Designanalys Branschen för energieffektiviseringar Marcus Jahnke Mia Leterius Tony Ludvigsen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Energieffektivisering i befintliga fastigheter
Advertisements

Europaparlamentariker
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Klimatsmart belysning
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
COPYWRITING Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda.
EEF:s 6 steg till Energieffektivisering
Fastighet2020 SMARTA FASTIGHETER, EN DEL AV INTERNET.
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Genomfört arbete 2004 •Stor enkätundersökning om energianvändningen i småhus •Pilotstudie för mätning av el i bostäder •Pilotstudie för inventering av.
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Rapportering om Allvarliga Oönskade Effekter (SUE) art 23 april 2013 Monica Tammela.
Artikel – reportage - debattartikel
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Lust eller lag? Andreas Cederbom
Insändare Struktur och respons.
Boverkets roll - marknadskontroll - kontaktpunkt - utveckling av CPR Sida 1.
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
AB Svenska Bostäders databas för energistrategi och budgetverktyg PUNKTER.
Ny guide för inköp av elkrävande utrustning samt projektering, ändringar och renoveringar.
När och var blir något ett behov? Annelie Ekelin
Ekodesign -Stora energislukare försvinner och ny teknik vinner mark Kraftsamling Lovisa Blomqvist & Carlos Lopes, Energimyndigheten.
Energiråd för företag “Vi hade ingen aning att det gick så mycket energi till belysningen. Den investering vi gjorde i ny modern belysning betalade sig.
Kollektivtrafikbarometern 2013
Regionalt Godstransportråd i Skåne och Blekinge  Ordförande  Banverket, sammankallande  Vägverket  Luftfartsverket  Sveriges Hamnar  Transportindustriförbundet.
Energieffektiviserings direktivet
- Är den här talaren kompetent och trovärdig i sin sak
Modul 5 Att söka arbete.
Källkritik - kontrollera fakta
Förpackaren är en viktig person med tanke på produktens kvalitet Motivera påståendet i rubriken: _________________________________.
Hur gör man en debattartikel?
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
custice . fakta . presentation
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Tillgänglighet - är det dyrt?
Sort, art, stilart, område, fack o.s.v.
Extraordinära upplevelser
Kollektivtrafikbarometern 2014
Agrilogik – vår story Miljöteknik & lantbruk – en lyckad kombination? Agenda.
Debattartikel.
Dissekera ett mobiltelefonerbjudande. Det utvidgade erbjudandet Grundläggande erbjudande Tjänstens tillgänglighet Interaktion med tjänsteorganisationen.
Ledarskap och organisation HT14-VT15 Mia Jönsson
Ett samarbetsprojekt mellan KTH & Einar Mattsson
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
FEM PROGRAMOMRÅDEN TRAFIKSÄKERHET OCH AUTOMATISERADE FORDON ENERGI OCH MILJÖ EFFEKTIVA OCH UPPKOPPLADE TRANSPORTSYSTEM HÅLLBAR PRODUKTION ELEKTRONIK, MJUKVARA.
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Olika texter du behöver känna till
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Anpassa fri programvara - Frihet ett, hur nyttjar man den? Copyright © 2006, 2007 Marcus Rejås Rejås Datakonsult Jag ger härmed rätten till alla att nyttja.
Ett förslag på arbetsgång
7 märkliga uppfinningar som världen lärt sig att älska! Succé eller flopp – vem bestämmer? Steve Jobs: ”Många gånger vet inte folk vad de vill ha förrän.
Styrmedel för att stimulera till energieffektiv konsumtion Detta är förstasidan av en presentation Vår vision: Ett hållbart energisystem Anita Aspegren.
Personlig försäljning Kap. 2
Incitament för energieffektivisering Bakgrund till projektet: -Ett projekt finansierat av Nationella regionalfondsprogrammet Att stödja övergången.
Peptonic Medical Aktieägarmöte
Retorik.
Utveckling av branschrådet för järnväg
Tänkbara aktiviteter/åtgärder:
Andreas Stubelius Peter Bennich
Vi kan påverka vår energianvändning ENERGIFAKTA.
Teknikombud inom äldreomsorgen Bakgrund:
Retorik.
Fem programområden Energi och miljö
Delat beslutsfattande och SIP
Länken till kommersialisering i försörjningssektorn
Argumenterande text.
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
John Norling / Sales Manager
Jämställdhet i projekt Hur kan det se ut?
Göteborgsregionens kompetensråd
Presentationens avskrift:

Designanalys Branschen för energieffektiviseringar Marcus Jahnke Mia Leterius Tony Ludvigsen

Innehåll Inledning Bakgrund – Energi Nuläge –Design –Marknadskommunikation Möjligheter –Design –Marknadskommunikation Sammanfattning

Nuläge - Design

Nuläge - Marknadskommunikation

Möjligheter - Design TEKNIKLÖSNING: : Befintlig tekniklösning Alternativ tekniklösning Innovativ tekniklösning BEHOV: UTFORMNING: Information Interaktion Uttryck

TEKNIKLÖSNING: : Befintlig tekniklösning Alternativ tekniklösning Innovativ tekniklösning BEHOV: UTFORMNING: Information Interaktion Uttryck

TEKNIKLÖSNING: : Befintlig tekniklösning Alternativ tekniklösning Innovativ tekniklösning BEHOV: UTFORMNING: Information Interaktion Uttryck

TEKNIKLÖSNING: : Befintlig tekniklösning Alternativ tekniklösning Innovativ tekniklösning BEHOV: UTFORMNING: Information Interaktion Uttryck

TEKNIKLÖSNING: : Befintlig tekniklösning Alternativ tekniklösning Innovativ tekniklösning BEHOV: UTFORMNING: Information Interaktion Uttryck

TEKNIKLÖSNING: : Befintlig tekniklösning Alternativ tekniklösning Innovativ tekniklösning BEHOV: UTFORMNING: Information Interaktion Uttryck

TEKNIKLÖSNING: : Befintlig tekniklösning Alternativ tekniklösning Innovativ tekniklösning BEHOV: UTFORMNING: Information Interaktion Uttryck

TEKNIKLÖSNING: : Befintlig tekniklösning Alternativ tekniklösning Innovativ tekniklösning BEHOV: UTFORMNING: Information Interaktion Uttryck

TEKNIKLÖSNING: : Befintlig tekniklösning Alternativ tekniklösning Innovativ tekniklösning BEHOV: UTFORMNING: Information Interaktion Uttryck

TEKNIKLÖSNING: : Befintlig tekniklösning Alternativ tekniklösning Innovativ tekniklösning BEHOV: UTFORMNING: Information Interaktion Uttryck

TEKNIKLÖSNING: : Befintlig tekniklösning Alternativ tekniklösning Innovativ tekniklösning BEHOV: UTFORMNING: Information Interaktion Uttryck

TEKNIKLÖSNING: : Befintlig tekniklösning Alternativ tekniklösning Innovativ tekniklösning BEHOV: UTFORMNING: Information Interaktion Uttryck

Möjligheter - Marknadskommunikation Informera –KWh, Märkning etc. Argumentera –Livscykelkostnad/LCC –Upplevelser Addera –Image och trender

Möjligheter - Marknadskommunikation Informera –Märkning etc. Argumentera –Livscykelkostnad/LCC –Upplevelser Addera –Image och trender

Möjligheter - Marknadskommunikation Informera –Märkning etc. Argumentera –Livscykelkostnad/LCC –Upplevelser Addera –Image och trender

Möjligheter - Marknadskommunikation Informera –Märkning etc. Argumentera –Livscykelkostnad/LCC –Upplevelser Addera –Image och trender

Osynlig vräkighet

Effektiv stil

Illustration Wired Magazine

Ren upplevelse

Stilmedveten

Sammanfattning Utveckla tekniklösningen – tänk nytt. Utveckla väl fungerande information och återkoppling. Möjliggör påverkan från brukaren – förbättra handhavandet. Skapa produkter med attraktiva uttryck och låt energieffektivitet översättas i trender och livsstilar. Förpacka attraktivt och sälj på fakta och känsla. –Sätt igång nu!

Illustration John-Paul Frazer