Används för Citat, fråga, inledning eller liknande Friktion – den viktigaste vägsäkerhetsegenskapen Riksdagens MC-sällskap 2013-11-06 Johan Granlund, Civ.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utdrag ur grundkurs Vägmarkering
Advertisements

Används för Citat, fråga, inledning eller liknande Godsflöden i Östra Mellansverige Martin Sandberg
om företaget där du gör din praktik!
Används som startbild. Används för Citat, fråga, inledning eller liknande Kompetensbehov Ostlänken.
Namn på tillfället (kan skrivas på två rader) Namn på den som presenterar Datum för tillfället.
INTRODUKTION TILL LOGOTYPEN Greppa Näringen logotypen är den officiella avsändaren och vårt viktigaste verktyg. Logotypen har en klar och tydlig form.
Tryck I en bomb använder man sig av tryck-kraft för att skapa förstörelse. Nu kommer förklaringen på vad tryck är. Tryck är en kraft – tryckkraft. Tryck.
Grunder i PowerPoint 2000 Skapa en ny presentation Rita egna objekt
Konstgräsplanens framväxt Ett bildspel från tiden före saneringen fram till nyår 2014.
Skriv text i punktlistor och ändra bildlayout
Demokrati.
Lagledaren ansvarar för att alla i laget tagit till sig detta.
Trender inom beläggningsbranschen i Norden
PowerPoint 2007 Lathund.
Persondatorer Felsökning och felhantering ”Vista” (Kapitel 10)
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Enkel dator teknik Tips och tricks.
Att skriva en artikel.
5. Grafiska objekt Redan på övning fem av sex! Här handlar det om att rita själv, färglägga och att låta kreativiteten flöda. Något för dig? Ritverktyg.
Klicka på Aktivera redigering i meddelandefältet
Välkomna till referensgruppsmötet den 11 juni 2013.
©storm.
2. Utveckla en presentation
1 Liten summering: 1.Adress: ’ För att logga in på wlanet med bibliotekskortet är lösen = ’1111’. Kortnummer står på kortet! 2.Välj ’Admin’
För att infoga en ny sida, välj "Ny bild" under fliken Start i menyn. Välj den layout som passar sidan bäst. För att ändra layouten på sidan, välj "Layout"
Examensansökan via webben ( ) OBS! Följande bilder är tagna från flera ansökningar för att få med så många exempelbilder som möjligt. Ladok-på-webbtjänsten.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Motorcyklisters attityder och beteende
Lägga in ett PM – så här gör man…
Vägverkets nya regelverksstruktur
Välkommen!.
PIRATPARTIET Rubriksnitt: Impact, vanlig text Arial Här kan man lägga en lite ingressbetonad text på ett par tre meningar (men funkar även utan). Vill.
Cirkelledarutbildning
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
RLT- Stråk Motorflygförbundet KSAK
För att Nyheter ska visas som egen rubrik skall denna ruta vara ibockad. Markera Nyheter Klicka därefter på ”Ny sida”
Övning 5 Mer om bildspelets formatering och layout och en hel del repetition © 2007, Daniel Cronholm, http://biblios.se/data.
Registrering av DentalEye licensen DentalEye 3.0 Jacob de Leur © DentalEye AB.
Vinterdäcks lag 2013 Gällande under vinterdäcksperioden 1/12 – 31/3 för svenska och utländska fordon. Lastbilar och bussar över 3.5 ton: Lägsta tillåtna.
Geokalkylsystem SGI:s regeringsuppdrag (2015)
Friktion- viktigaste funktion för trafiksäkerhet Bristande friktion bidragande faktor i 10 % av alla MC-olyckor på torr väg. Källa: STRADA Grus i 12 %
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
Rörelse Kapitel 7.
Ett presentationsprogram
Checklistor förpackning Att ta fram en förpackning Förpackningspolicy Optimerat förpackningsarbete.
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
SNABBGUIDE FÖR SÄNDFUNKTIONER OCH FAX PÅ CANON imageRunner ADVANCED Denna guide är till för att du snabbt skall komma igång med att utnyttja din Canon.
Enkel dator teknik Tips och tricks. Välja storlek och radavstånd Här väljer du storlek på texten vi vill att ni använder 14 p till rubriker och 12 p till.
Kommunikationspass Jag heter
Lathund PowerPoint 2007 Lathund
På vissa datorer behöver du trycka på F5 för att starta bildspelet.
Byt bild Byt gärna startbilden så det passar med din presentation. Några genrebilder samt mönster hittar du under M: Bilder_SABO_PP Ta bort bilden genom.
Transportstyrelsens föreskrifter Per Öhgren. Transportstyrelsens föreskrifter Hittas här (TSFS):
Lokalbokning i Office 365 Falkenbergs kommun
Microsoft® Office Word 2007-utbildning
Checklistor förpackning
Jon Wide IT-coach PowerPoint 2010 Välkommen!.
Vad är medlemsstaterna skyldiga att tillse när det gäller användning av maskiner? De ska ansvar inom det egna landets gränser att befolkningens, husdjurs.
Appen CLIPS Filmremsa (Medel)
Mer om bildspelets formatering och layout och en hel del repetition
Din företags-broschyr
Komma igång med Scratch
Vilka vi är Northwind Traders
Radera sedan denna instruktionsruta.
Hantering av nya Diploma Supplement under övergångsperioden 2019
Radera sedan denna instruktionsruta.
Lathund e-postfax Att lägga till en faxbrevlåda.
Budskap/verksamhet/projekt
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Presentationens avskrift:

Används för Citat, fråga, inledning eller liknande Friktion – den viktigaste vägsäkerhetsegenskapen Riksdagens MC-sällskap Johan Granlund, Civ. Ing. Chef vägteknik, Vectura Testförare Krönikör

För att infoga en ny sida, välj "Ny bild" under fliken Start i menyn. Välj den layout som passar sidan bäst. För att ändra layouten på sidan, välj "Layout" under fliken "Start" i menyn. Där finns samtliga mallsidor och layouter. Om du av misstag flyttat rubrik etc, välj "Återställ" under fliken "Start" så hoppar allt tillbaka på plats. OBS! använd endast Vecturas färger som finns i färgschemat. Enradig rubrik och punktlista Skriv in önskat namn eller benämning på kapitel i Kapitelmärkningsrutan. Vill du inte ha någon kapitelmärkning lämnar du rutan tom. Friktion och TS Olycksrisken ökar vid låg friktion: Bromssträckan ökar. Styregenskaper och sidostabilitet försämras. INLEDNING Trafikverket, Effektsamband, Drift och underhåll - Belagda vägar. Sid 7. Friktionstal Olycksrisk VTI Medd 911A:2001

För att infoga en ny sida, välj "Ny bild" under fliken Start i menyn. Välj den layout som passar sidan bäst. För att ändra layouten på sidan, välj "Layout" under fliken "Start" i menyn. Där finns samtliga mallsidor och layouter. Om du av misstag flyttat rubrik etc, välj "Återställ" under fliken "Start" så hoppar allt tillbaka på plats. OBS! använd endast Vecturas färger som finns i färgschemat. Enradig rubrik och punktlista Skriv in önskat namn eller benämning på kapitel i Kapitelmärkningsrutan. Vill du inte ha någon kapitelmärkning lämnar du rutan tom. Budskap i stort Säkerhetskrav för våtfriktion gäller hela vägbanan, inkl skarvar. Blank asfaltskarv ska mätas: Låga värden innebär hal skarv. Lägsta tillåtna våtfriktion; 0.50 inte 0.5 => UPPLÄGG

För att infoga en ny sida, välj "Ny bild" under fliken Start i menyn. Välj den layout som passar sidan bäst. För att ändra layouten på sidan, välj "Layout" under fliken "Start" i menyn. Där finns samtliga mallsidor och layouter. Om du av misstag flyttat rubrik etc, välj "Återställ" under fliken "Start" så hoppar allt tillbaka på plats. OBS! använd endast Vecturas färger som finns i färgschemat. Enradig rubrik och punktlista Skriv in önskat namn eller benämning på kapitel i Kapitelmärkningsrutan. Vill du inte ha någon kapitelmärkning lämnar du rutan tom. Gällande vägregler för våtfriktion Säkerhet vid användning: Vägar skall vara så utformade och utförda att de får tillfredsställande friktion. Kontinuerliga friktionsegenskaper hos ytmaterialen skall eftersträvas. VVFS 2003:140 (VVFS 2010:17) Vägregler: Krav på friktion. VÄGREGLER FÖR VÄGFRIKTION Känd kunskap: ”En varierande friktion i längs- eller tvärled kan innebära en ökad olycksrisk t.ex. i samband med inbromsning.” Trafikverket, Effektsamband. Drift och underhåll - Belagda vägar. Sid 38.

För att infoga en ny sida, välj "Ny bild" under fliken Start i menyn. Välj den layout som passar sidan bäst. För att ändra layouten på sidan, välj "Layout" under fliken "Start" i menyn. Där finns samtliga mallsidor och layouter. Om du av misstag flyttat rubrik etc, välj "Återställ" under fliken "Start" så hoppar allt tillbaka på plats. OBS! använd endast Vecturas färger som finns i färgschemat. Enradig rubrik och punktlista Skriv in önskat namn eller benämning på kapitel i Kapitelmärkningsrutan. Vill du inte ha någon kapitelmärkning lämnar du rutan tom. Säkerhetskravet gäller hela vägbanan ASFALTSKARVAR KAN FÖREKOMMA PÅ VÄGBANAN. DE OMFATTAS DÅ SJÄLVKLART AV FRIKTIONSKRAVET Krav på färdigt lagers yta: ”Bitumenbundna lager ska utföras och kontrolleras med avseende på friktion … så att ställda krav uppfylls. För vägbana, gångbana och cykelbana med bundet slitlager ska medelvärdet av friktionstalet på en 20 m sträcka vara ≥ 0,50. Trafikverket Krav beskrivningstexter för Bitumenbundna lager i vägkonstruktioner, TRVKB10 Friktionstalet ska bestämmas enligt VVMB 104”

För att infoga en ny sida, välj "Ny bild" under fliken Start i menyn. Välj den layout som passar sidan bäst. För att ändra layouten på sidan, välj "Layout" under fliken "Start" i menyn. Där finns samtliga mallsidor och layouter. Om du av misstag flyttat rubrik etc, välj "Återställ" under fliken "Start" så hoppar allt tillbaka på plats. OBS! använd endast Vecturas färger som finns i färgschemat. Enradig rubrik och punktlista Skriv in önskat namn eller benämning på kapitel i Kapitelmärkningsrutan. Vill du inte ha någon kapitelmärkning lämnar du rutan tom. Blank asfaltskarv ska friktionsmätas "Mätning utföres normalt i vänster eller höger hjulspår. Om annan del av vägbanan okulärt eller på annat sätt bedöms ha lägre friktion mäts även denna del.” VVMB 104:1990, Bestämning av friktion på belagd yta. Asfaltskarv ges minst 2 dm bred försegling, vilken sandas av med 0-2 eller 0-4 mm stenmjöl för att skapa vägfriktion. Risker: Sandning sker inte? Stenmjölet fastnar inte? KVALITETSSÄKRING AV SKARVMÄTNING: VIDEOFILMA MÄTHJULETS POSITION I FÖRHÅLLANDE DEN BLANKA SKARVEN UTFÖR UPPREPADE MÄTNINGAR Mätning: Det 1 dm smala mäthjulet kan missa skarven och därmed mäta för hög friktion (mäter bredvid skarven). Tolkning av friktionsdata från skarv: Oavsett friktionsvärdets storlek kan risken vara underskattad Lågt friktionsvärde visar risk, precis som för hjulspåren. Högt värde är inte bevis på god friktion på skarv.

För att infoga en ny sida, välj "Ny bild" under fliken Start i menyn. Välj den layout som passar sidan bäst. För att ändra layouten på sidan, välj "Layout" under fliken "Start" i menyn. Där finns samtliga mallsidor och layouter. Om du av misstag flyttat rubrik etc, välj "Återställ" under fliken "Start" så hoppar allt tillbaka på plats. OBS! använd endast Vecturas färger som finns i färgschemat. Enradig rubrik och punktlista Skriv in önskat namn eller benämning på kapitel i Kapitelmärkningsrutan. Vill du inte ha någon kapitelmärkning lämnar du rutan tom. Gränsvärdet är 0.50, inte 0.5 => 0.45 Friktionskravet på statliga vägar sänks med 10 %, med hänvisning till fel dokument? Men kravet regleras inte via VGU, utan via TRVKB10. Där är kravet "≥ 0,50", dvs 0.49 är underkänt. Transportstyrelsen ska utarbeta ny föreskrift om grundläggande krav för vägar och gator, bl a friktion. BROMSSTRÄCKAN FRÅN 110 KM/TIM ÖKAR CA TVÅ BILLÄNGDER OM FRIKTIONEN SÄNKS FRÅN 0.50 TILL 0.45

För att infoga en ny sida, välj "Ny bild" under fliken Start i menyn. Välj den layout som passar sidan bäst. För att ändra layouten på sidan, välj "Layout" under fliken "Start" i menyn. Där finns samtliga mallsidor och layouter. Om du av misstag flyttat rubrik etc, välj "Återställ" under fliken "Start" så hoppar allt tillbaka på plats. OBS! använd endast Vecturas färger som finns i färgschemat. Enradig rubrik och punktlista Skriv in önskat namn eller benämning på kapitel i Kapitelmärkningsrutan. Vill du inte ha någon kapitelmärkning lämnar du rutan tom. Sammanfattning 1. Säkerhetskravet för lägsta våtfriktion gäller hela vägbanan 2. Asfaltskarv: Låga värden visar att skarven är hal. 3. Lägsta tillåtna våtfriktion; 0.50 inte 0.5 => Är det ok släppa upp trafik i normal fart innan svårbedömd våtfriktion på vägbanan (inkl skarvar) mätts i enlighet med gällande regelverk? AVSLUTNING