7.4.2009 Brita Brännbacka-Brunell Ann-May Pitkäkangas Koordinering av utländsk arbetskraft i Jakobstadsregionen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Österbotten.
Advertisements

(Utvidgad) inlärning i arbete Modeller, möjligheter, utvecklingspunkter.
Skolan i rörelse
EDU-vuxen Vuxenutbildningsservice på svenska Behov av fortbildning i framtidens vuxenutbildningsorganisationer Korsholm Iselin Krogerus-Therman.
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
KAG Kustaktionsgruppen i Österbotten. Kusten - en källa för företagsamhet Kustaktionsgruppens verksamhetsområde sträcker sig längs den Österbottni-
Mottagna och överenskommelser i Västernorrland
Träning ger färdighet!.
BOTHNIA INTEGRATION Programmet för vägledningscenter för invandrare Modellen för vägledningscenter WELCOME OFFICE.
FLYT - projektet för snabbare genomströmning och färre avbrott i yrkesutbildningen.
SIFKO-CENTER Center för samordning av och information om
Kompetensförsörjningen lyft idag som en av de viktigaste faktorerna för tillväxt: •Att svårigheten att rekrytera kompetent personal är ett av de främsta.
STANNA Ett projekt för ökat stöd och delaktighet i etablering i Gävleborgs, Jämtlands och Västernorrlands län Projektet STANNA ska utveckla mottagandet.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö EU:s budget.
Plug In - europeisk satsning för enskilda framgångar.
Europeiska socialfonden stöder projekt som främjar kompetensutveckling och motverkar utanförskap.
Mottagandet av flyktingar och ensamkommande barn – en resurs i Västernorrland
Om CARPE Projekt.
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
NIKE –Nätverket för invandrarkvinnor
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
Vägen mot handlingsprogrammet… Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet, SOU 2010:11 Litteraturutredningen, SOU 2012:65.
Valideringsprocessen
Strukturfondspartnerskapets yttrande:
Linkooperativet Den Sociala ekonomiska föreningen Amir ČirkićJalal MohammadiKhalid Neshati
Greppa livet – projektet och erfarenhetsexperter Projektarbetare Marika Johansson.
IPS – I NDIVIDUAL P LACEMENT AND S UPPORT Jönköping.
Validering Av Livslångt Lärande
Koordinationsprojekt för vuxenhandledningen Utvecklingsprogram i ESF:s verksamhetslinje 3: ”Ett landsomfattande program för ökad träffsäkerhet och efterfrågeorientering.
Matchning Södertörn. Regionalt utvecklingsprogram för Södertörn Vision: Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm- Mälarregionen, med en.
Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.
Förslag till regional handlingsplan för Socialfonden i Västsverige 26/ Strukturfondspartnerskapet.
EDU-vuxen Vuxenutbildningsservice på svenska Partnerskapsträff kring den svenska vuxenutbildningsservicen & läroavtalsverksamheten
Totalreformen av den yrkesriktade vuxenutbildningen handledningstjänster Ulla-Jill Karlsson, konsultativ tjänsteman, Utbildnings- och vetenskapspolitiska.
Skörda frukterna! Socialfondens växthus för kompetensutveckling.
Granit i Bohuslän -Fem kommuner i samverkan
Förstudie 2014 ”Socialfonden och kompetensförsörjning i region Örebro” – spår 1.
Projektet DUBBELT SÅ BRA. P rojektet DUBBELT SÅ BRA delfinansieras av ESF-rådet och är ett PO1-projekt Budget är på drygt 10 miljoner Projekttiden är.
Kulturentreprenörskap
Tulijan Tukena Integrationslagen. Tulijan Tukena Integrationslagen  Integration = myndigheternas åtgärder och tjänster (OBS! organisationer stöder den.
Europeiska socialfonden - avstamp i Europa 2020-strategin Förslag till.
1.
EDU-vuxen, Korsholm Validering på ÅLAND Ålands landskapsregering Europeiska socialfonden
Visioner för vuxenutbildningen i Egentliga Finland Carola Bryggman.
Vuxenhandledning som resurs i arbetslivet. Vad är syftet med Opin ovi/ Läroport helheten? Utgångspunkt: Arbetsförvaltningens publikation 365 Utveckling.
KÄYTÄNNÖSSÄ PARAS. 1 © VAKK Utbildare av arbetsplatshandledare Ett projekt som administreras av Vasa vuxenutbildningscenter och som främjar samarbete.
Sverige i Europa Europa i Världen Presentation av Europeiska socialfonden Uppsala 2 december 2008.
Integration Gävleborg 2.0
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
Arbetsförmedlingens projekt och stöd För att nyanlända arbetssökande snabbare ska kunna etablera sig på arbetsmarknaden Anna Ålund
EDU-vuxen Vuxenutbildningsservice på svenska
Två arbetsmarknadsinsatser initierad av staten - Yrkesintroduktionsanställning - Traineeanställning.
Presentation av Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbotten ELY-centralen i Södra Österbotten Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Projektledarträff 24 september 2014 Stockholm Örjan Johansson Program för de regionala kompetensplattformarna.
Korta vägen – en arbetsmarknadsutbildning på uppdrag av Arbetsförmedlingen Välkomna till Korta vägen!
Mittuniversitetet Utländska akademiker ‒ snabbspår till integration? Helena Andersson & Ingela Norberg.
Framtidsbild – VärNa om tio år
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
NTM-centralens förberedelser inför regionförvaltningsreformen
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Gruppresentation Kommitténs workshopspass den 15 mars 2011
- Översikt Socialfondsprogrammet ESF16feb/ E Ramel
En metautvärdering av socialfondsprojekt som arbetar med funktionsnedsättning. Av: Sara Algodin-Paulic.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Försäkringskassans medverkan i ESF-projekt , programperiod
Presentationens avskrift:

Brita Brännbacka-Brunell Ann-May Pitkäkangas Koordinering av utländsk arbetskraft i Jakobstadsregionen

Projektbeskrivning Brita Brännbacka-Brunell Ann-May Pitkäkangas ESF-projekt, Länsstyrelsen i Västra Finlands län Projektägare: MÖY Delgenomförare: Yrkesakademin i Österbotten och Optima Övriga: Jakobstads arbets- o näringsbyrå, Concordia, Österbottens handelskammare, Viexpo, Oravais flyktingförläggning, ARBETSLIVET

Bakgrund: Brita Brännbacka-Brunell Ann-May Pitkäkangas Näringslivet i Finland behöver på lång sikt mera arbetskraft, mera invandrare. Behov av koordination av sammankopplingen mellan näringslivet och invandrare för att underlätta integreringen av invandrare. Regeringens invandrarpolitiska program Jakobstadsregionens regioncentrumprogram

Målsättning: Brita Brännbacka-Brunell Ann-May Pitkäkangas Göra det enklare för invandrare och näringslivet att mötas på arbetsmarknaden med näringslivets behov som utgångsläge. Underlätta för näringslivet att hitta utländsk arbetskraft bland utländska arbetssökanden i nejden. Skapa en välfungerande arbetsmodell, en resurspool för näringslivets behov, välfungerande koordination.

Målgrupp: Brita Brännbacka-Brunell Ann-May Pitkäkangas Näringslivet och arbetslivet i övrigt i Jakobstadsnejden, som har behov av utländsk arbetskraft. Utländsk arbetskraft. Samarbetsparterna, övriga aktörer i projektet.

Metoder: Brita Brännbacka-Brunell Ann-May Pitkäkangas Involvera näringslivet i projektets målsättning, samarbete. Stöda invandrarnas arbetskarriärplanering, ge handledning och yrkesvägledning, introducera invandrare i finländsk kultur och arbetsliv. Utveckla resurspool för att kanalisera invandrarna till rätt organisation beroende på behov (näringslivets behov). Koordineringssystem. Kompetenskartläggning. Komplettering av kunnande.

Samarbetsnätverket: Brita Brännbacka-Brunell Ann-May Pitkäkangas Näringslivet i Jakobstadsregionen Musikcafé After Eight; IMMI Jakobstadsnejdens, Concordia; Kom hit TE-centralen; Bothnia Integration, Bothnia Work EDU-Vuxen ELiA Concordia, After Eight (REVES); UNITE

Optimas/YA!:s andel: Brita Brännbacka-Brunell Ann-May Pitkäkangas Utveckla och testa metoder för att identifiera och godkänna invandrares färdigheter. Kartlägga och erkänna invandrares kunnande. Erbjuda vuxna invandrare möjlighet att komplettera sitt kunnande. Resurs- och kompetenscenter.