Utmaningar inom utbildningsområdet i Stockholms län Stockholmsregionen ur ett OECD – perspektiv Ett antal problembilder och utmaningar KSL:s roll och uppdrag Framtida utmaningar
OECD - perspektiv Hög konkurrenskraft Kunskapsbaserad ekonomi Hög innovationsförmåga
OECD - perspektiv Åldrande befolkning – fler i arbete Bättre integration av invandrade Bättre transporter, bostäder och annan infrastruktur Ökat behov av välutbildade
Problembild och utmaningar Andel elever, ej behöriga till gymnasieskolan 11% Andel IV-elever 7% Andel omsökare7% Andel ej slutbetyg inom 3 år28% Andel ej behöriga till högskolestudier21%
Andel elever i fristående skolor Länet Riket Grundskola, fristående 19% 10% Gymnasieskola, fristående 36% 19%
Problembild – Elevers röster om skolan Pedagogiken inte tillräckligt individanpassad Elevens kreativitet stoppas för ofta Olika kvalitet på pedagoger för stor
Problembild – Elevers röster om skolan Undervisningen fokuserar på vad/när/var stället för HUR och VARFÖR vi lär
Utmaning att hantera ett stort antal skolreformer Ny skollag, för kunskap, valfrihet och trygghet Offentliga bidrag på lika villkor Barnomsorgspeng, allmän förskola från 3 år Ny läroplan för förskolan Reformering av grundskolan
Utmaning att hantera ett stort antal skolreformer Reformering av gymnasieskolan Nya tillträdesregler till högskolan/universitet Förändrat betygssystem Ny lärarutbildning Ny rektorsutbildning
Utmaning, demografi
Utbildningsberedningen Gemensam gymnasieregion Gemensam vuxenutbildningsregion Lärarutbildningen Kvalitetsfrågor
Förvaltningschefer i länet Förbättrade elevresultat Pedagogisk ledning Läraruppdraget Vägledning
Framtida utmaningar Att skapa utbildning för alla barn/elever Förbättra resultat i grundskola och gymnasiet