VTI Transportforum Linköping 9-10 januari 2013 Näringslivstransporter ”Styrmedel för ökad sjöfart.” Bertil Arvidsson VTI. Styrmedel för ökad sjöfart1
Vad är problemet ? (1) Inrikes fartygstransporter uppseendeväckande få. (mellan svenska orter) Närsjöfart mycket ovanligt trots Europas längsta kust. Totalt fraktas endast 7 % av inrikesgodset på vattenvägarna. (mätt i tonkm) VTI. Styrmedel för ökad sjöfart2
Vad är problemet ? (2) Godstrafiken på väg omfattande, ökar snabbt; CO2 utsläppen från vägtrafiken ökar pga. lastbilstrafiken, miljömålen nås ej. Höga PM och NOx- halter i Svenska Städer. Trängsel på vägarna ökar, stora samhällskostnader pga. olyckor och förseningar. Vägarna körs sönder, mycket stora underhållskostnader VTI. Styrmedel för ökad sjöfart3
Vad är problemet ? (3) Trafiken på järnväg ökar snabbt; Trängsel på järnvägarna, stora samhällskostnader pga. trafikstörningar och förseningar. Järnvägarna körs sönder av tung godstrafik, mycket stora underhållskostnader. (Betalas av staten) VTI. Styrmedel för ökad sjöfart4
30 % av vägtransporterna på mer än 300 km bör fram till 2030 flyttas över till andra transportmedel, exempelvis järnväg eller sjötransporter, och mer än 50 % fram till 2050 Se till att alla viktiga hamnar har bra anslutningar till järnvägstransportnätet och om möjligt till inre vattenvägar. Göra framsteg mot en fullständig tillämpning av principerna ”användaren betalar” och ”förorenaren betalar” och åtaganden från den privata sektorn att eliminera snedvridande faktorer. Fram till 2050 uppnå ett mål med nästan inga dödsolyckor i trafiken. Kapacitetsutredningen; Öka användningen av våra vattenvägar genom att använda ekonomiska styrmedel VTI. Styrmedel för ökad sjöfart5
Havsgående IMO-klassad kustsjöfart mellan svenska orter ; Godsflödena styrs av de ekonomiska förutsättningarna. Kustsjöfarten med havsgående fartyg finns redan idag. Andelen gods som tar sjövägen skulle vara mycket större om infrastruktur avgifterna var rättvisa och godstransportslags- neutrala VTI. Styrmedel för ökad sjöfart
Ahlmarks rederi AB Linjenät EU Ingen trafik mellan de svenska hamnarna på grund av avgiftssystemet! VTI. Styrmedel för ökad sjöfart7
Hamnavgifterna idag (Infrastruktur) är inte transportslagsneutrala. Exempel 1. Hämtning av last i en hamn VTI. Styrmedel för ökad sjöfart8 Alt 2; Ut med båt Avgift SEK Alt 1; Ut med bil Avgift 0 SEK Hamn 4600 ton flis
M/S Kinne 4600 ton Byggd Erik Thun AB Motsvarar 115 lastbilar VTI. Styrmedel för ökad sjöfart9
M/S Skagen ton Ahlmarks Lines Byggd 2000 Motsvarar 75 lastbilar VTI. Styrmedel för ökad sjöfart10
Rättvisa Hamnavgifter = samma infrastrukturavgift per ton? ( Kostnadsneutralt för hamnen) VTI. Styrmedel för ökad sjöfart11 Alt 2. Ut med båt Avgift tot SEK Alt 1. Ut med bil Avgift tot SEK Hamn 4600 ton flis SEK per lastbil SEK per båt
Fartygstransporten debiteras i vardera hamn ca 29 kr per ton flis (1,90 kr per GT + 27 kr) per ton lastat och lossat gods. Tågtransporten debiteras i vardera hamnen ca 3 kr per ton flis per ton lastat och lossat gods. Lastbilstransporten debiteras ingen infrastrukturavgift alls i hamnarna. Fartygstransporten har en stor kostnadsnackdel,58 kronor per ton relativt lastbilen, pga. infrastrukturavgiftssystemet VTI. Styrmedel för ökad sjöfart12
Totala fartygskostnad per år 110 Mkr Varav Kapitalkostnad 10 Mkr Besättning/teknisk drift 12 Mkr Hamnavgifter 22 Mkr20 % Stuveri 42 Mkr38 % Lots 4 Mkr Farledsavgift 1 Mkr 1 % Bränsle 19 Mkr ¤ Ett 800 TEU-fartyg i en slinga mellan svenska hamnar och en hamn på norra kontinenten VTI. Styrmedel för ökad sjöfart13
InfrastrukturavgifterTankfartygTankbil Kapacitet;14000 ton40 ton Antal resor;En enkel resa350 resor ToR på E6 Hamnavgift Göteborg; Farledsavgift totalt; Hamnavgift Helsingborg; Dieselskatt/fordonskatt; Summa kr kr Källa; Erik Thun AB VTI. Styrmedel för ökad sjöfart14
Intermodala transporter måste ofta betala en omlastningar mer jämfört med direkttransport med lastbil. Problemet för sjöfarten är inte omlastningskostnaden (stuveriet) utan den orättvisa infrastrukturkostnaden i hamnen. Rättvisa infrastrukturavgifter i hamnen skulle ge mer sjöfart och mindre lastbil i Sverige VTI. Styrmedel för ökad sjöfart15
VTI. Styrmedel för ökad sjöfart16
30 % av godsflödet väljer vattenvägen där alternativet inre vattenväg finns. 30 % av godstransporterna på IWW i Europa är idag under 5 mil, stark koppling till uthållig stad - konceptet. 30 % billigare containertransport på IWW i genomsnitt. Gäller för dörr till dörr- transport dvs. inklusive lastbilstransporten VTI. Styrmedel för ökad sjöfart17
Avgiftssystem för pråmtrafik/IWW i Sverige I dag finns det, av naturliga skäl, inget avgiftssystem för infrastrukturavgifter för pråmar. (Hamn och farled) Ett avgiftssystem måste tas fram, kravet på avgiftssystemet skall rimligen vara konkurrensneutralt mellan godstransportslagen (tåg, lastbil och pråm) En extra kostnadsbelastning på runt 30 kronor för pråmen i hamnen innebär att IWW inte kan konkurrera om transporterna med lastbil och tåg. Avgiftssystemet måste vara i drift mycket snart VTI. Styrmedel för ökad sjöfart18
Ja, och det är enkelt och kostar inget. Åtgärder: 1. Tranportslagsneutrala avgifter i hamnarna. (Omfördelning: Kostnadsneutralt för hamnarna) 2. Transportslagsneutrala väg-, järnväg- och farledsavgifter. (Lönsamt för staten och kommunen) VTI. Styrmedel för ökad sjöfart19
VTI. Styrmedel för ökad sjöfart
Staten är ytterst ansvarig för att alla har tillgång till en väl fungerande, kostnadseffektiv och rättvis infrastruktur. Infrastrukturavgifter för väg/järnväg/vattenväg råder staten över. Konkurrensneutralitet kan åstadkommas genom att; ◦ Tågets avgiftssystemet tillämpas även på vattenvägarna. ◦ Stöd till närsjöfart. (Jmf Italien, Spanien etc) För att skapa konkurrensneutralitet i hamnarna finns olika alternativ; ◦ Hamnarna omfördelar kostnaderna mellan användarna. ◦ Staten skärper tillståndsprövningen. (Jmf. Rotterdam) ◦ Hamnlag. (Lagkrav på likabehandling) VTI. Styrmedel för ökad sjöfart21
Rättvisa infrastrukturavgifter ger ; ◦ Mindre trängseln på väg- och järnväg. ◦ Mycket stora samhällsvinster i form av högre framkomlighet och minskad miljö- och klimatpåverkan. ◦ Radikalt lägre kostnaderna för väg- och järnvägsunderhållet VTI. Styrmedel för ökad sjöfart22
Tack för uppmärksamheten Några Frågor ? Bertil Arvidsson VTI. Styrmedel för ökad sjöfart23