VTI Transportforum Linköping 9-10 januari 2013 Näringslivstransporter ”Styrmedel för ökad sjöfart.” Bertil Arvidsson 0705-141102

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad styrs verksamheten utifrån • Lagen om skydd mot olyckor • Handlingsprogram • Kommunal och förvaltningslag • Verksamhetsplaner • Ekonomistyrning • Avtal.
Advertisements

Geografi Henrik Carlsson.
PSYKOLOGI OCH ELEKTRONISK UTRUSTNING I TRAFIKEN
Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
Siemens eHighway Göran Persson, Siemens AB Göteborg
HVDC och bilder Vilken är politikens roll i en starkt föränderlig energimarknad?
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
EN HÅLLBAR KNUTPUNKT I HJÄRTAT AV NORDKALOTTEN
Hur ska vi transportera?
Enhetschef Fastighetsutveckling
Jan-Eric Nilsson Offentlig upphandling från forskningens horisont - här med fokus på kvalité.
Vänerhamn AB En av Sveriges största hamnaktörer
Ekonomisk bedömning av energirelaterade åtgärder
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Belysning Sjöglimtens Samfällighet
Möjligt och omöjligt Reduktion av effekttopp
Ekonomi i olika klimatåtgärder Klimatkollen Nässjö 18 april 2012.
nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling
Information och inspiration för Hälsotrampare inför hösten
Kundundersökning mars 2010
Region Skånes tjänsteresor 2012, per förvaltning
Energi- och klimatstrategi för Västerviks kommun Antagen vid Kommunfullmäktiges sammanträde
Fjärde järnvägspaketet
Kommunikationer Infrastruktur och Transporter Ansvarig rapportör: Harriet Claesson Gustav Malmqvist, Mid Sweden Office Tjänstemannastöd, bevakning
EN HÅLLBAR KNUTPUNKT I HJÄRTAT AV NORDKALOTTEN. Är ett nystartat terminalbolag som ägs till hälften av Malmfalten AB och hälften av LTH AB.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.
CO2-utsläpp i ton, per enkeltur
Analys av gång- och cykelåtgärder Lena Smidfelt Rosqvist Trivector Traffic AB.
Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH
Resmål och resvägar Val av transport.
Fossilbränslefri region
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Västsvenska paketet.
Motorcyklisters attityder och beteende
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
Den ljusnande framtid är vård
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
IBC konferens Effektiva Godsflöden Stockholm september 2012
Beräkna en ekvation (metod 1)
Sjöfart på de inre vattenvägarna = Inland Waterways Transport (IWT) Typiska EU-klassade inlandsfartyg Sjöfartsforum. Regelverket IWW Bertil.
Sveriges första anläggning för flytande biogas
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
Ystad-Österlen modellen 75 procent färre godstransporter
Årsrapport Klimatneutrala godstransporter på väg KNEG.
Har du räknat? -ekonomi i klimatåtgärder Klimatkollen Nässjö 16 oktober 2014.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Val av transport till resmålet.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
Ekonomi i rådgivningen Introduktionskurs Linköping 6-7 nov 2013.
1 Kan vi påverka efterfrågan på äldreomsorg?. 2 Vad kan vi vänta oss av framtiden? Dramatisk demografisk utveckling Behovet av aktiviteter, vård och omsorg.
Cnossos-eu Mikael ögren.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Sjövägen – miljövägen?. Sjöfartens miljöfördelar Låg energiförbrukning vid ”normala” hastigheter Måttligt behov av infrastruktur Få bullerstörda i relation.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Klimatväxling i Västra Götalandsregionen Internt system för kompensation av klimatbelastande tjänsteresor inom VGR.
Volvocars ISSUE DATE Martin Romell, Global Logistic Network Design, Strategy, Dept Volvocars.
Analyserade alternativ
Transportmedel vid export 2013
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
Transport & handel.
Näringslivets inrikes transporter, 2017
Möjligheter med DB Schenker
NIKLAS NORDSTRÖM (S) Kommunstyrelsens ordförande i Luleå.
Presentationens avskrift:

VTI Transportforum Linköping 9-10 januari 2013 Näringslivstransporter ”Styrmedel för ökad sjöfart.” Bertil Arvidsson VTI. Styrmedel för ökad sjöfart1

Vad är problemet ? (1) Inrikes fartygstransporter uppseendeväckande få. (mellan svenska orter) Närsjöfart mycket ovanligt trots Europas längsta kust. Totalt fraktas endast 7 % av inrikesgodset på vattenvägarna. (mätt i tonkm) VTI. Styrmedel för ökad sjöfart2

Vad är problemet ? (2) Godstrafiken på väg omfattande, ökar snabbt; CO2 utsläppen från vägtrafiken ökar pga. lastbilstrafiken, miljömålen nås ej. Höga PM och NOx- halter i Svenska Städer. Trängsel på vägarna ökar, stora samhällskostnader pga. olyckor och förseningar. Vägarna körs sönder, mycket stora underhållskostnader VTI. Styrmedel för ökad sjöfart3

Vad är problemet ? (3) Trafiken på järnväg ökar snabbt; Trängsel på järnvägarna, stora samhällskostnader pga. trafikstörningar och förseningar. Järnvägarna körs sönder av tung godstrafik, mycket stora underhållskostnader. (Betalas av staten) VTI. Styrmedel för ökad sjöfart4

 30 % av vägtransporterna på mer än 300 km bör fram till 2030 flyttas över till andra transportmedel, exempelvis järnväg eller sjötransporter, och mer än 50 % fram till 2050  Se till att alla viktiga hamnar har bra anslutningar till järnvägstransportnätet och om möjligt till inre vattenvägar.  Göra framsteg mot en fullständig tillämpning av principerna ”användaren betalar” och ”förorenaren betalar” och åtaganden från den privata sektorn att eliminera snedvridande faktorer.  Fram till 2050 uppnå ett mål med nästan inga dödsolyckor i trafiken.  Kapacitetsutredningen; Öka användningen av våra vattenvägar genom att använda ekonomiska styrmedel VTI. Styrmedel för ökad sjöfart5

Havsgående IMO-klassad kustsjöfart mellan svenska orter ; Godsflödena styrs av de ekonomiska förutsättningarna. Kustsjöfarten med havsgående fartyg finns redan idag. Andelen gods som tar sjövägen skulle vara mycket större om infrastruktur avgifterna var rättvisa och godstransportslags- neutrala VTI. Styrmedel för ökad sjöfart

Ahlmarks rederi AB Linjenät EU Ingen trafik mellan de svenska hamnarna på grund av avgiftssystemet! VTI. Styrmedel för ökad sjöfart7

Hamnavgifterna idag (Infrastruktur) är inte transportslagsneutrala. Exempel 1. Hämtning av last i en hamn VTI. Styrmedel för ökad sjöfart8 Alt 2; Ut med båt Avgift SEK Alt 1; Ut med bil Avgift 0 SEK Hamn 4600 ton flis

M/S Kinne 4600 ton Byggd Erik Thun AB Motsvarar 115 lastbilar VTI. Styrmedel för ökad sjöfart9

M/S Skagen ton Ahlmarks Lines Byggd 2000 Motsvarar 75 lastbilar VTI. Styrmedel för ökad sjöfart10

Rättvisa Hamnavgifter = samma infrastrukturavgift per ton? ( Kostnadsneutralt för hamnen) VTI. Styrmedel för ökad sjöfart11 Alt 2. Ut med båt Avgift tot SEK Alt 1. Ut med bil Avgift tot SEK Hamn 4600 ton flis SEK per lastbil SEK per båt

 Fartygstransporten debiteras i vardera hamn ca 29 kr per ton flis (1,90 kr per GT + 27 kr) per ton lastat och lossat gods.  Tågtransporten debiteras i vardera hamnen ca 3 kr per ton flis per ton lastat och lossat gods.  Lastbilstransporten debiteras ingen infrastrukturavgift alls i hamnarna.  Fartygstransporten har en stor kostnadsnackdel,58 kronor per ton relativt lastbilen, pga. infrastrukturavgiftssystemet VTI. Styrmedel för ökad sjöfart12

 Totala fartygskostnad per år 110 Mkr  Varav Kapitalkostnad 10 Mkr Besättning/teknisk drift 12 Mkr Hamnavgifter 22 Mkr20 % Stuveri 42 Mkr38 % Lots 4 Mkr Farledsavgift 1 Mkr 1 % Bränsle 19 Mkr ¤ Ett 800 TEU-fartyg i en slinga mellan svenska hamnar och en hamn på norra kontinenten VTI. Styrmedel för ökad sjöfart13

InfrastrukturavgifterTankfartygTankbil Kapacitet;14000 ton40 ton Antal resor;En enkel resa350 resor ToR på E6 Hamnavgift Göteborg; Farledsavgift totalt; Hamnavgift Helsingborg; Dieselskatt/fordonskatt; Summa kr kr Källa; Erik Thun AB VTI. Styrmedel för ökad sjöfart14

 Intermodala transporter måste ofta betala en omlastningar mer jämfört med direkttransport med lastbil.  Problemet för sjöfarten är inte omlastningskostnaden (stuveriet) utan den orättvisa infrastrukturkostnaden i hamnen.  Rättvisa infrastrukturavgifter i hamnen skulle ge mer sjöfart och mindre lastbil i Sverige VTI. Styrmedel för ökad sjöfart15

VTI. Styrmedel för ökad sjöfart16

 30 % av godsflödet väljer vattenvägen där alternativet inre vattenväg finns.  30 % av godstransporterna på IWW i Europa är idag under 5 mil, stark koppling till uthållig stad - konceptet.  30 % billigare containertransport på IWW i genomsnitt. Gäller för dörr till dörr- transport dvs. inklusive lastbilstransporten VTI. Styrmedel för ökad sjöfart17

Avgiftssystem för pråmtrafik/IWW i Sverige I dag finns det, av naturliga skäl, inget avgiftssystem för infrastrukturavgifter för pråmar. (Hamn och farled) Ett avgiftssystem måste tas fram, kravet på avgiftssystemet skall rimligen vara konkurrensneutralt mellan godstransportslagen (tåg, lastbil och pråm) En extra kostnadsbelastning på runt 30 kronor för pråmen i hamnen innebär att IWW inte kan konkurrera om transporterna med lastbil och tåg. Avgiftssystemet måste vara i drift mycket snart VTI. Styrmedel för ökad sjöfart18

 Ja, och det är enkelt och kostar inget.  Åtgärder: 1. Tranportslagsneutrala avgifter i hamnarna. (Omfördelning: Kostnadsneutralt för hamnarna) 2. Transportslagsneutrala väg-, järnväg- och farledsavgifter. (Lönsamt för staten och kommunen) VTI. Styrmedel för ökad sjöfart19

VTI. Styrmedel för ökad sjöfart

Staten är ytterst ansvarig för att alla har tillgång till en väl fungerande, kostnadseffektiv och rättvis infrastruktur.  Infrastrukturavgifter för väg/järnväg/vattenväg råder staten över. Konkurrensneutralitet kan åstadkommas genom att; ◦ Tågets avgiftssystemet tillämpas även på vattenvägarna. ◦ Stöd till närsjöfart. (Jmf Italien, Spanien etc)  För att skapa konkurrensneutralitet i hamnarna finns olika alternativ; ◦ Hamnarna omfördelar kostnaderna mellan användarna. ◦ Staten skärper tillståndsprövningen. (Jmf. Rotterdam) ◦ Hamnlag. (Lagkrav på likabehandling) VTI. Styrmedel för ökad sjöfart21

 Rättvisa infrastrukturavgifter ger ; ◦ Mindre trängseln på väg- och järnväg. ◦ Mycket stora samhällsvinster i form av högre framkomlighet och minskad miljö- och klimatpåverkan. ◦ Radikalt lägre kostnaderna för väg- och järnvägsunderhållet VTI. Styrmedel för ökad sjöfart22

Tack för uppmärksamheten Några Frågor ? Bertil Arvidsson VTI. Styrmedel för ökad sjöfart23