Webbfrukost 15 mars 2013
Webbpolicy ●Viktigaste kommunikationskanal ●Innehåll och struktur efter besökaren ●Tydlig avsändare – på varje webbsida ●Ett innehåll på en plats ●MDH ska uppfattas som en organisation och inte som flera organisatoriska enheter ●Följa grafiska mallar och policys 2
Planerade webbaktiviteter för 2013 ●Selma ●Sökmotoroptimering ●Studieinformation samlas på Studenttorget på webben ●Utbildningsinformation samlas på mdh.se/utbildning ●Expertgranskning av webbtillgängligheten ●Webbplatssöket ●Mobilapp för schema 3
Praktisk grundkurs i sökmotorsoptimering ●Sökmotoroptimering handlar om att: ●Göra bra och intressanta artiklar som människor vill läsa – det är människor vi skriver för i första hand ●Se till att fler får tillgång till informationen på relevanta sökningar ●Använda några enkla knep för att Google ska indexera på rätt saker ●Under 2013 har besöken från Google sök ökat med 18 procent ( besök i år) jämfört med samma period förra året. 4
Praktisk grundkurs i sökmotorsoptimering ●TRIBE 1.Title – ämne, egenskap, fördel, lokalitet, företag 2.Rubrik (H1) 3.Innehåll 4.Beskrivning – Description, bästa annonsplatsen 5.Enkel adress (URL) 5
TRIBE ●1. Title ●4. Beskrivning ●5. URL
TRIBE ●1. Title ●2. Rubrik (H1) ●3. Innehåll ●5. URL
Hitta sökorden ●Googla och se vilka förslag du får ●Visar vad många sökt på och ger idéer ●Google Trends ●Jämför olika begrepp och se utveckling över tid ● ●Google Keyword Tools ●Se hur många som sökt på ett ord och hitta rubrikförslag ● ●Länka även i texten så binds sidorna än mer ihop och Google kan skapa sammanhang. 8
I Polopoly… 9