Outsourcing sett fra et produksjonsstrategiskt perspektiv

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

TRAFFITECH extended transport solution. TRAFFITECH Traffitech XTS hanterar helt automatiskt samtliga aktiviteter i transport och leverans processen Detta.
Marknadsekonomi eller planekonomi?
PRESENTATION AV DDS-CAD
IT-sourcing på Apotek Hjärtat Petter Sundberg, CIO
Arbetsmarknadens kompetensförsörjning på kort och lång sikt Med kommentarer till förundersökning av Thång, Ohlsson & Holmer, (Institutionen för arbetsvetenskap,
Strategiska nätverk/Partnerskap
PROJEKTLEDARE Projektledarrollen gestaltar projektledningsfunktionen
EN PRESENTATION.
Marknadsföring av turism
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Logistics platforms for improved strategic flexibility
PA Consulting group ab.
1:a Möte Offert process Avsluts process
marknadsförarens verktygslåda
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
“De nya affa ̈ rsrelationerna – fra ̊ n produkt- till funktionserbjudanden” Artikel skriven av Staffan Brege, Daniel Kindstro ̈ m och Per-Olof Brehmer.
Organisation och produktion
Jenna Brandon Sofie Flint Madelene Görs Linnea Henningsson Linnea JohanssonGrupp 8 LOGISTICS PLATFORMS FOR IMPROVED STRATEGIC FLEXIBILITY - - Abrahamsson,
Logistik vid husbyggnad
De nya affärsrelationerna
Konferens 4S-ledningsnät
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
A Synthesised Service Quality Model with Managerial Implications Grupp A2 Amir, Erik & Jessica.
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
November 2005, bild 1 LDC på språng Johnny Nilsson Stora IT-dagen 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
1 Akureyri-processen  Uppföljning av Akureryri-rapporten ska ske den 1 mars 2006  De nordiska tillsynsmyndigheterna (NordReg) ombedda att redovisa status.
AU-matrisen Utbud Marknad Penetration
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Petra Carlsson Emelie Hansson Zerina Mackovic Elsa Martinsson
Lefflers HiFi & Hembio AB
Mathias Herzing, Stockholms Universitet Pehr-Johan Norbäck, Institutet för Näringslivsforskning Lars Persson, Institutet för Näringslivsforskning Effektivitetseffekter.
Marknadsföring av turism
September 2005, bild 1 Lunds universitets egen IT-leverantör.
Marknadsföring av turism
Dagens Fö Cyklett, rapport 2 Leveransservice Lite repetition SL
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Presentation av Möblia Hyllsystem AB
Triton Thomas Hofvenstam Riskkapital i träindustrin.
Nya möjligheter med hemagenter Christian Hultén, Transcom.
Globalisering och innovationer i skogsindustrin Seminarium 12 april 2011 Marianne Svensén.
Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
Underhållsinriktad behovsinventering.. 2  Behovsinventering: Inledande fokus på “Verktyg för övervakning av ventiler”.  Verktyg finns på marknaden (ABB,
Björn Svensson Fredrik Krig Filip Edén.  Att sälja kläder online  Kunder ska kunna designa sina egna kläder  Låga priser  Kvalitet.
Hur ska vi transportera?
Så går det för skogsindustrin
[Produktnamn] Marknadsplan
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing Av: Abrahamsson M., Andersson d., och Brege s. ____________________________________________________________________________.
Dynamiskt inköpssystem för bränslepellets i korthet
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Så går det för skogsindustrin
Logistikprogrammet 2013, termin 5 Transporter, samhälle, miljö.
Jan Olhager Professor, Strategisk produktionslogistik
EAK
Sveriges ansvar för energi och klimatpolitik
I-linjen Vt Detta är en mall för att göra PowerPoint presentationer. Du skriver in din rubrik på första sidan. För att skapa nya sidor, tryck.
Svenskt Näringsliv om elnätsreglering
Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?
Sökes: Montör Vår Monteringsavdelning omfattar både mekanik, hydraulik, pneumatik och elektronik. Vi utför både delmontering och slutmontage av kundernas.
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
MSU Modellen – Åtta strategiska processer
[Produktnamn] Marknadsplan
Cyklisk = beror på för svag efterfrågan
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Presentationens avskrift:

Outsourcing sett fra et produksjonsstrategiskt perspektiv Jan Olhager Institutionen för produktionsekonomi, Linköpings tekniska högskola jan.olhager@ipe.liu.se Presentation vid Nordisk fagseminar om produksjon og logistikk, Trondheim, 5-6 februar 2003 © 2003 Jan Olhager

Modell Drivkrafter Externa faktorer Interna faktorer Produktionsnätverk Vertikal integration Process Kapacitet Stödsystem Resultat-mått © 2003 Jan Olhager

Påverkansfaktorer Externa Interna Konkurrens Kompetens Konjunktur Tillgång till leverantörer … Interna Kompetens Tillverkningsteknologi Kapacitetsutnyttjande Balans längs den interna värdekedjan … © 2003 Jan Olhager

Drivkrafter Kostnadsreduktion Kvalitetshöjning Kortare leveranstid Ökad flexibilitet Skapa marknadsmässiga relationer mellan marknad och produktion … © 2003 Jan Olhager

Produktionsstrategi Strukturella beslutskategorier Produktionsnätverk Vertikal integration Process Kapacitet Infrastrukturella beslutskategorier Stödsystem Vid outsourcing ”äger” man inte längre en del produktionsstrategiska frågeställningar! © 2003 Jan Olhager

Produktionsnätverk Lokalisering av anläggningar Storlek Specialisering Geografisk placering Storlek Per produktionsanläggning En eller flera fabriker per produkt Specialisering Dedikerad eller ”multi-purpose” Fokus – produkt, process © 2003 Jan Olhager

Påverkan på nätverkstyp (Source: Rudberg & Olhager, Omega, 2003) © 2003 Jan Olhager

Vertikal integration Omfattning Riktning Balans Hur mycket skall vi äga längs förädlingskedjan ? Riktning Öka/minska framåt/bakåt ? Balans Relationer och beroendeförhållande till leverantörer och kunder © 2003 Jan Olhager

Påverkan på produktstruktur Total product structure G K H L B C A D I F J Firm 1 B C A Firm 2 D F Firm 4 I Firm 5 J Firm 6 K G Firm 7 L H Firm 3 (Source: Olhager, PP&C, 2003) © 2003 Jan Olhager

Process Processval Teknologi Integration Flödesorienteringsgrad Automatiseringsgrad, flexibilitet Integration Kopplingar mellan processteg © 2003 Jan Olhager

Produkt/process-matrisen Flexibilitet Kvalitet Pris Leverans (Source: Hayes & Wheelwright, HBR, 1979) © 2003 Jan Olhager

Masskundanpassad produktion Flexibilitet Kvalitet Pris Leverans © 2003 Jan Olhager

Kapacitet Mängd Tidpunkt Små eller stora inkrement Kapacitetsanskaffning relativt efterfrågan Lead, track, lag © 2003 Jan Olhager

Stödsystem Styrsystem Organisation Förbättringsprogram Teknisk support © 2003 Jan Olhager

Påverkan på styrsystem (Source: Rudberg & Olhager, Omega, 2003) © 2003 Jan Olhager

Påverkan på organisation Overhead ? Outsourcad verksamhet © 2003 Jan Olhager

Resultatmått Kvalitet Leveranser Kostnadseffektivitet Flexibilitet hastighet precision Kostnadseffektivitet för priskonkurrens Flexibilitet volym produktmix © 2003 Jan Olhager

Kopplingar mellan kostnad, kvalitet och ledtid (Source: Persson & Olhager, IJPE, 2001) © 2003 Jan Olhager

© 2003 Jan Olhager