Resursfördelning i Karlstads kommun
Agenda Roll i budgetarbetet Demografimodell Andra områden Utvecklingstankar Reflektioner
Budgetprocessen 1 Treårsperspektiv ”Rullande” ramar Remissvarv på våren KF-beslut i juni
Budgetprocessen 2 Steg 1: Nuvarande ramar Finansiella förutsättningar – mål Steg 2: Demografiska justeringar Steg 3: Politiska bedömningar Generella kompensationer - rationaliseringskrav Riktade prioriteringar
Demografimodellen
Bakgrund Start första halvan av 1990-talet Behov av omfördelningar – befolkningsutvecklingen Äldreomsorg först Förskola o grundskola Gymnasiet senast dock innan ”boomen”
Generella kriterier Berör alla tre åren i budgetperioden SCB:s befolkningsprognos Förändring mellan åren mäts Historiska ”styckepriser” uppräknade med politiskt beslutade generella kompensationsnivåer Avstämning i bokslutet
”Styckepriset” historisk vårdtyngdsberäkning – Ädel Äldreomsorgen Antal invånare Åldersintervall 65-74 75-79 80-84 85- ”Styckepriset” historisk vårdtyngdsberäkning – Ädel
Barnomsorg och grundskola Antal inskrivna barn: Förskola Familjedaghem Fritidshem Antal elever: Grundskola Särskola ”Styckepriset” basen från införandet
Gymnasieskolan Antal elever Programval (oavsett huvudman): Studieförberedande Yrkesförberedande Externa (”riksintag” o l) Gymnasiesärskolan ”Styckepriset” basen från införandet
Fördelning inom nämnderna Förskola och grundskola: Grundresurs per schemalagd veckotimme resp elev Sociala strukturtillägg (föräldrars utbildningsbakgrund, försörjningsstöd m m) Gymnasieskola: Antal elever Peng per program Stort antal program Äldreomsorg: Hemtjänst biståndsbeslut på timmar och fastställda timpriser (tätort o glesbygdspris) Boende framräknat vårddygnspris per boendeplats
Andra områden som diskuterats Diskuterade: Handikappomsorg Komvux/SFI Barn- och ungdomsvård Försörjningsstöd Slutsats: inga ”automatiska” kopplingar, påverkbara, men viktigt finna bra beslutsunderlag för politiska prioriteringar Fastighetsunderhåll Nu fast modell med belopp/kvm inte möjligt prioritera bort
Utvecklingstankar I dagsläget inga fler områden Behov följa upp ”styckekostnaderna” – jfr kostnadsutjämningen 100 %-ig kompensation/avdrag ger stora tröskeleffekterna vid snabba förändringar Hur hantera stora nyinvesteringar
Reflektioner Enkelhet före exakthet Välkänd och accepterad Förutsägbarhet skapar långsiktighet Omfördelning mindre kontroversiell Ökar fokus på verkliga prioriteringar Modell alltid en hjälp till inte ersättning av politiska beslut – Budget är ett politiskt instrument
Tack för mig! Kontaktuppgifter Allmänt: Lars Sätterberg, lars.satterberg@karlstad.se Ingemar Granath, ingemar.granath@karlstad.se Förskola och grundskola: Christina Widén, christina.widén@karlstad.se Gymnasie: Annette Borneland, annette.borneland@karlstad.se Äldreomsorg: Tapani Savallampi, tapani.savallampi@karlstad.se