1 Föreläsning 7 Repetition Instansvariabler och klassvariabler Klassmetoder och Instansmetoder.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Föreläsning 9 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305
Advertisements

Array Skriv ett program som frågar följande: ”Hur många tal vill du mata in?” användaren matat in ett tal t.ex n. då frågar programmet n ggr följande.
1 Windows programmering (2) Borland C++ Builder 4/5 Modsoft Ab Kent Westerholm.
Klasser och objekt.
Programmeringsteknik
5. Grafiska objekt Redan på övning fem av sex! Här handlar det om att rita själv, färglägga och att låta kreativiteten flöda. Något för dig? Ritverktyg.
Klassarv och inkapsling
©storm.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Metoder i java Det finns två typer av metoder i java
Föreläsning 4 Python: mera om funktioner och parametrar
Övning5 Så här ska man tänka när man löser uppgift 1 på tentan lite grafik, så här söker man genom en lista så här läser man från en fil i java lösa uppgift.
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 13 Allt om tentan. Sistaminutenhjälp: På fredag 17 december kl 12 sitter Linda i kemi-fiket och svarar på frågor.
Swing Grafik delen i Java kallas för Swing. Swing är stort; ca 800 klasser i 16 paket. Swing är en utveckling av AWT (Abstarct Window Toolkit). AWT var.
Programkodens uppbyggnad
1 ITK:P1 Föreläsning 4 Grafiska gränssnitt och händelsehantering DSV Peter Mozelius.
Föreläsning 4 Python: Definiering av egna funktioner Parametrar
Föreläsning 8 Appletprogram/fristående grafiska program Rita linjer, rektanglar mm Skriva text Byta färg Appletprogram html.
Föreläsning 6 Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
1 ITK:P1 Föreläsning 6 Layoutmodeller i Java DSV Marie Olsson.
Stora additionstabellen
1 Föreläsning 6 Klass Object, instans av klass public/private Klassvariabler och klassmetoder.
1 Föreläsning 8 Grafik AWT. 2 Grafik Frame använder man för att skapa ett fönster Button använder man om man vill ha en knapp att trycka på Canvas är.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2004.
Alice in Action with Java
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser och instansvariabler -Tabeller av klassobjekt.
Objektorienterad programmering i Java
OOP F4:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 4 Metoder klass-metoder instans-metoder.
Programmering i C# 3. Klasser.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 6 ( ) INNEHÅLL: -Mera om tabeller.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Det handlar om multiplikation
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Programspråk Två olika typer av program omvandlar högnivå till lågnivå program: Interpreterande program och kompilerande program. Python är ett interpreterande.
TietoEnator © 2007presentationPage 1 Mina meddelanden Procapita +
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser -Att definiera egna klasser -Klassvariabler -Klassmetoder.
Föreläsning 8 Arv och abstrakta klasser. Arv Definierar en klass utifrån en redan existerande klass Den nya klassen utökar den ärvda klassen ( extends.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 8 ( ) INNEHÅLL:Klasser: -Konstruktorer -Klassvariabler -Instansmetoder -Privata.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Metoder -Lokala variabler -Mera om klasser: -Nyckelorden.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
1 Föreläsning 5 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Repetition Metoder Array API och klassen ArrayList.
Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014 Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014.
Föreläsning 5 Arrayer & ArrayList Hur man använder API:n
Föreläsning 8 Programmeringsteknik och Matlab DD1312 Klassmetoder Egen modul, Self Metoderna: __str__, __lt__,… Meddelande Arv, Överlagring av metoder,
Stora subtraktionstabellen
Föreläsning 12 Om slutprovet. Repetition –deklaration av variabler –skapande av objekt (instansiering) –Vektorer och Vector-klassen –Klasser –Instans-/klassvariabler.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
ITK:P1 Föreläsning 2 Introduktion till objektorientering DSV Marie Olsson.
5 8 Sätt in talen 1 till 9 i den magiska fyrkanten så att
Föreläsning 13 Appletprogram/fristående grafiska program Arv Rita linjer, rektanglar mm Skriva text, byta färg Appletprogram & HTML Grafiska användargränssnitt.
Class VattenKraft{ public static void main(String[] args){ int num=150; int i, totflöde, maxflöde; int[] fall = new int[num]; //vattenflödet i vattenfallen.
Föreläsning 7 Programmeringsteknik och Matlab DD1315 Kommandotolk parametrar Klass Instans Metod konstruktor.
Föreläsning 9 Arv kap 8.1 Interface kap 9.2 Grafiska användargränssnitt (GUI) kap 10.
1 Föreläsning 8 Mer om klasser och objektorientering.
Övning 3. Repetition Metoder class RepetitionMetoder { public static void main(String [] args) double längd = 2.0; double bredd = 1.0; double area =
Föreläsning 5 Objekt Klasser Konstruktorer Metoder Minnesbilder av objekt.
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 5 Klasser och instanser
Föreläsning 7 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoddeklaration och parametrar Arrayer och ArrayList.
Föreläsning 7 Repetition Sammansatta datatyper –vektor (hakvektor, array) –matris.
OOP - teori1 OOP del II– Föreläsning 5 vecka 6. OOP - teori2 Klasser Substantiv i singularis stavat med stor bokstav till exempel Human Dog Account Circle.
1 Föreläsning 6 Repetition på metoder Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
1 Föreläsning 4 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
OOP&M - teori1 OOP del II– Föreläsning 2 vecka 46 Konstruktorer Instansmetoder Kapitel 14 i kursboken.
1 Föreläsning 7 Repetition Instansvariabler och klassvariabler Klassmetoder och Instansmetoder.
DA7351 Programmering 1 Skapa och placera en komponent i en container Layoutmanagers Applet Händelser och lyssnare Föreläsning 15.
1 Mer om metoder, variabler, klasser och objekt. Kursboken: - Kapitel 6 - Kapitel 8.
Presentationens avskrift:

1 Föreläsning 7 Repetition Instansvariabler och klassvariabler Klassmetoder och Instansmetoder

2 Variablerdeklareras instansvariabler1.utanför metoder 2. utan static klassvariabler1.utanför metoder 2.med static lokala variabler1.inuti en metod 2.utan static Variabler

3 Metoddeklareras Klassmetod med static med returtyp Instansmetod utan static med returtyp Konstruktor utan static utan returtyp samma namn som klassen Metoder

4 Metodanrop Instansmetoder kan endast anropas via en instans av klassen. Klassmetoder kan anropas både via en instans eller via klassnamnet.

5 Instansmetod En instansmetod hör till instansen. Därför om man vill anropa en instansmetod så måste man göra det via en instans.

6 Klassmetod En klassmetod hör till klassen, d.v.s. att när man vill anropa en klassmetod så måste göra det via klassnamnet. Observera att det går bra att anropa klassmetoden via en instans men man ska undvika detta för att få en mer tydlig kod.

7 This this är en variabel som finns i alla instanser, this refererar alltid till det objekt (instans) som själv befinner sig i.

8 Skapa en klass för TV TV:en har 3 kanaler Det ska finnas metod så att man kan byta kanal när man anropar metoden. Det ska finnas en metod som visar vad det är för program som visas nu.

9 Klassen TV Vilka variabler ska klassen ha? Ska de vara instansvariabler eller klassvariabler? Vilka metoder ska klassen ha ska de vara klassmetoder eller instansmetoder?

10 P-HUS 200 nokia limpa BMW PC för 5000 Static när och varför?

11 P-HUS 199 limpa BMW 199 PC för nokia Static när och varför?

12 Klassen skylt Vilka variabler ska klassen ha? Ska de vara instansvariabel eller klassvariabel. Vilka metoder ska klassen ha ska de vara instansmetod eller klassmetod?

13 Lite Grafik Frame använder man för att skapa ett fönster Button använder man om man vill ha en knapp att trycka på

14 Klassen Graphics Ett objekt ur klassen Graphics representerar den yta man ritar på. I klassen finns metoder för att rita linjer, rektanglar, ellipser och polygoner samt skriva text. Skriv import java.awt.*; och import java.awt.event.*; i början av programmet.

15 Koordinatsystemet (0,0) x y

16 Linjer drawLine(xstart, ystart, xslut, yslut) (xstart, ystart) (xslut, yslut)

17 Rektanglar drawRect(xstart, ystart, bredd, höjd) fillRect(xstart, ystart, bredd, höjd) (xstart, ystart) höjd bredd

18 Lyssnare Om man vill att en knapp ska agera när man klickar på den så använder man en lyssnare som heter ActionLystener

19 AWT komponenter

20 Component

21 Hur ser komponenter ut?

22 Container

23 Layoutmanager

24 Placering av komponenter beroende på vilken Layoutmagnager som används