Jenna Brandon Sofie Flint Madelene Görs Linnea Henningsson Linnea JohanssonGrupp 8 LOGISTICS PLATFORMS FOR IMPROVED STRATEGIC FLEXIBILITY - - Abrahamsson,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Advertisements

Fokus på kundvärde och teamutveckling - så utnyttjar vi Lean principerna för framgång Rickard Eriksson, produktionsansvarig på Elicit
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Mathias Roos – Strateg Region Blekinge
Test Center – en högre nivå
Välkommen till Bevola Bevola har marknadens bredaste produktplattform för påbyggnad av lastbilar, släp och trailers. Våra lösningar skapas genom egna produkter,
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Ett arbete med att etablera
En ny nivå inom Lean produktion Pär Lärkeryd vd Indexator AB
LRF Kött Mål och strategier med sikte på 2020
Regional växtvärk och växande utmaningar Dags för nya lösningar och strukturer Björn Hasselgren, 5 juli 2013, Almedalen Arkitektur och samhällsbyggnad.
What is strategy? – Porter
Forum 20 år Lasarett och sjukstugor.
Processer P r o resurser c styrning e s mätning förbättring mål
Business Reflex AB “Marketing som strategiskt verktyg för att driva affärsinnovation”
Kommunalt huvudmannaskap i praktiken
Karin Larsson GIS-centrum Lunds universitet
Logistics platforms for improved strategic flexibility
PA Consulting group ab.
Utvärdering av processmognad
1 september Den nya marknaden – vad ska vi leva av i framtiden? Staffan Brege Professor i industriell marknadsföring Linköpings Tekniska Högskola.
VÄLKOMNA till seminarium om Business Health – ett modernt synsätt på hälsa som utgår från affären
Inköp har blivit allt viktigare Inköp är ofta mer än 75% av kostnaderna Behov att ompröva etablerade inköpssätt.
Utveckling och trender inom det Personal- Löneadministrativa området
Lantmäteriets informationsförsäljning
Organisation och produktion
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Logistik vid husbyggnad
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
De nya affärsrelationerna
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Organisationers formella drag
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Sammanfattning Artikel 15 VALUE INNOVATION IN BUSINESS MARKETS: BREAKING THE INDUSTRY RECIPE PAUL MATTHYSSENS, KOEN VANDENBEMPT & LISELORE BERGMAN SOFIE.
Transport Management ”Transport Management är att kombinera flera transportrelaterade forskningsområden för att vetenskapligt kunna analysera transporternas.
The Agile Supply Chain Competing in Volatile Markets by Martin Christopher Grupp 13 Elin Gunnarsson Sandra Larsson Berenice Torres Sanja Petkovic.
Simidrott för alla SSS Vision SSS verkar för simidrott och hälsa för alla genom att; Simidrott ska vara det självklara valet av idrott, där.
1. Vad är egentligen GIS ? GIS Attityder Förmåga hos användaren OrganisationTeknik Doktrin/Strategi EtikArbetsmetoder Information.
Hitta nyckelfrågorna direkt! Ett erbjudande som skapar samsyn och handlingsberedskap utifrån affärs- och kommunikationslogikens samverkan.
Organisationsteori MÅL, STRATEGI OCH EFFEKTIVITET
Petra Carlsson Emelie Hansson Zerina Mackovic Elsa Martinsson
Dynamic Effectiveness: Improved Industrial Distribution from Interaction Between Marketing and Logistics Strategies Mats Abrahamsson Staffan Brege Grupp.
Paradigmskiftet grunden för scenarierna Delar Fragment System Helhet Person Hälsa & helhet Organisation Sjukdom & diagnos.
Karin Pettersson Landskapsarkitektstudent. 46%
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Mallar svenska.
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
DE NYA AFFÄRSRELATIONERNA – FRÅN PRODUKT- TILL FUNKTIONSERBJUDANDEN Av Staffan Brege Daniel Kindström Per-Olof Brehmer Grupp 9 Pernilla Johansson Anna.
Logistics Platforms for Improved Strategic Flexibility Carl Ståhlbom Johnnie Silfverhielm Oscar Frisk Philip Groppfeldt Viktor Wilhelmson Grupp 10.
The Agile Supply Chain Artikelstudie Grupp 11 Julia Carlsson Karin Mattsson Louise Rönnberg Håkan Sandström 722A29 Industriell marknadsföring & Supply.
Strategi för folkhögskolornas arbete för en globalt hållbar utveckling. Varför? Vad? Hur? Folkbildning och vuxenutbildning som strategisk utvecklingsfaktor.
Organisationsstruktur Föreläsningarnas innehåll:
Vilmale FINFO-dagen 2016.
Dynamic Effectiveness Improved Industrial Distribution from Interaction Between Marketing and Logistics Strategies Författare: Mats Abrahamsson Staffan.
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
Organisationsstruktur Föreläsningarnas innehåll:
[Produktnamn] Marknadsplan
Mats Abrahamsson & Staffan Brege (2004)
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing Av: Abrahamsson M., Andersson d., och Brege s. ____________________________________________________________________________.
Logistikprogrammet 2013, termin 5 Transporter, samhälle, miljö.
Kvalitet i administrationen verksamhetsstödet på KTH – effekterna av AAE:n SUHF-konferens – Kvalitets- och utvecklingsarbete inom administrationen.
Arbetsmoment under Workshop 2: Målbilder
Sälja en produkt eller tjänst
Inköpets utvecklingsfaser
Kommunikationsprocesser
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Modellering, styrning & visualisering
[Produktnamn] Marknadsplan
Uppdrag IT-universitet 2018
Presentationens avskrift:

Jenna Brandon Sofie Flint Madelene Görs Linnea Henningsson Linnea JohanssonGrupp 8 LOGISTICS PLATFORMS FOR IMPROVED STRATEGIC FLEXIBILITY - - Abrahamsson, Aldin & Stahre

Agenda Syfte Bakgrund Tre logistiktyper Logistiska plattformar Nyckelord Centraliserad och standardiserad logistik Luna/Bergman & Beving Tools Case Sammanfattning

Syfte Beskriva, definiera och exemplifiera konceptet av den logistiska plattformen med inbyggd strategisk flexibilitet

Bakgrund 80-talet Lean Produktivitet Resursutnyttjande 90-talet Centraliserad Helhetsfokus Internationellt 00-talet Dynamisk miljö Ökad dynamisk effektivitet Logistiken stöttar strategiska rörelser

Tre logistiktyper Typ 1: Decentraliserad logistik med anknytning till produktion och marknadsföring Produktion & marknadsföring Geografisk närhet Decentralisering Flexibel drift Typ 2: Centraliserad logistik och direkt distribution Ledtid Centralisering Flexibilitet mot kund Typ 3: Logistisk plattform som resursbas för marknadsutveckling Externa relationer Osäker miljö och nya kundkrav Centralisering Stötta strategisk flexibilitet

Logistiska plattformar Två trender Globalisering & företagskonsolidering Kunder i fokus Från kostnadsminimering  stretegisk flexibilitet & effektivitet

Nyckelord Central styrning Logistiska koncept Logistisk struktur Processer och relaterade aktiviteter

Centraliserad och standardiserad logistik Två dimensioner av centralisering Koncentration Närhet till toppen Standardiserade processer Krävs mindre övervakning & ingripande Viktigt för att uppnå strategisk flexibilitet

Luna/Bergman & Beving Tools Case 80-talet Långa leveranstider Låg tillgänglighet Okoordinerat 90-talet Ökade krav Såg till slutkund (bilindustrin) Etablering av nätverk Koordinering 00-talet Radikal logistikutveckling Fortsatt nätverkande Ytterligare koordinering Ökad flexibilitet

Sammanfattning av skillnader Typ 1Typ 2Typ 3 Fokus Optimering av aktiviteter Struktur Dynamiska kompetenser Prioriteringar Effektivitet och resursutnyttjande Geografiskt avstånd till kund Reducera kostnad Tillgänglighet och tid till kunder Marknads- positionering och strategier Utveckla nya erbjudanden Struktur och organisation Koppling till produktion och försäljning Decentraliserat Centraliserad logistik, separerad från produktion och försäljning Centralisering och standardisering Centraliserat logistiskt ansvar Standardiserade processer, anpassade till marknadssegme nt Flexibilitet Operationell flexibilitet, att kunna skynda på driften Operationell flexibilitet, att kunna svara till kundönskemål Strategisk flexibilitet

Flexibilitetskrav och organisering

Tack för oss!