Hjälpmedel Symboljakten Positiva uttryckssätt Att lära "Pricken"

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Brukarenkät Måltidssituation. Vilken avdelning bor du på? Avdelning 1.Sparven2(9%) 2.Vargtass2(9%) 3.Blåklockan2(9%) 4.Lindorna2(9%) 5.Skogsstjärnan2(9%)
Advertisements

Fem goda vänner på äventyr De fem goda vännerna träffades varje dag och hittade på nya bus. Den här dagen hade myggan en idé. ”Jag vet, vi flyger till.
Det första du bör göra är att rita horisonten
Kanske är ni goda vänner i ett år,
Kanske är vi goda vänner i ett år...
HJÄRNAN.
TRYCK Här får du lära dig: Vad menas med tryck
En Dag i Ramadan Ramadan
Barnanpassad utredning
Spelstrategi.
- Kroppens kontrollcentrum -
En sammanfattning på saker som man inte får glömma till provet
Patientenkät sommaren -13
Muskler och Styrka.
SÄTTA MÅL.
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Teoripass: Motion Tomi Alahelisten.
Hälsa och Kondition.
Muntligt Jag kan….
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
HUR FUNGERAR KROPPEN? Bild 2
Klok filosofi … ?.
Kondition och träning.
Viaskolan Ht – 13 Ninweh, Ilona & Björn
Tomtefar Det var en gång en tomtefamilj. Det var bara 2 dagar kvar till julafton. Nissarna slår in många paket för alla ska få minst ett paket. Nissarna.
Människans Fysiologi.
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
”Teorin” bakom konditions- och styrketräning!
Att övertyga ! Disposition och mall.
Marcus berättar lite om sig själv
Ibland finns det gånger då man nog önskar att man inte blev fotograferad… ☻
Det var en gång en man som  inte var nöjd med sitt redskap.
Träningslära 9:or ht 11.
Översikt  Sista lektionen (10)  Vad lärde vi oss sist?  Profetens rättigheter över hans nation (ummah) 8 punkter.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Luncha & lär! Tänka, tycka eller tro?.
Att inleda och avsluta en berättelse
Hjärtat och blodet Blå grupp.
Träningslära Kondition
Mål: Människans organsystem, organens namn, placering och funktion.
En pp om blodomlopp och andning alltså andningsystemet
Anställningsintervjun
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
Hjärta & lungor.
Träningslära Styrka.
RÖRELSESYSTEMET.
Skelett Skelettet gör så att vi kan stå rakt upp.
MOTIVATION.
-att förstå bildspråk liknelser, metaforer, idiom och ordspråk
- Kroppens kontrollcentrum -
Hälsa och Kondition.
Biologi Livets former.
Blodet Blodtransport.
Begrepp.
Socialpsykologi.
Riktad skrivning Varför jobbar vi med läsförståelse- medhjälparna (tror du)? Skriv rubrik och svar tills jag säger stopp, sen läser ni upp vad ni har skrivit.
Barn och stress.
En aktiv livsstil.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Nu ska jag/vi jobba smartare. Hur gör man då?
Träningslära ÅK8.
Musklerna Ca 50 % av kroppsvikten.
Bra proteinkällor Ägg Kyckling Fisk Kött Keso och kesella.
UTHÅLLIGHET (KONDITION) Uthållighet är förmågan att stå emot trötthet vid långvarig belastning UTHÅLLIGHET Aerob Anaerob En persons uthållighet kan testas.
Rörelseappartaten - Skelett & muskler
Hjärtat.
Anatomi - hur är din kropp byggd?.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Feber hos barn.
Presentationens avskrift:

Att undervisa och planera simskola - simlärarens roll och barns utveckling Hjälpmedel Symboljakten Positiva uttryckssätt Att lära "Pricken" Jag kallas ett barn i behov av särskilt stöd Kommunikationsövningar God Morgon Muskler mm, Teori/Praktik: Detta avsnitt är ett teoripass. Teori Informera om mål, delmål, hur en simskola är uppbyggd och vilka moment som ingår för barn i olika åldrar. Prata om gruppindelningar och lektionsplaneringar.   Grupparbete Gör en kommunikationsövning med hela gruppen (OH-H). Låt även eleverna jobba två och två med olika kommunikationsövningar. Teori Viktigt att diskutera hur man undervisar föräldrar och barn tillsammans. Diskutera barnens, föräldrarnas och simlärarens roll. Diskutera genusperspektiv och ålderperspektiv på simlärarna. Teori Ledaregenskaper – olika sätt att lära ut på. Praktik Gör minnesövningar t.ex. ”Kims lek” eller spela ”Memory” och diskutera utifrån dem minnets funktion. ”Kims lek”: Lägg 10 saker på ett bord. Låt en blunda och ta bort en sak. Låt personen titta igen och minnas vad du tog bort. Ta bort två saker o.s.v. Teori Informera och diskutera vad barn klarar i olika åldrar och att alla barn är olika och kan olika mycket. ”Undervisning är en sak – inlärning en annan. Man kan inte lära någon något, bara hjälpa någon att lära sig.” Rollspel Låt eleverna spela olika kroppsspråksroller. Hur använder vi rösten – prova olika röstläge och styrkor i rollspel. Teori Förbered för hemtentamen. Lektionsplanering.

Att undervisa och planera simskola - simlärarens roll och barns utveckling Hjälpmedel Symboljakten Teori/Praktik: Detta avsnitt är ett teoripass. Teori Informera om mål, delmål, hur en simskola är uppbyggd och vilka moment som ingår för barn i olika åldrar. Prata om gruppindelningar och lektionsplaneringar.   Grupparbete Gör en kommunikationsövning med hela gruppen (OH-H). Låt även eleverna jobba två och två med olika kommunikationsövningar. Teori Viktigt att diskutera hur man undervisar föräldrar och barn tillsammans. Diskutera barnens, föräldrarnas och simlärarens roll. Diskutera genusperspektiv och ålderperspektiv på simlärarna. Teori Ledaregenskaper – olika sätt att lära ut på. Praktik Gör minnesövningar t.ex. ”Kims lek” eller spela ”Memory” och diskutera utifrån dem minnets funktion. ”Kims lek”: Lägg 10 saker på ett bord. Låt en blunda och ta bort en sak. Låt personen titta igen och minnas vad du tog bort. Ta bort två saker o.s.v. Teori Informera och diskutera vad barn klarar i olika åldrar och att alla barn är olika och kan olika mycket. ”Undervisning är en sak – inlärning en annan. Man kan inte lära någon något, bara hjälpa någon att lära sig.” Rollspel Låt eleverna spela olika kroppsspråksroller. Hur använder vi rösten – prova olika röstläge och styrkor i rollspel. Teori Förbered för hemtentamen. Lektionsplanering. 2

Att undervisa och planera simskola - simlärarens roll och barns utveckling Hjälpmedel Symboljakten Teori/Praktik: Detta avsnitt är ett teoripass. Teori Informera om mål, delmål, hur en simskola är uppbyggd och vilka moment som ingår för barn i olika åldrar. Prata om gruppindelningar och lektionsplaneringar.   Grupparbete Gör en kommunikationsövning med hela gruppen (OH-H). Låt även eleverna jobba två och två med olika kommunikationsövningar. Teori Viktigt att diskutera hur man undervisar föräldrar och barn tillsammans. Diskutera barnens, föräldrarnas och simlärarens roll. Diskutera genusperspektiv och ålderperspektiv på simlärarna. Teori Ledaregenskaper – olika sätt att lära ut på. Praktik Gör minnesövningar t.ex. ”Kims lek” eller spela ”Memory” och diskutera utifrån dem minnets funktion. ”Kims lek”: Lägg 10 saker på ett bord. Låt en blunda och ta bort en sak. Låt personen titta igen och minnas vad du tog bort. Ta bort två saker o.s.v. Teori Informera och diskutera vad barn klarar i olika åldrar och att alla barn är olika och kan olika mycket. ”Undervisning är en sak – inlärning en annan. Man kan inte lära någon något, bara hjälpa någon att lära sig.” Rollspel Låt eleverna spela olika kroppsspråksroller. Hur använder vi rösten – prova olika röstläge och styrkor i rollspel. Teori Förbered för hemtentamen. Lektionsplanering. Tillbaka 3

Att undervisa och planera simskola - simlärarens roll och barns utveckling Hjälpmedel Positiva uttryckssätt - Glöm inte bort! - Kom ihåg! - Det är inte svårt! - Detta är lätt! Försök. - Det här var faktiskt riktigt gott! - Åh, vad gott! - Inte kan väl jag? - Jag kan! - Du har gjort ett riktigt bra jobb måste jag erkänna. - Bra jobbat! Teori/Praktik: Detta avsnitt är ett teoripass. Teori Informera om mål, delmål, hur en simskola är uppbyggd och vilka moment som ingår för barn i olika åldrar. Prata om gruppindelningar och lektionsplaneringar.   Grupparbete Gör en kommunikationsövning med hela gruppen (OH-H). Låt även eleverna jobba två och två med olika kommunikationsövningar. Teori Viktigt att diskutera hur man undervisar föräldrar och barn tillsammans. Diskutera barnens, föräldrarnas och simlärarens roll. Diskutera genusperspektiv och ålderperspektiv på simlärarna. Teori Ledaregenskaper – olika sätt att lära ut på. Praktik Gör minnesövningar t.ex. ”Kims lek” eller spela ”Memory” och diskutera utifrån dem minnets funktion. ”Kims lek”: Lägg 10 saker på ett bord. Låt en blunda och ta bort en sak. Låt personen titta igen och minnas vad du tog bort. Ta bort två saker o.s.v. Teori Informera och diskutera vad barn klarar i olika åldrar och att alla barn är olika och kan olika mycket. ”Undervisning är en sak – inlärning en annan. Man kan inte lära någon något, bara hjälpa någon att lära sig.” Rollspel Låt eleverna spela olika kroppsspråksroller. Hur använder vi rösten – prova olika röstläge och styrkor i rollspel. Teori Förbered för hemtentamen. Lektionsplanering. 4

Att undervisa och planera simskola - simlärarens roll och barns utveckling Hjälpmedel Positiva uttryckssätt - Näe, det går inte! - Försök, det här kommer att gå. - Du vill väl inte hjälpa mig? - Vill du hjälpa mig? - Farsan kommer inte hem förrän ikväll någon gång! - Farsan kommer redan ikväll! - Det hade jag ingen aning om! - Det var nytt för mig. - Jag har inte tid nu! - Jag gör det i morgon. Teori/Praktik: Detta avsnitt är ett teoripass. Teori Informera om mål, delmål, hur en simskola är uppbyggd och vilka moment som ingår för barn i olika åldrar. Prata om gruppindelningar och lektionsplaneringar.   Grupparbete Gör en kommunikationsövning med hela gruppen (OH-H). Låt även eleverna jobba två och två med olika kommunikationsövningar. Teori Viktigt att diskutera hur man undervisar föräldrar och barn tillsammans. Diskutera barnens, föräldrarnas och simlärarens roll. Diskutera genusperspektiv och ålderperspektiv på simlärarna. Teori Ledaregenskaper – olika sätt att lära ut på. Praktik Gör minnesövningar t.ex. ”Kims lek” eller spela ”Memory” och diskutera utifrån dem minnets funktion. ”Kims lek”: Lägg 10 saker på ett bord. Låt en blunda och ta bort en sak. Låt personen titta igen och minnas vad du tog bort. Ta bort två saker o.s.v. Teori Informera och diskutera vad barn klarar i olika åldrar och att alla barn är olika och kan olika mycket. ”Undervisning är en sak – inlärning en annan. Man kan inte lära någon något, bara hjälpa någon att lära sig.” Rollspel Låt eleverna spela olika kroppsspråksroller. Hur använder vi rösten – prova olika röstläge och styrkor i rollspel. Teori Förbered för hemtentamen. Lektionsplanering. Tillbaka 5

Att undervisa och planera simskola - simlärarens roll och barns utveckling Hjälpmedel Jag kallas ett barn i behov av särskilt stöd Barn med särskilda behov blir så lätt barn med särskilda besvär. Barn med särskilda besvär blir så lätt särskilda. Särskilda barn blir så lätt isärskilda. Isärskilda barn får så lätt särskilda behov. Särskilda behov är inte särskilda, bara större. Större behov har väl även du ibland?

”För att undvika kritik: Säg ingenting gör ingenting Var ingenting” E ”För att undvika kritik: Säg ingenting gör ingenting Var ingenting” E. Hubbard Teori/Praktik: Detta avsnitt är ett teoripass. Teori Informera om mål, delmål, hur en simskola är uppbyggd och vilka moment som ingår för barn i olika åldrar. Prata om gruppindelningar och lektionsplaneringar.   Grupparbete Gör en kommunikationsövning med hela gruppen (OH-H). Låt även eleverna jobba två och två med olika kommunikationsövningar. Teori Viktigt att diskutera hur man undervisar föräldrar och barn tillsammans. Diskutera barnens, föräldrarnas och simlärarens roll. Diskutera genusperspektiv och ålderperspektiv på simlärarna. Teori Ledaregenskaper – olika sätt att lära ut på. Praktik Gör minnesövningar t.ex. ”Kims lek” eller spela ”Memory” och diskutera utifrån dem minnets funktion. ”Kims lek”: Lägg 10 saker på ett bord. Låt en blunda och ta bort en sak. Låt personen titta igen och minnas vad du tog bort. Ta bort två saker o.s.v. Teori Informera och diskutera vad barn klarar i olika åldrar och att alla barn är olika och kan olika mycket. ”Undervisning är en sak – inlärning en annan. Man kan inte lära någon något, bara hjälpa någon att lära sig.” Rollspel Låt eleverna spela olika kroppsspråksroller. Hur använder vi rösten – prova olika röstläge och styrkor i rollspel. Teori Förbered för hemtentamen. Lektionsplanering. Tillbaka

Att undervisa och planera simskola - simlärarens roll och barns utveckling Hjälpmedel Att lära Tillbaka

Att undervisa och planera simskola - simlärarens roll och barns utveckling Hjälpmedel Kommunikationsövningar Tillbaka

Muskler Hjälpmedel Tillbaka Muskler m.m. Människan har ca …… muskler, som tillsammans upptar ca 50% av kroppsvikten. Den snabbaste muskeln är ……………………………………………. Den muskel som består av mest ren muskelmassa är……………. ………………… är den mest uthålliga muskeln. Den slår ca 100 000 slag per dag. Största muskelgruppen är ……………………………………………………… . Den minsta muskeln i kroppen finns i ………. Muskel betyder …… ……… på latin. 700 den som styr våra ögonrörelser tungan Hjärtmuskeln musklerna i baken, dvs gluteusmusklerna örat liten råtta Tillbaka

Bär det emot att stiga upp på morgonen? God Morgon! Är du trött och utkörd? Bär det emot att stiga upp på morgonen? Ditt hjärta skall slå 103 689 slag. Du skall andas ut 11 800 liter luft. Du skall äta 1,5 kg mat. Du skall dricka 1,4 liter vätska. Du skall hålla kroppstemperaturen på stadiga 37º. Du kommer att säga 4 800 ord. Dina naglar ska växa 0,043 cm. Du ska använda 7 milj. hjärnceller. Ditt hår ska växa 0,062 cm. Och sist men inte minst ska du svettas 250 000 svettdroppar. Tillbaka