DECKARE Följande delar brukar vanligtvis ingå i en deckare: 1. Bakgrundsberättelsen där tid, miljö, personer och relationer beskrivs, själva ramen vari allt utspelar sig. 2. Beskrivningen av själva brottet är huvudingrediensen i en deckare. Det är detta som är höjdpunkten och som allt kretsar kring. 3. Brottets utredande eller förklaringen till brottet. I den här delen av berättelsen byggs en kedja upp som ska leda till: 4. Upplösningen: brottslingen avslöjas, alternativt avslöjas inte. Susann Rehn
OLIKA DECKARE Olika typer av deckare Den klassiska engelska detektivromanen /”Pusseldeckaren” Den hårdkokta amerikanska kriminalromanen Polis(rutin)romanen Den psykologiska kriminalromanen Spionromanen/politiska thrillern OLIKA DECKARE Susann Rehn
OLIKA DECKARE Den klassiska engelska detektivromanen ”Pusseldeckaren” Knepig gåta är det viktigaste (listiga alibi, kan vara ett planerat brott) Finns ett antal misstänkta, kanske har brottet skett i ett låst rum eller hus Inga ledtrådar får döljas för läsaren Mysiga miljöer Privatdetektiv-amatör eller professionell, gärna en äldre dam eller herre, lite speciell Detektiven har någon att bolla sina tankar med OLIKA DECKARE Susann Rehn
OLIKA DECKARE Den klassiska engelska detektivromanen ”Pusseldeckaren” Exempel på författare: Agatha Christie P.D James Minette Walters Elisabeth George Sir Arthur Conan Doyle Ruth Rendell Stieg/Ulla Trenter Jan Mårtensson OLIKA DECKARE Agatha Christie 1890-1976 Miss Marple Hercule Poirot Susann Rehn
Den hårdkokta amerikanska kriminalromanen Vår värld är ond och någon måste rensa upp i träsket Sjabbig men rättrådig privatdetektiv (poliskommissarie) Trista miljöer ofta i storstad, samhällets ”baksida” Brottet inte så planerat, kan vara slumpartat, lösningen likaså OLIKA DECKARE Susann Rehn
Den hårdkokta amerikanska kriminalromanen Exempel på författare: Raymond Chandler Walter Mosley Sue Grafton Michael Connelly Michael Connelly OLIKA DECKARE Susann Rehn
OLIKA DECKARE Polis(rutin)romanen Det vanliga rutinarbetet för polisen viktigast En grupp poliser arbetar med fallet. Ev. kan någon synas lite mer Ofta storstadsmiljö Ofta slumpen som avgör om man kan lösa brottet OLIKA DECKARE Susann Rehn
OLIKA DECKARE Polis(rutin)romanen Exempel på författare: Ed McBain Ruth Rendell Anna Holt Karin Fossum Reginald Hill Colin Dexter Peter Robinson Sjöwall/Wahlöö Olov Svedelid Henning Mankell OLIKA DECKARE Henning Mankell Susann Rehn
OLIKA DECKARE Polis(rutin)romanen Fler exempel på författare: Håkan Nesser Åke Edwardson Kjell Eriksson Camilla Läckberg Arne Dahl Marie Jungstedt Åsa Larsson Stieg Larsson Liza Marklund Hellström/Roslund Johan Theorin Camilla Läckberg OLIKA DECKARE Susann Rehn
Den psykologiska kriminalromanen Brottslingen är i centrum - varför sker brottet? Hur kan en människa ev. brytas ned av brottet? Ingen vet vad som gömmer sig i människosjälen… Psykologiska drivkrafter Detektiven ointressant; finns oftast ingen Upplösningen kan vara oviktig Ligger nära andra genrer OLIKA DECKARE Susann Rehn
Den psykologiska kriminalromanen Exempel på författare Margaret Yorke Ruth Rendell P.D James Minette Walters Kerstin Ekman Inger Frimansson Håkan Nesser Karin Alvtegen OLIKA DECKARE Karin Alvtegen Susann Rehn
Spionromanen/politiska thrillern Försiktiga, lågmälda spioner eller superhjältar Gentlemannaspion som kämpar för sitt fosterland eller spioner som sviker och går över till ”andra sidan” eller superhjälten som räddar världen Nära en vanlig roman eller action, våld, likriktat handlingsförlopp OLIKA DECKARE Susann Johansson
Spionromanen/politiska thrillern Ian Fleming 1908-1964 Casino Royale Goldfinger Exempel på författare Ian Fleming John le Carré Colin Forbes Ken Follett Robert Ludlum Frederick Forsyth Alistar MacLean Jack Higgins Jan Guillou Sven Westerberg OLIKA DECKARE Susann Johansson
OLIKA DECKARE Ungdomsdeckare Exempel på författare Emma Wall Emma Vall är en pseudonym för Eva Swedenmark, Maria Herngren, Annica Wennström Exempel på författare Emma Wall Petter Lidbeck Magnus Nordin Peter Abrahams Olov Svedelid Veronica Wägner Fiona Kelly Ulf Nilsson Kjell E Genberg Laura Trenter Mats Larsson OLIKA DECKARE Susann Johansson
Planera deckare Bestäm vilken typ av deckare du ska skriva. Det bestämmer mycket av din fortsatta planering! Bestäm när händelsen utspelar sig? Utspelas det i nutid, förr eller rent av i en framtid? Beskriv miljön noggrant. Storstad, småstad, landsbygd… Vem är huvudpersonen (ska det vara en polis, detektiv, brottsling, offer, annan berättare?) Susann Johansson
Planera deckare Bakgrunden: Vad har hänt tidigare, varför vill någon göra ett brott? Beskrivning av brottet – vem gör vad, hur, var och när? Vad får vi läsare veta? Brottets utredande: Vem leder utredningen? Ska personen vara viktig eller bara någon som beskrivs kortfattat i bakgrunden? Finns ingen utredare? Ska det finnas ledtrådar? Vet vi från början vem brottslingen är? Susann Johansson
Planera deckare Vilka beslut tar huvudpersonen och varför? Vilka blir följderna? Yttre och inre konflikter? Vilka bifigurer är med? Beskriv övriga personer noggrant. Hur ser det fortsatta händelseförloppet ut? Om brottslingen avslöjas – vem ska komma på det och hur? Susann Johansson
Planera deckare Välj och använd alla förutsättningar här nedanför när det gäller: Upplägg- kronologiskt i presens eller imperfekt=G Berättarform – en berättare som vet allt eller ett jag som berättar=G Börja med – bakgrundsbeskrivning, själva brottet eller upplösningen (slutet) Sluta med 1. brottslingen avslöjas/avslöjas inte + 2. – något överraskande el. – att knyta an till textens början el. – en sammanfattning av följderna Susann Johansson
Planera deckare (VG/MVG-nivå) Inlevelse – tänk på att… använda sinnena (syn, hörsel, lukt, känsel) så texten blir beskrivande berätta levande; använd adjektiv och ta med intressanta detaljer när du beskriver personer och miljö skriva med spänning; hinder/problem – på väg till lösning, nytt problem och ny chans till lösning… presentera en person genom att personen gör eller säger något. Det är viktigt med variation av tidstempot i en berättelse. Ibland kryper tiden fram och en scen som utspelar sig på fem minuter kan ta mycket utrymme. Ibland gör man längre hopp. Susann Johansson
Deckararbetet Bearbetning. Titta bl a på: Har du använt dig av dina kunskaper om den typen av deckare du valt att skriva? Röd tråd – hänger innehållet ihop? Finns det motiv? Ledtrådar? Stryk det ointressanta Styckeindelning Rätt tidsform/tempus; presens eller imperfekt? Dialog (talstreck ny rad…) som tillför något Omväxlande meningar – långa och korta. Använd dig av olika samordnande konjunktioner för att binda ihop meningar Varierad början på meningarna. Använd dig t ex av olika underordnande konjunktioner! Börja inte med Och, Men, Eller. Undvik för många När, Det, För, Den Skriftspråk (ej talspråk; kolla, dom, han spela fotboll, jag såg han) Punkt, komma, frågetecken… Stor bokstav Upprepningar Ta bort ”slaskord” (så, ju, alltså…) Stavning Susann Johansson
Deckararbetet Framsida med bild Bokreflektion Ca 100 ord om författaren + gärna bild m. bildtext Din bearbetade deckare (1-2 A4-sidor) Planering av deckaren (tankekarta el. lista) Susann Johansson