Webbfrukost 15 mars 2013. Webbpolicy ●Viktigaste kommunikationskanal ●Innehåll och struktur efter besökaren ●Tydlig avsändare – på varje webbsida ●Ett.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

PROJEKT – Fältstudier/metoder
Välkommen till Internet för nybörjare
Från vårt studiebesök på Stockholm Makerspace
Gör din sajt tillgänglig på Google Michael Wahlgren.
5 söknycklar från Luleå universitetsbibliotek Du måste….
Enterprising spirit! En profil för: Idérika Vetgiriga Kreativa Flickor och pojkar.
Skriv för att bli hittad Sökmotoroptimering (Lite om SEO-arbetet)
Gymnasiearbetet Tekniker och resurser för informationssökning
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Innehåll: Nytt och rätt på söktjänstfronten •Introduktion •Vad händer när jag gör en sökning? •Olika typer av sökverktyg •Största söktjänsterna •Liten.
Att läsa och studera.
XHTML.
Informationssökning.
GYMNASIESÄRSKOLA GYMNASIE SÄRSKOLANS MATEMATIK NATURKUNSKAP
Varför grammatik? Vad är ordklasser?
Skolarbete &.
Källkritik På internet.
Att bygga en fungerande webbplats
ARKISTOLAITOS Arkivverket Projekt för förnyelse av webbplatsen.
Marknadsföring & Internet
Sociala samarbetsverktyg och molntjänster
Bra sökmotoroptimering handlar egentligen bara om en sak: att bli nummer 1 och behålla positionen.
Välkommen till Vision! September 2010 September 2011 Beslut Namnsajt 26/10 11:16:29 Fokusgrupper och tester Design Produktion Juridik.
DCV Idéskiss Design Jag tror att jag ska ha en mörk och stilren design på mitt DCV. Det ska finnas dynamisk funktionalitet där designen byts utan att sidan.
HEAD – HUVUDET I huvudet hittar du information om dokumentets titel, sökord, referenser till stildokument och annan information som normalt inte visas.
Introföreläsning CS Om publiceringssystem, lektion ett.
Grundkurs i Internetsökning
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Källkritik.
Gävle Centrumsamverkan QR-utbildning. Möjligheterna med QR.
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
Källkritik på Internet - en presentation från Kolla källan
Källkritik på Internet
Källor! Hur gör man egentligen?
Raka rör - så här kommunicerar vi på webben
1. Uppgiften presenteras
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Inspirationsmaterial om... Material och förberedelser (ev säkerhet) Aktivitet - vad handlar det om Bild Begrepp, ord, matematik Vad behöver barnen ha för.
Välkomna. Oss själva Utvecklare av produkter Standardisering Vi vill förmedla kunskap om Hur vi tänker och fungerar En portal för Hur vi tycker att teknik.
Sociala samarbetsverktyg och molntjänster Anne Månsson.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Informationssökning och källkritik
Informatik C VT 2011 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Hur skriver man ett reportage?
Inspirationsmaterial om... Material och förberedelser (ev säkerhet) Aktivitet - vad handlar det om Bild Begrepp, ord Vad behöver eleverna ha för erfarenheter.
Sju ”SAKER” som du ska bli duktig på när vi läser historia
1 Ny redovisning av AKU fr o m oktober år Heltidsstuderande som sökt och kan arbeta räknas som arbetslösa.
Välkommen till årets andra nätverksträff Sundsvall 30 maj, 2006 Funda Denizhan och Magnus Burell Verva, Nätverket 24-timmarswebben.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Sammanfattning av EU-lagstiftning: en introduktion 2008.
om företaget där du gör din praktik!
Informatik C VT 2010 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Informationssökning Kulturgeografi A/Ekonomisk och politisk geografi Magnus Olsson, Umeå UB
Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 2 - Onsite.
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
SUA – Skriva.
Webbpublicering Så styrs en högskolewebbplats och vad gör en webbstrateg?
Att skriva för människor Att skriva för sökmotorer.
Källkritik Plagiat Informationssökning Lästeknik Mindset.
Modern användare = modern webb
Avvikelser 2018 Nuläget i april.
Sök, sök, sök… Läget, läget, läget… mars 2018/Ted Durdel 1
Sök, sök, sök… Läget, läget, läget… mars 2018/Ted Durdel 1
Skrivtips för webben Skrivtips för webben.
Presentationens avskrift:

Webbfrukost 15 mars 2013

Webbpolicy ●Viktigaste kommunikationskanal ●Innehåll och struktur efter besökaren ●Tydlig avsändare – på varje webbsida ●Ett innehåll på en plats ●MDH ska uppfattas som en organisation och inte som flera organisatoriska enheter ●Följa grafiska mallar och policys 2

Planerade webbaktiviteter för 2013 ●Selma ●Sökmotoroptimering ●Studieinformation samlas på Studenttorget på webben ●Utbildningsinformation samlas på mdh.se/utbildning ●Expertgranskning av webbtillgängligheten ●Webbplatssöket ●Mobilapp för schema 3

Praktisk grundkurs i sökmotorsoptimering ●Sökmotoroptimering handlar om att: ●Göra bra och intressanta artiklar som människor vill läsa – det är människor vi skriver för i första hand ●Se till att fler får tillgång till informationen på relevanta sökningar ●Använda några enkla knep för att Google ska indexera på rätt saker ●Under 2013 har besöken från Google sök ökat med 18 procent ( besök i år) jämfört med samma period förra året. 4

Praktisk grundkurs i sökmotorsoptimering ●TRIBE 1.Title – ämne, egenskap, fördel, lokalitet, företag 2.Rubrik (H1) 3.Innehåll 4.Beskrivning – Description, bästa annonsplatsen 5.Enkel adress (URL) 5

TRIBE ●1. Title ●4. Beskrivning ●5. URL

TRIBE ●1. Title ●2. Rubrik (H1) ●3. Innehåll ●5. URL

Hitta sökorden ●Googla och se vilka förslag du får ●Visar vad många sökt på och ger idéer ●Google Trends ●Jämför olika begrepp och se utveckling över tid ● ●Google Keyword Tools ●Se hur många som sökt på ett ord och hitta rubrikförslag ● ●Länka även i texten så binds sidorna än mer ihop och Google kan skapa sammanhang. 8

I Polopoly… 9