Referensgruppen på MMS 10 dec 2009 Mätningar av Webb-TV.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetssätt som stöder äldres funktionsförmåga
Advertisements

Coaching och matchanalys för handboll
Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.
Coaching och matchanalys för innebandy
Waymaker Online Testkunder & Implementationsprocess
Grattis Du har fått fiber - en framtidssäkrad lösning!
Syo PRAO ver. 3.0 Välkommen till presentationen av Syo PRAO Vi kommer att gå igenom de flesta funktionerna i Syo PRAO.
Ett webbaserat rekryteringsverktyg för alla branscher!
Det lönar sig!.
1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005.
EnergiMarknadens InformationsväXel ”Elbranschen tar sig i kragen” Svenska Kraftnäts Ediel- och avräkningskonferens 2008.
L ILLA E DETS KOMMUN Fiber hem till dig – går det?
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
MMS & Webb-TV Av: Traditionell TV Mobil-TV Webb-TV Out-of-home Fritidshus Pod-TV.
Centrala innehåll och kunskapskrav
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
The Ubiquitous Interactor Mobila tjänster med flera användargränssnitt.
Tittarsiffror, är de tillförlitliga?
Frukostmöte Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm.
Konfidentiellt 2 BOXER I KORTHET 3DOKUMENTNAMNET ÄNDRAS I SIDHUVUD/SIDFOT Boxers affärsidé är att erbjuda attraktiva programpaket till ett konkurrenskraftigt.
Timeshift Teknik, planer och definitioner Pirjo Svedberg.
Editeringsregler vid samtidiga sändningar Pirjo Svedberg, 14 oktober
Steg 1 - Mötet VÅR VISION FÖR ARBETSMILJÖN OCH HUR VI KOMMER DIT
Introduktion till FYRA STEG FÖR BÄTTRE ARBETSMILJÖ – 4-stegsmetoden
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
Metodmöte den 9 april 2008 TSV Pirjo Svedberg MMS.
Affärsbeskrivning [Projekttitel …]
Vad är  ? Och vad har man det till?. Nio uppgifter Välj en av dessa nio uppgifter och utför den så bra du kan. Välj en av dessa nio uppgifter och utför.
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
MMS Akademi Så mäter MMS tittarsiffror – del 1 Jannike Sköldebjer.
Erfarenheter Partnering Ny Vårdbyggnad, Västerås
(Företag LOGGA) Ett steg in i framtiden (Kundens Logga)
Beskrivning av SVT1 – SVT2 registreringsfel Möte på SVT 14 nov 2008.
Elmarknadens vinnare och förlorare Medial debatt vintern FERA 16 februari 2011 Per Forsling.
”Först med uppföljning blir kraven verkligt styrande” Projektledare Jan Jäderberg.
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
Out of home Pirjo Svedberg MMS. Bakgrund Panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans hem. För att.
Valideringsprocessen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
1. Vad skall vi börja med? 2. Vad händer sedan? 3. Hur vet vi till sist att allt fungerar? Anslutning till SITHS (steg för steg…) Avtal Leverantör Avtal.
Att tillsammans påverka!
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Pontus Österberg Projektledare. Vad gör vi? OmVård.se samlar offentligt redovisad statistik om enskilda vårdgivare Ger användarna en möjlighet att jämföra.
Experimentell utvärdering Språkteknologisk forskning och utveckling (HT 2006)
Reseproduktion och försäljning
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Jannike Sköldebjer Mona Wikman
Välfärdsteknologi.
Workshop Fyrbodal. 2 Agenda Presentationsrunda Genomgång frågeställningar Enas om slutsats per frågeställning Avslutning, reflektioner.
Viktigt när du upphandlar molntjänster
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Hur tittar vi på TV?
MMS 15 år år med MMS 1993 Panelen startar med 600 hushåll 1998 Panelen utvidgas till 1000 hushåll 1999 Analysverktyget HotCollection.
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Grattis Du har fått fiber - en framtidssäkrad lösning!
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Niklas Usher Holmgren 1.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Marknadsföring av turism
E-ARKIV Johan Kjernald eSamordnare.
Referensgruppen 23/ Leveranser av programloggar Pirjo Svedberg MMS.
Testdatahantering Utvärdering och införande av verktygsstöd.
Massmedia.
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
PDSA cykel - förbättringsprocessen
1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management.
Införandestöd och Leveransplanen »Ladok3 Informationsdag »Malin Zingmark – Förnyad förvaltning »Lars Cronfalk - Ladok3/Införandestöd.
Utveckling och samordning av virkesmätningen
Sälja en produkt eller tjänst
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
Presentationens avskrift:

Referensgruppen på MMS 10 dec 2009 Mätningar av Webb-TV

Traditionell TV Mobil-TV Webb-TV Out-of-home Fritidshus Podd-TV Timeshift Våren 2010

Webb-TV-mätningar idag Flertal mätbolag används, ofta av samma aktör; inga gemensamma mätningar Inga publika siffror / transparens Finns ingen oberoende part som garanterar kvalitet och korrekthet i mätningarna

Pilot för mätning av Webb-TV Implementerat mätkod för två mätbolag, Omniture & Nedstat Taggat upp ett antal klipp/program Mätdata till båda mätbolagen Programlogg till MMS MMS matchar och gör kopplingar till TV-TV

Målsättningen med Piloten Under en kortare period testa/utvärdera bägge mätkandidater under samma förutsättningar hos våra fyra huvudkunder. Starta projektet i en mikroskala; förberedelser inför officiella mätstarten. Ge våra kunder insikt i hur mätningarna går till och vad som krävs av dem. Skapa förhandlingskraft gentemot bägge leverantörer. Välja ett mätbolag.

Varför bara ett mätbolag? KIA godkänner idag 8 mätföretag som levererar siffror till KIA Index, men vilka kontroller görs att de mäter likadant? MMS kan aldrig ta på sig att stå garant för siffror från ett flertal mätbolag som MMS inte har insyn i. TV-valutan bygger på att MMS jobbar med EN leverantör och har god insyn i deras metoder och arbetssätt. Med ett mätbolag blir mätningens siffror konsekventa och jämförbara. Det kommer alltid finnas skillnader i mättekniker och vi kommer visa tester under presentationen som visar på dessa och som stärker vårt förslag med att välja ETT mätbolag.

Utvärdering av Piloten Test: Stora volymer Test: MMS interna tester Kanalernas allmänna intryck av mätbolagen MMS allmänna intryck av mätbolagen Avtal / pris / offertläge Summering & MMS rekommenderar

Kort summering Snarlika resultat på stora volymer. Tidsmätningarna skiljer sig mycket och Nedstats teknik är betydligt mer noggrann och dessutom mer kostnadseffektiv. Jämt i kanalernas allmänna intryck. Nedstat lite ivrigare på gott och ont, medans Omniture lite mer ”storföretag”, på gott och ont. MMS har fått gott intryck av Nedstat, snabb återkoppling och bra support medans Omniture kan vara tysta i dagar.

Kort summering Stor skillnad i kontrakten. Omniture har ett standardmässigt kontraktsförslag, ej anpassat för situationen, medans Nedstat har ett mer genomarbetat där vi fått igenom många förändringar. Trafikkostnaden beräknas efter volym (antal server calls). Nedstat använder 3,6 server calls i snitt medans Omniture, för samma noggranhet i tidsmätning, måste använda ett stort antal server calls.

Efter Piloten - rollfördelning MMS roll Samla in, matcha och kontrollera data. Leverera tittarsiffror till kund. Garant för kvalitén på valutan gentemot kund. First line support mot kund. Mätbolagets roll Leverera dagliga tittarsiffror till MMS. Garant för kvalitén på det tekniska mätdatat gentemot MMS. Second line support mot kund. Konsulting Kanalernas roll Leverera programloggar till MMS och automatisera produktionen. Implementerar mätbolagens mätkod enligt instruktioner.

Efter Piloten - nästa steg MMS tittar på hur MMS interna kostnad ska fördelas, pris per kanal och avtalsförslag mellan MMS och kanal. Kontraktstecknande mellan MMS och mätbolag samt mellan MMS och kund. Fastställning av hur måtten ska standardiseras (arbets- /referensgrupp) Förberedelser inför officiell mätstart (taggning, programloggar, rapportstruktur, schematisering för nya rutiner o.s.v.) Officiell mätstart

Efter Piloten - nästa steg Lite beroende på när officiell mätstart blir… 1.Inledningsvis en fast rapport innehållande program som förekommer både i TV-TV och Webb-TV och med sammanfattande nyckeltal för rapportens period. 2.Verktyg där kunden själv kan sätta ihop och generera rapport. Möjliga: grupperingar (text per dag under perioden), kanal, period, genrer, rangordning etc 3.Utbyggnad av funktioner i verktyget. 4.Extra kolumn i analysverktyg med siffror för Webb-TV bredvid TV-TV.

S L U T ! För mer information