Diskreta, deterministiska system Projekt 1.2; Vildkatt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

Talföljder formler och summor
1 Tillväxtfakta - Så växer Sverige och dess regioner Ett urval av figurerna i Tillväxtfakta.
Vattenkemiska data Workshop, maj 2014 Claudia von Brömssen, SLU.
Relationsdatabasdesign
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
MS Excel 2007 Lektion 3 1 Copyright, Mahmud Al Hakim, 2008.
FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
1.Numerical differentiation and quadrature Discrete differentiation and integration Ordinary.
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Projektföljeforskning
Stora + Störst tal först. Stora additionstabellen Tanketips!
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
1 Ingenjörsmetodik IT & ME 2009 Föreläsare Dr. Gunnar Malm.
Föreläsning 10 Länkade lista Stack och Kö Att arbeta med listor
Bråktal Av: Kawa Ali Matte och NO lärare Örtagårdskolan Vt: 10
Ämnen Följer kapitlen i boken
Kontinuerliga system: Differentialekvationer
Stora additionstabellen
Programmering B PHP Lektion 2
Fakta om undersökningen
INFÖR NATIONELLA PROVET
Från binära till hexadecimala
Programmering B PHP Lektion 3
Fakta om undersökningen
Beräkna en ekvation (metod 1)
Algebra och ekvationer
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
F10 Företagets lönsamhet, finansiering och tillväxt
Beräkna en ekvation (metod 1)
Det handlar om multiplikation
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Skattningens medelfel
INFÖR NATIONELLA PROVET. UPPGIFT 1 Förenkla så långt som möjligt Ständigt återkommande uppgift!
Grundläggande programmering
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
How to analyze data Some examples…. Pålgrundläggning - verifiering av bärförmåga Kurvorna ovan visar en påle som slås ned i lera. Något ”svar” erhålles.
Styrteknik: Grundläggande logiska funktioner D2:1
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Underlag för utvärdering av penningpolitiken –
Binomialsannolikheter ritas i ett stolpdiagram
Praktisk epidemiologi för allmänläkare
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
Mathematics 1 /Matematik 1 Lesson 7 – complex numbers Lektion 7 – Komplexa tal.
Föreläsning 7 Fysikexperiment 5p Poissonfördelningen Poissonfördelningen är en sannolikhetsfördelning för diskreta variabler som är mycket.
Dagens ämnen Matriser Linjära ekvationssystem och matriser
Projekt 5.3 Gilpins och Ayalas θ-logistiska modell A Course in Mathematical Modeling - Mooney & Swift.
Hur bra är modellen som vi har anpassat?
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Kan två räta linjer ge upphov till kaos? Matematikbiennalen 2010 Hans Thunberg, KTH Torsten Lindström, Linnéuniversitetet.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Diskret stokasticitet Projekt 2.3, Talltita
Mål Matematiska modeller Biologi/Kemi Datorer muntlig presentation
Projekt 5.1 Michaelis-Menton-ekvationen A Course in Mathematical Modeling - Mooney & Swift.
Mål Matematiska modeller Biologi/Kemi Statistik Datorer
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
Lotka-Volterra: predator-bytes-modell
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
Polygoner och samband mellan dessa
Shannon dekomposition
CHI-TSONG CHEN KAPITEL 2- Systems Kortfattade läsanvisningar Läs hela kapitlet utom 2.9 och 2.10.
Mathematics 1 /Matematik 1
Work of a Family law attorney Jagianilaw.com. A Family Law Attorney basically covers a wide range spectrum of issues that a family may face with difficulty.
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Presentationens avskrift:

Diskreta, deterministiska system Projekt 1.2; Vildkatt Kapitel 1 Diskreta, deterministiska system Projekt 1.2; Vildkatt Mooney and Swift "A Course in Mathematical Modeling"

NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi Projekt 1.2; Vildkatt Bakgrund: Projektet handlar om en hotad amerikansk vildkatt (Bobcat). Data kommer från populationer i Florida. Den årliga tillväxten, r, varierar för olika miljöer enligt följande: r = 0,01676 (Best) r = 0,00549 (Medium) r = -0,04500 (Worst) För det här projektet antas tillväxterna vara konstanta från år till år för de olika miljöerna. Tillväxterna kan också antas tillhöra tre olika populationer. NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi

NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi Uppgift 1-2 Gör ett kalkylblad med tre olika populationer (använd de tre tillväxterna). Beräkna antalet individer för varje år under en 10-årsperiod och starta med 100 individer i varje population. Illustrera i ett diagram med datum på x-axeln och med möjlighet att identifiera de olika kurvorna även i svart/vit utskrift. Repetera 1. men över en 25-årsperiod. Uppgift 1-2 NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi

NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi Beräkna antalet individer varje år: x(n) = x(n-1) + rx(n-1) x(n) = antalet vid år n x(n-1) = antalet vid år n-1 r = tillväxten x(0) = 100 r = 0,01676 (Best) r = 0,00549 (Medium) r = -0,04500 (Worst) Tabell och figur görs med hjälp av Excel: Uppgift 1-2 NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi

NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi Tabellen från uppgift 1 används även till uppgift 2, men förlängs med 15 år. Motsvarande figur ser ut så här: Uppgift 1-2 NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi

NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi Uppgift 3 För att inte populationen med den bästa tillväxten ska bli alltför stor behövs någon form av skötsel. Testa vad som händer med populationen om man tillämpar någon av följande metoder: a. En individ skjuts varje år b. Fem individer skjuts varje år c. 1% av individerna skjuts varje år d. 5% av individerna skjuts varje år Vilken av dessa metoder ger en stabil population? Simulera populationerna över en 25-årsperiod. Uppgift 3 NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi

NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi Tabellen är gjord i Excel på samma sätt som i uppgift 1-2. Följande formler har använts för att beräkna antalet individer/år: Pop 1a: x(n)=x(n-1)+rx(n-1)-1 Pop 1b: x(n)=x(n-1)+rx(n-1)-5 Pop 1c: x(n)=(x(n-1)+rx(n-1))*0,99 Pop 1d: x(n)=(x(n-1)+rx(n-1))*0,95 Population 1a är den population som utsätts för metod a (dvs 1 individ per år skjuts av), se föregående sida. Population 1b utsätts för metod b osv. r = 0,01676 (Best) x(0) = 100 Uppgift 3 NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi

NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi Diagram över simulering med olika metoder för att minska populationens tillväxt. Metod a (att skjuta av en individ per år) och metod c (att skjuta av 1% av individerna per år) verkar båda vara metoder som ger stabila populationer, åtminstone vad det verkar utifrån en 25-årsperiod. Uppgift 3 NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi

NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi Uppgift 4 Hur ska man få populationen från uppgift 3 (dvs populationen med den bästa tillväxthastigheten) att stanna/bli stabil på 200 individer? Uppgift 4 NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi

NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi Om vi utgår från grundformeln x(0)=x(n-1)+rx(n-1), så måste termen rx(n-1) vara 0 då x(n-1) är 200 för att x(n) också ska bli 200. Genom att sätta rx(n-1)-rx(n-1)*y, så måste y vara ett tal som gör att rx(n-1)*y = rx(n-1) då x(n-1)=200. Om x(n-1)<200 måste rx(n-1)*y närma sig 0, och när x(n-1)>200 måste rx(n-1)*y vara större än rx(n-1). Alltså: x(n) = x(n-1)+rx(n-1)-rx(n-1)*(x(n-1)/200) Ett test i Excel visar att populationen verkar stabilisera sig på 200 individer både när man startar med 100 individer och med 300. Däremot tar det ganska lång tid. Uppgift 4 NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi

NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi Uppgift 5 Samma sak som i uppgift 3 fast tvärtom. Här handlar det om populationen med den sämsta tillväxten och hur man med fyra olika metoder kan förhindra att den dör ut: a. Tillföra 3 individer per år b. Tillföra 10 individer per år c. Tillföra 1% individer varje år d. Tillföra 5% individer varje år Vilken/vilka metod/er ger en stabil population? Simulera över en 25-årsperiod. Uppgift 5 NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi

NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi Tabeller och diagram är utförda i Excel på samma sätt som i uppgift 3. Följande formler har använts: Pop 3a: x(n)=x(n-1)+rx(n-1)+3 Pop 3b: x(n)=x(n-1)+rx(n-1)+10 Pop 3c: x(n)=(x(n-1)+rx(n-1))*1,01 Pop 3d: x(n)=(x(n-1)+rx(n-1))*1,05 Population 3a är den population som utsätts för metod a (dvs 3 individer per år tillsätts), se föregående sida. Population 2b utsätts för metod b osv. r = -0,04500 (Worst) x(0) = 100 Att addera 5% individer per år verkar ge en stabil population, åtminstone utifrån simulering av en 25-årsperiod. Uppgift 5 NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi

NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi Uppgift 6 Hur ska man få populationen från uppgift 5 (dvs populationen med den sämsta tillväxthastigheten) att stanna/bli stabil på 50 respektive 200 individer? Om bärförmågan = K och K = 50, måste x(n) och x(n-1) båda vara 50 då populationen blivit stabil. x(n) = x(n-1) + rx(n-1) + z , vilket i det här fallet ger 50 = 50 +r*50 + z z = 50-50-r*50 = -r*50, r = -0,04500 z = 2,25 Alltså; om man tillsätter 2,25 individer per år (eller 3 individer vart fjärde år och två individer övriga år) ska populationen hålla sig på 50 individer från år till år. Då K = 200 måste istället 9 individer tillkomma varje år. Uppgift 6 NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi

NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi Ett test i Excel med simulering för en 100-årsperiod ger följande diagram (K = 50, Adding 2,25; K = 200, Adding 9): Uppgift 6 NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi

NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi Uppgift 7 Which of the strategies in parts 3 and 5 are affine? By hand, analyze these equations (which are affine) to find fixed points and test for stability. Use the theory of affine equations to verify the numerical results. Uppgift 7 NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi

NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi Från läroboken: “Any recursive equation of the form x(n)=ax(n-1)+b with a and b non-zero constants, will be called affine.” Från uppgift 3 och 5 finns fyra ekvationer som kan kallas ‘affine’: Uppgift 3: Pop 1a: x(n)=x(n-1)+rx(n-1)-1 r=0,01676 Pop 1b: x(n)=x(n-1)+rx(n-1)-5 Uppgift 5: Pop 3a: x(n)=x(n-1)+rx(n-1)+3 r=-0,04500 Pop 3b: x(n)=x(n-1)+rx(n-1)+10 Uppgift 7 NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi

NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi Från läroboken: “When a recurrence relation or a dynamical system settles down, the point at which it stabilizes is called fixed point, and the system is said to be in a steady state.” En ‘jämviktspunkt’ finns då x(n)=x(n-1). Om vi byter ut x(n) och x(n-1) mot enbart x och sätter in det i en generell ‘affine’ ekvation x(n)=Rx(n-1)+a får vi: x=Rx+a R=r+1 x=a/(1-R)=a/-r Jämviktspunkter för samtliga fyra ekvationer: Pop 1a: ~59,7 Pop 1b: ~298,3 Pop 3a: ~66,7 Pop 3b: ~222,2 En jämviktspunkt för ekvationen för Pop 1a (x(n)=x(n-1)+rx(n-1)-1) är alltså: x= -1/-0,01676 r=0,01676 x~59,7 Uppgift 7 NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi

NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi Från läroboken: “Conditions for stability: If x is a fixed point of the first-order recurrence equation x(n)=f(x(n-1)), then x is a stable fixed point if and only if |f’(x)| < 1.” Är populationen 1a stabil i jämviktspunkten 59,7? x(n)=x(n-1)+rx(n-1)-1, vilket är detsamma som x(n)=Rx(n-1)-1 f(x)=Rx-1 R=r+1 f’(x)=R r=0,01676 f’(x)=1,01676 f’(x) uppfyller inte villkoret ovan och populationen är inte stabil. Uppgift 7 NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi

NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi Från läroboken: “Conditions for stability: If x is a fixed point of the first-order recurrence equation x(n)=f(x(n-1)), then x is a stable fixed point if and only if |f’(x)| < 1.” f(x)=Rx+a f’(x)=R Pop 1a: r=0,01676 ej stabil Pop 1b: r=0,01676 ej stabil Pop 3a: r= -0,04500 stabil Pop 3b: r= -0,04500 stabil Uppgift 7 NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi

NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi Uppgift 3 NBIC24 Matematiska modeller i kemi och biologi