Satsningens namn och ansvariga personer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Advertisements

Lönar det sig med utbildning?
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Införande av Meliors läkemedelsmodul för slutenvård på
Projekt för överföring av hemsjukvård
"Inter- och intraprofessionell utveckling
Mottagningen för logopedi och foniatri SU/Sahlgrenska
Vårdplaneringsmodell ”Trygg hemgång”
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Black Belt projekt ökad tillgänglighet ambulansen SkaS 2012 och framåt
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Framtidens bästa primärvård
Gastrosektionen medicin SU/Ö vilka är vi?
Bakgrund till satsningen 2. Direktiv från ledningsgruppen 4. Nuläge (Mätetal och mätbarhet) 1. Projektets namn och ansvariga personer 6.
SJUKDOMSFÖREBYGGANDE METODER SJUKDOMSFÖREBYGGANDE METODER.
Projekt in- och utskrivningsklar patient
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 31 december 2010.
Förbättrad BB-rond Syfte
Välkommen till Ledardagen!
En presentation av enheten
Fördröjt återbesök efter tumör i ett öga
1. Att leda EU projekt Margareta Holmstedt.
Vårmöte 2014 NU-sjukvården NÄL.
Årjäng Årjängs kommun har invånare.
Morgondagens akutmottagning
Utvärdering av införandet av TeleQ på Rosenlunds vårdcentral
/1 Landstinget Kronoberg 2009 – 2015 Strategisk utvecklingsplan, delrapport april 2009.
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
Underlag hemuppgift LS3 – LS4
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Antal nyinsjuknade fall av tjocktarmscancer (Östergötland, )
Elisabeth Kristiansen Malin Gren Landell
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Välkomna !.
Analys av genomförda förändringar Därför lyckades samarbetet mellan Sahlgrenska och Chalmers Ing-Marie Bergbrant, Hud- och könssjukvård, Sahlgrenska Universitetssjukhus,
Förslag Handlingsplan Kalmar
Bra mottagning Team barn och ungdomsmottagning, Sunderby sjukhus
Bra mottagning – God tillgänglighet
Bakgrund Relativ 5-årsöverlevnad.
Tillgänglighet sommaren 2011 Vårdgarantin Lagstadgade tidsgränserna 0,7,90,90 dagar Kömiljarden kronor fördelas minst 70 procent av patienterna.
Motions- och Idrottskadeenhet
Det ständiga förbättringsarbete
Värnamo Sjukvårdsområde Patientsäkerhet
Patientsäkerhetskultur
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Patientlagen Maria Funk Anna-Karin Woodhouse Löfsved.
Projekt för överföring av hemsjukvård Information 17 januari 2012.
Bröstprocessen - ett förändringsarbete i praktiken
Lean på Allergicentrum
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Onödiga återinläggningar – nej tack!
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Regionledningen CVPA/SR Konflikteffekter och tillgänglighet.
Vad står vi inför i hälso- och sjukvården? Förändringar på kort och lång sikt.
Akutteamet vid Storviks HC. Hösten 2014 Läkartider som inte räcker till… Minskad arbetstid på ordinarie läkare Hyrläkare som uteblir Upplevelse av att.
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Direkt-Access en lyckad process
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Förbättringsarbete- tillgänglighet på Hälsans vårdcentral 1 år 2016
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
Riskanalys koloncancer ---- Patientmedverkan i riskanalys
Snabbare patientflöden och fler tillgängliga läkartider med hjälp av triagering i Primärvården. Bakgrund: Blir allt svårare att erbjuda våra patienter.
Tillgänglig primärvård
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Satsningens namn och ansvariga personer
Samordnare samsjuklighet
Utveckling tillgänglighet Hudkliniken SY
Presentationens avskrift:

2017-04-08 1 Satsningens namn och ansvariga personer 2. Direktiv från ledningsgruppen 6. Roller, deltagare och resursbehov 3. Bakgrund till satsningen 7. Spelregler 4. Nuläge (Mätetal och mätbarhet) 8. Har genomfört: Intressentanalys Riskanalys Tids- och aktivitetsplan 2017-04-08 5. Satsningens mål och ”vinster” (Patient, medarbetare, effektivitet?) 1

Lean på Barn- och ungdomskliniken – Pilotprojekt på Mottagningen Ansvarig chef – Anna Byléhn, Medicinskt ansvarig läkare – Tobias Ekenlie, Klinikens verksamhetsutvecklar – Maria Unnervik, Representanter VPC Örjan Dalgard, Anna-Karin Löfsved, Projektledare Valcon 2. Direktiv från styrgruppen Tillgänglighet är ett fokusområde – väntetiden för remiss till besök är för lång Befintliga system och lokaler Hantera större volymer, 100% fler allergipatienter (remisser) 2011 (20% totalt) Resurser tillkommer för dessa volymer, men produktivitetshöjning förväntas Större andel ”one stop” besök, därmed färre besök för patienten. Förbättrad kvalitet, kompetens, arbetsmiljö. Engagera alla medarbetare på enheten 6. Roller, deltagare och resursbehov Arbetsgrupp: Maria Lindmark läkare, Elisabeth Andersson sjuksköterska, Catrin Strömstedt sjukskäöterska, Rose-Marie Wingmalm vårdadministratör, Maria Unnervik versksamhetsutvecklare, Tobias Ekenlie MLA, Anna Byléhn vårdenhestschef Projektgrupp: Arbetsgrupp+ Margareta nilsson ssk, Mona Johansson usk, Carin Willén usk, Magdalena Engström läkare och schemaläggare, Andreas Selander ssk, Pernilla Båtsby ssk EXEMPEL 3. Bakgrund till projektet Pilotprojekt för barnkliniken och LIÖ för att förbättra tillgänglighet, kvalitet och delaktighet 7. Spelregler Enad arbetsgrupp utåt, Med = Med, Helhet – inte jag, Säger vad man tycker – den som tiger samtycker, Konsensus efterstävas – Beslut fattas vid behov av Anna/Tobias, möten börjar och slutar i tid, Om nyckelpersoner saknas kan mötet ställas in 4. Nuläge Fram tom v7 är det i genomsnitt 100 läkarbesök per vecka med en variation mellan 66 till 128 läkarbesök. Idag har vi en väntetid på max 60 dagar för nybesök till läkare till 100%. Bevakningsdatum för återbesök passerat mer än 30 dagar var den 15/2 92 patienter. Dietist, allergisköterskamotsvarande sifror. Telefontillgänglighet i teleQ var 2009 69%. Övertid för undersköterskor och sjuksköterskor 2009+jan-feb? Kundnöjdhet dec 2009 var 97,5 %. 5. Satsningens mål och ”vinster” Förbättra – Tillgänglighet, produktivitet, delaktighet. Bibehåll – Kvalitet, medarbetarnöjdhet, patientnöjdhet Avgränsning – Nybesök till barnmottagningen. Ambitionsnivå - Väntetid till nybesök under 45 dagar: 100 %, bevakningsdatum passerat mer än 30 dagar: 0 % Väntetid för nybesök till dietist och alelrgisjuksköterska under 45 dagar. Telefontillgänlighet i teleQ: 100% ska komma fram och ringas upp sama dag före 16.00. Produktivitetsförbättring: 10% 8. Riskanalys – se riskmatris Läkare ej delaktiga, Svårt att hitta tiden – Hög arbetsbelastning & personalfrånvaro, Frigöra och prioritera tid utanför gruppträffar, Låg prioritet i läkarschema för mottagningen, Tappar fart och engagemang efter en tid, Låg motivation för förändring i läkargruppen i stort, Svårt att få alla delaktiga, Acceptens från övriga på mottagningen att vissa lägger tid på detta

Riskanalys Risker: Åtgärder: Hög sannolikhet Låg sannolikhet Liten effekt på lärandeexemplets framgång Stor effekt på lärandeexemplets framgång

Exempel Riskanalys Hög sannolikhet Motaktion nödvändig ! Överväges 5 6 1 Läkare ej delaktiga Svårt att hitta tiden – Hög arbetsbelastning & personalfrånvaro Frigöra och prioritera tid utanför gruppträffar Låg prioritet i läkarschema för mottagningen Tappar fart och engagemang efter en tid Låg motivation för förändring i läkargruppen i stort Svårt att få alla delaktiga Acceptens från övriga på mottagningen att vissa lägger tid på detta Motivation hos ledningsgruppen 8 Motaktion nödvändig ! 3 Överväges 2 4 Exempel 7 Överväges 9 Låg sannolikhet Liten effekt på projektets framgång Stor effekt på projektets framgång