Hur hantera maktfrågor i aktionsforskning/ deltagarbaserad forskning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ÖGONBLICKSBILDER FRÅN EN VÄRLD I FÖRÄNDRING. Wolfgang Sachs.
Advertisements

En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Lösningsfokuserat arbetssätt
Är unga engagerade eller oengagerade i politik?  Lance Bennett  Center for Communication and Civic Engagement shington.edu/
Moria: Tidig feminism.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Kursexempel Tekniska projekt och rapportskrivning.
Moria: Tidig feminism.
Hjälper huvudverbet att ange tid eller modalitet
Deliveries by train All photos: Jonas Jernberg. In our ambition to find the best solutions for the enviroment We are certified by ISO and FSC. We.
Public Participation and Dialogue in Road-Planning and Road-Design Example: Bypass Norrtälje Suzanne de Laval SWEDEN.
EN SENSATIONS-, AKTIONS, OCH INTERAKTIONSTEKNIK. KUNSKAPEN OMORGANISERAS.
”National Champions” Nordiska konkurrensnätverket Bergen 2008 Hans Henrik Lidgard.
Cross-institutional collaboration… Creating Knowledge IV 2006 Copenhagen Denmark Birgitta Hansson Örebro University Library Sweden.
ABB och Caterpillar 1 Marcus Larsson marla419. Problem CAT-ABB sour relationship: CAT felt ABB Turbo Systems held them hostage. In CAT:s view ABB dictated.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
Professionsutveckling - förändring genom iterativa cykler av planering, undervisning, analys, ny planering …. ” Lärare och forskare som kunskapsbyggare.
1-1 Copyright © 2009 Pearson Education, Inc. Publishing as Pearson Addison-Wesley 1-1 Programmering 7.5 hp Programmering är... creativ, fascinerande, roligt,
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
Don´t just try! Do! Emma Nääs
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
THINGS TO CONSIDER WHILE PLANNING A PARTY Planning an event can take an immense amount of time and planning. Even then, the biggest problem that arises.
STEPS TO FOLLOW FOR BECOMING A SHIP CAPTAIN A career as a ship captain can be a tedious task. Ship captains take care of business, navigation and operation.
SAFETY EQUIPMENT USED IN MARITIMEOPERATIONS One of the most important sections in maritime courses consists of boat and ship operations. Safety is an important.
Advice from Bronx Best Real Estate Attorney. Jagiani Law office of New York has been successfully working as divorce attorney & Real estate attorney for.
Digitization and Management Consulting
Why you should consider hiring a real estate attorney!
Law abiding grounds of filing a divorce Jagianilaw.com.
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Utmaningar i interkulturell distansutbildning
Politisk kommunikation II
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
Work of a Family law attorney Jagianilaw.com. A Family Law Attorney basically covers a wide range spectrum of issues that a family may face with difficulty.
The Online Way to Engagement and Wedding Jewelry! Pearlleady.com.
Meeting singles had never been so easy before. The growing dating sites for singles have given a totally new approach to getting into relationships. ‘Singles.
Planering i matematikundervisning
Strategic Sustainable Development
Kommunikation och social förändring Ht 2010
Formal Languages, Automata and Models of Computation
My role model.
Action Learning.
Svarsfrekvensen i undersökningar från webbpaneler. Några resultat
How to Buy Engagement Rings for Women Online?. Buying engagement rings for women or tiffany celebration rings from the online market could be a bit challenging.
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Practice and challenges in involving fathers
Vad gör jag om jag vill forska med SPORs data?
A perfect world An English project.
Viveka Palm Deputy Director Regions and Environment, Statistics Sweden
Figure Types of analog-to-analog modulation
Possessiva pronomen.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.SI.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RS.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.IN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.VN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RO.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.EE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.CO.IL.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.BG.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AFRICA.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.MX.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.LT.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.LV.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.SK.
Presentationens avskrift:

Hur hantera maktfrågor i aktionsforskning/ deltagarbaserad forskning Erik Lindhult, Mälardalens högskola

Hur kommer maktfrågor in Ge röst åt ”golvet” i maktens boningar Makt som begränsar utrymmet för mer dialogisk och demokratisk samverkan – eller säger nej Kunskap för vem? I vems syfte? Samverkan behöver stöd hos ”makthavare” – och behöver anpassas till detta – kooptering? Forskarens modellmakt och akademiska auktoritet

Utgångspunkter Erfarenheter av dialogdemokratisk aktionsforskningsansats Demokratisk dialog som ledande begrepp och praktik i förändringsarbete – öppen, demokratisk dialog på lika villkor Strävan mot bred medverkan av berörda i förändringsarbete Forskaren som stöd för kommunikation/interaktion Nätverk som stöd för förändring LOM-programmet 1986-91 som startpunkt för ansatsen

BRA UTVECKLINGSDIALOG Öppenhet (deltagare, bidrag) Intressentmedverkan Engagemang, åtaganden Lärande och kreativitet Samverkan och uppslutning Plattform för handling Kunskapsbas Demokratisk grundstruktur

DEMOCRATIC DIALOGUE 1. The dialogue is a process of exchange: ideas and arguments move to and fro between the participants. 2. It must be possible for all concerned to participate. 3. This possibility for participation is however, not enough. Everybody should also be active. Consequently each participant has an obligation not only to put forth his or her own ideas but also to help others to contribute their ideas. 4. All participants are equal. 5. Work experience is the basis for participation. This is the only type of experience which, by definition, all participants have. 6. At least some of the experience which each participant has when entering the dialogue must be considered legitimate. 7. It must be possible for everybody to developan understanding of the issues at stake.

Democratic dialogue 8. All arguments which pertain to the issues under discussion are legitimate. No argument should be rejected on the ground that it emerges from an illegitimate source. 9. The points, arguments, etc. which are to enter the dialogue must be made by a participating actor. Nobody can participate "on paper" only. 10. Each participant should be able to tolerate an increasing degree of difference of opinion. 11. The workrole, authority, etc. of all participants can be made subject to discussion - no participant is exempt in this respect. 12. The participants should be able to tolerate an increasing degree of difference of opinion. 13. The dialogue must continuously produce agreements which can provide platforms for practical action.

Olika former av makt Makt över – påverka andra mot deras vilja Makt att – handlingskapacitet att uppnå mål Makt med – maktbyggande genom överenskommelser (Follett, Arendt)

Makt och auktoritet Auktoritet – legitimerad makt och maktanvändning Maktfrågor kommer till ytan vid maktutövning som inte är legitimerad (tex. demokratiskt, positionellt, rationellt etc.) Det finns olika uppfattningar om vilken maktutövning som uppfattas som legitim Samarbete skadas av ej legitimerad maktutövning Maktutjämning – löser inte problemet med legitimitet Demokratisk dialog som ett sätt att kommunikativt legitimera (och skapa) makt och maktutövning

Undvika makt? Forskaren håller på med kunskap/sanning – inte makt Försöka fokusera på att skapa maktfri kommunikation Bidra med ”sanning” som andra kan ta ställning till Men: sanning/kunskap också en form av makt (Foucault, Dewey) Att skapa utrymme för gemensam kunskapsbildning - kräver makt att förändra, ett ledarskap

Några reflektioner kring erfarenheter som aktionsforskare i LOM-programmet Diskussionsledarskap Tendens att undvika maktfrågor – svårare att föra dialog om Lågprofilerad roll – undvika att vara dominerande expert – hur? Processfokusering – undvika innehållet? ”Katalysator”, ”underlättare” - betydelse? Hur hantera kommunikationsbegränsningar? Ligga ”lågt”? Hantering av olikheter i makt? Demokratisk dialog som auktorisering av olika former av makt Kommunikation kommer att ”avslöja” makten Successiv förbättring av kommunikationsprocesser

En dialogisk roll “LOM has implied that we really got things started which otherwise had been very difficult. It easily come about that we end up arguing with each other. We did not have anyone who could step in and say that now we shall start to discuss the problems and try to find a reasonable solution. Thus LOM has worked as a discussion leader” (Blue-collar union leader in a project).

SPARC – ny nationell förening för demokratisk forskning i samverkan/deltagarbaserad aktionsforskning Se broschyren Årsmöte med program 23 maj, Stockholm Kommer att starta utbildning i demokratiska kunskaps- och förändringsprocesser för praktiker såväl som studerande (tex. forskarstuderande) Samarbetar med SIRA – nationell förening för interaktiv forskning