser Syfte Detta scenario hanterar användningen.
Lagerhantering: Kassation och spärrat lager
Försäljningskontrakt med fastpris- och T&M- fakturering SAP Best Practices.
Controlling indirekta kostnader – verkliga SAP Best Practices.
Förbererande processteg SAP Best Practices. ©2012 SAP AG. All rights reserved.2 Syfte och fördelar och huvudprocesser Syfte  Den här Dokumentationen.
Reseadministration SAP Best Practices. ©2012 SAP AG. All rights reserved.2 Syfte och fördelar och huvudprocesser Syfte  Tillhandahålla fullt integrerad.
Komponent och simuleringskalkyl SAP Best Practices.
Intern anskaffning: Företagsövergripande omlagring SAP Best Practices.
Lean Warehouse Management
Reseadministration SAP Best Practices Baseline Package SAP Best Practices.
Presentationens avskrift:

Tidsregistrering SAP Best Practices

©2012 SAP AG. All rights reserved.2 Syfte och fördelar och huvudprocesser Syfte  CATS (Cross-Application Time Sheet) är ett verktyg som används för registrering av den tid som en medarbetare har arbetat på ett visst uppdrag. Fördelar  Tidrapport för tidsregistrering Huvudprocesser  Registrering av verklig arbetstid  Godkännande av arbetstider  Tidrapport: Överföring till målkomponenter

©2012 SAP AG. All rights reserved.3 SAP-applikationskrav och företagsroller Krav  SAP enhancement package 6 för SAP ERP 6.0 Företagsroller  Medarbetare (professionell användare)  Projektledare  Konsultbyrå, Projektledare

©2012 SAP AG. All rights reserved.4 Detaljerad processbeskrivning Tidsregistrering Arbetstid kan registreras på en kundorder, internorder, serviceorder eller ett projekt. Dessutom kan du växla till reseadministration för ersättning och bokning av resekostnader.  Registrering av verklig arbetstid  Godkännande av arbetstider  Tidrapport: Överföring till målkomponenter

©2012 SAP AG. All rights reserved.5 Processflödesdiagram Tidsregistrering Medarbetare (professionell användare) God- kännande av arbetstid? Resead- ministration (191) Registrering av verklig arbetstid Arbetstid måste registreras Tidrapport: Överföring till mål- komponen- ter Händelse Resebokförare Projektstyrning Ersättning av resekostnader Bokning av resekostnader Nej Ja

©2012 SAP AG. All rights reserved.6 Förklaring SymbolBeskrivningAnvändningsk ommentarer Band: Identifierar en användarroll, som till exempel fakturahandläggare eller försäljningsrepresentant. Bandet kan även identifiera en organisationsenhet eller grupp, i stället för en specifik roll. De övriga processflödessymbolerna i tabellen visas i dessa rader. Det finns så många rader som det krävs för att täcka in alla rollerna i scenariot. Rollband innehåller uppgifter som är vanligt förekommande för rollen. Externa händelser: Innehåller händelser som påbörjar eller avslutar scenariot eller som påverkar händelseutvecklingen i scenariot. Flödeslinje (heldragen): Linjen visar den normala stegsekvensen och flödesriktningen i scenariot. Flödeslinje (streckad): Linjen visar flöden till uppgifter som sällan används eller som är förknippade med villkor i ett scenario. Linjen kan även leda till dokument som deltar i processflödet. Sammanbinder två uppgifter i en scenarie- process eller en händelse som inte är ett steg Kontakt/händelse: Identifierar en åtgärd som antingen leder in i eller ut ur scenariot, eller en utomstående process som pågår under scenariot Motsvarar inte ett uppgiftssteg i dokumentet Enhetsprocess: Identifierar en uppgift som täcks steg för steg i scenariot Motsvarar ett uppgiftssteg i dokumentet Processreferens: Om scenariot refererar till ett annat fullständigt scenario anger du det scenariots nummer och namn här Motsvarar ett uppgiftssteg i dokumentet Delprocessreferens: Om scenariot refererar till delar av ett annat scenario anger du det scenariots nummer, namn och stegnumren här Motsvarar ett uppgiftssteg i dokumentet Processbeslut: Identifierar ett beslut/en förgrenings- punkt, vilket innebär att slutanvändaren måste göra ett val. Linjer representerar olika val som kommer från olika delar av romben. Motsvarar vanligen inte ett uppgiftssteg i dokumentet. Visar ett val som måste göras när steget har utförts. SymbolBeskrivningAnvändningskommentarer Till nästa/från föregående diagram: Leder till nästa/föregående sida i diagrammet Flödesschemat fortsätter på nästa/föregående sida Utskrift/dokument: Identifierar ett utskrivet dokument, en rapport eller ett formulär Motsvarar inte ett uppgiftssteg i ett dokument, i stället används den för att visa ett dokument som har genererats av ett uppgifts- steg. Denna symbol har inga utåtriktade flödeslinjer Redovisningsdata: Anger ett dokument för en redovisningspost Motsvarar inte ett uppgiftssteg i ett dokument, i stället används den för att visa ett dokument som har genererats av ett uppgifts- steg. Denna symbol har inga utåtriktade flödeslinjer Budgetplanering: Anger ett budgetplaneringsdokument Motsvarar inte ett uppgiftssteg i ett dokument, i stället används den för att visa ett dokument som har genererats av ett uppgifts- steg. Denna symbol har inga utåtriktade flödeslinjer Manuell process: Täcker en uppgift som görs manuellt Motsvarar vanligen inte ett uppgiftssteg i ett dokument, i stället används den för att visa en uppgift som utförs manuellt, som till exempel att lasta av en lastbil till lagret, vilket påverkar processflödet. Befintlig version/data: Blocket täcker data som kommer in från en extern process Motsvarar vanligen inte ett uppgiftssteg i ett dokument, i stället används symbolen för att visa data som kommer från en extern källa. Detta steg har inga inåtriktade flödeslinjer Systembeslut godkänd/ej godkänd: Blocket täcker ett beslut som tas automatiskt av programvaran Motsvarar vanligen inte ett uppgiftssteg i dokumentet, i stället används den för att visa ett beslut som programvaran gör automatiskt när ett steg har utförts. Externtill SAP Aff ä rsaktivite / h ä ndelse Enhetsprocess Process- referens Delprocess -referens Process- beslut Diagram- länk Utskrift/ dokument Redovisnings- data Budget- planering Manuell process Befintlig version/data System -beslut godk./e j godk.

©2012 SAP AG. All rights reserved.7 Appendix Masterdata som används CATS  Anställningsnummer  Registreringsprofil

©2012 SAP AG. All rights reserved.8 No part of this publication may be reproduced or transmitted in any form or for any purpose without the express permission of SAP AG. The information contained herein may be changed without prior notice. Some software products marketed by SAP AG and its distributors contain proprietary software components of other software vendors. Microsoft, Windows, Excel, Outlook, PowerPoint, Silverlight, and Visual Studio are registered trademarks of Microsoft Corporation. IBM, DB2, DB2 Universal Database, System i, System i5, System p, System p5, System x, System z, System z10, z10, z/VM, z/OS, OS/390, zEnterprise, PowerVM, Power Architecture, Power Systems, POWER7, POWER6+, POWER6, POWER, PowerHA, pureScale, PowerPC, BladeCenter, System Storage, Storwize, XIV, GPFS, HACMP, RETAIN, DB2 Connect, RACF, Redbooks, OS/2, AIX, Intelligent Miner, WebSphere, Tivoli, Informix, and Smarter Planet are trademarks or registered trademarks of IBM Corporation. Linux is the registered trademark of Linus Torvalds in the United States and other countries. Adobe, the Adobe logo, Acrobat, PostScript, and Reader are trademarks or registered trademarks of Adobe Systems Incorporated in the United States and other countries. Oracle and Java are registered trademarks of Oracle and its affiliates. UNIX, X/Open, OSF/1, and Motif are registered trademarks of the Open Group. Citrix, ICA, Program Neighborhood, MetaFrame, WinFrame, VideoFrame, and MultiWin are trademarks or registered trademarks of Citrix Systems Inc. HTML, XML, XHTML, and W3C are trademarks or registered trademarks of W3C®, World Wide Web Consortium, Massachusetts Institute of Technology. Apple, App Store, iBooks, iPad, iPhone, iPhoto, iPod, iTunes, Multi-Touch, Objective-C, Retina, Safari, Siri, and Xcode are trademarks or registered trademarks of Apple Inc. IOS is a registered trademark of Cisco Systems Inc. RIM, BlackBerry, BBM, BlackBerry Curve, BlackBerry Bold, BlackBerry Pearl, BlackBerry Torch, BlackBerry Storm, BlackBerry Storm2, BlackBerry PlayBook, and BlackBerry App World are trademarks or registered trademarks of Research in Motion Limited. Google App Engine, Google Apps, Google Checkout, Google Data API, Google Maps, Google Mobile Ads, Google Mobile Updater, Google Mobile, Google Store, Google Sync, Google Updater, Google Voice, Google Mail, Gmail, YouTube, Dalvik and Android are trademarks or registered trademarks of Google Inc. © 2012 SAP AG. All rights reserved INTERMEC is a registered trademark of Intermec Technologies Corporation. Wi-Fi is a registered trademark of Wi-Fi Alliance. Bluetooth is a registered trademark of Bluetooth SIG Inc. Motorola is a registered trademark of Motorola Trademark Holdings LLC. Computop is a registered trademark of Computop Wirtschaftsinformatik GmbH. SAP, R/3, SAP NetWeaver, Duet, PartnerEdge, ByDesign, SAP BusinessObjects Explorer, StreamWork, SAP HANA, and other SAP products and services mentioned herein as well as their respective logos are trademarks or registered trademarks of SAP AG in Germany and other countries. Business Objects and the Business Objects logo, BusinessObjects, Crystal Reports, Crystal Decisions, Web Intelligence, Xcelsius, and other Business Objects products and services mentioned herein as well as their respective logos are trademarks or registered trademarks of Business Objects Software Ltd. Business Objects is an SAP company. Sybase and Adaptive Server, iAnywhere, Sybase 365, SQL Anywhere, and other Sybase products and services mentioned herein as well as their respective logos are trademarks or registered trademarks of Sybase Inc. Sybase is an SAP company. Crossgate, EDDY, B2B 360°, and B2B 360° Services are registered trademarks of Crossgate AG in Germany and other countries. Crossgate is an SAP company. All other product and service names mentioned are the trademarks of their respective companies. Data contained in this document serves informational purposes only. National product specifications may vary. The information in this document is proprietary to SAP. No part of this document may be reproduced, copied, or transmitted in any form or for any purpose without the express prior written permission of SAP AG.