SAR SWEDEN BALTIC SAREX 2014
SAR CASE 5 DECEMBER x MOB in storm force
SAR CASE 5 DECEMBER 2013
ACO KBV 502
ACO TRACK – DASH 8 - KBV 502
SAR CASE 5 DECEMBER Repetiontion of international traning becomes a ”SOP” SAR unit enter the area first use the merchant shipping effectiv for serach Small units for rescue, large units for serch and co-ordination Merchant shippings ”duration” is 4-6 h for search the Rescue helo R507 went for refuel and been realesed by R520. Denmark Helo backup ACO funktionen var passande då det fanns helikopter (HKP-15 Stingray 338) från svenska Försvarsmakten F17 som inte varit i den internationella SAR-träningsverksamheten. Lednings- och koordineringsfunktionen i sjöräddningscentralen upplevdes som rätt dimensionerad, man gjorde ett proffsigt jobb. Sjöräddningscentralen meddelade tidigt att man avsåg att minimum söka till ett klockslag som låg några timmar fram i tiden. Detta gjorde att enheterna kunde värdera sin uthållighet. Mindre enheter önskade att vara åter i hamn innan mörkrets inbrott, dels med anledning av ökande vind och sjögång samt besättningarnas förmåga att vara effektiva på plats m/s incresing 33 m/s
Implementation of Leasson Learn - The Wheel PERSONS IN DISTRESS EDUCATION TRAINING SAR EVALUATION
Nytt SAR-helikoptersystem – AW139
Kabinen sedd genom höger dörr Nytt SAR-helikoptersystem – AW139
Kabinen sedd från cockpit Nytt SAR-helikoptersystem – AW139
Kabinen sedd från bagagerum ”förstärkningsresurs som utöver kärnuppdraget, statlig sjö ‐ och flygräddningstjänst, vid behov också kan stå för annan statlig och kommunal räddningstjänst”. När?
Nytt SAR-helikoptersystem – AW139 HkpLeveransIn OPBase 001LevV.16UMEÅ 002LevV.16UMEÅ 003LevV.36RONNEBY 00424/3-14V.36RONNEBY 0059/6-14V.5STOCKHOLM 006Jan-15V.24GÖTEBORG 007April-15V.46VISBY