Kurser över gränserna: Det socialpediatriska seminariet Seminarium om Högskolesamarbete på svenska i Helsingfors, 31 maj 2004 Kliniklektor Marina Bergman,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Advertisements

Talföljder formler och summor
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
RINKEBYSKOLAN
En Dag i Ramadan Ramadan
Utvärdering Fördjupad samordnarutbildning Öppen utbildning april Utbildare: Harriet Östgren Plats: Consensus Örebro Utvärderingen är baserad.
Barnanpassad utredning
Hej på er alla! ETT STORT TACK för den fina blomman med tillbehör. Jag ska njuta av den en vacker sommarkväll i min trädgård.
Patientenkät sommaren -13
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Så här har vi haft det under våren En presentation av vad klass 3 på Krika Bygdeskola har gjort under vårterminen 2001.
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
_______________ _____ ____________ __________
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
/LMRHH-seminarium SAMARBETE PÅ SVENSKA MELLAN HÖGSKOLOR I HELSINGFORS Rapport utförd på uppdrag av RHH (Rektorsdelegationen för högskoleutbildningen.
Nationellt prov Sv1.
Avslutning Lärare förädlar Sveriges viktigaste naturprodukt!
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Skriftlig Utvärdering KUM v /31 läkarstudenter och 16/16 ssk +rtgssk studenter= 46 Handledare 4 ssk/4 och 6/7 läkare =10 enkäter Fråga 1 Studenter.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Sammanställning ledarenkät Antal ledare i IF Väster ca 75 st Inkomna enkätsvar 23 st Din förening i väster…
Introduktion till examinationsuppgift Intro-TYK A Skriftlig grupprapport 30 min Introduktion Frågor 2 tim 20 min Arbetet i din TYK-grupp startar Gruppindelning:
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Learn by doing fun 1. © 2013 Ung Företagsamhet - UF 24h -läger är ett av Ung Företagsamhet rf:s studieprogram. Botten för tutorskolningen.
1 Att göra användningstester Niclas Siljedahl, Länsbibliotek Dalarna.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Hemsjukvårdsläkare i Lidköpings kommun
Tillvägagångssätt 1-sidig enkät
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
Effektivisera med ökad kvalitet
Kommunal fastighetsförvaltning disposition – föreläsning tisdag 10 nov – Organisation, bakgrund, utveckling, förvaltarrollen – 09.50Rast.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Arbetsförmedlingens insatser för dem som deltagit i programmet arbetslivsintroduktion Siri Persson Avdelningen Rehabilitering till arbete, Strategienheten.
Min utomlandspraktik på Irland! Av: Elin Månsson, klass NB11.
Lärande i arbetslivet. kombinerar ett individuellt och ett organisatoriskt perspektiv syftar till att utveckla en individuell förmåga att ta kontroll.
Domarseminarium 2004 Scandic Hotel Elmia 2004 års domarseminarium Scandic Hotel Elmia Varmt välkomna!
Vad är bra och vad kan bli bättre? Utvärdering med Ekjur12 15/
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Undervisning i informationssökning vid ett program vid Linköpings universitet, Campus Norrköping Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Jobbskuggning 8A och 8B Vecka 17 mån och tis 20 och 21 april 8C och 8D
ltu.se/karriar  Kickstart HT-11 & VT-12 (Henrik Bunge, Dogge Doggelito, Simon Laiti, Ida Hult) ”Ettning” “Blev mycket inspirerad och han fick mig att.
Att vara professionell
Identitet Vad formar oss till oss?.
SLUGs Medlemsundersökning Resultat och kommentarer från studenterna
Välkommen till Strands BK´s upptaktsträff :30 Startar vi med en process 10:45Grunder i spärrspel 12:00 SISU bjuder på lunch på Hot Chili 13:00Första.
Välkomna.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Elev loggbok.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Presentationens avskrift:

Kurser över gränserna: Det socialpediatriska seminariet Seminarium om Högskolesamarbete på svenska i Helsingfors, 31 maj 2004 Kliniklektor Marina Bergman, SSKH

Marina Bergman, lektor i socialt arbete, SSKH2 Mathilda Wrede-kliniken kliniklektor innebär samarbete per definitionkliniklektor innebär samarbete per definition en del av Ab Det finlandssvenska kompetenscentret inom det sociala områdeten del av Ab Det finlandssvenska kompetenscentret inom det sociala områdetAb Det finlandssvenska kompetenscentret inom det sociala områdetAb Det finlandssvenska kompetenscentret inom det sociala området

Marina Bergman, lektor i socialt arbete, SSKH3 Hufvudstadsbladet

Marina Bergman, lektor i socialt arbete, SSKH4 Det socialpediatriska seminariet startade som Ekenäsprojektet för ca 25 år sedan av Ole Wasz-Höckert, Märta Donner och Gunvor Brettschneiderstartade som Ekenäsprojektet för ca 25 år sedan av Ole Wasz-Höckert, Märta Donner och Gunvor Brettschneider medi-, soc&kom- och sjukisstudenter gör hembesök hos familjer och samlas till årliga seminariermedi-, soc&kom- och sjukisstudenter gör hembesök hos familjer och samlas till årliga seminarier idag: heldagsseminarium om multiprofessionellt samarbete i fall då läkare antar att ett barn far illaidag: heldagsseminarium om multiprofessionellt samarbete i fall då läkare antar att ett barn far illa

Marina Bergman, lektor i socialt arbete, SSKH5 Socialpediatriskt seminarium Plats :ARCADA, Sturegatan 2, Helsingfors Stora auditoriet, 119, bottenvåningen ÖppningsordÖppningsord MKD Christer HolmbergMKD Christer Holmberg Moderator Lektor Anita von Smitten Barnkonventionen och barnets rättigheter. Överlärare i socialrätt Paul van Aerschot Barnkonventionen och barnets rättigheter. Överlärare i socialrätt Paul van Aerschot Försummelse av och våld mot barn. MKD Annlis Söderholm Försummelse av och våld mot barn. MKD Annlis Söderholm Kaffe Kaffe Moderator Kliniklektor i socialt arbete Marina Bergman Barnskyddet. Ledande socialarbetare inom barnskyddet Bettina von Kraemer Presentation av “case” samt gruppindelning. MKD Annlis Söderholm, lektor Anita von Smitten Lunch gruppvis Moderator MKD Annlis Söderholm Grupparbete Genomgång av case Avslutning

Marina Bergman, lektor i socialt arbete, SSKH6 Studentrespons 1/3 Innehållet i föreläsningarna : Bra (16), Intressant (6), Givande & informativt (1+1), ok (3). En stud. ville veta mer om medicin, 2 kommenterade att innehållet var bekant från tidigare.Innehållet i föreläsningarna : Bra (16), Intressant (6), Givande & informativt (1+1), ok (3). En stud. ville veta mer om medicin, 2 kommenterade att innehållet var bekant från tidigare. Arbetet i grupp med “case” : Bra diskussion (21), intressant och trevligt (3+3), jätteintressant, jättekul, nyttigt, lärorikt, fungerande ( ). Bara två tyckte att det inte gav så mycket.Arbetet i grupp med “case” : Bra diskussion (21), intressant och trevligt (3+3), jätteintressant, jättekul, nyttigt, lärorikt, fungerande ( ). Bara två tyckte att det inte gav så mycket. Grupprapportering : Bra diskussioner (21), ok (7), intressant, fungerande (1+1). En stud. kommenterade att det blev litet långt, en att tiden var kort och en önskade en allmän presentation av case innan grupprapporter.Grupprapportering : Bra diskussioner (21), ok (7), intressant, fungerande (1+1). En stud. kommenterade att det blev litet långt, en att tiden var kort och en önskade en allmän presentation av case innan grupprapporter. Vad jag lärt : Samarbetets betydelse (15), om barnskydd (11), om försummelse (3), nytt stoff (3), hur svårt att bedöma (1). Många nämnde att de förstår varandras svårigheter och att kunskapen fördjupats. Bara 1 stud. lärde sig inget speciellt.Vad jag lärt : Samarbetets betydelse (15), om barnskydd (11), om försummelse (3), nytt stoff (3), hur svårt att bedöma (1). Många nämnde att de förstår varandras svårigheter och att kunskapen fördjupats. Bara 1 stud. lärde sig inget speciellt.

Marina Bergman, lektor i socialt arbete, SSKH7 Studentrespons 2/3 Vad jag själv satsat : Deltagit i diskussionen (17), lärt in nytt (3), 100 %, närvaro (2+2), egna erfarenheter, fördjupat kunskaper, läst på förhand (1+1+1)Vad jag själv satsat : Deltagit i diskussionen (17), lärt in nytt (3), 100 %, närvaro (2+2), egna erfarenheter, fördjupat kunskaper, läst på förhand (1+1+1) Allmänna arrangemang : Bra (13), ok (6), jättebra (2). Gärna kaffe i början och presentation av grupperna (1+1), gemensam lunch ej nödv. (1), litet lång dag, gärna fler pauser (1+1), underligt fin tidtabell (1)Allmänna arrangemang : Bra (13), ok (6), jättebra (2). Gärna kaffe i början och presentation av grupperna (1+1), gemensam lunch ej nödv. (1), litet lång dag, gärna fler pauser (1+1), underligt fin tidtabell (1) Mina önskemål/ förslag gällande undervisning och seminarier : Fortsätt bara, mer sådant, bra svarar de flesta.Mina önskemål/ förslag gällande undervisning och seminarier : Fortsätt bara, mer sådant, bra svarar de flesta. Utveckla lagundervisningen, gärna före examinationen i barnskydd, mer ”case” Utveckla lagundervisningen, gärna före examinationen i barnskydd, mer ”case” För sammanställningen av feedbacken vill jag tacka lärarna på Arcada.För sammanställningen av feedbacken vill jag tacka lärarna på Arcada.

Marina Bergman, lektor i socialt arbete, SSKH8 Studentrespons 3/3 Citat från en portföljberättelse:Citat från en portföljberättelse: ”... vill jag berätta om min inställning och mina förväntningar på det socialpediatriska seminariet. Ännu samma morgon, innan jag åkte iväg hemifrån, förklarade jag för min man om hur fullständigt onödigt det är för mig att delta. Jag skulle definitivt inte lära mig något nytt, förklarade hur jag i många år redan själv både arbetat inom och med att utveckla mångprofessionella team. Det visade sig att hela seminariedagen blev en enda positiv överraskning för mig! Dagen lärde mig troligtvis mycket mera än vad jag i praktiken inser. Min respekt för studerande inom andra professioner har vuxit enormt. De var alla mer eller mindre i slutet av sina studier och hade utvecklat en enorm yrkeskunskap. Ibland upplever jag att ju äldre man blir desto mera inskränkt blir ens tankesätt (individuellt, förstås) medan de yngre studerandena har en mera öppen livssyn, är naturligt nyfikna och färdiga att reflektera och ta in nya syner på saker. Dessutom hade seminariet troligtvis också en fostrande och promotiv effekt: om vi redan som studerande vänjer oss vid och dessutom inser vikten av mångprofessionalitet i arbetet, så har vi goda förutsättningar att förverkliga teamarbetet även i det framtida arbetslivet.”

Marina Bergman, lektor i socialt arbete, SSKH9 Samarbete över gränserna svårigheter trots iversvårigheter trots iver –inte alltid lätt att förstå varandras infallsvinklar och vardagens ramar –inga extra resurser eller tid för samarbetet fördelarfördelar –ensam är inte alltid så stark: samarbete nödvändigt –föregå med gott exempel angående mångprofessionellt samarbete – sammanlagd expertis –seminariet ger mer än det tar samarbete både sparar och kräver resurser och tid!samarbete både sparar och kräver resurser och tid!