"Nästan varje dag äter eller dricker du något från Kristianstad” Catharina Selin Upphandlingsavdelningen Kristianstads kommun
Decentraliserad organisation Kommunfullmäktige Kommunstyrelsen Kommunstyrelsens arbetsutskott Kommunledningskontoret Barn och utbildning ca 350 mkr Omsorg ca 200 mkr Social ca 15 mkr C4 Teknik ca 500 mkr Övriga ca 85 mkr Nio förvaltningar totalt ca 1,2 Miljarder
Anskaffningsprocessen Behov Avrop från avtal 300 mkr (120 lev) >7BB 1-7BB Direktköp 50 mkr (4700 lev) <1BB IOFIOF Offertförfrågan m annons 100 mkr (800 lev) (8 aktiva) Upphandling 700 mkr (400 lev) Antal pers 0
Utbildning Upphandlare, 9 dagar Offertförfrågan, 3 halvdagar Direktinköpare, 2 halvdagar Nyhetsbrev mailas till alla köpare några ggr/år Upphandlingsråd 9 ggr/år 2 ggr/år informera/uppdatera upphandlarna Vid behov informera/uppdatera offertförfrågarna Goda exempel omsorg/skola – gymnasieskola E-learning
Vision framtiden UPPHANDLINGSRÅD FÖRVALTNINGS- /ENHETSANSVARIG UPPHANDLARE DIREKTKÖPARE ANVÄNDARE / KRAVSTÄLLARE INFORMATIONS- FLÖDEN ROLLER ANSVAR KOMPETENS OFFERTFÖRFRÅGARE
Decentraliserad organisation Fördelar Nära verksamheterna Hittar nyckelpersoner i organisationen Personalen mer engagerade och aktiva Förvaltningarna ansvarar för att upphandlingar genomförs De tar stötarna nära verksamheten Vi står för kompetensen Färre köpare gör det lättare vid hantering av inköpskort och framöver om man ska ha köpportaler Förnyad konkurrensutsättning gör offertförfrågarna Nackdelar Vi styr inte över förvaltningarnas organisationer. De väljer vilka som ska utbildas. Personalomsättning Inte tillräckligt utpräglad roll som köpare