Plattformen Idrottens barn- och ungdomsledarutbildning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kappseglingsfunktionär Kappseglingsfunktionär KAPPSEGLINGSFUNKTIONÄR
Advertisements

Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Entreprenörskap i gymnasieskolan
Individuellt lärande tillsammans
Idrotten vill Idrottsrörelsens idéprogram Antagen av RF-stämman 2009.
Kompetensombudsträff
Ledarskap i skolan.
Vissa av bilderna i denna powerpoint-presentation är tagna av fotograf Paul Quant.   Fotografen har upphovsrätt till bilderna. Endast Handisam och Processtöd.
Svensk Idrotts Studie- och Utbildningsorganisation.
Tankar kring utsatthet vid funktionshinder
Samlad & blandad information om det som är på gång i vår Andreas Feuk SSBGFs årsmöte 6 mars 2010.
Att främja psykisk hälsa under förskoleåren
VIBF,s Utbildningar. Våra utbildningar är: Ledarutbildningar. (Bul)
Välkomna Föräldrarmöte Måsöskolans fritidshem HT 2012
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND IT-piloternas utbildning Månad 1 Månad 2 Månad 3 Månad 4 Introduktion och utbildning,Praktik 3 dagar/vecka,
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Ungdomssatsning Syfte Behålla ungdomar 15+ Få dem att känna sig välkomna på tävlingar Skapa en grupp för ledar-rekrytering i klubbarna och distrikt.
Svensk Idrotts Studie- och Utbildningsorganisation.
VARFÖR IDROTT I SKOLAN ? * Du ska få träna upp din fysiska, psykiska och sociala förmåga * Ämnet ska ge dig kunskaper om en hälsosam livsstil. *
Fler Gör Mer! R EKRYTERA – U TVECKLA – B EHÅLLA O RGANISATIONSLEDARE.
Transportplanering vid evenemang. Utvecklingen vi ser Transporternas utsläpp Sverige öka sin attraktivitet för events Intresset för hållbara event.
Vad handlar det om? Fotboll-, innebandy- ishockey samt bandyförbundet i Gästrikland samverkar tillsammans med Gästriklands Idrottsförbund och SISU Idrottsutbildarna.
Folkhälsoteamet norra Örebro län, Barns och ungdomars livsvillkor och levnadsvanor 20 Äldres hälsa Jämlik hälsa – social hållbarhet Metod -
Utbildningsstruktur Svenska Kanotförbundet Utbildningar för: Tränare Aktiv Arrangör/Funktionär Domare.
Elevassistenter och det lärande uppdraget
SISU Idrottsutbildarna Golfträffen 2007 Vi är där när idrotten lär! Vår vision.
Uppstod i slutet av 1800-talet Sveriges största folkrörelse.
Tidiga insatser för psykisk hälsa
Det goda mötet /förebyggande & främjande i Kalmar län Johan Engdahl.
Västerbottens Idrottsförbund Studieförbundet SISU Idrottsutbildarna Välkomna till SDF DIALOG 2010.
Idrottens Grundtränarutbildning GTU, nivå 1
JH Skyttesportförbund Agenda VadTidVem Inledning/presentation 10 minJH SSF/Leif Fakta om idrottsrörelsen Sverige och i länet 30 minLeif JH.
Kaktusen är taggig, har en mjuk insida, och är en riktig överlevare. Alla kaktusar kan blomma om förutsättningarna är de rätta!
IDROTTENS EKONOMISKA RESURSER Idrottens tre huvudsakliga inkomstkällor är: Egenavgifter Bidrag Kommersiella intäkter.
Idrottens eget studieförbund. Del av Sveriges största folkrörelse Cirka 3 miljoner svenskar är med i en idrottsförening. Vilket gör SISU Idrottsutbildarna.
Inductionsprogrammet Introduktion Mentorskap Kompetensutveckling Auktorisation ?
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Matematik Tavelsjö Fritidshem Våren 2011 Förvandling av tema - rum till affär, där vi tränar pengars rätta värde och att växla pengar upp till 20 kronor.
Barnkonventionen och ungdomspolitiken. Kommuner och landsting/regioner är viktiga aktörer.
Västsvenska Simförbundet. Simlinjeassistent Efter utbildningen kunna verka som assisterande ledare på alla nivåer och inriktningar. Simlinjeinstruktör.
Lagledarutbildning Sköndals IK SISU Idrottsutbildarna.
Kick Off ungdomsserierna Barn- och ungdomsfotboll samlas under ett tak Kompisligan blir det nya namnet på barn- och ungdomsfotbollsmatcher i Sverige,
Psykolog i VUB Maria Larsson Beteendeproblem : Spottar, kladdar med avföring, slår, förstör saker, skriker..
- En filosofi, vår filosofi.. FILOSOFI -. ett sätt att tänka att tänka Inte bara ännu en plan att sätta i hyllan. Ett verktyg för förändring inom vår.
Bred samverkan mellan organisationerna – en viktig del i mobiliseringen!! John-Rune Wikén, SISU Idrottsutbildarna Maud Nässén, NTF Jämtlands län Vivan.
Idrottslyftet År Den huvudsakliga inriktningen för Idrottslyftet År 5 är att uppmuntra barn- och ungdomsföreningar till aktiviteter och projekt.
Stockholmsidrotten. Det här är Stockholmsidrotten.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Hälsofrämjande ledarskap
Politiskt deltagande: Ideal och normer för politiskt deltagande
Samverkanskonferens 7/9 2016
Parasport Västergötland SISU Idrottsutbildare
Tillgänglighet i praktiken Våga Visa
SUHF:s & UK-ämbetets Rektorsprogram
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Föräldra- och spelarmöte Brunflo FK P-04/05
Certifiering av fotbollsföreningar i Uppland
SUHFs Högre LedarProgram, HeLP
Välkommen till Nätverk Kustbollen
Boendestöd.
Förutom yrkeskunskaper…
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Informerar föräldrar om Barn- och Ungdomsverksamheten
Välkomna till Ungoteket!
Idrottens barn- och ungdomsledarutbildning
Välkomna till Ungoteket!
Välkommen till kursen Friidrott år!
Nivå 1 – Simning, Utbildning
Presentationens avskrift:

Plattformen Idrottens barn- och ungdomsledarutbildning

…en gränsöverskridande barn- och ungdomsledarutbildning

Viktigheter i utbildningen! Gränsöverskridande Barn- och ungdomsledarutbildning 7-15 år Utbildningens omfattning tim

Viktigheter i utbildningen! Flexibel utbildningsform Genomförs i alla SISU Idrottsutbildarnas distrikt Arrangör är SISU Idrottsutbildarna Likriktad kursavgift – max 1500:-

Innehåll Barns och ungdomars utveckling Ledarskap Barnet / ungdomen i centrum Pedagogik i praktiken

Barns och ungdomars utveckling Fysisk/motorisk Psykisk och intellektuell Social och Emotionell Genusperspektivet Deltagarna ska: förstå begreppen fysisk, psykisk och social utveckling samt förstå sambanden mellan dessa.

Ledarskap Ledarens roll Pedagogik Egen ledarutveckling Föräldrakontakt Deltagarna ska: ges möjlighet att utveckla sin ledarfilosofi

Barnet/ungdomen i centrum Utgå från individen Sociala ledarskapet Barns och ungdomars livsvillkor Deltagarna ska: få förståelse för barn och ungdomars livsvillkor

Pedagogik i praktiken Praktiskt övningspass Reflektioner Deltagarna ska: Få möjlighet att koppla teorin till praktiken