Kurs läs och skriv Återkoppling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sylteskolan F-6 Förskoleklass Nyckelpigan Getingen.
Advertisements

Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Läsundervisning på modersmålet och andraspråket
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Bedömning av språk, läsning och skrivning
Vad är ett språk?. Språkstörning/dyslexi – likheter och skillnader, kartläggning och pedagogiska åtgärder/insatser.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Analytiker & Holistiker
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Förskoleklassen på Södermalms skola
Barns och elevers språk-, läs- och skrivutveckling
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Logikprogrammering Ons, 25/9
Språkutveckling - SLI - Neuroloingvistiskt perspektiv
Ett arbetsområde om poesi
Så snickrar du en artikel
Språkförskolekonferens i Lycksele augusti 2014 Maria Levlin
Dyslexi på flera språk • Dyslexi kan ta sig uttryck på olika sätt beroende på skriftsystem och ortografi • Parallella svårigheter med fonologisk bearbetning.
Word Read Plus 08 talsyntes
Bildspel som användes på nätverksträffen 24/11
Språklig medvetenhet.
Vad tycker du om att läsa?
Språkstörning och dess konsekvenser för inlärning
Hur gör du för att förstå en text?
Hur ser en god läs- och skrivutveckling ut?
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Kap 11 Språk Kap 11
Språk Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
1. Var förberedd och ha ett tydligt budskap!
Fonologi Analys av ett okänt språk.
SBU-rapport – Dyslexi Barngruppen Martin Jägervall
Utvecklingsprocessen Webbutveckling. Utvecklingsprocessen Bli inte rädd för alla begrepp och alla verktyg man verkar behöva kunna. Du måste inte använda.
Gå inte för fort fram! Anpassa till barnen.
MINNESTEST Memorera en talserie Du har 30 sekunder att memorera
Att skriva dikter.
Idrottspsykologi.
Stefan Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Allmän Grammatik Introduktion. Struktur SvenskanRyskan SVO subjekt verb objekt.
Läs- och skrivutredningskurs
Grafonomi FFG vt 05.
Färger Typsnitt Struktur Bilder Animationer
Access 1 ITDA 2 Kurs Namn Klass Betyg En elev (namn) kommer att läsa många kurser och få ett betyg i varje kurs. Försök modellera om till funktionella.
Tidig upptäckt – Tidiga insatser Umeå 28 april 2015
Kognition och teknik Beata Terzis
Mobila Skolteamet Sjöbo
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
Ljungbackens skola Föräldrafrukost Måndagen 12 november 2012 Hur arbetar skolan med läs- och skrivutveckling? Hur kan du som förälder på bästa sätt stötta.
Ljungbackens skola Föräldrafrukost Tisdagen den 6 oktober 2015
Lässvårigheter/dyslexi och språkstörning – hur ser överlappningen ut? Dyslexi och komorbiditet Dyslexiföreningen februari 2016 Stockholm Maria Levlin,
- Hon läser så bra, snabbt och med flyt. - Nu läser han kapitelböcker själv, så nu behöver vi inte högläsa längre. Vad är egentligen läsning?
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
”The single most important activity for building the knowledge required for eventual success in reading is reading aloud to children.” National Academy.
Studieteknik – Konsten att plugga mindre Fredrik Stenmark Plugga hårdare.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Förskoleklass Skattkärrsskolan. Bild Motorik Svenska Engelska Social träning Musik Lek Matematik Värdegrund.
Wittingmetoden - en läs- och skrivinlärningsmetod ”… med målet att elevers deltagande och engagemang ska vara optimalt, att elevers kunskap om bokstav-ljudkopplingar.
Dysleximässan 2016 Hur kan man mäta läs- och skrivutveckling? Karin Taube.
4 processer att behärska:
Grafisk visualisering
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
3 faser och 19 punkter Avsnitt 3
Helhet och allsidighet
Pedagogiska konsekvenser vid CVI
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Presentationens avskrift:

Kurs läs och skriv 131114 Återkoppling Åtgärder avkodning/Flash Cards, "Wendick-modellen”, Bravkod M-G; läsord, ”Rydaholmsmodellen” Repetition Fonologi Hemuppgift: Gör fonologiska test Blogga Läs Rättskrivningssvårigheter (kap 3) Gör en flashcard-lista till din elev (lägg på din blogg)

Perception Visuell analys Bokstavsigenkänning Typsnitt Lay-out Läslinjal Flash-Cards versaler/gemener Bokstavskort(bild) Memory bokstavskort Läslistor

Kan man förutse läs-och skrivsvårigheter? Språkstörning (2,5 år) Sämre grammatisk förmåga Otydligare uttal Sämre ordförråd (3.5 år) Sämre förmåga att sätta ord till bilder Kan färre bokstäver (5år) Bokstavskunskap Rim och ramsor

Brist i fonologisk utveckling Inre föreställning om ord(saknar detaljrikedom) Inre ljudmönster dåligt specifierade Svårt att flytta uppmärksamheten från innehåll till form (låter –uppbyggda) Påverkar skriftspråket Fonologisk medvetenhet har störst predikationskraft

Dyslexi och fonologi Problem med att : Segmentera ord i fonem Hålla kvar språkligt material i korttidsminnet Upprepa långa nonsensord Läsa och skriva nonsensord Snabbt sätta namn på siffror,färger och bilder Ordlekar/spoonorismer Långsamt/ibland icke distinkt tal

Kartläggning av fonologiska problem Fonologisk medvetenhet/spoonorismer Bokstav-ljudassosiation Ortografisk fonologiska kunskaper Verbalt korttidsminne Snabbt benämna objekt Repetera ord och nonsensord Nonsensord (läsa, skriva och säga)

Fonologisk avkodningsförmåga Fonemisk medvetenhet Säker bokstavskunskap Automatiserad ortografisk-fonologisk omkodning Effektiv fonologisk syntes Fonologiskt korttidsminne

Fonologiska bearbetningssvårigheter Fonetisk perception Fonologisk medvetenhet Fonologisk omkodning Lexikal återkomst Verbalt korttidsminne (snabb benämning)

Fonetisk perception Koda fonemen Känna igen ljuden via segmentering och associering (blad) Lexikala mönster (minnet) Inga gränser mellan ljuden i talet

Fonologisk medvetenhet Fonem-/stavelse-/ord-syntes Fonem-/stavelse-/ord-segmentering Ljudlikhet Rim sist i ord Identifiering av första och sista ljudet i ord

Fonologisk omkodning fonologisk syntes Ljudpaket- mentalt lexikon-långtidsminnet Svaghet i grafem-fonem-omkodning Dålig fonemisk medvetenhet Fonologiskt korttidsminne Ljudframplockning Åtgärder Sjunga ihop orden Större ortografiska enheter

Fonologisk omkodning Känna igen ord och dess uttal Grafem-fonem Grafem-fonem-uttal Bokstavskännedom= prediktor för läsinlärningen Bokstaven låter olika beroende var den står Ett språkljud olika grafem

Lexikal återkomst Snabbt hittar ord i det mentala lexikonet Ord som finns i det semantiska minnet

Artikulation Fonologisk representation Artikulatoriska representation

Kartläggning av fonologisk strategi Läsning av nonsensord Viktigt att orden inte finns ortografiskt eller semantiskt Val av nonsensord som låter som ett svenskt ord Vasp-jus-sorf, orp-vöt-såmm En fonologisk läsare klarar detta medan en ortografisk läsare som inte kan ljuda missar

Åtgärder Läsning av nonsensord(effektiv fonologisk avkodningsförmåga är avgörande) Systematisk och tydlig undervisning i fonologisk läsning, ljudmetoden, med betoning på fonemanalys och fonemsyntes

Långsam benämningsförmåga Fonologisk defekt Fonologisk framplockningssvårigheter Specifikt läsflytsproblem

Fonologiska test Provia Fonolek ITPA UMESOL Lilla Duvan/Duvan/Ordavkodning MG/LS Logos egna

Tydligt tecken på specifika svårigheter/dyslexi Läsa och skriva nonsensord Rättstavning Skrivning ställer högre krav på fonologiska färdigheter än läsning En äldre elev kan läsa ortografiskt men skriver fonologiskt Ingen övervikt av fonologiska stavfel hos dyslektiker Fonologiskt acceptabla, men felaktiga Vad har jag skrivit där? Konsonanterna är mer informationsbärande fonologisk stavningsstrategi. Dy