Reflexioner över skuggbudgetar Seija Ilmakunnas Direktör, Löntagarnas forskningsinstitut Seminarium ”Skuggbudgeten – analytisk genomgång” Ekonomiska Samfundet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om stabiliseringspolitiken och stimulansåtgärder Martin Flodén Handelshögskolan i Stockholm SNS Frukostmöte, December 2008 Page 1.
Advertisements

Samma grundidé Din bostad kan vara värde miljoner, till vilken nytta?
Procent Betyder hundradelar.
Budget 2013 Finansplan Finansiella mål •Resultat överskott 2% •Soliditet +1-3 %enheter •Likviditet ingen upplåning •Nettoinvest.100% själv- finansierade.
Att flytta till Frankrike – vad ska jag tänka på?
För att jobben kan bli fler
Information om sjukkostnadsavdragets betydelse Jouko Kinnunen
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
Kommunalekonomins utveckling till år 2018 Källa: Basserviceprogrammet samt Kommunförbundets beräkningar.
De offentliga finansernas långsiktiga hållbarhet Lars Calmfors 13/11-07: Kommentarer till rapport från Riksrevisionen.
RöttBlått. Socialdemokraternas politik för fler och trygga jobb. Moderaternas politik för sänkt a-kassa och lägre löner. Vi vill: •Att alla som kan och.
Synpunkter på finanspolitiken Lars Calmfors Finansutskottet 4/12-98.
Konjunkturer.
De sysselsättningspolitiska reformerna •Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Behovet av en ny skattereform
Det allmänna ekonomiska läget
Hälso- och sjukvårdsutgifter samt deras finansiering 2012 Petri Matveinen Nina Knape
Förvaltningshögskolan Makroekonomi Osvaldo Salas
VAL 06 Spelar det någon roll om borgarna styr?. VAL 06 VAD VALET INTE HANDLAR OM.
På väg mot en kunskapsbaserad ekonomi Socialdemokraternas budgetmotion för 2012.
1 Vi gillar amortering! Johan Hansing Nätverket Gilla din ekonomi 10 april 2014.
Tillväxtanalys uppdrag Bl.a. analysera förutsättningar för utveckling och hållbar tillväxt i olika delar av landet, inklusive tillgänglighet till kommersiell.
Konjunkturläget Mars 2007 Offentliga sektorns finansiella sparande Procent av BNP.
Granskning av regeringens budget Anna Kinberg Batra
Sociala utgifter och deras finansiering 2012 Hannele Tanhua, Nina Knape.
Företagsnyheter Intressanta inkomstnivåer 2.
© BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 1 Nyheter för företag 2010 Rådgivar-/Ordförande-konferens 26–27 maj 2010 BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB.
Kommunalekonomins utveckling till år 2018 Källa: Basservicebudgeten samt Kommunförbundets beräkningar.
Kommunalekonomins utveckling Nordiskt möte i Island 2014 Ilari Soosalu.
Ekonomirapporten. April 2014
/MP Förändring i BNP och arbetslöshetsgrad , % % % Källa: Åren Statistikcentralen, prognos för åren
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
Budgetramar inför 2014 Ekonomin inför 2014 Anvisningar – Ramar Budget 2014 Ekonomisk plan
RöttBlått. Socialdemokraternas politik för fler och trygga jobb. Moderaternas politik för sänkt a-kassa och lägre löner. Vi vill: Att alla som kan och.
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
KONJUNKTURLÄGET 26 augusti 2009 Kerstin Hallsten.
Budgetdagen februari 2014 Annika Wallenskog.
Finanspolitiska rådets rapport- några kommentarer Torbjörn Becker Östekonomiska institutet vid Handelshögskolan i Stockholm (SITE)
Förändring i BNP och antalet sysselsatta 2000–2014, i % jämfört med föregående års motsvarande kvartal /MP Källa: Statistikcentralen, nationalräkenskaperna.
2014 Tekes nyckeltal DM Tekes finansieringsbeslut år DM Totalt 550 miljoner euro och projekt Miljoner euro I.
Klas Eklund 8 december Dåligt fungerande bostadsmarknad Bostadsbrist Stor brist på hyresrätter Svårt komma in på marknaden Blockerade flyttkedjor.
Svensk ekonomi – var är vi och vart ska vi? Lars Calmfors Controllerdagarna 20/ Stockholm.
Gruppanförande - illustration I 1 Hur ser då landskapets ekonomiska läge ut? 2 Djupdykningarna åren Ett annat budgeterat resultat 4 Motsvarande.
Basinkomst En realistisk möjlighet?
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Budgetpropositionen för 2015 Lars Calmfors Nationalekonomiska föreningen 11 november 2015.
ELINKEINOELÄMÄN TUTKIMUSLAITOS, ETLA THE RESEARCH INSTITUTE OF THE FINNISH ECONOMY ELINKEINOELÄMÄN TUTKIMUSLAITOS THE RESEARCH INSTITUTE OF THE FINNISH.
Fler jobb. Inte ökade klyftor.. Bokslut för ,4 procents tillväxt i sysselsättningsökning 1,4 procents inflation 2,1 procents finansiellt.
Sociala utgifter och deras finansiering 2009 Esa Arajärvi, Nina Knape 1.
Blått Rött. Med stöd av övriga högerpakten vill de: Pressa ned lönerna genom att sänka ersättningen till arbetslösa till under 65 procent efter 300 dagar.
Finansdepartementet Kommentarer på ESO-rapporten ”Swedish Tax Policy: Recent Trends and Future Challenges” ESO-seminarium 31 maj Statssekreterare Hans.
Förslag till budget landskapet Åland år
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
Procent Betyder hundradelar.
Kommunalekonomins utveckling till år 2019 Källa: Programmet för kommunernas ekonomi samt Kommunförbundets beräkningar.
#hyväätyötäSuomi. Finlands ekonomi har stagnerat.
Föreläsning 3 Varu och penningmarknaderna tillsammans IS-LM modellen
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
Kommunalekonomins utveckling till år 2019 Källa: Programmet för kommunernas ekonomi samt Kommunförbundets beräkningar.
Ekonomirapporten. Oktober 2015 Diagrammen. Ekonomirapporten. Oktober
,7 1,5 18,2 6,4 1,5 2,4 27,8 KOMMUNERNA skatteinkomster 21,2 KOMMUNERNA skatteinkomster 21,2 STATEN skatteinkomster 39,3 STATEN skatteinkomster.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
Reflexioner över skuggbudgetar Seija Ilmakunnas Direktör, Löntagarnas forskningsinstitut Seminarium ”Skuggbudgeten – analytisk genomgång” Ekonomiska Samfundet.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
KONKURRENSKRAFTSAVTALET FÖRHANDLINGSRESULTATET
EKONOMI. Hur påverkar din familj samhällets ekonomi? Hur påverkar samhällets ekonomi din familj?
Kommunalekonomins utveckling till år 2020
Skattefinansieringen år 2016, md €
Skattefinansieringen år 2016, md €
Presentationens avskrift:

Reflexioner över skuggbudgetar Seija Ilmakunnas Direktör, Löntagarnas forskningsinstitut Seminarium ”Skuggbudgeten – analytisk genomgång” Ekonomiska Samfundet

 Några generella iakttagelser  Regeringens budgetsförslag som en jämförelsepunkt  De tre skuggbudgetarna i jämförelse - Sannfinländarna - Centern - Vänstern  Hur kan man utveckla skuggbudgetar? I den här framställningen:

 Skuggbudgetar varierar mycket i längd och form Sannfinländarna: - 30 sidor, text och tabeller, 6 ”paketen” Centern: 6 sidor, ”punkt”-text och diagram, ”bort med byråkrati” –åtgärder Vänstern: 9 sidor, text och tabeller, tillfälliga och permanenta förändringar  Regeringens budgetsförslag som en jämförelsepunkt - ändringar i relation till budgetförslaget  Beskrivningen av den ekonomiska situationen saknas eller den är knapp  Hur realistisk måste tidtabellen vara? - propositionen kan vara väl motiverad, men tidtabellen är orealistisk – vilket är vitsordet? Några generella iakttagelser

Utvecklingen av BNP i två ekonomiska kriser 1996 Källa: Statistikcentralen & Taloudellinen katsaus, syksy 2014 (VM) 1989 =100 & 2007 =100

Nedskärningar och skattehöjningar i statsbudgeten Källa: Taloudellinen katsaus, syksy 2014 (VM) md euro

 Det behövs nya anpassningsåtgärder cirka 3 miljarder euro för att minska statens skuldkvot  Det behövs periodisering: en alltför stor skärpning av finanspolitiken är inte önskvärd  Förslag: 1 miljard euro genomförs år 2015 och också år 2016 och 2017 (1+1+1)  En periodisering förutsätter att regeringen genomför strukturprogrammet målmedvetet  Åtstramningen med 3 md euro minskar tillväxten med 1,5 -3 md euro (0,75 -1,5 procentenheter)  Talousongelmien taudinmääritystä - nykykriisi vs luvun lama - rakennekriisi vai suhdannekriisi? - mitkä ovat Suomen viennin ongelmat?  Millaisia lääkkeitä? - mikä on rakenteellisten ongelmien luonne?  Työmarkkinoiden kehitystekijöitä - verkottunut tuotantotapa muuttaa työvoiman kysyntää - mitä on työmarkkinoiden polarisaatio? - koulutus ja työmarkkina-asema Finanspolitisk expertgrupp i januari 2014

Anpassningsåtgärdernas storlek Källa: Taloudellinen katsaus, syksy 2013 & syksy 2014 (VM) md euro

Källa: Statistikcentralen, Taloudellinen katsaus, syksy 2014 (VM) Statens inkomster och utgifter

Statsskuld i relation till BNP Källa: Statistikcentralen, Taloudellinen katsaus, syksy 2014 (VM) %

Underskottet jämfört med regeringens budgetförslag Md euro

Ökningar och minskningar i utgifter jämfört med regeringens budgetförslag

Skattehöjningar och skattelindringar jämfört med regeringens budgetförslag

 Förslag till förändringarna på utgiftsidan: Ökningarna: 1,8 md euro Viktigaste : - underhållet av trafikleder (300 mn euro) - statsbidrag till kommunerna (200 mn euro) - statligt stöd till bostadsbyggande (150 mn euro) - stöd till finansiering för tillväxtföretag (150 mn euro) - förbättring av bosättningsbaserade (FPA) förmåner (146 mn euro) Minskningarna: 0,8 md euro Viktigaste : - reformering av utvecklingsbistånd (500 mn euro) - företagsstöd (200 mn euro) - kostnader relaterade till invandringen (50 mn euro)  Förslag till förändringarna på inkomstsidan: Skattehöjningarna: 1,4 md euro Viktigaste : - samfundsskatten höjas från 20 procent till 22 procent (350 mn euro) - skattehöjningar för höginkomsttagare, -lindringar för låginkomsttagare (169 mn €) - reformer av koncernsbeskattning (150 mn euro) - förmögenhetsskatt återställs (150 mn euro) - reformering av dividendbeskattningen (114 mn euro) - också: nya intäkter från bekämpningen av svarta ekonomi (200 mn euro) Skattelindringarna: 0,7 md euro Viktigaste: - elskatten (250 mn euro) - beskattningen av bränsle (200 mn euro) - höjning av momsgränsen & större hushållsavdrag (200 mn euro) Sannfinländarna I

 Relativt stora ändringar både på utgiftssidan och skattesidan  Utgiftsökningarna är 1,8 md euro och -minskningarna är 0,8 md euro (nettoökningen 1 md euro) i relation till regeringens förslag  Skattehöjningarna är 1,4 md euro och skattelättnaderna är 0,7 md euro (nettoökningen är 0,7 md euro)  Större underskottet (1,0 - 0,7 = 0,3 md euro) i relation till regeringens förslag  Större del av inkomster av statens sålda egendom skall användas för att finansiera det här underkottet  Den största förändringen är reformering av utvecklingsbistånd (500 mn €): tidtabellen, realismen?  Ekonomiska effekter av många reformer har analyserats med SISU mikrosimuleringsmodellen! Sannfinländarna II

Sannfinländarna Hur skuggbudgeten påverkar budgetbalansen? md euro

 Förslag till förändringarna på utgiftsidan: Ökningarna: 330 mn euro Viktigaste : - nedskärningarna i barnbidraget avskaffas (113 mn euro) - underhållet av trafikleder (70 mn euro) - stödet till jordbruket (55 mn euro) Minskningarna: 330 mn euro Viktigaste : - reformering av hemvårdsstödet avskaffas (100 mn euro) - speciella besparingsåtgärder (85 mn euro) - nya kapitalinsatser åt universiteten avskaffas (75 mn euro)  Förslag till förändringarna på inkomstsidan: Skattehöjningarna: 735 mn euro Viktigaste : - avdragsrätt för räntor reduceras vid koncernbeskattningen (300 mn euro) - strängare skatteplikt för utländska arbetsgivare (300 mn euro) - barnavdrag i beskattningen tas inte i bruk (70 mn euro) Skattelindringarna: 728 mn euro Viktigaste: - tills vidare onämnda skattelättnader för företagsamhet (150 mn euro) - skatteavdrag för företagare (129 mn euro) - små aktieinkomster skattefria (105 mn euro) - skattelättnader till låg- och medelinkomsttagare (gränsen ) (94 mn euro) Centern I

 Förslaget är budgetneutralt i relation till regeringens förslag : - ökningarna och minskningarna i utgifter motsvarar varandra (0,3 md euro) - skattehöjningarna och skattelindringarna motsvarar varandra (0,7 md euro)  Centern är nöjd med regeringens finanspolitik på makronivå (samma utgiftsnivå, samma inkomstnivå) i det här avseendet  Mera inre förändringar på skattesidan än i utgifter jämfört med regeringens linje (0,7 md euro vs. 0,3 md euro)  Skatteförändringarna gäller mest företagsbeskattningen; utgiftsförändringarna gäller mest stöd till barnfamiljer  I skuggbudgeten saknas en beskrivning av ekonomiska förhållanden och utsikter  Och också motivering för ändringarna i utgifter och skatter saknas  Talousongelmien taudinmääritystä - nykykriisi vs luvun lama - rakennekriisi vai suhdannekriisi? - mitkä ovat Suomen viennin ongelmat?  Millaisia lääkkeitä? - mikä on rakenteellisten ongelmien luonne?  Työmarkkinoiden kehitystekijöitä - verkottunut tuotantotapa muuttaa työvoiman kysyntää - mitä on työmarkkinoiden polarisaatio? - koulutus ja työmarkkina-asema Centern II

Centern Hur skuggbudgeten påverkar budgetbalansen ?

Förslag till förändringarna på utgiftsidan: Ökningarna: 1,2 md euro (0,5 permanenta, 0,7 tillfälliga) Viktigaste permanenta : - nedskärningarna i sociala förmåner avskaffas (210,5 mn euro) - pensioner, barnbidrag, utkomstskydd för arbetslösa, studiestöd - statsbidrag till kommunerna (120 mn euro) - förebyggande arbete mot våld (32 mn euro) Viktigaste tillfälliga : - underhållet av trafikleder (150 mn euro) - renovering av trafikleder (130 mn euro) - aktiva arbetsmarknadsåtgärder (100 mn euro) - skolor som lider av fuktskador (100 mn euro) - FoU - utgifterna (100 mn euro) Minskningarna:inga Förslag till förändringarna på inkomstsidan: Skattehöjningarna: 0,8 md euro Viktigaste : - windfall-skatt bevaras (100 mn euro) - förmögenhetsskatt återställs (150 mn euro) - skattehöjningar för höginkomsttagare, -lindringar för låginkomsttagare (97 mn €) - källskatt för dividender i beskattningen av begränsad skattskyldig (200 mn euro) - åtgärder mot andvändningen av skatteparadis i offentliga upphandling (200 mn €) - också: nya intäkter från bekämpningen av svarta ekonomi (40 mn euro) Skattelindringarna: 0,2 md euro Viktigaste: - höjning av moms-gränsen (165 mn euro) - avdrag för utgifter för resor mellan bostaden och arbetsplatsen som förut (15 mn €) Vänstern I

 Behovet av finanspolitiska stimulanser framme i skuggbudgeten  Utgiftsökningarna är 1,2 md euro och inga minskningar - 0,5 md euro är tillfälliga ökningarna, 0,7 md euro permanenta  Skattehöjningarna är 0,8 md euro och skattelättnaderna är 0,2 md euro (nettoökningen är 0,6 md euro) - skattehöjningarna är permanenta  Större underskott (1,2 - 0,6 = 0,6 md euro) i relation till regeringens förslag  Större underskott finansieras med ökad statlig låntagning  På vilken grund skiljs tillfälliga från permanenta utgiftsökningarna?  Talousongelmien taudinmääritystä - nykykriisi vs luvun lama - rakennekriisi vai suhdannekriisi? - mitkä ovat Suomen viennin ongelmat?  Millaisia lääkkeitä? - mikä on rakenteellisten ongelmien luonne?  Työmarkkinoiden kehitystekijöitä - verkottunut tuotantotapa muuttaa työvoiman kysyntää - mitä on työmarkkinoiden polarisaatio? - koulutus ja työmarkkina-asema Vänstern II

Vänstern Hur skuggbudgeten påverkar budgetbalansen ?

 Ökad progressivitet i förvärvsinkomstbeskattningen i alla tre skuggbudgetar  Alla är också villiga att ge mera pengar för underhållet av trafikleder (70 – 300 mn euro)  Alla är också eniga att garantipension måste höjas och nedskärningarna i barnbidraget avskaffas  Talousongelmien taudinmääritystä - nykykriisi vs luvun lama - rakennekriisi vai suhdannekriisi? - mitkä ovat Suomen viennin ongelmat?  Millaisia lääkkeitä? - mikä on rakenteellisten ongelmien luonne?  Työmarkkinoiden kehitystekijöitä - verkottunut tuotantotapa muuttaa työvoiman kysyntää - mitä on työmarkkinoiden polarisaatio? - koulutus ja työmarkkina-asema Några gemensamma drag

Några förslag:  En mer gemensam struktur för alla skuggbudgeter Beskrivning av: - den ekonomiska situationen (nu och de kommande åren) - den generella finanspolitika linjen (behövs det stimulans eller åtstramning) - viktiga utgiftsminskningar och –ökningar - viktiga skattehöjningar och –lindringar  Den stora linjen och dess motivering lönar sig att presentera tydligt  Syn också på andra delar av den offentliga sektorn : - beslut som gäller kommunernas utgifter och skatter - budgetpolitiska restriktioner gäller den hela offentliga sektorn  Regelbunden öppen diskussion om skuggbudgeten: - flera sakkunniga kommenterar och deltar i debatten - mera publicitet – mera intresse  Talousongelmien taudinmääritystä - nykykriisi vs luvun lama - rakennekriisi vai suhdannekriisi? - mitkä ovat Suomen viennin ongelmat?  Millaisia lääkkeitä? - mikä on rakenteellisten ongelmien luonne?  Työmarkkinoiden kehitystekijöitä - verkottunut tuotantotapa muuttaa työvoiman kysyntää - mitä on työmarkkinoiden polarisaatio? - koulutus ja työmarkkina-asema Hur kan man utveckla skuggbudgetar?

Källa: Statistikcentralen Offentliga sektorns utgifter 1990 – 2012 md euro

TACK!