Hur får vi fler el-mil? Anders Lewald Enhetschef Energiteknikavdelningen
Varför ska vi ha fler el-mil? El-milen ska bidra till minskad klimatpåverkan Potential för energieffektivitet Ökad resursbas Infrastruktur finns i stor omfattning
Med vad får vi el-mil? Rena elbilar Laddhybrider Kontinuerlig tillförsel av el? Tunga och lätta fordon
Problem och möjligheter med de olika teknikerna Rena elbilar –Begränsad räckvidd –Batterier dyrt –Många kör inte så långt –Möjlighet till snabbare laddning kan finnas
Mitsubishi
Renault
Volvo
Saab
Problem och möjligheter med de olika teknikerna Laddhybrider –Två drivsystem kan bli dyrt –Batterier dyrt –Räckvidden inte samma problem då annat drivsystem finns –Kan ge möjlighet till många el-mil
Chevrolet
Volvo
Hybrider kan senare komma att bli laddhybrider Utvecklingsmässigt kan hybrider komma att vara ett steg mot laddhybrider Kräver dock nya batterier mm
Volvo
Scania
Toyota
Kontinuerlig tillförsel av el El kan också överföras till fordonen kontinuerligt –Trådbussar känd teknik –På flera håll provas nu teknik också för att tillföra el från vägen
Utmaning Hur byggs en infrastruktur för att få så många el-mil som möjligt? –Vanliga eluttag? –Är snabb laddning snabb laddning? –Batteribyte? –Elvägar? Vad blir kostnadseffektivt, energieffektivt och accepterat av olika användare?
Vanligt eluttag
Dilemman Laddstolpar i offentlig miljö för dyra eller i vägen? Kan snabbare laddning ge lägre energieffektivitet och öka kostnaden för mycket?
Möjligheter Administrativ hjälp –Laddplatser –Kartor för visning till laddplatser Ekonomisk hjälp –Utvecklingsstöd –Demonstrationsstöd –Utvärdering –Internationell bevakning
Tack! Mars i Göteborg Välkomna!