Världsreligionerna Åk 8 V 2-7 2014
Centralt innehåll Världsreligionerna - Centrala tankegångar och urkunder i världsreligionerna islam, hinduism och buddhism. - Varierande tolkningar och bruk inom världsreligionerna i dagens samhälle. - Huvuddragen i världsreligionernas historia. - Sambandet mellan samhälle och religion i olika tider och på olika platser.
Kunskapskrav för betyget E Eleven har grundläggande kunskaper om kristendomen och de andra världsreligionerna och visar det genom att beskriva centrala tankegångar, urkunder och konkreta religiösa uttryck och handlingar inom religionerna. Dessutom för eleven enkla resonemang om likheter och skillnader inom och mellan några religioner och andra livsåskådningar. Eleven kan utifrån undersökningar om hur religioner kan påverkas av och påverka samhälleliga förhållanden och skeenden beskriva enkla samband med enkla och till viss del underbyggda resonemang. Eleven kan också föra enkla resonemang om hur livsfrågor skildras i olika sammanhang och hur identiteter kan formas av religioner och andra livsåskådningar på ett sätt som till viss del för resonemanget framåt. Eleven kan söka information om religioner och andra livsåskådningar och använder då olika typer av källor på ett i huvudsak fungerande sätt samt för enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
Planering - arbetssätt Genomgångar islam / hinduism / buddhism Arbete med texter och instuderingsfrågor SOS Religion 183-215, 233-261, 263-293 Jämförelser med kristendom och judendom Diskussioner och värderingsövningar Kunskapskontroller för varje religion Studiebesök moskén Uppsala Tillämpning / värdskap av religionerna
Världsreligionerna Tro och vetande De eviga frågorna: -Varför finns vi ? -Vad händer när man dör ? -Kan man påverka sitt eget öde ? -Hur ska man leva sitt liv ? Religionen avgörande för majoriteten av världens befolkning
Världsreligionerna Judendom Kristendom Islam Hinduism Buddhism
Bokens folk JUDENDOMEN En Gud - monoteism Ett utvalt folk - Abraham Ett särskilt land Profeter Tanach – Gamla testamentet Messias ska komma
Bokens folk KRISTENDOMEN + Alla är Guds folk + Jesus var Messias + Synd + Frälsning + Evigt liv + Nya testamentet = Bibeln + Missionerande
Bokens folk ISLAM + Muhammed + Guds ”order” till människorna - Koranen + Människans egna ansvar
ISLAM ?
ISLAM VANLIGA FÖRDOMAR : Kvinnoförtryck Hederskultur Fanatiker Intoleranta ”Barbariska” Terrorister
ISLAM I VÄRLDEN Ca 2.000.000.000 utövare Snabbast växande religionen Finns i alla världsdelar Blandad med många kulturer Svårt att skilja mellan kultur och religion
ISLAM I SVERIGE 1953 : 500 utövare 1970 : 9.000 2008 : 300.000 Ca 50% religiöst aktiva Ett 10-tal moskéer
ISLAMS HISTORIA Islam – att leva i enlighet med skapelsen Uppstår i Saudiarabien på 600-talet Influerad av både judendom och kristendom Samme Gud – annat namn (Allah) Gemensamma profeter (t.ex. Moses, Jesus) Muhammed utgör skillnaden
ISLAMS HISTORIA Mecka på 600-talet var en mötesplats för olika kulturer. Karavanvägarna var centrum i handeln med Asien Många religioner existerade parallellt Strider mellan olika rivaliserande stammar
ISLAMS HISTORIA Muhammed var en samhällskritiker Sökte svaren på livets orättvisor ”Mediterade” i en grotta på berget Hira Ödets natt Koranen kommer till ”Guds rena ord”
ISLAMS HISTORIA Muhammed börjar predika Får anhängare bland de fattiga Möter motstånd från de rika ”Himlafärden” Fördrivs från Mecka
ISLAMS HISTORIA Hijra – utvandringen Medina Tideräkningens början Samhällsordning enligt Islam – Guds ord styr Rörelsen växer Arabiska halvön enas under Islam Expansion/spridning
ISLAM ca år 750
ISLAMS GRUNDER Islams två delar Koranen – Guds rena ord Sunna - Muhammeds liv och yttranden samlade i Haditherna
ISLAMS GRUNDER De fem ”pelarna” inom Islam : Trosbekännelsen Bönen Fattigskatten Fastan Vallfärden
ISLAMS GRUNDER Människans fria vilja Väljer liv enligt Islam eller inte Eget ansvar Domens dag Himmel eller helvete
ISLAM Shia - Sunni