Lite funderingar Vad gör man inte när jobbdatorerna slutar att fungera?
Idag Kunskapsnivå Klubbtränare Distriktstränare Landslagstränare Steg 1 Steg 2 HTU Skyttens kunskap Landslag Medelskytt Nybörjare Steg 0 Landslag ett fåtal?
Landslaget botten till topp Bredd Klubbsatsning Distriktsgrupp Utvecklingsgrupp Landslag
Tränarstrukturen Klubbtränare Distriktstränare Högre tränar- utbildade Stil ansvarig Huvudtränare
Kunskapsnivå Klubbtränare Distriktstränare Landslagstränare Steg 1 Steg 2 HTU Huvud tränare Skyttens färdighet Landslag Utvecklingslandslag Medelskytt Nybörjare
Kunskapsnivå Klubbtränare Distriktstränare Landslagstränare Steg 1 Steg 2 HTU Huvud tränare Bredd Bredd + djup Bredd + djup+ detalj + framtid Bredd + djup + detalj + Spetskompetens
Kunskapsnivå Så här är det! Varför är det så? Utvecklar, ser trender, mm Steg 1 Steg 2 HTU Huvud tränare Bredd Bredd + djup Bredd + djup + detalj + framtid Bredd + djup + detalj + Spetskompetens Detaljfokus
Vad ska man göra på de olika nivåerna?
Huvudtränare/stilansvarig Arbetar fram en inriktning tillsammans med styrelsen vad SBF ska prioritera. Deltar på WA(FITA) tränarkonferenser. Ger en analys över vart omvärlden är på väg. Arbetar fram konkreta mål som ska nås. Ger förslag på hur man ska nå dit. Ger konkreta mål till Distriktstränarna. Ger styrningar till Distriktstränarna på vad som ska prioriteras. Har dialoger och utbildningsdagar med distriktstränarna varje år Deltar på ett antal distriktsläger/utbildningar för att skapa sig en uppfattning om vart vi är på väg. Är närvarande på ett antal tävlingar för frågemöjligheter. Validerar HTU-elever. Ansvarar för att landslaget utvecklas. Söker synergieffekter med andra idrottsförbund. Huvud tränare
Distriktstränarna Bryter ner de mål som huvudtränaren gett ut Prioriterar enligt huvudtränarens målsättning Stöttar huvudtränaren vid läger. Deltar, stöttar och leder utbildning inom det egna distriktet Planerar, deltar och utbildar vid distrikts läger. Deltar vid SBF utbildarkonferenser. Stöttar klubbtränarna att ta fram utvecklingsplaner för de skyttar som vill satsa mot landslaget. Validerar klubbtränarna. Ansvarar för att utvecklingsgrupperna utvecklas (landsdelsgrupper samt att de skyttar som står precis utanför landslaget utvecklas)
Klubbtränare Planerar och utbildar skyttar i den egna klubben Stöttar skyttar som vill utvecklas mot en högre nivå. Stöttar och deltar vid de olika läger samt utbildningar som distriktstränaren håller i. Har en grundläggande kunskaps nivå på olika skjut- stilar. Försöker ta fram talanger som lämpar sig för landsdelsgrupp motsv.
Vad skulle ett utbildningspaket innehålla på respektive nivå?
Steg 1 Fokus på – Skjutstil – Övningar – Uppvärmning/fysiskträning – Agera som tränare/pedagogik Mindre fokus på – Trimning – Träningsplanering – Mental träning – Biomekanik/nerver Steg 1
Steg 2 Fokus på – Skjutstil, detaljer, problemlösande – Mental träning – Trimning – Träningsplanering, uppläggning – Fysisk träning, övningar – Agera som tränare/coach, gruppdynamik, – Kost – Anti Dopning – Pedagogik Mindre fokus på Övningar Biomekanik Steg 2
HTU Fokus på – Skjutstil biomekaniskt, kroppens funktion – Coachning, gruppdynamik, ledarskap – Mentalträning – Träningslära – Bågskyttets mtrl/trimning Mindre fokus på – Kostlära – Anti Dopning – Media hantering – Forskning HTU
Huvudtränare/Stil ansvarig Fokus på – Coachning, gruppdynamik, ledarskap – Media hantering – Mentalträning – Anti Dopning – Forskning Mindre fokus på – Skjutstil Biomekaniskt, kroppens funktion – Träningslära – Bågskyttets mtrl – Kostlära Huvud tränare
Ett exempel Helge.. Om man skulle få alla att dra åt samma håll
Höga uppdrag är inte längre tillåtet.
Domarbasen Tittar i de svenska reglerna hur är tolkningen Arbetar om, om så krävs de svenska reglerna, Ser till att de blir införda i regel boken Gör en artikel i Bågskytten om ändringen. Förklarar varför den tillkommit. I samma nummer av bågskytten finns det även en annan artikel..
Tränartrojkan Tittar på vad det innebär stilmässigt, recurve, comp o långbåge. Tar fram hur några exempel på hur korrekta uppdrag ska ske. Gör en artikel i Bågskytten om ändringen samt beskriver hur ett korrekt uppdrag ska ske.
Exempel Ger en bättre förståelse bland skyttarna. Ger en högre utbildningsståndpunkt bland skyttarna och tränarna. Ger tidskriften Bågskytten en acceptans. En lättare acceptans för den nya regel tolkningen. Domarbasen förklarar att höga uppdrag inte är tillåtet längre. Artikel i Bågskytten som förklarar regeländringen eller hur tolkningen ska gå till. Artikel i bågskytten förklarar hur man ska göra ett korrekt uppdrag och visar på lite olika exempel på uppdrag.
Hur gör vi?
Från SBF verksamhetsplan Nätverk skapas mellan SBF:s utbildningsansvarige och motsvarande personer på distriktsnivå före tränarkonferenserna. -Årligen arrangera utvecklingskonferens för alla utbildningsledare. -Coach manual ersätter Steg 1. SISU Studieplaner upprättas för, 6ggr och en 2 dagars kurs med det mesta från CM. I studieplanen får vi in det som inte finns i CM (policy & värdegrund mm) samt det som vi tycker är felaktigt i CM. Klart vintern 11/12 -Steg 2 Den skall vara en två-dagars kurs med en uppföljnings dag, SISU sammankomster tas bort & ersätts med SISU studieplan för 2 +1 dag Alla hänvisningar ersätts med artiklar, nyare artiklar ersätter gammalt mtrl. Göra en slutlig uppdatering när CM del 2, är översatt till Svenska. -HTU, Steg 3 kompendier ersätts med föreläsarnas egna material. Förhoppningsvis startar HTU del 1 våren 2012 på Bosön & del 2 hösten 2012 i Eskilstuna -Ett ytterligare steg 4 i samarbete med tex RF för landslagstränarna bör upprättas snarast. -Nya licenskompendium färdigställs till