Anna Wilhelmsson – Informationsstrateg Stadsbyggnadsförvaltningen Eskilstuna kommun Bakgrund Fil kand Kommunikationsvetenskap Informationsassistent Information Örebro Sektionschef Folkuniversitetet
Martina Dahlgren – Webbredaktör Konsult och uppdrag Eskilstuna kommun Bakgrund Fil kand Medie- och kommunikationsvetenskap Informationsavdelningen, Flens kommun Informatör Kommunstyrelseförvaltningen, Eskilstuna kommun
presentation och informatörens vardag Vad gör en kommun? eskilstuna.se kommunikationsarbetet i praktiken Upplägg
Strategiskt Operativt Specialist Informatörsrollen
08.00 Arbetsdagen startar, läser tidningarna osv Enhetsmöte stämmer av veckan Träffa projektledare om kommunikationsinsatser Planeringsmöte med Länstrafiken Skicka ut pressmeddelande Lunch Göra utkast på kommunikationsplan Kolla korrektur på annonssida, stämma av bilder bildspel, minnesanteckningar, insändarsvar, fråga om grafisk profil… Arbetsdagen slut En dag på jobbet
08.00 Arbetsdagen startar, läser nyheter/omvärldsspanar Svarar på e-post (support), uppdaterar startsidan eskilstuna.se och ser över vår Facebooksida och Twitterkonto Möte kring teknisk lösning för eskilstuna.se Lunch Möte kring framtid för eskilstuna.se Intervju med student från MdH till C-uppsats Förbereder mig inför morgondagens möte, bloggar på internportalen Arbetsdagen slut En annan dag på jobbet
Vad gör en kommun?
cirka 1000 publicister och skribenter central webbredaktion tre personer cirka sidor tillgänglighet för alla EpiServer eskilstuna.se
Vilka arbetar med eskilstuna.se? Webbredaktionen Kommun- ledningskontoret Informatörer Publicister/Skribenter Konsulter webbutvecklare IT- avdelningen
Sociala medier Sedan maj Ca 20 administratörer. Webbredaktören övervakar. Sedan maj administratörer. Webbredaktören twittrar.
Stadsbyggnadsförvaltningen
”Bilden av det vi gör är lika viktig som det vi gör!”
Information & kommunikation Demokrati: insyn påverkan, delaktighet och dialog i demokratiska processen Service: lätt att hitta information, tjänster och kontakter Styrverktyg, för att nå mål - tydlig bild av sin roll i helheten Varumärket, samsyn = skapar förtroende
Arbeta planerat
1.eskilstuna.se 57 procent 2.Lokaltidning 56 procent 3.Veckoannonsen 34 procent 4.Lokalradio/TV 33 procent Källa: Markör Hur söker man kommuninformation?
eskilstuna.se
Media
Helsida i lokaltidningarna
Delaktighet
Medborgardialog