Processutveckling på Arlanda Peter Eriksson 2005-11-17.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling, syfte och innehåll
Advertisements

Typologisering av FA-regioner utifrån ett stad-land perspektiv
Nyttorealisering på 10 min
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Test Center – en högre nivå
Utgångspunkter/Genombrott
Välkommen till Arbetslagsutveckling inom ramen för entreprenöriellt lärande Mål: Ökad medvetenhet om vilka behov ert arbetslag har, för att utvecklas.
GIS i lärarutbildningen - och sedan…? Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen Göteborgs Universitet Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen.
Kvalitetssäkring av grunddata
Logistik på SU
Förbättringsområde enligt handlingsplan: ___________________________________ Mål: ________________________________________ Aktivitet (åtgärd/förändring.
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
BLÅSLJUDSMOTTAGNING (snabbspårsmottagning) processutveckling
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Speltestning -Fuzzy Logic. Bakgrund - Strategier - Akademiska världen vs speldesigner.
Atos Medical AB Audit SS-EN ISO 13485:2003
IBITS Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
EFTER ATT HA LÄST ERA ARBETEN Orsak, lösning, analys.
Wireless Intrusion Prevention Systems ÖvervakaAnalyseraSpåraBlockeraPreventera WIPS Radiofrekvenser Dygnet runt Trådlös trafik Angripare Även de som inte.
© Copyright APeL Att utveckla tillsammans - om kritiska faktorer i projektarbete Projektkontakt Mora
1. Att leda EU projekt Margareta Holmstedt.
Lean på akutenheten.
Introduktion till FYRA STEG FÖR BÄTTRE ARBETSMILJÖ – 4-stegsmetoden
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Mål- och resultatstyrning
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Framtidens specialistläkare
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS3 – LS4 Förbättringsteam.
Sahlgrenska Universitetssjukhuset
Utvecklingscentrums uppgift
Modell för Utveckling av ledningssystem
Lantmäteriets informationsförsäljning
Vad ska ingå i uppgiften?
TietoEnator © 2007presentationPage 1 Mina meddelanden Procapita +
SAST Stockholm Avs. Joachim Kravhantering.
Arkivprojektet vid Socialt arbete. Skillnad mellan diarium och arkiv Diarium = register över inkomna och utgående handlingar. Arkiv = Samling av handlingar.
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Seminarium med företag Företagen:  VISA TILLVÄXTPOTENTIAL  KARTLÄGG FLÖDEN  LYFT BLICKEN Trafikverket: Mötet väckte en hel del tankar om hur.
Att mäta för att lära - mätningar i förbättringsarbetet
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Stroke/TIAprocessen                                                                      
Kommunala Lantmäteridagar 2007 Inskrivningsverksamheten förs över till Lantmäteriverket den 1 juni november, Citykonferensen Ingenjörshuset Stockholm.
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Vårdlogik - systemsyn en ingång!. Principer för inrikting Tillgänglighet, kvalitet, säkerhet – utgångspunkt Befintliga byggnadsytor och övergripande politiska.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Ledningskraft för god och säker vård - Fortsatt arbete hemma
Tre förskrivningsstudier i primärvård Diagnos-förskrivningsstudierna 2000, 2002 och 2005.
Trend Persontransporter Källa: SIKA 2002 Trend Godstransporter Källa: SIKA 2002.
Sannolikhet Stickprov Fördelningar
Landstingsdirektörens stab BILD 1 Verksamhetsresultat delårsrapport 2/2012 Vårdval Norrbotten.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Strukturell produktivitetsutveckling i näringslivet Procent.
Patrick Vigren Neurosjukvård Centrumråd
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Att mäta för att lära.
Formare 2015 Motivation.
PGSA.
PDSA cykel - förbättringsprocessen
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
MR-processen för LIV 09:30Introduktion 09:40Processarbete: exempel Vad kan man få ut? 10:10Kaffe 10:30Grupparbete - probleminventering Länet/lokalt? 11:00Redovisning.
Motiverande samtal (MI). Vad är MI? Samtalsmetod Väcka och stärka motivation till förändring eller utveckling.
Tips på verktyg som stöd i förbättringsarbetet
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Benchmarking 2 Förbättringsarbete
Kreativitetssession Presentatörens namn.
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
Presentationens avskrift:

Processutveckling på Arlanda Peter Eriksson

Benchmarking Sjh Pat FlplPax?

Verksamheten

Paxflöden med flygplatsperspektivet Avgående Ankommande Transiterande

Strategi ~DMAIC Definiera problem Klagomål Avvikelser Kartlagd process Mäta Definiera problem Analysera Förbättra Definiera processen Problem- inventering Kontrollera LIPOK Avgränsa Pax- intevjuer ?PDSA Översikts- karta Process i förändring

Strategi ~DMAIC Definiera problem Klagomål Avvikelser Kartlagd process Mäta Definiera problem Analysera Förbättra Definiera processen Problem- inventering Kontrollera LIPOK Avgränsa Pax- intevjuer ?PDSA Översikts- karta Process i förändring

Strategi ~DMAIC Definiera problem Klagomål Avvikelser Kartlagd process Mäta Definiera problem Analysera Förbättra Definiera processen Problem- inventering Kontrollera LIPOK Avgränsa Pax- intevjuer ?PDSA Översikts- karta Process i förändring

Probleminventering

Strategi ~DMAIC Definiera problem Klagomål Avvikelser Kartlagd process Mäta Definiera problem Analysera Förbättra Definiera processen Problem- inventering Kontrollera LIPOK Avgränsa Pax- intevjuer ?PDSA Översikts- karta Process i förändring

Mäta?

Strategi ~DMAIC Definiera problem Klagomål Avvikelser Kartlagd process Mäta Definiera problem Analysera Förbättra Definiera processen Problem- inventering Kontrollera LIPOK Avgränsa Pax- intevjuer ?PDSA Översikts- karta Process i förändring

Fyra pågående projekt Förseningarna Skyltningen Kö till säkerhetskontrollerna Kö till incheckningen (exemplet)

Anländande vs incheckade

Anländandemönster Diskarnas öppettid

Anländandemönster Diskarnas öppettid

Ett lyckat test OrdinarieTest Medelväntetid44 min9 min Andel <15 min1 % (mål 95%) 95 % (mål 95%) Total väntetid150 h26 h Planerad bemanning3 pers 6 h2 pers 4 h Kö max128 pax38 pax Antal mätpunkter/pax 204/210169/179

Strategi ~DMAIC Definiera problem Klagomål Avvikelser Kartlagd process Mäta Definiera problem Analysera Förbättra Definiera processen Problem- inventering Kontrollera LIPOK Avgränsa Pax- intevjuer ?PDSA Översikts- karta Process i förändring

Lärdomar … flöden är inte självklart för alla… … variation i flöden gör det inte enklare… … passagerarperspektivet känns tryggt… … datainsamlingen är krävande… … probleminventeringen fungerar alltid… … lösningar är i vägen för problemen… … vi kokar soppa på en spik… … var är lärandet?

Frågor?

Välkommen till Arlanda!